تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):اين (امام جواد(علیه الاسلام))مولودى است كه پر بركت ‏تر از او براى شيعه ما به دنيا ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819228066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسکن، از رکود تا رونق


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


بازار مسکن؛
مسکن، از رکود تا رونق
اما اگر دولت برنامه خود را برای تولید مسکن سریع تر اعلام نکند و رونقی شکل نگیرد قطعا بعد از مدتی مجددا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.




به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، اين روزها بي‌ترديد يکي از متداول‌ترين پرسش‌هايي که افکار عمومي ايرانيان را به خود مشغول کرده، آينده بازار مسکن است. مردم از يکديگر مي‌پرسند وضعيت مسکن و قيمت آن در روزها و ماه‌هاي پيش‌رو چگونه خواهد بود؟   
   
از آنجا که اين پرسش‌ها معمولا با پاسخ‌هايي دقيق و همراه با منطق و استدلال مواجه نمي‌شود، ناگزير مردم نگران به نزديک‌ترين کارشناسي که اطراف خود سراغ دارند، مراجعه مي‌کنند و اگر اهل فن و خبره‌اي را نشناسند، چاره‌اي جز اعتماد به پيشگويي‌هاي بنگاه‌هاي معاملات ملکي محله يا معمار و بساز و بفروش ‌ فعال در همسايگي خود ندارند.

اگر چه بررسی‌ رفتار ماهانه قیمت مسکن، بیانگر «تغییر با شیب فوق‌العاده جزئی» در ماه‌های پاییز است، اما برآیند نوسانات بلندمدت ماه‌های اخیر حکایت از نوعی «ثبات و به پایداری رسیدن بازار مسکن» دارد. آنچه این موضوع را تایید می‌کند، معدل 9 ماهه قیمت و همچنین نرخ بازدهی بازار مسکن در این مدت است.

میانگین قیمت مسکن در تهران در 9 ماه اول امسال –متر مربعی 4 میلیون و 140 هزار تومان- فقط 3.2 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش پیدا کرده است؛ در حالی که معدل قیمت در 9 ماه اول سال92 نزدیک به 50درصد نسبت به مدت مشابه سال91 رشد کرده بود و عملا به یک جهش و صعود اساسی دچار شده بود.

از سوی دیگر، نرخ بازدهی مسکن در 9 ماه اول امسال به زیان 2.1درصدی سفته‌بازها منجر شد؛ به این معنی که متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی در پایان آذرماه امسال حدود 2 درصد نسبت به ابتدای سال کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که زیان 6 ماه اول امسال این بازار حدود 3 درصد برآورد شده بود.

به این ترتیب، درباره وضعیت کنونی بازار مسکن می‌توان گفت: در حال‌حاضر سرعت کاهش قیمت مسکن نسبت به نیمه اول سال 93 کمتر شده و حتی در برخی ماه‌ها افزایش جزئی «زیر یک درصد» نیز در حال بروز است؛ اما این تغییر در شیب نوسان قیمت، هنوز به معنای «پایان قطعی روند تخلیه حباب» یا «آغاز دوره جدید افزایش قیمت» نمی‌تواند تلقی شود؛ بلکه برداشت کارشناسان از این شرایط، حرکت بازار به سمت «پایداری نسبی و البته منطبق‌شدن بازار با خصلت ماه‌های پایانی سال» است. آنچه تفاوت امیدوارکننده بین بازار مسکن93 و شرایط سال92 را برجسته‌تر می‌کند، میزان افزایش متری قیمت در هر یک از این دو سال است.

در طول 12 ماه سال92، قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در معاملات از حدود 3.7 میلیون تومان در فروردین به 4.2 میلیون در اسفند رسید و در کل، مترمربعی 500 هزار تومان ظرف 12 ماه به ارزش آپارتمان‌ها افزوده شد. اما در طول 9 ماه گذشته از سال 93 تنها حدود 200 هزار تومان به قیمت هر متر مربع واحد مسکونی اضافه شده است.

اما روند افزایش قیمت در سال‌های گذشته نشان داده که بیشترین تاثیر بر افزایش قیمت مسکن، ناشی از نرخ زمین بوده است به طوری‌که افزایش ناگهانی قیمت زمین و افزایش دلالی و سفته بازی در این بخش، می‌تواند قیمت مسکن را تا چند برابر افزایش دهد که در نهایت بر نرخ نهایی خرید و فروش مسکن و آپارتمان بسیار موثر است.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، در سال‌های گذشته به دلیل اجرای طرح مسکن مهر، قیمت زمین در کشور 9 برابر شد که این افزایش قیمت، نرخ آپارتمان را 6 برابر افزایش داد، که این آمارها می‌تواند افزایش یکباره قیمت آپارتمان و ملک کلنگی را در کشور به خصوص در شهر تهران توجیه کند.

بیشترین تاثیر در افزایش قیمت مربوط به زمین است اما اینکه چه عواملی می تواند بر نرخ نهایی این بخش تاثیر گذار باشد، بستگی به وضعیت اقتصادی و سیاست‌هایی دارد که دولت در بخش اقتصاد و سیاست در پیش می‌گیرد. به طوری‌که افزایش یا کاهش قیمت نفت، قیمت دلار و طلا و سیاست‌های بانک مرکزی در اعطای تسهیلات از عواملی است که بر قیمت زمین به عنوان یک کالای سرمایه‌ای تاثیر گذار است.

اما در اين ميان، رسانه‌ها هم به فراخور خط و جهت سياسي خود هريک بر طبلي مي‌کوبند، دسته‌اي با پررنگ کردن کاهش قيمت در چند ماه گذشته، ادامه اين روند را قطعي مي‌دانند و گروهي ديگر با مقطعي ارزيابي کردن اين افت قيمت، آن را ناشي از رکود حاکم بر بازار تفسير مي‌کنند و آينده‌اي نگران‌کننده را براي جماعت سرگردان جوياي مسکن به تصوير مي‌کشند.به همین منظوربه سراغ دبیر اتحادیه مشاوران املاک کشور رفته ایم تا نظر وی را در این زمینه جویا شویم.

مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه تا پایان سال جاری بازارمسکن تغییری را به خود نمی بیند گفت:جهش اصلی بازار مسکن ازاواخر سال94 شروع شده ودرسال 95 به اوج خود می رسد.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن از سال 91 به دلیل جهش های ارزی بارکود روبرو شد افزود: هم اکنون بازار مسکن خواب طولانی را طی می کند
قلی خسروی از برنامه ریزی وزیر مسکن و شهرسازی به منظور تزریق خونی تازه به بازار مسکن خبرداد و افزود: سکوت عباس آخوندی در زمانی که از مسکن و بازار آن صحبت می شود نشان گر این است که وی در حال برنامه ریزی کردن برای رونق بخشیدن به این بازار است.

به هر حال باید گفت از عوامل تاثيرگذار در قيمت مسکن طي سال‌هاي آينده همان افزايش توليد و عرضه  است، که در حال حاضر وضعيت مطلوبي ندارد.  عامل تاثيرگذار ديگر، سياست‌هاي پولي است که دولت در پيش مي‌گيرد و در قالب محدودسازي پرداخت تسهيلات خريد، تمرکز پرداخت‌هاي بانکي بر تسهيلات ساخت و ساز و ... اعمال مي‌شود.

مي‌توان اين پيش‌بيني را داشت که تقاضاي مسکن در همان حد تخمين‌زده شده باقي بماند، ولي اگر به هر دليلي دولت شروع به تزریق نقدینگی در بازار کند، مجددا شاهد رشد فزاينده بهاي مسکن خواهيم بود.

البته باید به این نکته اشاره کرد که رکود در خرید و فروش مسکن ناشی از دو علت است: «دلیل اول، افزایش قیمت غیرمتعارف مسکن در چند سال گذشته بود.

این مسئله همیشه وجود داشته است که وقتی یک جهش حبابی و غیرمتعارف رخ می دهد قدرت خرید مردم کاهش پیدا می کند و تعادلی  راکه در گذشته وجود داشته است برهم می زند و لذا مردم یا قدرت خرید خود را از دست می دهند ویا برای خرید صبر می کنند.»

«دلیل دوم مربوط به تغییر و تحولاتی بود که در عرصه سیاسی رخ داد و در دولت یازدهم برنامه و روند کاری مسکن تغییر کرد و عنوان کردند مسکن مهر متوقف خواهد شد و تنها همان تعهدات قبلی را ادامه خواهند داد و قرار است طرح جدیدی برای مسکن ارائه شود؛ لذا مردم منتظرند جزئیات طرح جدید اعلام شود.»

در هر حال بخشی از کارشناسان و بنگاهداران بخش مسکن براین باورند که ((اکنون آرامش و ثباتی در حوزه سیاسی شکل گرفته و این امر تاثیر خود را در حوزه اقتصاد گذاشته و باعث شکل گرفتن ثبات و آرامش در حوزه های مختلف مانند مسکن شده است.))

و برخی دیگر از کارشناسان این بخش می گویند: ((قیمت ها کاهش پیدا نخواهد کرد. اکنون قیمت ها به واسطه رکود تثبیت است. اما اگر دولت برنامه خود را برای تولید مسکن سریع تر اعلام نکند و رونقی شکل نگیرد قطعا بعد از مدتی مجددا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.))

هرچند پیش‌ فرض‌های گوناگون، منجر به پیش‌بینی‌های متفاوت از بازار مسکن در کوتاه مدت می شود؛ با این حال آنچه بیش از سایر گزینه‌ها، محتمل به نظر می‌رسد این است ((که در نیمه دوم سال آینده، با بازگشت اطمینان به بازار، به مرور متقاضیان مصرفی که خرید خود را در نیمه اول سال به تعویق انداخته بودند، وارد بازار می شوند و در نتیجه، تعداد معاملات افزایش می یابد.))

((البته این سخن به معنای افزایش در قیمتها نبوده و با توجه به حجم بالای تولید و عرضه مسکن، انتظار نمی رود شاهد تغییرات محسوس قیمتی در بازار مسکن تا پایان سال جاری باشیم.))/کاسب نیوز/110  

      

 



۲۷/۱۰/۱۳۹۳ - ۲۲:۴۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن