تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804030138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيستم دي 1393 خورشيدي برابر با 18 ربيع الاول 1436 هجري و 10 ژانويه 2015 ميلادي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ دي ۱۳۹۳ (۷:۵۵ق.ظ)
علم و فرهنگ به روايت تاريخ بيستم دي 1393 خورشيدي برابر با 18 ربيع الاول 1436 هجري و 10 ژانويه 2015 ميلادي گروه آموزش؛
• قتل "ميرزا محمدتقي خان اميرکبير" در کاشان به دستور "ناصرالدين شاه قاجار" (1230 ش)
ميرزا تقي خان اميرکبير در حدود سال 1187 ش در روستاي هزاوه در اراک به دنيا آمد. وي بنيان‌گذار دارُالفُنون بود که براي آموزش دانش و فناوري‌هاي نو به فرمان او در تهران پايه‌گذاري شد. هم‌چنين انتشار روزنامه وقايع اتفاقيه از جمله کارهاي وي به‌شمار مي‌آيد. اميرکبير پس از اين که با دسيسه اطرافيان شاه از جايگاه خود برکنار و به کاشان تبعيد شد، در حمام فين به دستور ناصرالدين‌شاه به قتل رسيد. پيکر وي در شهر کربلا به خاک سپرده شده‌است.

• تولد حسين‌ کاظم‌ زاده‌ ايرانشهر (1262 ش)
حسين کاظم زاده (۲۰ دي ۱۲۶۲ در تبريز - ۲۷ اسفند ۱۳۴۰ در سوئيس) معروف به ايرانشهر از نويسندگان ايراني است. شهرت وي به «ايرانشهر»، به‌دليل انتشار مجله‌اي به همين نام بين سال‌هاي ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۶ شمسي است. وي در استانبول انجمني مخفي به نام «انجمن برادران ايراني» را براي پيشبرد جنبش مشروطه پايه‌گذاري کرد. کاظم‌زاده در اواخر عمر در سوييس به مسايل باطني روي آورد و به نوشته شهبازي به سمت انجمن تئوسوفي گرايش پيدا کرد.

• ارتحال فقيه بزرگوار آيت‏ اللَّه "سيدمحمد هاشم خوانساري چهارسوقي" (1279ش)
آيت‏اللَّه سيد ابوالحسن انگجي تبريزي در حدود سال 1243 ش (1282ق) در اَنگج، يكي از محلات تبريز به دنيا آمد. وي ادبيات فارسي و عربي، نجوم، حساب و فقه و اصول را در تبريز خواند و سپس در 22 سالگي براي ادامه تحصيلات عازم نجف اشرف شد. او آثار بسياري در فقه، حديث، اصول، کلام، رجال و فلسفه تاليف کرد. مباني الاصول مهم‌ترين اثر اصولي او به شمار مي‌آيد. خوانساري در ۱۳۳۸ق، در نجف درگذشت و در وادي السلام به خاک سپرده شد.

• تعيين‌ رنگ‌ پرچم‌ کشور ايران‌ (1325 ش)
روز 20 دي ‌سال 1325 هجري شمسي رنگ پرچم ايران رسما سه رنگ سبز، سرخ و سفيد تعيين شد. به گزارش تاريخ ايراني، هر يک از رنگ‌هاي مزبور داراي معنا و مفهوم خاص خود هستند که مي‌توان درباره آنها چنين گفت: رنگ سبز، رنگ ستايش‌شده در روايات و اخبار و يکي از نشانه‌هاي معتقدين به دين مبين اسلام است. هم‌اکنون در پرچم غالب کشورهاي مسلمان اين رنگ به چشم مي‌خورد. رنگ سپيد نشانه اعتقاد ايرانيان به صلح و دوستي است و رنگ سرخ نشانه دفاع از خاک پاک سرزمين و شهادت در راه‌هاي آرمان‌هاي عالي ميهن است.

• در اين روز اعلاميه اي در مورد اعتراض نسبت به مقاله توهين آميز روزنامه اطلاعات و دعوت از بازاريان به منظور تعطيلي مغازه هايشان، به در ورودي مسجدالنبي (مسجد شاه) قزوين نصب شد.(1356ش)

• راديو لندن از قول خبرنگار بي بي سي در ايران: در پي درگيري افراد با پليس در روز 19 دي، شش نفر به قتل رسيدند و 70 نفر دستگير شدند.(1356ش)
اين زد و خورد به علت مخالفت تظاهرکنندگان با آزادي زنان و برنامه هاي اصلاحي شاه ايران بود؛ همچنين در ادامه افزود که منابع مخالف رژيم ايران، علت تظاهرات را خواستار بازگشت رهبر مخالفان شاه مي دانند.

•صدور اعلاميه حوزه علميه قم درباره وقايع قيام اين شهر (1356ش)
در پي قيام خونين 19 دي 1356 قم، حوزه علميه قم در محكوميت اين جنايت، اعلاميه‏اي صادر كرد. در بخشي از اين اعلاميه آمده بود: "هيئت حاكمه جبار، براي هَدم اسلام و مسلمين و كوبيدن حوزه‏هاي علميه، هر روز به نقشي دست مي‏زند".

• عمليات توكل در منطقه ماهشهر، به طور مشترك (1359ش)
در 20 دي ماه 1359 عمليات توكل توسط يگان هايي از ارتش ، شماري از نيروهاي سپاه و ستاد جنگ هاي نا منظم آغاز شد . قواي زرهي از ذو محور و نيروهاي پياده از محور سوم وارد عمل شدند . در سه راهي آبادان و كوي ذوالفقاريه كه نيروهاي پياده تك كرده بودند ، خط نيروهاي عراقي در هم شكست.

• ترور نافرجام حجت‏الاسلام "سيدمحمد خامنه ‏اي" نماينده مجلس شوراي اسلامي (1360ش)
با پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز توطئه‏هاي داخلي براي حذف شخصيت‏هاي مؤثر انقلابي از عرصه فعاليت كشور، گروهك‏هاي معارض نظام درصدد بودند تا در هر فرصت، اين شخصيت‏ها را از ميان بردارند. سال 1360 از جمله سال‏هايي است كه شخصيت‏هاي بزرگي در آن ترور شده يا به فيض عظماي شهادت نائل آمدند.

• شهادت شهيد رضا جولايي (1366ش)
شهيد رضا جولايي، چهارم فروردين‌ماه سال ۱۳۴۶ش در کرمان چشم به جهان هستي گشود... مطالعه مختصري از زندگي‌نامه و خصائل اين شهيد بزرگوار، از زبان پدر ارجمندش، «شعبانعلي جولايي» خالي از لطف نيست: «من هم مثل خيلي از پدران مسلمان اين آب و خاک تکه‌هايي از قلبم را در گلزار شهدا به امانت گذاشتم».

• آغاز بناي مسجدالنبي در مدينةالرسول به دست مبارك پيامبر اكرم و ياران (1 ق)
پس از ورود حضرت محمد(ص) به مدينه، ايشان دستور ساخت مسجد را صادر كرده با كمك مهاجرين و انصار، شروع به بناي آن نمودند. ديوار مسجد از سنگ و آجر و سقف آن از چوب درخت بود و در كنار مسجد اتاق‏هاي پيامبر(ص) و برخي از اصحاب وي قرار داشت.

• درگذشت فقيه بزرگوار "سيدمحمد طباطبايي عاملي" محدث و محقق شيعه (1009 ق)
سيدمحمد بن علي بن حسين موسوي عاملي، ملقب به شمس الدين، دخترزاده‏ي شهيد ثاني، عالمي فقيه، محدثي فاضل و محقق بود. وي نزد پدر و مقدس اردبيلي و ديگران درس آموخت. حاشيه‏ي استبصار، مداركُ الاحكام و حاشيه‏ي روضَةُ البَهيَّه از جمله تصنيفات او مي‏باشند.

• تولد "فرانْسْوا رابْلِه" اديب و نويسنده معروف فرانسوي (1494م)
فرانسوا رابله اديب و نويسنده برجسته فرانسوي در چنين روزي از سال ۱۴۹۴ ميلادي متولد شد. فرانسوا رابله رمان‏نويس، اديب و پزشک فرانسوي در تاريخ دهم ژانويه سال ۱۴۹۴ ميلادي در اين کشور به‌دنيا آمد.

• انتشار نخستين روزنامه چاپي جهان در ايتاليا (1653م)
اولين روزنامه خبري جهان به نام گازتا در دهم ژانويه سال 1653م در شهر ونيز ايتاليا چاپ و منتشر شد. از آن جا كه بهاي هر نسخه از اين روزنامه برابر با يك "گازتا" يعني واحد پول ونيز بود، اين روزنامه نيز به همين اسم موسوم شد.

• تولد "سزار داکورنت" نقاش برجسته فرانسوي (1806م)
سزار داکورنْتْ، نقاش مشهور فرانسوي در دهم ژانويه 1806م در اين کشور به دنيا آمد. وي به هنگام تولد، دست نداشت و در پاي راستش نيز فقط چهار انگشت نامتجانس به چشم مي‏خورد. اين طفل گرچه در جسم ظاهري خود دچار کمبود و نقص بود، اما در فکر و تخيل به مراتب کامل بود.

• اختراع سيمان در انگليس (1824م)
درچنين روزي در سال1824ميلادي ، جوزف آسپرين شيميدان انگليسي ، سيمان را اختراع کرد.

• درگذشت "اوژن لابيش" نويسنده و نمايش‏نامه نويس فرانسوي (1888م)
اوژن مارن لابيش مصنّف و نمايش‏نامه نويس معروف فرانسوي در اول سپتامبر 1815م در پاريس به دنيا آمد. وي در حين تحصيل در رشته حقوق، به ادبيات شوق فراوان يافت و به نگارش داستان‏هاي كوتاه، پراحساس و خيال‏انگيز براي روزنامه‏هاي پاريس پرداخت.

• تشكيل "جامعه ملل" در ژنو پس از جنگ جهاني اول (1920م)
جامعه ملل نخستين سازمان بين‏المللي است كه بعد از جنگ جهاني اول به موجب پيماني 14 ماده‏اي كه بخشي از پيمان صلح "ورساي" بود، با عضويت اوليه 18 و سپس 45 كشور در دهم ژانويه 1920م تشكيل شد.

• تأسيس آكادمي هنرهاي علوم سينمايي اسكار (1927م)
آكادمي هنرها و علوم سينمايى اسكار، مؤسسه‏اي غيرانتفاعي است كه توسعه و پيشبرد هنر و علوم مربوط به اين حرفه را از طريق مبادله افكار و هم‏چنين توسط اهداي جايزه‏ها براي دست‏آوردهاي ارزش‏مند در رشته‏هاي گوناگون تشويق مي‏كند.

• تشكيل اولين مجمع عمومي ملل متحد در لندن (1946م)
پس از جنگ جهاني اول، جامعه ملل به منظور حفظ صلح، داوري در مورد اختلاف بين كشورها و ترويج همكاري‏هاي بين‏المللي به وجود آمد. اما علي‏رغم وجود اين جامعه، جنگ جهاني دوم، خونين‏تر و وحشتناك‏تر از جنگ جهاني اول روي داد.

• اختراع ساعت الكترونيكي در سوئيس (1963م)
اولين ساعت الكترونيكي توسط دو صنعت‏گر سوئيسي با نام‏هاي "سولْويل" و "تيتوس" پس از 12 سال تلاش، با وصل كردن صدها قطعه و ابزار دقيق در 10 ژانويه 1963م اختراع شد. در ساعت الكترونيكي، حركت الكترون‏ها موجب حركت عقربه‏هاي ساعت به جلو مي‏شوند.

• تشكيل اولين مجمع عمومي ملل متحد در لندن (1946م)
پس از جنگ جهاني اول، جامعه ملل به منظور حفظ صلح، داوري در مورد اختلاف بين كشورها و ترويج همكاري‏هاي بين‏المللي به وجود آمد. اما علي‏رغم وجود اين جامعه، جنگ جهاني دوم، خونين‏تر و وحشتناك‏تر از جنگ جهاني اول روي داد.

زادروزها
• محمد مطيع، بازيگر ايراني (1322 ش)
• اسحاق جهانگيري : سياستمدار اصلاح طلب ايراني (1336 ش)
• محمدجواد عزتي، بازيگر ايراني (1360 ش)













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن