تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دنيا سراى بلا و گرفتارى و محل گذران زندگى و زحمت است خوشبختان از آن دل كنده‏اند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804811261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شانزدهم دي 1393 خورشيدي برابر با 15 ربيع الاول 1436 هجري و 7 ژانويه 2015 ميلادي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ دي ۱۳۹۳ (۸:۳۳ق.ظ)
علم و فرهنگ به روايت تاريخ شانزدهم دي 1393 خورشيدي برابر با 15 ربيع الاول 1436 هجري و 7 ژانويه 2015 ميلادي گروه آموزش؛
• رحلت اديب محقق و فقيه فرزانه آيت‏ اللَّه "ميرزا علي آقا شيرازي" (1334 ش)
عالم رباني و عارف بزرگوار، آيت‏اللَّه ميرزا علي آقا شيرازي در حدود سال 1255 ش (1294 ق) در نجف اشرف به دنيا آمد. او پس از درگذشت پدر، در 22 سالگي راهي اصفهان شد و از محضر درس استادان نامداري همچون سيد محمد باقر درچه‏اي در فقه بهره برد.

• درگذشت‌ جهان‌ پهلوان‌ تختي (1346 ش)
تختي در ۱۷ دي ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتيک تهران درگذشت. او دو روز قبل از مرگش يعني ۱۵ دي، وصيت‌نامه اش را در دفترخانه اسناد رسمي شماره ۲۰۲ تحت شماره ۳۴۲۸ و با تعيين کاظم حسيبي به عنوان سرپرست فرزندش بابک (که تنها ۴ ماه داشت)؛ به ثبت رسانده بود. درباره دلايل مرگ او اختلاف نظرهاي زيادي وجود دارد.

• ارسال‌ يک‌ مقاله‌ سفارشي ( لاک‌ و مهر شده‌ ) توسط " داريوش‌ همايون‌ " (وزير وقت‌ اطلاعات‌ و جهانگردي‌ ) به‌ روزنامه‌ اطلاعات‌ و درج‌ مقاله‌ در شماره‌ همان‌ روز اين‌ روزنامه‌ (1356 ش)
سال 1356 که رژيم پهلوي نفس هاي آخر خود را مي کشيد، محمدرضا دچار اين توهم شد که مي تواند با تخريب حضرت امام خميني(ره) جلوي پيشرفت انقلاب را گرفته در قدرت باقي بماند؛ به همين منظور بود که سفارش نگارش مقاله اي عليه امام(ره) را در روزنامه اطلاعات داد. اين مقاله در مجموعه ساواک تهيه شد و پس از اعمال نظر داريوش همايون، براي چاپ به روزنامه اطلاعات سپرده شد.

• درج‌ مقاله‌ جسارت‌ آميز نسبت‌ به‌ ساحت‌ مقدس‌ امام‌ خميني در روزنامه‌ اطلاعات‌ توسط ساواک‌ (1356 ش)
اين مقاله که حاوي مطالب بسيار تند، زننده و توهين‌آميز نسبت به امام خميني(سه) بود، در روز 17دي 1356 در صفحه 7 روزنامه اطلاعات به چاپ رسيد. گفته شده که حملات و انتقادات شديداللحن امام خميني به رژيم پهلوي، شاه را بر آن داشته بود تا پس از مذاکراتش با کارتر و حصول اطمينان از حمايت او، به ساواک و وزارت دربار دستور دهد مقاله شديداللحن و توهين‌آميزي نسبت به امام خميني نوشته شده و در يک روزنامه‌ کثيرالانتشار منتشر شود. مظفر شاهدي پژوهشگر تاريخ معاصر طي يادداشتي به روند تهيه و انتشار اين مقاله در روزنامه اطلاعات پرداخته است.

• شهادت شهيد محمد رستمي رهورد (1359 ش)
شهيد محمد رستمي رهورد در سال ۱۳۲۵ش در روستاي رهورد از توابع قوچان چشم به جهان هستي گشود. نوزاد درشت‏اندامي که وقتي در آغوش مادرش شير مي‌خورد، شايد کسي تصورش را هم نمي‌کرد که او روزي يکي از مردان بزرگ اين سرزمين خواهد شد.

• رحلت فقيه بزرگوار آيت ‏اللَّه "احمدعلي احمدي شاهرودي" (1375 ش)
آيت‏اللَّه شيخ احمدعلي احمدي شاهرودي در سال 1305ش (1346ق) در اطراف شاهرود به دنيا آمد. وي در ابتدا براي تحصيل راهي مشهد مقدس شد و از محضر اساتيدي همچون اديب نيشابوري دوم، شيخ هاشم قزويني، شيخ مجتبي قزويني، ميرزاكاظم محقق دامغاني و ميرزا احمد مدرسي يزدي بهره‏مند گرديد.

• رحلت آيت الله شاه آبادي ، از اساتيد درس خارج حوزه علميه قم (1390 ش)
توضيح: اين نوشتار به قلم حضرت آية الله العظمي شاه آبادي در ساليان گذشته تحرير شده است. در سال هزار و سيصد و پنج هجري شمسي در تهران، در خانواده علم و فضيلت در ظل عنايت مرحوم آية الله العظمي الحاج شيخ محمدعلي شاه آبادي متولد شدم.

• بناي مسجد "قُبا" نخستين پايگاه عبادي در اسلام توسط پيامبر در نزديكي مدينه (1 ق)
مسجد قُبا نخستين مسجد جهان اسلام است که در بيرون شهر مدينه قرار دارد. نخستين سنگ هاي بناي اين مسجد توسط پيامبر اسلام پس از مهاجرت ايشان از مکه به مدينه گذاشته شد. قبا نام قريه‌اي در نزديکي مدينه بوده‌است.

• آغاز غزوه‏ ي "دُومةُ الجَندل" به رهبري رسول اكرم(ص) (5 ق)
دُومةُالجَندل منطقه‏اي در حاشيه‏ي شرقي شام است كه داراي زمامداري مسيحي و فرمانبردار امپراتور روم بود. حاكم اين منطقه، مسافران و رهگذران را مورد اذيت و آزار قرار مي‏داد و تصميم گرفته بود تا به مدينه حمله نمايد. هنگامي كه خبر گستاخي و ستمگري وي به مسلمانان رسيد.

• درگذشت "اَعمَش" فقيه و محدث جليل القدر شيعه (148 ق)
ابومحمد سليمان بن مَهران اسدي كوفي معروف به "اَعمش" در كوفه به دنيا آمد. اصلش از ري بود. وي از فقها و محدثين كوفه محسوب مي‏شد كه در حدود 1300 حديث از تابعين روايت كرده است. همچنين برخي از افراد مانند: سفيان ثوري و حفص بن غياث از اعمش روايت كرده‏اند.

• وفات "صدرالدين محمدقاضي جهان قزويني" موسيقي‏دان و استاد فصاحت (1008 ق)

• انتشار روزنامه‌ حبل‌ المتين‌ در طهران‌ (1325 ق)
حَبلُ‌المـَتين (بمعني رشته و ريسمان استوار که اشاره‌اي به سوره آل عمران آيه ۱۰۳ دارد)، نام نشريه‌اي بود که در دوران قبل و بعد از جنبش مشروطه در کلکته و تهران منتشر مي‌گرديد. مقالات اين نشريه بهمراه ۵ نشريه ديگر دوران مشروطيت ( نداي وطن، صبح صادق، مجلس، مساوات، صوراسرافيل) نقش مهمي در بيداري افکار مردم و ترويج انديشه آزادي خواهي و مشروطه طلبي بعهده داشت. مديريت آن بعهده سيدجلال‌الدين کاشاني، متخلص به اديب و ملقب به مويدالاسلام بود. شروع چاپ روزنامه در تهران در ۱۵ ربيع‌الاول ۱۳۲۵ ( مطابق نگاره فوق) بود. درحقيقت روزنامه تهران شعبه ديگر روزنامه کلکته بود و مديريت اصلي آن به عهده سيد جلال الدين بود ولي برادرش سيد حسن کاشاني آنرا اداره و چاپ ميکرد. روزنامه در تهران بصورت يوميه( روزانه) چاپ ميشد و بواسطه مقالات پربار و آزادي خواهانه و در دسترس بودن و استفاده از کاغذ خوب و حروف مناسب مورد استقبال عموم بود. سيد حسن بعنوان نايب-مدير و سيد يحيي کاشاني دبيراداره ونويسنده آن بود. روزنامه ابتدا در ۶ صفحه و پس از چندي در ۸ صفحه انتشار مي يافت.


• رحلت آيت اللَّه "سيد روح‏ اللَّه خاتمي" نماينده‏ ي امام و امام جمعه‏ ي يزد (1409 ق)
آيت‏اللَّه سيد روح‏اللَّه خاتمي در سال 1324 ق در اردكان يزد به دنيا آمد. در اصفهان از محضر اساتيدي چون آيات عظام علي آقا شيرازي، سيد محمد و سيد علي نجف آبادي و... استفاده نمود. وي پس از شهادت آيت‏اللَّه صدوقي، از طرف حضرت امام خميني(ره) به عنوان نماينده‏ي ولي فقيه و امام جمعه‏ي يزد انتخاب شد.

• تولد "شارل پگي" اديب و نويسنده فرانسوي (1873 م)
شارْلْ پِگي، شاعر و نويسنده فرانسوي در هفتم ژانويه 1873م در فرانسه به دنيا آمد. وي در جواني وارد نظام شد اما پس از چندي آن را رها كرد و پس از ورود به دانش‏سراي عالي پاريس، از پايان اين دوره نيز صرف‏نظر كرد. پگي از آن پس به نويسندگي روي آورد و در سال 1900م نشريه دفترهاي دو هفتگي را منتشر کرد.

•مرگ "بوريس زاخودر" ايران‏شناس برجسته روسي (1960 م)
بوريس نيكالايوويچ زاخودِر، ايران‏شناس معروف روسي در ششم اوت 1898م در يكي از شهرهاي روسيه به دنيا آمد. در يكي از شهرهاي روسيه به دنيا آمد. وي پس از طي تحصيلات دبيرستان، در سال 1927م موفق به گذراندن دوره مؤسسه خاورشناسي مسكو شد و سپس دوره دكتراي آن را به پايان رسانيد.

زادروزها
• جواد فکوري، فرمانده نيروي هوايي و وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران (1317 ش)
• محمدرضا لطفي، نوازنده تار و سه‌تار و آهنگ‌ساز ايراني (1325 ش)
• محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران (1338 ش)
• آزاده صمدي، بازيگرايراني تئاتر و تلويزيون (1357 ش)













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن