تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833692639
منصوری لاریجانی در گفتوگو با فارس: عرفان کاذب با «ایجاد اختلال در قوه خیال و غلبه اوهام» بر مشکلات روانی دامن میزند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: منصوری لاریجانی در گفتوگو با فارس:
عرفان کاذب با «ایجاد اختلال در قوه خیال و غلبه اوهام» بر مشکلات روانی دامن میزند
محقق و نویسنده عرفان اسلامی معتقد است که در روزگار ما، اغلب نحلههای نوظهور با ایجاد اختلال در قوه خیال افراد و یا غلبه اوهام و خرافات بر اذهان جوانان بسیاری از انحرافات و بیماریهای روحی و جسمی را دامن میزنند، نظیر تلقین، فالگیری و هیپنوتیزم یا فرادرمانی کیهانی!
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، درباره تأثیر تلقین و توهم در روان انسان اسماعیل منصوری لاریجانی، محقق و نویسنده عرفان اسلامی، استاد دانشگاه و مجری برنامه تلویزیونی معرفت میگوید: متأسفانه در روزگار ما، اغلب نحلههای نوظهور با ایجاد اختلال در قوه خیال افراد و یا غلبه اوهام و خرافات بر اذهان جوانان بسیاری از انحرافات و بیماریهای روحی و جسمی را دامن میزنند. نظیر تلقین و فالگیری و هیپنوتیزم و فرا درمانی کیهانی که برجستهترین فصل مورد توجه آن، ایجاد حفاظ با شعور کیهانی و تخلیه نیروهای غیر ارگانیک در بیماران است. وی میافزاید که خیال با این اهمیت برای آنکه از آفات مصون بماند و انسان در سپهر خیال به همه آمال و اهداف خود برسد باید قوه خیال را از تصرف اوهام و القائات شیطانی نجات دهد و تنها راه نجات سپردن خیال به حق متعال است. خیال وقتی در تصرف شیطان یا شیطان صفتان باشد، انسان را به انحراف میکشد و انواع بیماریهای درونی و جسمی را موجب میشوند و فهم و ادراک درست را از انسان سلب میکنند، اما اگر خیال در اختیار انوار رحمت الهی باشد انسان را از فرش به عرش میبرد و با حقایق همه حضرات و عوامل وجودی آشنا میکند و در نهایت خیال آینه خدانما میشود.
*قوه خیال چه آسیبهایی را در راه معرفت متوجه انسان میکند؟ خیال با وجود کارکردهای مهم و اساسی آن در حوزه معرفتشناسی و هستیشناسی به ویژه تجسم و ترویج و صورتگری و محاکات، در انسان ممکن است به دلیل تصرف اوهام و خرافات و تلقین و القات غلط، صورتهایی هولانگیز و وحشتناک را در خود ایجاد کند و فشار انحراف و بیماریهای مختلف روانی و جسمانی شود. علامه طباطبایی درباره تأثیر تلقین و توهم در روان انسان میگوید: وقتی آدمی تنها بدون مونس در بیابانی وسیع در شب تاریک قرار گیرد، در چنین وضعی هیچ مایه دلگرمی که او را ایمن بخشد وجود ندارد، چه بسا در چنین حالتی خیال صورتهایی در ذهن تصویر کند. از قبیل حرکات، رفت و آمدها، صعود به آسمان، نزول به زمین یا اشکال و تمثالهایی که پیوسته در ذهنش تکرار میشود تا در آن نقش میبندد به گونهای که اگر در وقت دیگر و جای دیگر دچار وحشت شد، آن صحنههای خیالی یادش میآید حتی ممکن است با نقل آن صحنهها برای دیگران در آنها نیز ترس و دلهره ایجاد کند و دیگران نیز برای افراد دیگر نقل کنند تا منتشر شود. در حالی که اصل آن خرافه بود و به یک خیال واهی منتهی میشود. در چنین مواردی گاهی خیال، حس دفاع آدمی را تحریک میکند که برای دفع شر این موجود موهوم، چارهای بیندیشد، حتی ممکن است دیگران را نیز وادار کند که برای ایمنی از شری که او گرفتار شده، چاره اندیشی کنند و همین باعث میشود به تدریج آن قضیه به صورت یک خرافه رایج شود. *تأثیر توهم یا خیالات چگونه در روان آدمی شکل میگیرد؟ مخصوصاً در فرا درمانی کیهانی چه جایگاهی دارد؟ همانطور که مطرح شد، انسان در اثر توهم و تخیل کاذب حتی آن صورتهای خیالی ذهن را شکل عینی میبخشد و گمان میکند مثلاً صورت گرگی که در بیابانی تنها تخیل کرده است در حال حمله و یا دریدن است. ابن سینا علت این تأثیر خیالانگیز را اینگونه بیان میکند وقتی نفس خیالی را تخیل کرد و این خلا در نفس قوی شد، بیدرنگ عنصر بدون صورت متناسب با این خیال را با کیفیتی مناسب با آن پیدا میکند. دلیل این مطلب آن است که نفس از جوهر برخی از مبادی است که به مراد صورتهای مقدم آنها را عطا میکند. متأسفانه در روزگار ما، اغلب نحلههای نوظهور با ایجاد اختلال در قوه خیال افراد و یا غلبه اوهام و خرافات بر اذهان جوانان بسیاری از انحرافات و بیماریهای روحی و جسمی را دامن میزنند. نظیر تلقین و فالگیری و هیپنوتیزم و فرا درمانی کیهانی که برجستهترین فصل مورد توجه آن، ایجاد حفاظ با شعور کیهانی و تخلیه نیروهای غیر ارگانیک در بیماران است. تحریک توهم و بازی با قوه خیال بیمار مهمترین شگرد طاهری است، وی وقتی تصورات باطل و القائات خیالی را به مخاطب تحمیل کرد منتظر تظاهرات و عکسالعملهای آن در فرد مینشیند و حتی حالت انتظار او در جمع نوعی تحریک خیال فاسد در فرد است، به طوری که طرف دچار هیجان و طپش شدید قلبی میشود و شروع به حرکات غیرعادی و داد و فریادهای غیرطبیعی میکند. تا جایی که به عنوان بیمار رسمی خود را تسلیم درمانگر میکند و این دقیقا زمانی است که قوه خیال متعال میشود و صورتهای واهی و خرافی که بیمار در ذهن خود قبلاً ذخیره کرده بود ظاهر میکند و این کار درمانگر درست شبیه حکایت بیمار شدن استاد در اثر توهمی است که شاگردان در او ایجاد کردند به طوری که جناب مولوی میگوید یکی از شاگردان به استاد گفت: چرا رنگ شما پریده؟ دیگری گفت: چرا دستهایت میلرزد؟ سومی گفت: چرا صدایت میلرزد؟ بالاخره توهم و ظن استاد بر او غلبه میکند و با آه و ناله کلاس درس را ترک میکند و به سوی خانه میرود و از همسرش میخواهد که بستر بیماری او را فراهم کند: گفت زن: ای خواجه عیبی نیستت/ وهم و ظن و لاش بیمعنیستت مرد عصبانی میشود و میگوید: گفت کوری؟ رنگ و حال من ببین/ از غمم بیگانگان اندر حنین همه از بیماری من آخ و واخ میگویند تو میگویی که بیمار نیستی؟ حتی اولیای دانشآموزان به عیادت استاد میروند و حال او را جویا میشوند، استاد میگوید: من بُدم غافل به شغل قال و قیل/ بود در باطن چنین رنجی ثقیل چون به جدّ مشغول باشد آدمی/ او ز دیدِ رنج خود باشد غمین حتی ترفند تلقین ملاقات از بزرگان که سالیان دراز از دنیا رفتهاند همین است. مثلاً انسان دوست دارد ابن سینا یا حافظ را ملاقات کنند یا میخواهد هر کس دیگر را ببیند، بدیهی است که خیال صورتی از حافظ یا ابن سینا را در ذهن او تصویر میکند و در عالم مثال به او هیأت و شکل و اندازه میبخشد و حتی حرفهایی که قرار است به آنها بزند در نفس خود مرور میکند و زمانی تسلیم درمانگر میشود و قوه خیال بر او غلبه میکند همان صورت خیالی حافظ یا ابن سینا در برابر خود میبیند و همان حرفهایی که قبلاً مرور میکرد با هیجان خاصی به زبان میآورد و همینطور ملکات نفسانی انسان در عالم مثال و برزخ کبری که جسم از میان برداشته میشود ظاهر میشوند. فضائل و رذائل صورت مثالی خود را نشان میدهند. مثلاً مرض حرص به صورت خرس و غیبت و دروغ به صورت مار و عقرب خود را نشان میدهند، خوبیها به صورت حورالعین و فواکه شیرین و ... ظاهر میشوند. براستی انسان وقتی باطنش پلید شود نه تنها خود را میفریبد بلکه دست به شیادی میزند و دیگران را نیز فریب میدهد، مگر اینکه توبه کند و از خدای متعال هدایت خود را آرزو کند به قول مولوی: خون پلیدست و به آبی میرود/ لیک باطن را نجاستها بود کان به غیر آب لطف کردگار/ کم نگردد از درون مرد کار * راه حفظ خیال یا مراقبت خیال چگونه است؟ تعجب نکنید اگر بگوییم که جهان هستی و آثار وجودی بشریت و افعال و اقوال از همه بر محور خیال میچرخد. قهرها و صلحها، جنگها و دوستیها، نیکیها و بدیها. بالاخره هر آنچه مربوط به انسان است جلوه خیال او هستند چقدر جناب مولوی زیبا میگوید: نیستوش باشد خیال اندر روان/ تو جهانی بر خیالی بین روان بر خیالی صلحشان و جنگشان/ وز خیالی فخرشان و ننگشان پس خیال با این اهمیت برای آنکه از آفات مصون بماند و انسان در سپهر خیال به همه آمال و اهداف خود برسد باید قوه خیال را از تصرف اوهام و القائات شیطانی نجات دهد و تنها راه نجات سپردن خیال به حق متعال است، اینجاست آموزهها و تعالیم اسلام برای حفظ و تربیت خیال لازم است. به قول جناب مولوی اگر خیال انسان در تصرف خدا باشد مار و کژدم واقعی با او مونس و همدم میشوند و اگر در تصرف شیطان باشد مار و کژدم موهوم و خیالی هم او را میگزند: در میان مار و کژدم گر تو را/ با خیالات خوشان دارد خدا مار و کژدم مر تو را مونس بود/ کان خیالت کیمیایی مس بود خیال وقتی در تصرف شیطان یا شیطان صفتان باشد، انسان را به انحراف میکشد و انواع بیماریهای درونی و جسمی را موجب میشوند و فهم و ادراک درست را از انسان سلب میکنند، اما اگر خیال در اختیار انوار رحمت الهی باشد انسان را از فرش به عرش میبرد و با حقایق همه حضرات و عوامل وجودی آشنا میکند و در نهایت خیال آینه خدانما میشود و انسان جلوه معشوق را در آن به نظاره مینشیند. به قول مولوی: حال من اکنون برون از گفتنست/ اینچ میگویم نه احوال منست نقش میبینی که در آیینهایست/ نقش تست آن، نقش آن آیینه نیست انتهای پیام/ک
93/10/05 - 12:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]
صفحات پیشنهادی
گفتوگوی فارس با شهاب حسینی کارگردان «ساکن طبقه وسط» ساکن طبقه وسط جواب دل خستهام را داد/ آرزو دارم
گفتوگوی فارس با شهاب حسینی کارگردان ساکن طبقه وسطساکن طبقه وسط جواب دل خستهام را داد آرزو دارم براساس کتاب مردی که تسلیم نشد فیلم بسازمشهاب حسینی با اشاره به اینکه اگر ساکن طبقه وسط را نمیساختم بغضی بزرگ در گلویم باقی میماند گفت هرقدر خداوند عمر بدهد بازهم با نگاتیو کار میبازیگر «دولت مخفی» در گفتوگو با فارس برای ضبط برخی سکانسها میکردیم/ ایفای نقش سردبیر در سریال جدی
بازیگر دولت مخفی در گفتوگو با فارسبرای ضبط برخی سکانسها میکردیم ایفای نقش سردبیر در سریال جدید حسن فتحیبازیگر سریال دولت مخفی گفت زمانی که قدم به لوکیشن اردوگاه میگذاشتیم غم عجیبی همه ما را میگرفت و هنگام ضبط برخی سکانسهای اردوگاه همه ما از کارگردان و بازیگر و حتی هنرورهمحمدعلی گودینی در گفتوگو با فارس: خروجی «جشنواره رسول آفتاب» خوشایند بعضیها نیست
محمدعلی گودینی در گفتوگو با فارس خروجی جشنواره رسول آفتاب خوشایند بعضیها نیستنویسنده تالار پذیرایی پایتخت گفت رحیم مخدومی با امکانات کم و دست خالی این جشنواره را برگزار میکند در حالی که بسیاری از نهادهای فرهنگی و وزارتخانهها خود را کنار کشیدهاند خبرگزاری فارس – گروه ادبیاتحجتالاسلام ملکپور در گفتوگو با فارس: آیا همه اسرای کربلا سفر اسارت را به پایان بردند/کودکی که مانند امام حس
حجتالاسلام ملکپور در گفتوگو با فارس آیا همه اسرای کربلا سفر اسارت را به پایان بردند کودکی که مانند امام حسین ع شهید شدمحقق دانشنامه اهلبیت ع گفت ملاقات اهل بیت ع با جابر در روز اربعین در منابع تاریخی قدیمی بیان شده که اهل بیت ع در راه بازگشت از شام به کربلا رفتند بنابرامرشد ورمزیار در گفتوگو با فارس: ماهیت قیام عاشورا برای نسل جدید نیاز به واکاوی دارد/ ادامه مقتلخوانیها در م
مرشد ورمزیار در گفتوگو با فارس ماهیت قیام عاشورا برای نسل جدید نیاز به واکاوی دارد ادامه مقتلخوانیها در ماه صفرمقتلخوان حسینی و نویسنده نمایشنامه علینامه میگوید ریشه قیام امام حسین ع در زیر پا گذاشته شدن پیام غدیر است و این مباحث را باید با بیانی جذاب برای بچهها واکاویحسین خزائی در گفتوگو با فارس: مهندسی فرهنگی مرزهای جامعه را در مینوردد/فرهنگ اصلاح پذیر است
حسین خزائی در گفتوگو با فارس مهندسی فرهنگی مرزهای جامعه را در مینوردد فرهنگ اصلاح پذیر استعضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت ساختار جامعه براساس فرهنگ نظامسازی میشود برای دستیابی به جامعهای مطلوب و اصلاح معضلات باید با استناد به سند مهندسی فرهنگی اقدام کنیموزیر ارشاد در گفتوگو با فارس: درباره بازداشت خبرنگاران در مراسم رسمی روز دانشجو از وزیر علوم بپرسید
وزیر ارشاد در گفتوگو با فارس درباره بازداشت خبرنگاران در مراسم رسمی روز دانشجو از وزیر علوم بپرسیدوزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به اینکه وزارت ارشاد با داشتن معاون مطبوعاتی باید حامی حقوق خبرنگاران باشد اما چرا نسبت به بازداشت خبرنگاران در مراسم رسمی روز دانشجو واکنشی نشان نداده اسدر گفتوگو با فارس افخمی: اکسیژن فیلمنامه «همه چیز آنجاست» همبستگی است
در گفتوگو با فارسافخمی اکسیژن فیلمنامه همه چیز آنجاست همبستگی استمشاور فیلمنامه سریال همه چیز آنجاست گفت این سریال بر ضرورت همبستگی بین اعضای خانواده تاکید دارد آن را مثل اکسیژن برای ادامه حیات میداند و گذشت و فداکاری را راهی برای حفظ همبستگی معرفی میکند علیرضا افخمی مشاداود توحیدپرست در گفتوگو با فارس: «جت» به محض جذب سرمایه کلید میخورد
داود توحیدپرست در گفتوگو با فارس جت به محض جذب سرمایه کلید میخوردداوود توحیدپرست کارگردان فیلم سینمایی جت گفت به محض جذب سرمایه و اپانسر فیلمبرداری این اثر سینمایی را آغاز خواهیم کرد داوود توحیدپرست کارگردان فیلم سینمایی جت در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس گفشیخ الاسلام در گفتوگو با فارس: نخستوزیر سوریه و وزیر خارجه ترکیه با لاریجانی دیدار میکنند
شیخ الاسلام در گفتوگو با فارس نخستوزیر سوریه و وزیر خارجه ترکیه با لاریجانی دیدار میکنندمشاور امور بینالملل رئیس مجلس شورای اسلامی از دیدار نخستوزیر سوریه و وزیر امور خارجه ترکیه با رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد حسین شیخالاسلام مشاور امور بینالملل رئیس مجلس شورای اسلامیشهرامنیا در گفتوگو با فارس: محدودیتی در تعداد اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب وجود ندارد
شهرامنیا در گفتوگو با فارس محدودیتی در تعداد اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب وجود نداردمدیر عامل موسسه نمایشگاههای فرهنگی پیرامون تعداد مشخص اعضای شورای سیاستگذاری گفت در آئین نامه محدودیتی برای تعداد اعضا عنوان نشده است امیرمسعود شهرامنیا مدیر عامل موسسه نمایشگاههایچهره برجسته شیعی مراکش در گفتوگو با فارس: وهابیها در زوایای صوفی نفوذ کردهاند/ سوءاستفاده تکفیریها از عقب
چهره برجسته شیعی مراکش در گفتوگو با فارس وهابیها در زوایای صوفی نفوذ کردهاند سوءاستفاده تکفیریها از عقبماندگی مردمچهره برجسته شیعی مراکش گفت اگر نسبت به تکفیریها اهمال شود روزی خواهد آمد که افراطیگری از درون گروههای تصوف بیرون خواهد آمد چرا که حضور وهابیت در داخل زوایاتجلیان در گفتوگو با فارس خبر داد چاپ و توزیع ۴۰ هزار جلد قرآن در مناطق محروم
تجلیان در گفتوگو با فارس خبر دادچاپ و توزیع ۴۰ هزار جلد قرآن در مناطق محروممدیر دفتر حوزه ریاست سازمان دارالقرآن با اشاره به اجرای طرح ملی نور باران در سال جاری گفت در 6 ماه گذشته 40 هزار جلد قرآن در ۲ نوبت با مشارکتهای مردمی چاپ و در مناطق محروم توزیع شده است به گزارش خبرنگعضو کمیسیون صنایع در گفتوگو با فارس: سهام خودروسازان از طریق بورس واگذار شود/ارائه نتیجه تحقیق و تفحص از صنعت
عضو کمیسیون صنایع در گفتوگو با فارس سهام خودروسازان از طریق بورس واگذار شود ارائه نتیجه تحقیق و تفحص از صنعت خودرو به قوه قضائیهعضو کمیسیون صنایع مجلس گفت سهام شرکتهای خودروساز باید از طریق بورس واگذار شود نه اینکه بین خودروسازان یا قطعهسازان جابه جا شود بهروز نعمتی در گفتحمزهزاده در گفتوگو با فارس: نمایش آیینی «سکوت سرخ» کلاسیک اما منطبق با مسائل روز اجرا شد
حمزهزاده در گفتوگو با فارس نمایش آیینی سکوت سرخ کلاسیک اما منطبق با مسائل روز اجرا شدکارگردان نمایش آیینی سکوت سرخ از استقبال مردم از این نمایش در ایام عزاداری حسینی خبر داد و گفت خوشبختانه یکی از ویژگیهای جذاب این کار حفظ ویژگیهای کلاسیک کار منطبق با مسائل روز مردم است بهلاله اسکندری در گفتوگو با فارس «دولت مخفی» کلکسیون نقشهای دفاع مقدسیام را کاملتر کرد/بالانس خوبی
لاله اسکندری در گفتوگو با فارسدولت مخفی کلکسیون نقشهای دفاع مقدسیام را کاملتر کرد بالانس خوبی بین اردوگاه و ایران برقرار نبودلاله اسکندری گفت پروانه میتوانست حضور بیشتری در سریال دولت مخفی داشته باشد اما متاسفانه بالانس خوبی بین فصل اردوگاه و ایران صورت نگرفت و همین به ایندر گفتوگو با فارس عنوان شد فرصتی که عدم توجه به آن تهدیدی برای مسابقات قرآن است
در گفتوگو با فارس عنوان شدفرصتی که عدم توجه به آن تهدیدی برای مسابقات قرآن استداور بینالمللی مسابقات قرآن به لزوم اصلاح آییننامه مسابقات قرآن و فرصتی که عدم توجه به آن ممکن است تهدیدی برای مسابقات باشد اشاره کرد و گفت قرار بود حدود سه سال پس از اجرای آییننامه اصلاحاتی بر رو-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها