تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817952316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش آموزش و پرورش در مولفه هاي قدرت ملي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ دي ۱۳۹۳ (۹:۴۷ق.ظ)
رسالت: نقش آموزش و پرورش در مولفه هاي قدرت ملي
به گزارش خبرگزاري موج، «نقش آموزش و پرورش در مولفه هاي قدرت ملي»عنوان سرمقاله روزنامه رسالت است که در آن مي خوانيد؛
يکي از راهبردهاي قرآن کريم در تامين امنيت مسلمانان، توسعه قدرت با هدف بازدارندگي است. برابر آنچه که در آيه 20 سوره انفال امر شده است، مسلمانان مکلفند همه مولفه هاي قدرت را شناسايي و در اختيار بگيرند تا هيچ دشمني نتواند جامعه اسلامي را تهديد و يا مورد هجوم قرار دهد.
اگر کشور ما به جزيره امني در درياي توفاني و امواج سهمگين حوادث منطقه تبديل شده است محصول اهتمام نظام، به مولفه هاي قدرت است. آنچه که نظام را از جهت ساختاري در برابر انواع فتنه هاي داخلي وخارجي و توطئه هاي براندازي مقاوم و پايدار ساخته است، مدل حکومتي بديع و بي بديل آن است، و اين مديون فقاهت سياسي بنيان گذار انقلاب اسلامي و ولايت و امامت فقيه است. يعني در راس هرم حکومتي فقيهي قرار مي گيرد که تسليم خدا و حافظ دين او است و همچنين در مراقبت دائم از خود در برابر خواسته هاي نفس است.
امنيت يکي از دو موهبت بزرگ الهي است که در آيه چهار سوره قريش به عنوان "نعمت ويژه" از آن ياد شده است وبرابر آنچه که در آيه 112 سوره نحل ذکر گرديده است، يکي ازدوتهديدخداوند درموارد ناسپاسي هم، "سلب امنيت" خواهدبودواين ازجمله دلايل اهميت ونقش آن درسلامت وسعادت انسان است.
"احساس امنيت و آرامش" نيز بنابر آنچه که در آيه چهار سوره فتح آمده است از زمينه هاي رشد «ايمان» مومنان است، و لذا توجه به مولفه هاي قدرت با هدف تامين امنيت و آرامش جامعه اسلامي از اهميت فوق العاده اي برخورار است و کساني که به هر بهانه و يا هر "فتنه" اي امنيت و آرامش جامعه را براي قدرت طلبي و يا ثروت اندوزي ويازمينه سازي
براي ورود دشمن ياعوامل تروريست اش، هدف گيري مي کنند مصداق بارز "فساد کننده روي زمين" هستندوکساني که مي خواهندفتنه گران رادوباره به صحنه بياورند نيزملحق به آنان اند.
درجامعه اسلامي مولفه هاي قدرت متنوع و متکثرند واز هر منظر که فهرست شوند، راهبري آنها به دست انسان هايي صورت مي گيرد که از صلاحيت هاي لازم برخوردار باشند.اماچنين انسانهايي چه صفاتي بايدداشته باشندودرکجا وبه دست چه کساني بايد پرورش يابند؟.
مقام معظم رهبري مي فرمايند: آنچه که در درجه اول در ايجاد «قدرت ملي» مهم است به نظر من دو چيز است يکي علم است، يکي ايمان. (13/11/88)
بسياري از مولفه هاي قدرت محصول "علم" هستند مثل فناوري در عرصه قدرت نظامي، سياسي، اقتصادي و فرهنگي و آنچه در برابر تهديد و فشار و ارعاب و جنگ رواني و "جنگ نرم" و سخت ، مقاومت و پايداري و حماسه را به ارمغان آورده است، "ايمان" است.
مومنان بدون علم، از افتادن به بيراهه و هدر رفت فرصت ها درامان نيستند و دانشمندان بي ايمان نيز، از لغزش و خيانت، و هم اينان به شهادت تاريخ بارها به پايگاه هاي فرهنگي و سياسي و اجتماعي و ابزار نفوذ و "عوام فريبي" دشمنان تبديل شده اند.
بدون ترديدکادرسازي وتربيت نيروي انساني درطرازانقلاب اسلامي "محوراصلي"مولفه هاي قدرت ملي است واين اولين ومهم ترين انتظارازنظام است.
مقام معظم رهبري: براي يک کشورنيروي انساني "همه چيز" است. مااگرنيروي انساني نداشته باشيم هيچ چيز نداريم....توليد "نيروي انساني کارآ مد" براي اداره انقلاب، ازدبستانها وحتي تاحدودي ماقبل دبستانها شروع مي شود.....(21/9/68).
نقش نظام تعليم وتربيت به همين دليل بيش از پيش اهميت مي يابد. «آموزش» و «پرورش» دو بال براي يکي پروازاند و از منظري يک موضوع است که از دو «نيم» علم و ايمان تشکيل شده است. مسئوليت تربيت به عنوان مهم ترين و اصلي ترين محور شکل گيري و راهبري مولفه هاي قدرت که همان "انسان عالم و با ايمان" است به عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شده است. وزير و مديران آموزش و پرورش با پذيرش مسئوليت در اين دستگاه استراتژيک، «بار امانت» بزرگي را بر عهده گرفته اند و اگر اين «امانت پذيري» آگاهانه و مسئولانه صورت گرفته باشد، فرض بر اين خواهد بود که همه ظرفيت ها و فرصت ها را براي به مقصد رساندن آن، به کار گرفته و راهبري خواهند کرد.
وزارت آموزش و پرورش در برنامه عملياتي سال 93 خود، از 131 راهکار ارائه شده در سند تحول، 40 راهکار که شرايط هموارتري براي تحقق آن وجود داشته است را انتخاب و براي اجراي آن 99 برنامه تعريف کرده است و دولت محترم نيز براي همين منظور 250 ميليارد تومان در سال جاري مصوب و براي سال آينده 300 ميليارد تومان پيشنهاد کرده است.
يکي از 99 برنامه اعلام شده، براساس راهکار1 -7سند تحول: طراحي و تدوين «برنامه جامع تربيت» و فعاليت پرورشي با استفاده از ظرفيت «قانون احياء معاونت پرورشي و تربيت بدني» است.
اکنون که بيش از 80% فرصت سال 93 سپري شده است نه تنها برنامه جامع تربيت ارائه نشده که هيچ اقدامي (حداقل) در جهت اصلاح ساختار تشکيلاتي معاونت پرورشي براساس قانون احياء صورت نگرفته است و همچنان برخلاف قانون ياد شده تربيت بدني در معاونتي جداگانه به فعاليت خود ادامه مي دهد!
در سياست هاي کلي ابلاغي مقام معظم رهبري به وزارت آموزش و پرورش نيز تربيت بدني ذيل حوزه تربيت و پرورش تعريف شده است. در سرفصل 5 آمده است: اهتمام به تربيت و پرورش مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و در بند 5-5 (ذيل آن) توسعه تربيت بدني و ورزش مدارس ذکر شده است.
اگر عزم جدي براي اجراي سند وجود داشت حداقل گام هاي اول تغيير در اين حوزه تاکنون مي بايست برداشته مي شد و يا علائمي مبني بر وجود اراده براي تحقق آن مشاهده مي شد.
از لوازم و ارکان "برنامه جامع تربيت“، ارائه راهکار براي فرصت هاي درون مدرسه اي و برون مدرسه اي دانش آموزان وارائه راهکار براي تحقق همه ساحت هاي تربيت است. وچون مرجعيت تربيتي مدرسه در محله و ايفاي نقش اجتماعي در فرآيند توسعه وتوليد سرمايه انساني و کاهش آسيب هاي اجتماعي و فرهنگي کشور در برنامه شماره 50 و 51 طرح هاي عملياتي سال 93 وزارت آموزش و پرورش پذيرفته شده است،لازم است وزير محترم پس از کسب موفقيت براي به صحنه آوردن ظرفيت هاي وزارت تحت مسئوليت خود، نسبت به بهره برداري از همه ظرفيت هاي حکومتي و غيرحکومتي درجهت پيشبرد هر چه بهتر امر تحول درنظام تعليم وتربيت اهتمام نمايند همانگونه که در بند الف و دال فصل هشتم سند تحول مورد تاکيد قرار گرفته است.
يکي از اين ظرفيت هاي بسيار مهم که مورد غفلت واقع شده است "فرصت هاي برون مدرسه اي" بيش از 12 ميليون دانش آموز است که اگر مديريت شود به عنوان يک ظرفيت ارزشمند مي تواند گره گشاي بسياري از مسائل نظام تعليم و تربيت گردد. "انرژي عظيم" وکم نظيري که اگر تدبير و برنامه ريزي شود،نه تنها دانش آموزان براي آن هزينه اي مطالبه نمي کنند که با استقبال و مشارکت خانواده ها مواجه مي گردد. واگر مورد غفلت و يا تغافل واقع شود مي تواند به تهديدي پنهان تبديل شود که در گام اول گريبان وزارت آموزش و پرورش را خواهد گرفت، نمونه آن بعضي رويدادهاي رسانه اي شده تلخ و بي سابقه اخلاقي وخشونت آميزچند ماه اخير درمدارس پايتخت و بعضي از استان ها بود، که اين سئوال را علني کرد: پس آموزش و پرورش چه مي کند؟!
آمايش وهدف گذاري وراهبري اين انرژي عظيم ونحوه بهره گيري ازآن امري محتمل ومقدوراست ودرمجال ديگري نيازمند کالبد شکافي وبرنامه ريزي وارائه راهکاربراي اقدام استدراجي است.ازجمله اينکه سنين دانش آموزي، بيش از سايردوره هاي زندگي، زمان "تشخص طلبي" است و اگر اوليا و مربيان آن را دريابند و پاسخ مناسب و به موقع براي آن ارائه کنند ظرفيت عظيمي را به صحنه خواهند آورد که بديلي نخواهد داشت. دانش آموزان اگر عرصه هاي منطقي براي ظهور خود و استعدادهايشان را پيدا کنند حاضرند باهر تلاش و فداکاري به مقصد برسندوهدف را تصرف نمايند.
فراموش نمي کنيم در عرصه هاي دفاع مقدس حضور همين انرژي عظيم چه حماسه ها که خلق نکرد؟ 36000 شهيد دانش آموز نماد فداکاري اين ظرفيت عظيم است که پيامي آشکاربراي متصديان نظام تعليم وتربيت دارد.هرچند ابعاداين ظرفيت کم نظيربعد از سال هاي دفاع مقدس، به تدريج مورد غفلت واقع شد. البته اکنون نيزاگر مورد توجه قرار گيرد دوباره به صحنه خواهد آمد ودردشوارترين عرصه هاي "مقاومت وپيشرفت" توفان بپا خواهد کرد. اين يکي از مولفه هاي مهم قدرت ملي است که درحاشيه آموزش و پرورش قرار گرفته است.
اگر براي روزانه 5 ساعت فرصت برون مدرسه اي دانش آموزان ريل گذاري شود سالانه بيش از20 ميليارد نفر ساعت قابل استحصال خواهد بود. اين ظرفيت عظيم در طرح تعالي مديريت مدرسه (برنامه شماره 50اجراي سنددر سال 93) تا عملياتي شدن ساحت هاي مختلف تربيت، از جمله "تربيت زيستي و اقتصادي" و امر سازندگي و مهارت آموزي و تمرين نقش هايي که قرار است در زندگي فرداي خود به صورت رسمي ايفا کنند و کسب آمادگي و تجربه در عرصه "قدرت نرم" و رقابت هاي علمي وکنشهاي اجتماعي وفرهنگي و.... مي تواند فعال شود.
اگر دشت هاي حاصلخيز به کشاورزاني دلسوز و اهل سپرده شود، بهترين تدبير را براي حداکثر بهره گيري در کاشت و داشت و برداشت متناسب فصول مختلف سال خواهند داشت وهيچ فرصتي رابراي ثمره گيري ازدست نخواهندداد.امااگردشتهاي حاصلخيز خودراآفت زده يافتيم وکشاورزان راسرگرم مسائلي ديگر! به معناي چه خواهد بود؟
اکنون توان و "فرصت هاي برون مدرسه اي" دانش آموزان جزمواردي بسيار محدودوناچيز،بدون متولي است و راهبري نمي شود ولذا به زمينه مناسبي براي سرايت و گسترش بعضي از آسيب ها تبديل شده است که زير پوست شهر پنهان شده و هنوز جدي گرفته نمي شود! بيش از20 ميليارد نفر ساعت سالانه اي که بخش عمده آن به رايگان در اختيار صيادان آشکار و پنهان فضاي مجازي قرار گرفته است!
طرح اين موضوع براي دستگاهي که درنيمه راه ساماندهي فرصتهاي درون مدرسه اي به کندي حرکت مي کندشايد مسئله اي دورازدسترس ودرحد "آرزو" تلقي شود، اما (فراهم آوردن زمينه تربيت پذيري دانش آموزان درتمام ساحتهاي وجودي براي دستيابي به مراتبي از حيات طيبه) دربند1ازصفحه2 نامه وعده هاي وزير محترم آموزش وپرورش به مجلس شوراي اسلامي براي اخذ راي اعتمادآمده است.
براي بهره گيري از توان وظرفيت و فرصت هاي برون مدرسه اي دانش آموزان راهکارهايي وجود دارد، کافي است به عنوان «يک مسئله مهم» روي ميز قرار گيرد و مورد توجه و اعتنا واقع شود، در اين صورت پنجره اي از "اميد" به روي خانواده ها گشوده خواهد شد. نتيجه اينکه:
.... روزي فرا خواهدرسيد که رئيس دولت توانمندترين وزير کابينه خود را براي وزارت آموزش و پرورش انتخاب خواهد کرد و به او خواهد گفت فارغ از سهم خواهي دوستان جرياني و حزبي، براي مناصب و مسئوليت ها، همه توان وزمان و بيشترين دغدغه خود را صرف تحول در نظام تعليم و تربيت کشوروتربيت نيروي انساني طراز انقلاب اسلامي نمايد و به اعتدال و عدالت و صداقت و خدمت جامه عمل بپوشاند.... اين تقاضاجدي ترازيک آرزو است.

نويسنده: سيدباقر پيشنمازي













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن