تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831039884




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه‌ی سرد و آهنی هم عشق پرورش می‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا:

جامعه‌ی سرد و آهنی هم عشق پرورش می‌دهد

سازندگان فیلم چند متر مکعب عشق: جامعه‌ی سرد و آهنی هم عشق پرورش می‌دهد

1393-10-23, 08:35
فیلم یادوآری می‌کند که هر مهاجری؛ کارگر نیست و هیچ فردی از روی دلخوشی مهاجرت نمی‌کند. ما که ساکن کشوری هستیم نباید روی زخم مهاجرین نمک بپاشیم.
فیلم سینمایی چند متر مکعب عشق به کارگردانی جمشید محمودی در جشنواره فیلم فجر سال گذشته مورد استقبال قرار گرفت. این فیلم در زمان اکران نیز بدلیل نوع داستان و قصه عاشقانه‌ای که بین یک پسر ایرانی و دختری افغان مطرح کرده و درکنار آن بیان مشکلات مهاجرین افغان؛ از طرف بینندگان ایرانی و افغانی مورد استقبال قرار گرفت. جمشید محمودی؛ کارگردان و نوید محمودی؛ تهیه‌کننده فیلم در گفتگو با ایلنا به پرسش‌های خبرنگار ایلنا پاسخ دادند. ایده اصلی قصه فیلم از کجا می‌‌آید: نوید محمودی: تصمیم داشتیم فیلمی بسازیم که فضای آن انسانی و عاشقانه باشد. سال ۸۳ من سفری به افغانستان رفتم و آنجا ماجرایی را دیدم و آمدم برای جمشید محمودی تعریف کردم. جمشید هم آن را تبدیل به فیلمنامه کرد. ما به این نتیجه رسیدیم که این قصه بهترین قصه بود زیرا هم عاشقانه بود و هم انسانی. فیلمنامه اولیه با نسخه نهایی فیلم خیلی تفاوت کرد؟ جمشید محمودی: وقتی به قصه کلی رسیدیم؛ خیلی تغییر نکرد. بیشتر آدم‌ها در طول بازنویسی‌ها حق‌دار‌تر شدند. تلاش داشتیم که خیلی آدم‌ها سیاه و سفید نشوند و خاکستری باشند. فیلم به نوعی حذف عشق در جامعه مدرن و دنیای آهن را نشان می‌دهد و بیینده را یاد فیلم عصرجدید چاپلین می‌اندازد. جمشید محمودی: دلیل اینکه فضای سرد و آهنی انتخاب شده؛ این است که بگوییم عشق در همه جا اتفاق می‌افتد حتی در فضای سخت و سرد و در جامعه‌ای که هیچ پیشرفتی ندارد و سکوت دارد اما علارغم وجود فضای آهنین و سرد بازهم محبت و دوستی وجود دارد. اما پایان تلخ فیلم نشان از حذف عشق دارد. جمشید محمودی: پایان تلخ یک نوعی تذکر و تلنگر است به آدم‌ها که اگر برای عشق شرایط سخت و محدودی بوجود بیاوریم؛ عاشق مجبور شود به جایی پناه بیاورد که ممکن است حادثه و اتفاق بدی در کمینش باشد. نوید محمودی: عشق را باید به حال خودش‌‌ رها کرد زیرا در دنیایی که سنت در آن خیلی نقش دارد؛ واژه عشق؛ واژه ترسناکی است و آدم‌ها در بسیاری موارد می‌ترسند عاشق شوند. لذا نباید به افراد عاشق سخت گرفت. چند متر مکعب عشق نمادی از زندگی است که می‌خواهد بگوید باید در آن عشق را‌‌ رها کرد تا خودش جلو برود. در فیلم بیینده از میانه داستان با دو قهرمان اصلی همراه می‌شود و نمی‌بینند چرا این دونفر عاشق شده‌اند؟ جمشید محمودی: برای نشان دادن دلایل این عشق به زمان زیادی احتیاج داشتیم و حداقل باید ۴۰ دقیقه به فیلم اضافه می‌کردیم اما از آنجایی که بیننده به اینگونه زمان‌ها در سینمای ایران عادت ندارد؛ ما به نوعی داستان را از میانه تعریف کردیم و با عشقی آشنا می‌شویم که زود در دل بیننده جا بازمی‌کند. فیلم هرچند مشکلات مهاجرین افغانی را نشان می‌دهد اما دچار سانتی‌مانتالیسم نمی‌شود؟ دقیقا درست است. معمولا در فیلم‌های ما یا افغان‌ها را خیلی بد و تبهکار می‌بینیم یا خیلی مظلوم. نگاه عادلانه و منصفانه‌ای نبوده است. این نگاه در فیلم چند متر مکعب عشق باعث شد تا درباره این فیلم گفتگو شود. ما سعی کردیم رفتار افغان‌ها با ایرانی‌ها و ایرانی‌ها با افغان‌ها را منصفانه نشان دهیم و حتی این رفتار منصفانه در رفتارهای دو نفر عاشق اصلی فیلم هم وجود دارد. این دو نفر سن کمی دارند. اگر سن این افراد بیشتر از این بود و مثلا ۳۰ ساله بودند؛ شاید قصه عاشقانه آن‌ها باور نمی‌شد و رفتار‌هایشان لوث می‌شد اما این عشق نوجوانانه و در آستانه‌ی جوانی از یک شور ذاتی می‌‌آید همراه با شرم و حیایی که باعث می‌شود  عشق خود را نتواند بیان کند. انگار از برقراری دیالوگ پینگ‌پونگی بین عبدااسلام و صابر پسر عاشق خودداری کردید؟ نوید محمودی: اصولا بین کسی که در کشوری زندگی می‌کند و فرد مهاجر زیاد دیالوگ برقرار نیست. در دنیا همین گونه است. مثلا مهاجران ایرانی در آلمان خیلی با آلمان‌ها حرف نمی‌زنند و بیشتر با خودشان مرادوه دارند و فقط زمانی با یک آلمانی‌ها حرف می‌زنند که تنشی بوجود می‌‌آید. این اتفاق عرف پناهندگی است. مهاجران تا آنجا که می‌توانند به پلیس هم مراجعه نمی‌کنند زیرا همیشه ترس‌هایی دارند که مانع از گفتگو می‌شود. این دلیل برای مثلا مهاجرینی که از ایران به اتریش رفته‌اند درست است اما در ایران گاه ما با یک افغانی خیلی بد‌ رفتار می‌کنیم. جمشید محمودی: این مشکل در همه جای دنیا وجود دارد مثلا در نمایش‌های فیلم در آمریکا و ژاپن؛ بسیاری از تماشاگرانی که اهل آن کشور نبودند؛ فیلم را کاملا درک می‌کردند. نوید محمودی: فیلم فقط می‌خواهد این سوال را مطرح کند که چرا با مهاجرین اینگونه رفتار می‌شود و سوال بزرگ‌تر این است که اگر رفتارهای نادرست با مهاجرین در کشورهای آسیایی و خاورمیانه وجود دارد؛ چرا در کشور‌های اروپایی و امریکایی که مدعی تمدن و رشد فرهنگ و آزادی و برابری هستند نیز وجود دارد. فیلم دنبال جواب نیست بلکه فقط پرسشگری کرده و باعث می‌شود بیننده بعداز دیدن آن به وجه انسانی آدم‌ها و روابط خود بیشتر دقت کند. زیرا نگاه انسانی همه مسائل را حل می‌کند. وقتی ما فکر کنیم که آدم کناری ما به جبر مجبور شده خانه و زندگی‌اش را‌‌ رها کند و به کشور دیگر برود؛ مهربان‌تر با او رفتار می‌کنیم. جمشید محمودی: فیلم یادوآری می‌کند که هر مهاجری؛ کارگر نیست و هیچ فردی از روی دلخوشی مهاجرت نمی‌کند. ما که ساکن کشوری هستیم نباید روی زخم مهاجرین نمک بپاشیم. در فیلم عمدا از ناجی بودن یک طرف پرهیز کردید نه صاحب‌کار ایرانی را ناجی نشان دادید نه پدر دختر را. جمشید محمودی: فینال فیلم ما بین رسیدن به عشق و نرسیدن به عشق سیال است. همه آدم‌ها در فیلم تلاش‌شان را می‌کنند اما مهم از رسیدن به عشق و وصال همین تلاشی است که برای عشق صورت می‌گیرد. در پایان هم تلاش کردیم نشان دهیم عشق در جریان است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. عشق یک اتفاق استن و دلیل اصلی وجودی انسان در دنیا عشق است و ما برای عاشقی بدنیا آمده‌ایم. نوید محمودی: حرف ما این است که اگر با طرفین عشق رفتار درستی نشود عشق هیچ راهی جز اینکه به یک نبودن ختم شود؛ ندارد زیرا بودن دو فرد عاشق که هر دو جدا از هم باشند و برای خود زندگی کنند؛ اصلا زندگی نیست. قصه‌های عاشقانه دنیا همیشه اینگونه بوده که پایانی داشته و یک نبودن در قصه‌های عاشقانه همیشه وجود داشته است. گفتگو: علی زادمهر


1393-10-23, 08:35





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن