تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819485212




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زندگی هنری «فرانچسکو رزی» در یک نگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴




1420957514501_1.jpg

فرانچسکو رزی، کارگردان صاحب‌نام ایتالیایی که روز شنبه ۱۰ ژانویه در ۹۲ سالگی در رم درگذشت یکی از سینماگران جریان‌ساز ایتالیایی و از مهم‌ترین چهره‌های سینمای سیاسی جهان بود. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منتقدان فیلم، سینمای رزی را محدود به یک گونه خاص نمی‌دانند و با وجود این که او فیلم موزیکال، کمدی و ملودرام هم ساخت، اما وی بیشتر برای مجموعه‌ای از آثار دربارۀ فساد سیاسی، مافیا و بحران‌های معاصر ایتالیای دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به شهرت رسیده بود. این کارگردان نامدار ایتالیایی در سال ۱۹۷۲ با ساخت فیلم «ماجرای ماتئی» نخل طلای فستیوال کن را برد و در طی سالها فعالیت هنری‌اش جوایز سینمایی دیگری از جمله شیر طلایی ونیز را دریافت کرد. «فرانچسکو رزی» در ۱۵ نوامبر ۱۹۲۲ در ناپل ایتالیا به دنیا آمد، ابتدا درس حقوق خواند اما سرانجام به سینما رو آورد. او در فیلم «زمین می‌لرزد» (۱۹۴۸) دستیار «لوکینو ویسکونتی» بود، فیلمی که سبک اپراتیک و نیمه مستندوارش تأثیری ساختاری بر فیلم‌های کارنامۀ رزی گذاشت. «رزی» دستیاری شماری از دیگر کارگردانان نامدار را نیز بر عهده داشت؛ از جمله «رافائلو ماتاراتزو» (شکنجه، ۱۹۵۰)، «میکل‌آنجلو آنتونیونی» (شکست خوردگان، 1953) و «ماریو مونیچلی» (ممنوع، ۱۹۵۴). او اولین فیلمش به نام «چالش» در سال ۱۹۵۸ کارگردانی کرد که به نوعی به مافیا می‌پرداخت و بعد از آن کارگردانی چند فیلم با مضمون ایتالیای سرمایه‌داری و فساد سیاسی ساخت و جان تازه‌ای به سینمای او در دهه ۱۹۶۰ داد که به طور مشخص در "سالواتوره جولیانو" (۱۹۶۲) متبلور شده است. «سالواتوره جولیانو» داستان یک یاغی سیسیلی بود که با صحنه‌ای که جسد گلوله خورده او را نشان می‌داد شروع می‌شد. سپس فیلم در مجموعه‌ای از فلاش‌بک‌ها به گذشته جولیانو و مافیای سیسیل می‌پرداخت، بدون این که خود جولیانو را نشان بدهد. این تکنیک که در آن شخصیت اصلی فیلم هرگز دیده نمی‌شود – جز جسدش در صحنه اول – رزی را به طور مشخص در مرکز سینمایی قرار داد که عناصر سینمای مدرن اروپا را با پرسش‌های سیاسی متعدد (جدایی‌طلبی، مافیا، فساد دولتی، رسانه‌ها) پیوند می‌داد. «دست‌ها روی شهر» (۱۹۶۳) با شرکت هنرپیشه آمریکایی «راد ستایگر»، نیز کنکاشی در فساد سیاسی دخیل در ساخت و ساز شهری در جنوب ایتالیا بود که برنده جایزه شیر طلای بهترین فیلم جشنواره ونیز شد. «ماجرای ماتئی» که نخل طلای فستیوال کن را از آن خود کرد نیز فیلمی بود که به فعالیت‌های سیاسی «انریکو ماتئی»، سیاستمدار ایتالیایی و تلاش او برای خریدن نفت کشورهایی مثل ایران و کشورهای عرب به قیمت‌هایی منصفانه‌تر از دولت‌های غربی می‌پرداخت. این فیلم با بازی «جیان ماریا ولونته»، در دهۀ ۱۹۷۰ به یکی از کلیدی‌ترین ستارگان سینمای رزی تبدیل شد. یکی دیگر از همکاری‌های رزی و «ولونته» در فیلم «لاکی لوچانو» (۱۹۷۴) رقم خورد که به رابطه ارتش آمریکا و مافیای جنوب ایتالیا در دوره جنگ جهانی دوم می‌پرداخت. اما شماری از منتقدان سینمایی موفق‌ترین همکاری این دو را در فیلم «مسیح در ابولی توقف کرد» (۱۹۷۹) می‌دانند که در آن «ولونته» یک زندانی سیاسی چپ است که در ایتالیای فاشیست به روستایی دورافتاده تبعید می‌شود. «سه برادر» (۱۹۸۱) دیگر ساخته «رزی»، تأملی بود بر رابطه سه برادر که برای مراسم تدفین مادرشان به روستای زادگاهشان برگشته‌اند. پس از آن رزی به سراغ فیلم‌هایی با منابع ادبی یا موسیقایی رفت و فیلم «کارمن» (۱۹۸۴) را بر اساس اپرای «ژرژ بیزه» کارگردانی کرد و سپس به سراغ داستانی از «گابریل گارسیا مارکز» در «وقایع نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده» (۱۹۸۷) رفت که «آنتونی دلون» (پسر آلن دلون) و «جیان ماریا ولونته» را در نقش‌های اصلی داشت. در آخرین سال‌ دهه هشتاد، «رزی» دوباره به سراغ مضمون مورد علاقه‌اش، فساد سیاسی و مافیا در جنوب ایتالیا بازگشت و «فراموش کردن پالرمو» را ساخت و در طی ساخت این فیلم مستند «خاطرات نئوپولیتن» را هم فیلم‌برداری کرد که در سال ۱۹۹۲ به نمایش درآمد. «رزی» آخرین فیلمش را در ۱۹۹۷ به نام «ترک مخاصمه» و با شرکت «جان تورتورو» ساخت که به موفقیت چندانی نرسید. در سال ۲۰۱۴ ترمیم و نمایش دوباره «سالواتوره جولیانو» در سینماها نام او را به عنوان یکی از اساتید سینمای مدرن دوباره بر سر زبان‌ها انداخت.

فرانچسکو رزی

از مهمترین جوایز کسب شده توسط این کارگردان نامدار ایتالیای می‌توان به دریافت خرس نقره‌ای فستیوال برلین برای بهترین کارگردانی در سال ۱۹۶۲ (سالواتوره جولیانو)؛ شیر طلایی فستیوال ونیز در سال ۱۹۶۳ (دست‌ها روی شهر)؛ نخل طلای فستیوال کن برای بهترین فیلم در سال ۱۹۷۵ (ماجرای ماتئی)؛ جایزه طلایی جشنواره فیلم مسکو برای بهترین فیلم در سال ۱۹۷۹ (مسیح در ابولی توقف کرد)؛ دریافت خرس طلای افتخاری جشنواره برلین در سال 2008 و همچنین دریافت شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز در سال 2012 اشاره کرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن