تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820047557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شانزدهم دي 1393 خورشيدي برابر با 14 ربيع الاول 1436 هجري و 6 ژانويه 2015 ميلادي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ دي ۱۳۹۳ (۰:۶ق.ظ)
علم و فرهنگ به روايت تاريخ شانزدهم دي 1393 خورشيدي برابر با 14 ربيع الاول 1436 هجري و 6 ژانويه 2015 ميلادي خبرگزاري موج
• روز شهداي دانشجو (يادواره حماسه دانشجويانِ شهيدِ هويزه)
در آذر 1359 ش پس از شكست بيش از دو گردان از نيروهاي عراقي در جنوب سوسنگرد به وسيله سربازان اسلام، يك گروهان از برادران سپاه اهواز جهت محافظت از هويزه به آن شهر اعزام شدند. در آن حال بني‏صدر، دستور تخليه هويزه از نيروهاي سپاهي را صادر و محافظت از آن شهر را به ارتش محوّل كرد.

• نمايشگاه قرآن ايران در کراچي افتتاح شد.(1349 ش)

• حماسه خونين شهداي هويزه و شهادت دلاورمردان اسلام و فرمانده آنان شهيد "عَلَم‏الهُدي" (1359ش)
در آذر 1359 ش پس از شكست بيش از دو گردان از نيروهاي عراقي در جنوب سوسنگرد به وسيله سربازان اسلام، يك گروهان از برادران سپاه اهواز جهت محافظت از هويزه به آن شهر اعزام شدند. در آن حال بني‏صدر، دستور تخليه هويزه از نيروهاي سپاهي را صادر و محافظت از آن شهر را به ارتش محوّل كرد.


• هلاکت‌ يزيد بن‌ معاويه (64 ق)‌


• تولد "ابن‏ فارس رازي" دانشمند بزرگ ايراني (325 ق)
احمد بن فارس بن زكرياي رازي، اديب و نحوي و شاعر لغوي بود و در ادبيات و بسياري از علوم متداوله تبحر داشت. صاحب بن عباد دانشمند شهير از شاگردان وي محسوب مي‏شود. الاِتباع و المُزاوجه، اَخلاقُ النبي وسيرةُالنَّبي از جمله تاليفات وي مي‏باشند. ابن فارس در سال 395 ق در شهر ري درگذشت.

• انتشار روزنامه‌ ملت‌ سنيه‌ ايران‌ (1283 ق)
ملت سينه ايران از روزنامه‌هاي دوره ناصرالدين شاه بود که به سرپرستي عليقلي ميرزا اعتضاد السلطنه منتشر شد. نخستين شماره آن در سال ۱۲۸۳ قمري چاپ شد.

• انتشار روزنامه‌ عصر انقلاب‌ (1333 ق)
عصر انقلاب نام يکي از نشريات دوران جنگ جهاني اول است. اين هفته نامه سياسي و ادبي در ربيع‌الاول سال ۱۳۳۳ قمري به مديريت و صاحب امتيازي ميرزا آقا خان فريال همداني، نماينده و روزنامه نگار در ۴ صفحه در تهران منتشر مي‌شد. هر چند که اين نشريه در تهران منتشر مي‌گرديد اما به سبب اينکه مدير و صاحب آن همداني بود و از آزادي‌خواهان و مشروطه‌طلبان همدان به شمار مي‌آمد، مطالب و اخبار همدان در دوران جنگ نيز منتشر مي‌شد و به همين خاطر جريده و نشريه همدان محسوب مي‌گرديد و در اين شهر توزيع و به فروش مي‌رسيد. اين نشريه ب سبب تمايلات تند سياسي و گرايش به آراء خاص خود پس از ۲۹ شماره در رجب ۱۳۳۴ توقيف گرديد. پس از توقيف اين نشريه، روزنامه عهد انقلاب به عنوان هفته‌نامه سياسي توسط ميرزا آقا خان فريار همداني با همان گرايش انتشار يافت

• رحلت آيت‏ اللَّه "محمد كوهستاني بهشهري" از زُهّاد و علماي مازندران(1392 ق)
آيت‏اللَّه شيخ محمد كوهستاني بهشهري پس از تحصيل دروس مقدماتي در زادگاه خود، به نجف اشرف عزيمت كرد و در حلقه‏ي درس حضرات آيات: ميرزاي ناييني و سيد ابوالحسن اصفهاني جاي گرفت. ايشان پس از اخذ درجه‏ي اجتهاد به زادگاه خود، كوهستان، بازگشت و به دور از هياهوي شهر به تدريس و ارشاد مردم پرداخت.

• غسل تعميد "حضرت عيسي(ع)"
تعميد يكي از "هفت آيين مقدس" است كه كليساها و مسيحيان آن را برگزار مي‏كنند. اين عمل از قواعد مقدس ديني بود كه قبل از حضرت مسيح(ع) رواج داشت و توسط حضرت عيسي(ع) جزء فرايض قرار داده شد. تعميد عبارت است از يك نوع شستشوي خاص كه بر حسب نوشته قاموس كتاب مقدس، از وظايف كليسا است.

• تولد "الكساندْرْ دوما" "پسر" نويسنده برجسته فرانسوي (1824 م)
الكساندر دوماي پسر فرزند الكساندر دوماي پدر در ششم ژانويه 1824م در پاريس به دنيا آمد و دوران كودكي سخت و ملال‏آوري را گذراند. خاطرات و تاثّرات كودكي اين نويسنده، راه و روش دوران بزرگسالي را براي او تعيين كرد.

• تولد "زنوبه گرام" فيزيك‏دان برجسته بلژيكي و مخترع دينام (1826 م)
زنوبه تئوفيل گرام، مخترع و فيزيك‏دان بلژيكي در ششم ژانويه 1826م متولد شد و پس از پايانِ تحصيلات خود به تحقيقات فني پيرامون ساختن يك مركز توليد جريان دائم برق روي آورد. وي از 19 سالگي به كار تحقيق در رشته فيزيك مشغول شد. نتيجه تحقيقات گرام، اختراع دينام بود.

زادروزها
• سعيد پيردوست، بازيگر سينما و تلويزيون (1319 ش)
• حسين ياري، بازيگر ايراني در تآتر، سينما، تلويزيون (1346 ش)














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن