واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
در تاریخ ثبت میشود که با یک فیلم منحصر به فرد چه کردیم فرهنگ > سینما - محسن امیریوسفی
شرایطی که برای فیلم «خانه پدری» و آثار دیگری که با مشکل این فیلم روبرو هستند، به وجود آمد بسیار باعث تعجب است. این فیلم تحت هر شرایطی که اکران میشد باز هم مخاطبین نسبت به آن اقبال نشان میدادند. همچنان که در همان نمایش محدود در مجموعه سینمایی کوروش دیدیم که تمام سانسها پر بود و تماشاگران در انتهای نمایش فیلم با تشویقهای ممتد حمایت و رضایت خود را از فیلم ابراز کردند. با شرایطی که برای اکران این فیلم پیش آمد نیز موافق نیستم. شخصا برای این فیلم شرط سنی به این شکل قائل نیستم و به نظرم این نوع تقسیمبندیها منطبق بر فرهنگ ایرانی نیست. در فرهنگ ما هم خشونت بحث تازهای نیست نباید جوری رفتار کنیم که انگار داریم در یک کشور پاستوریزه زندگی میکنیم. کشوری که نه جنگ دیده، نه خشونت و نه فشارهای اجتماعی. از سوی دیگر در حالی که از تلویزیون مدام شاهد صحنه ها و اخبار مستند خشن و کشتار و زد و خورد در سطح جهان هستیم، این بحث سنی به این شکل دیگر چه معنایی میتواند داشته باشد؟ هر چند معتقدم باید به آن گروهی که این شرط سنی را برای مخاطبان فیلم گذاشتند، احترام گذاشت به خصوص اگر این تصمیم با هماهنگی و نظر خود آقای عیاری گرفته شده باشد. البته الان که دیگر بحث محدودیت سنی این فیلم شامل همه افراد زیر 120 سال شده است!موافق اکران گسترده این فیلم درجه یک از استاد کیانوش عیاری هستم. سالها از ساخته شدن این فیلم میگذرد و ایشان مرارتهای زیادی برای این فیلم کشیدند. من خودم یکی از اولین آسیبدیدگان این جنگ تحمیلی هستم که علیه سینما شکل گرفته و میزان رنج ایشان را درک میکنم ولی به نظرم باید به احترام کیانوش عیاری و استقامت و پایداریاش برای حراست از این فیلم درخشان، لااقل همین اکران محدود را تحمل میکردند. اما وقتی همین اکران محدود تحمل نمیشود مشخص است که در یک فضای سیاسی برای فیلمها تصمیم گرفته میشود و عجیب است گروهی به نیابت ازمردم حتی اجازه ندادند فرصتی پیش بیاید تا مردم خودشان این فیلم را ببینند و دربارهاش قضاوت کنند. ای کاش خانه پدری هم مثل همه فیلمها اکران گسترده میشد ولی با این حال همین نمایش محدود دو روزه و سالنهای پر سینما نشان داد که این فیلم چه جایگاهی دارد. در تاریخ سینمای مستقل ایران نوشته خواهد شد که فیلمی در عین توانایی بالا در جذب مخاطب از روی پرده پایین کشیده شد و صد البته این اتفاق باعث بالاتر رفتن اعتبار فیلم خانه پدری و جایگاه کیانوش عیاری در سینمای ایران خواهد بود. ۵۷۲۴۴
کلید واژه ها: کارگردانان سینمای ایران - سینمای ایران -
جمعه 12 دی 1393 - 13:35:37
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]