تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 2 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1842803916




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از نشست واکاوی پدیده راهپیمایی اربعین «پدیده راهپیمایی اربعین» ناقض نظریه دین‌گریزی جوانان ایرانی است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست واکاوی پدیده راهپیمایی اربعین
«پدیده راهپیمایی اربعین» ناقض نظریه دین‌گریزی جوانان ایرانی است
استاد دانشکده روابط بین‌الملل گفت: در حالی که عده‌ای به دین‌ستیز یا دین‌گریز بودن جوانان معتقدند، به یکباره بیش از یک میلیون ایرانی که بیشتر آنها در حدود سنی 17 تا 30 سالگی هستند، از مرزها برای زیارت اباعبدالله به عراق سفر کردند.

خبرگزاری فارس: «پدیده راهپیمایی اربعین» ناقض نظریه دین‌گریزی جوانان ایرانی است



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست واکاوی پدیده جوانان و راهپیمایی اربعین (جهانی‌شدن و پدیده کربلا) عصر روز گذشته (چهارشنبه 17 دی) از سوی مدیریت همکاری‌‌های علمی و بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
در این نشست حجت‌الاسلام بهمن اکبری و خسرو باقری از کارشناسان حوزه دین و جامعه‌شناسی به بررسی پدیده راهپیمایی اربعین و مسئله جوانان به عنوان یک موضوع جهانی پرداختند.

اکبری ضمن تبریک ولادت رسول الله(ص)، درباره پدیده راهپیمایی اربعین گفت: 
تجمعی که حاصل شد یک پدیده مهم تاریخی بود و غفلت یا تغافل روزنامه نگاران و تحلیلگران و جامعه شناسان و عبور راحتشان از کنار این حادثه چیزی از حیثیت و عظمت این پدیده کم نخواهد کرد.
این تحلیلگرد مسائل فرهنگی با انتقاد از مورد تأمل قرار نگرفتن مسائل بومی در فضای دانشگاهها افزود: اربعین در برش‌های امنیتی و سیاسی و فرهنگی و ... باید خیلی بیشتر مورد اهتمام قرار می‌گرفت، در حالی که ما به دین‌ستیز یا دین‌گریز بودن جوانان معتقد بودیم، به یکباره بیش از یک میلیون ایرانی که بیشتر آنها در حدود سنی 17 تا 30 سالگی هستند از مرزها برای زیارت اباعبدالله به عراق سفر می‌کنند.
وی با تاکید بر مساله یکپارچگی و شور انگیزی حرکت جوانان در راهپیمایی اربعین، گفت: بیشتر جوانان همراهی با حرکت 14 قرن پیش امام حسین و درک اندکی از سختی های سفر اباعبدالله و خانواده و یاران ایشان را به عنوان انگیزه اصلی سفر خود نقل می‌کردند که این به نگاهی تاریخی و گفتمان حسینی اشاره دارد.
اکبری ادامه داد: در این راهپیمایی عظیم و سفر معنوی ما شاهد مساله اتحاد دینی اقوام چه در ایرانی ها و چه در بین اقوام عراقی، مساله اتحاد شیعه و سنی و همینطور مساله اقتضائات جمعی و اجتماعی آن هم در زمان محرومیت و تهدیدات امنیتی در عراق هستیم که همگی حکایت از پناه بردن به یک ملجأ برای قوم گسسته و محرومی دارد که پیوسته مورد هجوم و ناامنی هستند.
اکبری ضمن تاکید بر این که جهان بینی اصلی جوانان در این سفر نگاه به سیدالشهدا به عنوان یک پناهگاه بزرگ انسانی بود، افزود: این جهان بینی در انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس نیز وجود داشت و شعارهایی حسینی مثل ترجیح مرگ سرخ بر ماندن ذلیلانه همچنان جوانان ما را در برمی‌گیرد.
وی با اشاره به لایه های عمیق تر این حرکت که رسول الله آغازگر و امام حسین احیاگر آن بود، گفت: اگر به زمان رسالت رسول‌الله بر گردیم ایشان سه غایت کلی را دنبال میکردند که عبارت بود از: 1- علم گستری (جهل زدایی) 2- گسترش رحمت (نفرت زدایی) 3- عدالت گستری (ظلم ستیزی) و ما در زیارت اربعین آنجا که شهادت میدهیم که حسین خون خود را برای خدا فدا کرد تا بندگان را از جهالت و حیرت ضلالت نجات دهد، در واقع به هر سه عنوان اشاره میکنیم.
اکبری با لازم دانستن دو شرط معرفت و معطوف به عمل بودن عواطف و احساسات در زیارت اربعین، تاکید کرد: معرفت، محبت می زاید و محبت برخاسته از معرفت مقدس است. همینطور عاطفه و شور انگیزی باید منجر به عمل و تغییر در رفتار باشد وگرنه محبت بدون معرفت یا معرفت بدون عمل جامعه را حسینی نمی‌کند.
اکبری در بخش آخر سخنان خود گفت: راهپیمایی اربعین شور و شیدایی را در میان جوانان ما به وجود آورد که هرگز ما در فضاهای تربیتی خود قادر به ایجاد آن نبودیم که لازم است این شور و محبت را باید به عقلانیت مسبوق و عمل معطوف گسترش داد. * نقطه قوت جوامع دیندار «جمع‌گرایی» است و نقطه ضعف جوامع مدرن «فردگرایی» است
در ابتدای جلسه هم خسرو باقری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان این که هم اکنون دین گرایی به عنوان یک مساله جهانی مورد توجه قرار گرفته است، از مراسم راهپیمایی اربعین به عنوان یک مصداق قابل توجه برای جریان دین گرایی در جهان نام برد و افزود: فهم درست مساله اربعین مستلزم دیدن آن در چارچوبی جهانی است. 
این استاد دانشگاه با تاکید بر این مطلب که هابرماس، فیلسوف سیاسی بزرگ قرن اخیر قائل به رسیدن فضای کنونی جهان به مرحله پسا سکولاریسم است، گفت: در سکولاریسم قرار بود دین از امور اجتماعی و سیاسی جدا شود و به امری خصوصی و شخصی تقلیل یابد، در حالیکه دین به انحای مختلف و در جوامع مختلف حضور موثر دارد و زندگی جمعی بشری حتی در جوامع غربی به شدت با آن درگیر است.
باقری ادامه داد: طبق نظر هابرماس ما ناگزیر به بازتعریف رابطه عقل با دین هستیم چون دین به حاشیه رانده نمی‌شود در حالیکه اشتباه رویکرد سکولاریستی این بود که نقطه قوت دینداری یعنی جمع‌گرایی و از طرفی نقطه ضعف جوامع مدرن یعنی فردگرایی را درنظر نداشت.
باقری با اشاره به بخش های دیگر نظرات هابرماس مبنی بر جدی نگرفتن مساله عقلانیت در میان دینداران تاکید کرد: دین در یک فرآیند طبیعی انسان را در برابر پدیده عظیمی قرار می‌دهد که هرچند آن را نمی‌فهد ولی در برابر آن خاضع است و این مساله گاهی عوارض سویی مثل کنار گذاشتن عقل و خرافه‌گرایی را در پی دارد، در حالیکه باید به بازبینی رابطه مان با عقلانیت و انتقاد از حیات دینی خود بپردازیم و به پشتیبانی عالم قدسی اکتفا نکنیم وگرنه به دام خرافه گرایی می افتیم.
وی با اشاره به وجود دو رابطه «احاطی» و «محیطی» برای عقل انسان افزود: گاهی عقل ما به خاطر تجربه یا شناخت علمی احاطه در پدیده ای دارد و گاهی نیز عقل ما محاط در پدیده‌ای بزرگتر است که تحت اراده ما در نمی آید و قدرت تجزیه و تحلیل کلی آن پدیده را ندارد. در حالیکه عقل در روابط محاطی خود نیز اندیشه را تعطیل نمیکند که این امر بخصوص خود را در مورد مسائل مربوط به شهود های دینی نشان میدهد.
باقری ادامه داد: در شهودهای دینی و عرفانی شاید عقل ما توان فهم و تحلیل کلی را نداشته باشد، ولی اندیشیدن در مورد آن پدیده را تعطیل نمیکند و به قول راسل شهود هرگز جایگزین عقل نمی شود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر شروع کار عقل بعد از شهود و اینکه کشف حقانیت در اعتقاد امری عقلانی است، گفت: ویژگی تفکر این است که به صورت سیستمی عمل میکند و عوامل مختلف را در تحلیل وارد نموده و سپس درستی پدیده مورد مشاهده (وهمی یا واقعی) را مورد قضاوت قرار میدهد.
باقزی با تاکید بر خصیصه شبکه‌پردازی عقل و نبود این فرآیند در شهود، افزود: طبیعتا عقل حتی در امور محاطی هم اظهار نظر میکند، فلذا باید از جزمیت در تربیت های دینی و خوگرفتن به عادت های دینی و حتی ایجاد یقین های روانشناختی پرهیز کرد. به راستی شاید اگر ما و فرزندانمان در نقطه ای دیگر از جهان به دنیا می آمدیم به اعتقادات آن منطقه پایبند بودیم و اکنون نیز شاهد هستیم بخاطر این جزمیت‌ها در مسائل تربیتی عده ای از جوانان جان خود را در راه عقیده ای باطل فدا میکنند.
وی با اشاره به این اصل که عالم واقع سر سخت و بی رحم است، تاکید مرد: انس و عادت دیرینه یقین روانشناختی ایجاد میکند در حالیکه درستی یا نادرستی باورها در جای دیگری مشخص میشود و آنجا محلی است برای آشتی دادن عقل و باور های دینی. ولی ما حتی در مخیله خود هم دست برداشتن از عقاید خود را فرض نمی‌کنیم و حتی حاضر به اصلاح باور های ناصحیح خود هم نیستیم.
این استاد دانشگاه در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید تربیت دینی را از سیکل معیوب و نادرست جزمیت که در آن فقط عقیده خود را درست می‌بینیم نجات دهیم و تنها ابزار این کار به تعبیر امیرالمومنین استفاده از «شمشیر عقلانیت» است. انتهای پیام/ک

93/10/18 - 12:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن