تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803972940




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مستند نیازمند صراحت است/ سندهای محرمانه در اختیار ما قرار نمی‌گیرد -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست بررسی «اتاق جنگ» مطرح شد
مستند نیازمند صراحت است/ سندهای محرمانه در اختیار ما قرار نمی‌گیرد

بررسی مستند «اتاق جنگ»


شناسهٔ خبر: 2465040 چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
هنر > سینمای ایران

یک نویسنده درباره مستند «اتاق جنگ» بیان کرد که در این اثر صراحت دیده نمی شود و آثار مستند باید با جسارت ناگفته ها را به چالش بکشند. به گزارش خبرگزاری مهر، در محفل «جنبش رسانه انقلاب» مستند «اتاق جنگ» از آثار برگزیده پنجمین جشنواره فیلم عمار با حضور مصطفی حریری کارگردان فیلم و محمدعلی گودینی و علی الله سلیمی از نویسندگان و منتقدان ادبی در حوزه هنری نقد و بررسی شد.محمدعلی گودینی، نویسنده و پژوهشگر ادبی در ابتدای این نشست گفت: آنچه دیدم به عبارتی مستندی فشرده شده بود که صراحتی هم درآن دیده نمی شد، اگر بنا بود نظرات افرادی را که در سیاست و احزاب سیاسی صاحب رای و اندیشه اند، پس از گذشت بیست و اندی سال که از جنگ گذشته انعکاس داد؛ جسارت بیشتری لازم بود چراکه مسایلی که به عنوان خط مرز از آنها در آن دوران یاد می شد، به مرور تاریخ مصرفشان را سپری کرده اند. نویسنده کتاب «آواز گلدره» ادامه داد: به بیانی دیگر ناگفته های آن دوران باید به چالش کشیده می شد یا تضادها در عقاید و دیدگاه ها باید با جسارت و تامل بیشتری به نمایش در می آمد.نیروهای جبهه انقلاب باید صراحت بیشتری داشته باشندوی با اشاره به دوران دفاع مقدس گفت: برای ارتقا سطح آگاهی نسل جوان بخصوص نسل سوم و چهارمی که شاهد جنگ نبوده است و نیز برای مبارزه با جریان‌هایی مانند فتنه، نیروهای جبهه انقلاب باید صراحت بیشتری داشته باشند. چراکه ممکن است این نسل گمان کنند در هنگام جنگ نوعی از رویکردها برای رفتن به جبهه‌های حق علیه باطل وجود داشته که با آرمان ها و ارزش های انقلاب و دفاع مقدس سنخیتی ندارند.وی با اشاره به فتنه 88 گفت: در جریان فتنه چنانچه دیدیم بسیاری از افرادی که در ظاهر داعیه انقلابی داشتند، همان کسانی بودند که زمانی که روستایی و شهری به جبهه ها می رفتند، فرزندان خود را یا به خارج از مرزها فرستاده بودند یا بعدتر با استفاده از امتیازاتی به دانشگاه ها وارد کردند تا با طی مدارجی و احیانا اخذ مدارکی بتوانند سال های آتی در پست های مدیریتی مشغول به کار شوند. این موارد باید در یک اثر مستند بیشتر و روشن تر تبیین شود.سینمای دفاع مقدس به دلیل بهره از پژوهش از ادبیات جلوتر استعلی الله سلیمی نویسنده و منتقد ادبی دیگر سخنران این نشست اظهار کرد: در کشورهای دیگر بویژه اروپایی و آمریکایی، سینما وامدار ادبیات است و اینجا گویا برعکس است، ادبیات وامدار سینماست. حال اگر در مورد آثار دفاع مقدس هم بخواهیم همین نسبت را برقرار کنیم باید به ادبیات دفاع مقدس رجوع کنیم و بگوییم این نوع از ادبیات باید ستون اصلی این قبیل آثار را شکل می دهد.وی با اشاره به فیلم مستند «اتاق جنگ» گفت: اگر همین فیلم را مورد مطالعه قراردهیم باز هم به همان نسبت معکوس فوق الذکرخواهیم رسید. همانطور که آقای گودینی اشاره کرد، ابزار ادبیات تخیل است یعنی با آنکه فضای واقعی و رئال قرار است ترسیم شود، بیشتر با قدرت تخیل همراه است. آثار مکتوب و نوشتاری در قالب داستان کوتاه و بلند که در حوزه ادبیات دفاع مقدس خلق شده، نتوانسته آنگونه که باید دستمایه آثار سینمایی و بصری قرار گیرند. نویسنده مجموعه «آواز نخلستان» با اشاره به تحقیق و پژوهش در این اثر مستند گفت: در فیلمی که دیدیم، پژوهش و تحقیق دیده می شد و مشخص بود زمان زیادی صرف همین تحقیقات شده است، حال آنکه در ادبیات همانطور که گفته شد، این رویکرد دیده نمی شود. نویسندگان ما اغلب متکی به تخیل و برداشت حسی خودشان هستند. به همین دلیل نمی توانند اثری را خلق کنند که با پشتوانه تحقیقی همراه است. «اتاق جنگ» به طور هم زمان به سیاست و جنگ پرداخته استمصطفی حریری کارگردان «اتاق جنگ» در ابتدای صحبت های خود توضیح داد: آنچه شاهد بودید کاری است سیاسی و شکی در این نیست و اتفاقا این مستند در این حوزه مدعی است. ادعای ما این است که اثری که دیدید جزو اولین آثاری است که به سیاست و جنگ توامان پرداخته است. اگر از این زاویه قرار باشد به اثر بپردازیم و درباره سیاست بخواهیم بحث و تبادل نظر داشته باشیم، اشارات آقای گودینی کاملا صحیح است. با این وصف که تحلیل بنده با استاد بزرگوارمان متفاوت است.حریری تاکید کرد: آقای گودینی بارها اشاره کرد که ما نیازمند صراحت و جسارتیم، به قطع زمانی که درباره تاریخ معاصر کشوری قرار است خوانش یا بازگویی ای صورت گیرد، بحث صراحت مهم و ضروری است. اما در اینجا می توان سوالی را مطرح کرد و اینکه چرا تا کنون این صراحت آنگونه که باید وجود نداشته است؟ چرا باید پس از گذشت 26 سال از جنگ شما شاهد ساختن آثاری چون اتاق جنگ باشید؟وی در پاسخ به این سوال گفت: با تاسف می گویم طی سال هایی که کار ساخته شد و نیز فاصله ای که بین تحویل راش ها تا تدوین افتاد، شنیدم کارهایی شبیه این کار در حال ساختن است و به جایی نرسیده اند و بار دیگر با کمال تاسف باید بگویم که به جایی هم نمی‌رسند و نخواهند رسید. فتنه 88 فضا را برای طرح برخی مسایل باز کردکارگردان مستند اتاق جنگ در ادامه گفت: شاید آن اتفاقات در سال 88  حالا منجر به این شده که ما بتوانیم در این مقطع  به بخشی از تاریخ انقلاب و تاریخ دفاع مقدس بپردازیم که نگاه کارکردی دارد. نگاه کارکردی در برابر اتفاق تلخی که روی داده و ما را دچار خطر کرده و مهمتر از همه ما را برآن داشته تا از داشته هایمان دربرابر چنین خطری و برای مقابله با آن استفاده کنیم.حریری با اشاره به اینکه مستندات به او ارایه نمی شده است، بیان کرد: چرا کسانی که به مستندات دسترسی دارند هیچ سند محرمانه و هیچ سند غیر قابل دسترسی را در اختیار ما قرار ندادند؟ تمام مستنداتی که در طول فیلم به آنها اشاره می شود، شفاهی و روایی است آن هم بدون آنکه اسناد مکتوبی ارایه شود، با آنکه تمام این ها در کتابخانه های دفاع مقدس موجود است.یک اثر معرفی کنید تا در حوزه سینما بتوان آن را دستمایه اثر سینمایی قرار دادحریری در بخش دیگر صحبت های خود گفت: اما درمورد اینکه چرا ما برعکس در حوزه داستان نویسی غنای ادبی لازم را نداریم و در سینما به قول آقای سلیمی جلوتر هستیم، به نظرم خود آقای سلیمی به گونه ای تلویحی به این موضوع اشاره کرد. به طور نمونه وقتی رمانی چون «بینوایان» اثر ویکتور هوگو را قرار است در سینما دستمایه اثر خود قرار دهید یا مثلا آخرین رمان این نویسنده یعنی «93» را که در مورد وقایع سال 1793  فرانسه است؛ به سیر تاریخ و حوادث آن بر می خورید. تاریخی که هوگو افراد سیاسی زمان خود و نزدیک به نیم قرن پیش از خود را نیز در رمان با اسامی، مناسبات اجتماعی و سیاسی و حتی فردی معرفی می کند. یعنی هوگو به وقایع و زندگی افرادی نقب می زند که حدود نیم قرن از نوشتن و انتشار رمان عقب تر هستند. این کارگردان ادامه داد: حال در اینجا یک اثر در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی مثال بزنید که افراد را با این دقت معرفی کرده باشد. یک اثر معرفی کنید تا بنده در حوزه سینما بتوانم آن را دستمایه اثر سینمایی قرار دهم، اگر پیدا شد و من و امثال من وامدار آن نبودیم؛ متهممان کنید. این مساله به این شکل دغدغه نویسندگان نبوده و کارجدی ای هم در این مورد دیده نمی شود. البته بر این باورم که هنوز هم موضوع نویسنده و دغدغه او اینها نیست.گودینی در پایان این نشست بیان کرد:: نویسندگانی که در حوزه انقلاب و یا دفاع مقدس آغاز به نگارش کردند به اصطلاح نوقلم بودند و بالطبع تمام وقایع آنگونه که باید در اثرشان دیده نمی شد و تحت حمایت هم قرار نمی گرفتند؛ چنانچه امروزه هم چاپ و نشر آثاری درباره انقلاب و دفاع مقدس مشکلات خود رادارد. ولی نویسندگانی که اتفاقا صاحب آثاری بودند؛ به سیاه نمایی دست زدند و شاید از این ناحیه آسیب جدی تر به این حوزه وارد شد. 









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن