تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833952960
«تقریب» مذاهب از چه زمانی شکل گرفت و موانع آن چه بود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
«تقریب» مذاهب از چه زمانی شکل گرفت و موانع آن چه بود
مدخل «تقریب» در «دانشنامه جهان اسلام» به بیان تعریف تقریب مذاهب اسلامی و سیر آن از بدو شکل گیری تا امروز می پردازد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در بخشهایی از این مدخل که در جلد 7 دانشنامه جهان اسلام به چاپ رسیده آمده است: تقریب، تلاش علمای اسلامی برای نزدیک کردن پیروان مذاهب اسلامی . تقریب در مفهوم عام، جنبش نزدیکی ادیان است و در مفهوم خاص، حرکتی است که علمای مذاهب اسلامی آن را پایه گذاری کرده اند و هدف از آن نزدیک ساختن شیعیان و اهل سنّت به یکدیگر و رفع اختلاف و گاه خنثی کردن دشمنی مسلمانان به منظور متحد کردن آنان است. در تاریخ اسلام تلاشهایی که برای تحقق این امر صورت گرفته، غالباً جنبه فرهنگی یا سیاسی داشته است. تلاشهای حکام و سلاطین در این راه چون آمیخته با اهداف و اغراض سیاسی بوده راه به جایی نبرده است. برای نمونه، پیشنهاد منصور، خلیفه دوم عباسی به مالک بن انس، پیشوای مذهب مالکی، برای اعلام کردن کتاب او به عنوان تنها منبع رسمی و مشروع در جامعه اسلامی، با مخالفت مالک روبرو شد. مأمون برای رفع مناقشات مذهبی، مجالس متعددی تشکیل می داد که در آن پیشوایان و عالمان هر مذهب در باره مسائل مختلف بحث می کردند، ولی حمایت مأمون از معتزله این جلسات را بی نتیجه کرد. نادرشاه افشاردر مجلسی که در 1148 با حضور نمایندگان تمام طبقات ایران در دشت مغان بر گزار شد، شرط پذیرفتن سلطنت را ترک سبّ سه خلیفه اول و احتساب مذهب شیعه جعفری به عنوان مذهب پنجم در کنار مذاهب چهارگانه اهل سنّت، اعلام کرد و نمایندگانی به عثمانی فرستاد و همکاری آنان را در این امر خواستارشد. وی به رغم جنگهای ایران و عثمانی و تجاوز نیروهای عثمانی به مرزهای ایران، برای وحدت شیعه و سنّی تلاش نمود و در 1156 پیشنهاد کرد که علمای برجسته شیعه و شیخ الاسلام عثمانی، عبداللّه سُوَیدی، مجلس بحث و گفتگویی در بغداد تشکیل دهند، اما با مخالفت علمای شیعه و کارشکنی و بدگمانی شیخ الاسلام عثمانی این اقدام بی نتیجه ماند. سیدجمال الدین اسدآبادی در اوایل سده چهاردهم، موضوع اتحاد اسلام را در مقالاتش در مجله عربی زبان عروه الوثقی مطرح و اندیشه های خود را با استفاده از حمایت مسئولان کشورهای اسلامی تشریح می کرد. با تعطیل عروه الوثقی، این موضوع مدتی مسکوت ماند و با دعوت سلطان عبدالحمید دوم عثمانی از سیدجمال الدین برای فعالیت در راه تحقق اتحاد اسلام دوباره مطرح شد. هر چند که به سبب بروز مخالفتها و مبهم بودن اغراض عبدالحمید این امر تحقق نیافت. نخستین جمعیت تقریب بین ادیان در 1303 تشکیل شد. پس از تعطیل عروه الوثقی، محمد عبده به بیروت رفت و با همکاری کسانی چون ابوتراب ساوجی و میرزا محمدباقر بواناتی، «جمعیه التقریب بین اهل الاسلام و اهل الکتاب » را تأسیس کرد که بعدها اشخاصی از ایران و عثمانی و انگلیس و هندوستان به آن پیوستند. مدت فعالیت این جمعیت کوتاه بود. در 1317 ش / 1938 یک روحانی ایرانی به نام محمدتقی قمی از ایران به مصر مهاجرت کرد و در قاهره «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیه » را تشکیل داد که مهمترین اقدام در راه تقریب علمی بود. او خود به عنوان دبیر کل مادام العمر این جمعیت بر گزیده شد. سرانجام در روند کار جمعیت خلل ایجاد کرد و قمی از مصر خارج شد، ولی در 1325 ش / 1946 به مصر بازگشت و کار خود را از سر گرفت. دارالتقریب محل گردهمایی دانشمندان و روحانیان شیعه و سنّی شد. کسانی چون محمدعلی علوبه پاشا (دانشمندی که بعداً به ریاست جمعیت بر گزیده شد)، شیخ عبدالمجید سلیم (رئیس هیئت فتوای دانشگاه الازهر)، حاج امین حسینی (مفتی اعظم فلسطین )، شیخ محمدعبداللطیف (مفتی وزارت اوقاف )، شیخ محمدعبدالفتاح عنانی (رئیس مذهب مالکی )، شیخ محمود شَلْتوت (عضو هیئت کبارالعلماء حنفی )، حسن البَنّا (رهبر جمعیت اخوان المسلمین )، قاضی محمدبن عبداللّه امری (نماینده شیعه زیدیه یمن ) و برخی دیگر از اعضای این جمعیت بودند. بعدها شیخ محمدحسین کاشف الغطاء و سیدهبه الدین شهرستانی و سیدعبدالحسین شرف الدین، هر سه از علمای برجسته شیعه نیز به این جمعیت پیوستند. آیت اللّه حاج آقا حسین بروجردی مرجع تقلید شیعیان از اهداف و مرام این جمعیت حمایت کرد و آنان را از حمایتهای مالی و معنوی خود بهره مند ساخت. اندیشه آیت اللّه بروجردی در باره تقریب به مناسبات دوستانه و مکاتبات بروجردی و شلتوت، به صدور فتوای تاریخی معروف شلتوت مبنی بر به رسمیت شناختن مذهب شیعه انجامید و دارالتقریب گاه از حمایت رهبران سیاسی کشورهای اسلامی نیز برخوردار می شد. مهمترین دستاورد دارالتقریب پی ریزی راههای عملی اتحاد مسلمانان بود. در مجله رساله الاسلام، که از 1328 تا 1351 ش / 1949ـ1972 به تناوب فعالیت می کرد، دیدگاهها و راه حلهای علمای برجسته اسلامی در این باره به چاپ می رسید. در این مقالات تحقیقی، نویسندگان شیعه و سنّی می کوشیدند با ارائه مشترکات شیعیان و اهل سنّت و تبیین جوهر اصلی دین به هدف خود دست یابند. بحث در باره اجتهاد و نقش آن در پیدایی مذاهب گوناگون اسلامی و تأثیر رهیافتهای مختلف تفسیری و حدیثی و غیره بر آن، در نهایت به پیدایی فقه مقارن (تطبیقی ) انجامید. صدور فتوای شلتوت در هفدهم ربیع الاول 1378 مبنی بر جواز پیروی از مذهب شیعه امامیه همانند چهار مذهب فقهی اهل سنّت، بزرگترین اقدام عملی در راه تقریب به شمار می آید. نشر مقالات و کتب متعدد، برای تنزیه شیعیان از برخی اتهامات ناروا و نشان دادن چهره ای صحیح از مذهب شیعه، از دیگر اقدامات دارالتقریب بود. کتابهای الحج علی المذاهب، المختصر النافع، و تذکره الفقهاء (از کتب فقهی شیعه )، وسائل الشیعه (کتابی حدیثی و از مهمترین مآخذ فقه شیعه )، و حدیث الثقلین به همین منظور چاپ شد. علاوه بر آن، با توجه به جایگاه تفسیر در علوم اسلامی، تفسیر مجمع البیان طبرسی از تفاسیر شیعه و تفسیر شلتوت از تفاسیر اهل سنّت به چاپ رسید. تدریس فقه شیعه در دانشگاه الازهر در کنار سایر مذاهب فقهی و نیز تغییر برخی قوانین مصر طبق مذهب شیعه (از جمله قوانین طلاق و خانواده )، در زمان ریاست شلتوت در الازهر به عنوان مفتی اعظم اهل تسنن صورت گرفت. سرانجام وهابیون از این اقداماتِ دارالتقریب انتقاد کردند و آن را طرح مؤسسه شیعی دارالتقریب برای تغییر دادن مذهب تسنن به تشیع قلمداد نمودند. موانع سیاسی، بویژه تفرقه افکنیهای آشکار و پنهان دولتهای استعماری غربی، و بدفهمی عمومی از اقدامات دارالتقریب و هدف آن، مانعی دیگر بر سر راه تقریب بود و با آنکه این جمعیت، اصول و مواضعش را اعلام کرده بود، عده ای همواره هدف آن را سنّی کردن شیعیان یا شیعه کردن سنّیان می دانستند. این موانع سبب شد که بتدریج از فعالیتهای دارالتقریب کاسته شود. سرانجام شیخ محمدتقی قمی مصر را به قصد پاریس ترک کرد و در 1369 ش در همانجا درگذشت. در دهه 1370 ش، برخی مؤسسات یا افراد علاقه مند به دارالتقریب و اصولاً اندیشه تقریب، مقالات مندرج در شصت شماره رساله الاسلام را منتشر کردند، از جمله بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با همکاری مجمع التقریب بین المذاهب الاسلامیه در 1370 ش دوره کامل آن را چاپ کرد. برخی نیز گزیده ای از مقالات آن را به صورت کتاب منتشر کردند، از جمله : محمد محمد مدنی ( دعوه التقریب من خلال رساله الاسلام، قاهره 1966)؛ عبدالکریم بی آزار شیرازی ( الوحده الاسلامیه اوالتقریب بین المذاهب السبعه، بیروت 1975 و آینه همبستگی، تهران 1355 ش )؛ عبداللّه محمدتقی قمی ( دعوه التقریب : تاریخ و وثائق، قاهره 1991)؛ و شیخ عبداللّه علایلی ( نحو مجتمع الاسلامی الموحَّد : مسئله التقریب بین المذاهب الاسلامیه، اُسَس و منطقیات، بیروت 1994). در 1369 ش، به ابتکار آیت اللّه سیدعلی خامنه ای «مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی » به وجود آمد. این مجمع عهده دار تلاشهای تقریبی در جهان اسلام است و همه ساله با شرکت اندیشمندان اسلامی، در ایران یا دیگر کشورهای اسلامی همایشهای وحدت بر گزار می کند. مجله رساله التقریب (به زبان عربی، چاپ تهران )، ترجمان (ارگان ) مجمع تقریب، از 1371 ش فعالیت خود را به منظور ایجاد روح وحدت اسلامی در میان ملل مسلمان آغاز و آثار اندیشمندان اسلامی را منتشر کرده است . جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی (22 بهمن 1357) تاکنون به وحدت و تقریب مسلمانان و پیشگیری از هر اقدام تفرقه انگیز، توجهی ویژه کرده است . جدالها و تعصبات از موانع مهم تقریب مذاهب بوده است . جمهوری اسلامی ایران برای رفع بدبینیها و تحریفها و تهمتها اقدامات گوناگونی کرده که از آن جمله است : اعلان 12 تا 17 ربیع الاول هر سال (ایام ولادت پیامبر اسلام ) به عنوان هفته وحدت ؛ اهتمام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلوگیری از نشر کتابهای تفرقه آمیز (بی آزار شیرازی، 1370 ش، ص 57؛ نیز برای نمونه اقدامات رجوع کنیدبه مشکینی، ص 13) صدور فتوای امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم نماز جماعت گزاردن شیعیان همراه با سایر مسلمانان در مراسم حج و تأسیس دانشگاه مذاهب اسلامی در تهران، که در آن فقه جعفری، زیدی، حنفی، مالکی، شافعی، حنبلی و اِباضی تدریس می شود. در پی چند دهه فعالیت مستمر متفکران و علاقه مندان اندیشه تقریب و تلاش برای ایجاد «جهان بینی مشترک برای تمام امت اسلامی»، اندیشه وحدت اسلامی در میان بیشتر مسلمانان مطرح شده است و مؤسسات اسلامی برای تحقق آن تلاش می کنند. اطلاع از اندیشه های واقعی مذاهب دیگر به دور از نسبتهای ناروایی که به هریک از آنها داده شده و پرهیز از مطلق نگری و آگاهی از علل تفرقه و اختلاف هدفی است که می توان با روش «تقریب علمی » به آن دست یافت. به گزارش فارس، بنیاد دائره المعارف اسلامی نهادی است غیر انتفاعی که هدف اصلی آن تدوین و نشر دانشنامه جهان اسلام است. این بنیاد در سال 1362 در تهران توسط آیت الله سید علی خامنه ای تاسیس شد و در حوزه مطالعات جهان اسلام و ایران فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج به یکی از کانونهای اصلی و معتبر دانشنامه نگاری در قلمرو جهان اسلام تبدیل شد. تاکنون 18 جلد از دانشنامه جهان اسلام به همت این بنیاد منتشر شده است. ریاست عالی بنیاد؛ مقام معظم رهبری و مدیرعامل آن دکتر غلامعلی حداد عادل است. انتهای پیام/ک
93/10/19 - 13:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]
صفحات پیشنهادی
منصوری لاریجانی در گفتوگو با فارس: عرفان کاذب با «ایجاد اختلال در قوه خیال و غلبه اوهام» بر مشکلات
منصوری لاریجانی در گفتوگو با فارس عرفان کاذب با ایجاد اختلال در قوه خیال و غلبه اوهام بر مشکلات روانی دامن میزندمحقق و نویسنده عرفان اسلامی معتقد است که در روزگار ما اغلب نحلههای نوظهور با ایجاد اختلال در قوه خیال افراد و یا غلبه اوهام و خرافات بر اذهان جوانان بسیاری از انحرتیتراژ جدید «ثریا» با صدای حامد زمانی امشب رونمایی میشود
تیتراژ جدید ثریا با صدای حامد زمانی امشب رونمایی میشوددر برنامه امشب ثریا که با موضوع بررسی ابعاد تحریم های چندین ساله علیه کشورمان تیتراز چدید برنامه ثریا نیز با صدای حامد زمانی رونمایی میشود به گزارش خبرگزاری فارس این قطعه که به همت جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده و به بدر اختتامیه «عمار» رونمایی میشود ترانه جدید حامد زمانی با موضوع رویشهای هنری بعد از فتنه 88
در اختتامیه عمار رونمایی میشودترانه جدید حامد زمانی با موضوع رویشهای هنری بعد از فتنه 88در مراسم اختتامیه جشنواره مردمی فیلم عمار ترانه جدید حامد زمانی با موضوع رویشهای هنری بعد از فتنه 88 رونمایی خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی پنجمین جشنوارهدر گفت وگو با فارس عنوان شد یکتا ناصر: «ابله» نمونه مشابه ندارد/ لهجه برای سریال «جاده قدیم
در گفت وگو با فارس عنوان شدیکتا ناصر ابله نمونه مشابه ندارد لهجه برای سریال جاده قدیم مشکل ساز شدیکتا ناصر گفت سریال ابله فضای جدیدی دارد که تا به حال با اینکه سریال های طنز زیادی در این رسانه ساخته شده است نمونه مشابهی ندارد جنس جدیدی از کمدی است که با کارگردانی کمال تبریزی«لبیک» حامد زمانی رونمایی شد
لبیک حامد زمانی رونمایی شدنماهنگ مدافعان حرم به خوانندگی حامد زمانی همزمان با هفته وحدت رونمایی شد ------------------------------- به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس این نماهنگ در تلویزیون اینترنتی نصر تی وی تولید و با همکاری سازمان فرهنگی هنری سراج رونمایی شد مراسم سه شنبدر گفتوگو با فارس رضوی: دلیل تعویق پخش «پردهنشین» مشکلات فنی بود/ پخش «پردهگردان» در ۲
در گفتوگو با فارسرضوی دلیل تعویق پخش پردهنشین مشکلات فنی بود پخش پردهگردان در ۲ قسمتتهیهکننده مجموعه تلویزیونی پردهنشین گفت آنچه باعث وقفه در پخش قسمت آخر شد مسائل و مشکلات فنی بود و ربطی به سانسور و ممیزی نداشت سید محمود رضوی در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبجزئیات مراسم یادمان شهید احمد زارعی اعلام شد اجرای «گریه پنهان» توسط حامد زمانی/ رونمایی از مقالهها
جزئیات مراسم یادمان شهید احمد زارعی اعلام شداجرای گریه پنهان توسط حامد زمانی رونمایی از مقالهها و عکسهای منتشرنشدهمراسم یادمان شهید احمد زارعی از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب و حوزه ادبیات با عنوان ستاره احمد شنبه ۲۰ دیماه در حوزه هنری برگزار میشود مصطفی محدثی خراسانی در گفت&آیتالله تسخیری در گفتوگو با فارس: آینده جهان اسلام را «تقریبی» میبینم/ شعار «امت واحده»
آیتالله تسخیری در گفتوگو با فارس آینده جهان اسلام را تقریبی میبینم شعار امت واحده سرلوحه جامعه مسلمین استمشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام گفت مسئولین فرهنگی کشور باید برای مبارزه با تهاجمات پرطمطراق در جهان اسلام با ذکاوت و تأسی به قرآن کریم تودهها را آگاه و از خطررئیس جمهور در جلسه توسعه و سرمایهگذاری خراسان جنوبی: تولید کشور موانع و مشکلاتی دارد/مردم را تشویق به مشارکت
رئیس جمهور در جلسه توسعه و سرمایهگذاری خراسان جنوبی تولید کشور موانع و مشکلاتی دارد مردم را تشویق به مشارکت کنیمرئیس جمهور در جلسه توسعه و سرمایهگذاری خراسان جنوبی گفت تولید کشور موانع و مشکلاتی دارد به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقیگزارش خبرنگار اعزامی فارس از عراق - ۶۲ لاریجانی در دیدار «محمدصادق»:حوادث تروریستی مشکلاتی ازجمله تر
گزارش خبرنگار اعزامی فارس از عراق - ۶۲لاریجانی در دیدار محمدصادق حوادث تروریستی مشکلاتی ازجمله ترس سرمایهگذاران را باعث شده استرئیس مجلس شورای اسلامی گفت حوادث تروریستی مشکلاتی را برای منطقه ایجاد کرده یکی از مشکلات ترس سرمایهگذاران از سرمایه گذاری در این مناطق است به گزارشحمایت مدیرعامل استقلال از مدیران وزارت ورزش؛ منتقدان گودرزی و خادم زمانی مشکل فوتبال بودند
حمایت مدیرعامل استقلال از مدیران وزارت ورزش منتقدان گودرزی و خادم زمانی مشکل فوتبال بودند مدیرعامل استقلال به حمایت از مسئولان وزارت ورزش پرداخت به گزارش نامه نیوز بهرام افشارزاده درباره مسائل مختلفی با سایت باشگاه استقلال صحبت کرد که مشروح این گفتوگو را در زیر می خوانید &nbتا زماني که فرآيندهاي پژوهش مورد توجه قرار نگيرند، در فرآورده ها دچار مشکل خواهيم بود
۲۹ آذر ۱۳۹۳ ۱۰ ۰ق ظ حجت الاسلام والمسلمين عادلي نژاد تا زماني که فرآيندهاي پژوهش مورد توجه قرار نگيرند در فرآورده ها دچار مشکل خواهيم بود عادلي نژاد گفت اينکه پيامبر ما فرمودند علم را به دست آوريد ولو اينکه در کشورهاي ديگر باشد ولو اينکه صاحبان اين علم غير مسلمان باشند حکچکیده گفتوگوی تفصیلی فارس با کدخدایی: علت رد صلاحیت هاشمیرفسنجانی «فقط کهولت سن» نبود/ رأی مشایی
چکیده گفتوگوی تفصیلی فارس با کدخدایی علت رد صلاحیت هاشمیرفسنجانی فقط کهولت سن نبود رأی مشایی در شورای نگهبان کمتر از هاشمی بود امیدواریم دادگاه رسیدگی به جرائم موسوی و کروبی تشکل شودمشاور عالی دبیر شورای نگهبان گفت عدم تایید صلاحیت آقای هاشمی در انتخابات 92 به دلیل کهولت سنبه منظور بررسی مسائل و مشکلات امنیتی معاون «احمدزی» عازم 2 منطقه ناامن در ولایت «جوزجان» ش
به منظور بررسی مسائل و مشکلات امنیتیمعاون احمدزی عازم 2 منطقه ناامن در ولایت جوزجان شدمعاون اول رئیس جمهور افغانستان به منظور بررسی مسائل و مشکلات امنیتی برخی مناطق ناامن ولایت جوزجان به این ولایت سفر کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل به دنبال تشدید ناامنیها در بمهمترین اخبار رسانههای مجازی کشور آخرین تشکلهای پوششی منافقین/ تبلیغ «همسفریابی» در سایه غفلت مس
مهمترین اخبار رسانههای مجازی کشورآخرین تشکلهای پوششی منافقین تبلیغ همسفریابی در سایه غفلت مسئولان واکنشها به عکساینستاگرامی بازیگر زن کشورآخرین تشکلهای پوششی منافقین تبلیغ همسفریابی در سایه غفلت مسئولان و واکنشها به عکساینستاگرامی بازیگر زن کشور از مهمترین اخبار رساویژهنامه حماسه 9 دی/ آیتالله علمالهدی در گفتوگوی تفصیلی با فارس: «حرمتشکنان روز عاشورا» گوساله
ویژهنامه حماسه 9 دی آیتالله علمالهدی در گفتوگوی تفصیلی با فارس حرمتشکنان روز عاشورا گوساله سامری بودند سران فتنه در توطئه دشمن برای براندازی مباشرت کردند 9 دی تجلی نیرومندترین شکل ولایتمداری مردمعضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است حرمت شکنان روز عاشورا گوساله سامری بودند چردبیر همایش ملی «مدیریت تحول در سازمانها با رویکرد علوم رفتاری» خبر داد روشهای استفاده از خلاقیت کار
دبیر همایش ملی مدیریت تحول در سازمانها با رویکرد علوم رفتاری خبر دادروشهای استفاده از خلاقیت کارکنان در سازمان برخی کارکنان در برابر تغییر و تحول سازمانی مقاومت میکننددبیر همایش ملی مدیریت تحول در سازمانها با رویکرد علوم رفتاری گفت با اینکه تغییر اصول و چارچوب از سوی مدیریت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها