تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816143339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«پرده‌نشين» ظرفيت سه گانه شدن را دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «پرده‌نشين» ظرفيت سه گانه شدن را دارد
مطابق با علم روانشناسي هر تصوير معادل صد كلمه است يعني حرف‌هايي كه شايد نتوان به خوبي در قالب كلمات به مخاطب القا كرد، به‌راحتي با كمك تصاوير منتقل مي‌شوند چه بسا از اين طريق ماندگاري بالايي هم در ذهن ايجاد گردد و اين همان شيوه‌اي است كه سال‌ها هاليوود از آن بهره مي‌‌برد.
نویسنده : معصومه طاهري 


مطابق با علم روانشناسي هر تصوير معادل صد كلمه است يعني حرف‌هايي كه شايد نتوان به خوبي در قالب كلمات به مخاطب القا كرد، به‌راحتي با كمك تصاوير منتقل مي‌شوند چه بسا از اين طريق ماندگاري بالايي هم در ذهن ايجاد گردد و اين همان شيوه‌اي است كه سال‌ها هاليوود از آن بهره مي‌‌برد.
برهمين اساس فيلم‌ها و سريال‌هايي كه مفاهيم تأثيرگذار و آموزنده‌اي درمحتواي خود دارند در القا و انتقال مفاهيم خوب به نسبت هر ابزار ديگري موفق‌تر هستند، زيرا توانسته‌اند با مخاطبان ارتباط برقرار كنند و اين به‌عنوان قدم اول بهترين فرصت براي القاي مفاهيم است. سريال پرده‌نشين از جمله سريال‌هايي بود كه توانست با مردم ارتباط خوبي برقرار كند آن هم نه براي موضوعات كليشه‌اي و عوامانه، بلكه به دليل رويكرد ديني و اعتقادي كه داشت در دل‌ها نشست. دراين مجموعه تلويزيوني كه بهروز شعيبي كارگردان جوان كشورمان آن را ساخته بود به‌عنوان اولين كار تلويزيوني، بسيار موفق ظاهر شد. او به خوبي سبك زندگي اسلامي- ايراني را در پرده‌نشين جاري و ساري نمود. در اين مجموعه خبري از زندگي‌هاي مجلل عده‌اي مرفه‌نشين تهراني يا موضوعات تكراري و كپي‌شده ماهواره‌اي نبود، بلكه مسائل روز و مفاهيم اعتقادي در آن پررنگ شده بودند الحق والانصاف نيز بازيگران به‌خوبي از پس نقش‌ها برآمده و آن را براي مخاطبان دلنشين كرده بودند.
 فرهاد آييش و هومن برق‌نورد هرچند سابقه بازي‌هاي طنز در كارنامه كاري خود را دارند و براي كمتر كسي باورپذير بود كه بتوانند چنين نقش‌هايي را به زيبايي بازي كنند، اما دراين نقش جدي موفق ظاهر شده بودند. با اين وجود پرده‌نشين تنها به بازي بازيگرانش برجسته نشد؛ تعليق و فيلمنامه بسيار خوب و محتواي قابل لمس از جمله ويژگي‌هاي اين سريال تلويزيوني بود و در كل عناصر گوناگون كه سبب شد پرده‌نشين نقل محافل رسانه‌اي و مردمي شود. در ابتداي امر كسي فكر نمي‌كرد قهرمان اصلي اين ماجرا با تمام داستانك‌هاي پيرامون آن، روحاني مسن سريال باشد درحالي‌كه به صورت غيرمستقيم كاراكترحاج آقا شهيدي محوريت تمام داستان‌ها را به عهده داشت. از ديگر مشخصه‌هاي خاص پرده‌نشين، آموزش احكام و پاسخ به شبهات بود كه به شكلي ظريف و زيبا در دل سريال گنجانده شده بود اما پرده‌نشين را با تمام اين ظرفيت‌ها و توانمندي‌ها نبايد همين‌گونه تمام كرد زيرا مصداق كوچكي از جامعه كنوني ماست؛ در شهري كه وجود خارجي ندارد اما مصاديق آدم‌هايش ملموس هستند.
بنابراين به نظر مي‌رسد با توجه به ارتباطي كه مردم با اين سريال برقرار كرده‌اند و كاراكترهايي كه براي مردم جا افتاده و دوست‌داشتني شده‌اند نه تنها نبايد به فصل اول اكتفا كرد، بلكه مانند همه سريال‌هاي تأثيرگذار دنيا مي‌بايست ان را ادامه داد. لذا پرده‌نشين مي‌تواند همانند پايتخت يك تجربه بسيارخوب از سه‌گانه‌سازي سريال‌هاي تلويزيوني مورد اقبال عمومي با مشخصه‌هاي خاص محسوب ‌شود و به صورت فصل‌وار ادامه يابد. پايتخت هم مانند پرده‌نشين ساده و روان بود و بدون هيچ اغراق يا سياه‌نمايي ازطريق اتفاقات روزمره جامعه به انتقال پيام‌هاي مثبت به مخاطب مي‌پرداخت پرده‌نشين هم مي‌تواند با محوريت روحانيت موضوعات مختلف جامعه را به نقد بكشد به خصوص آن‌كه كاراكترهاي آن براي مردم پذيرفته شده‌اند و مردم با آنها تعلق‌خاطر يافته‌اند.
 پرده‌نشين اين‌بار به موضوعاتي چون دورويي، آقازاده‌ها، رانت‌خواري و... پرداخت در قسمت‌هاي بعدي اين سريال مي‌تواند به نقد روحاني‌نماها، تفكرات التقاطي، انتظارات مردم از روحانيت و غيره بپردازد و اگر خوب نگاه كنيم آن‌قدر موضوع هست كه پرده‌نشين مي‌توان با آن به حيات خود ادامه بدهد كه دراين مجال نمي‌گنجد.
در واقع از طريق چنين مجموعه‌هايي است كه در كنار سرگرمي، سبك زندگي اسلامي آموزش داده مي‌شود بدون اين‌كه خسته‌كننده باشد. در اين سال‌ها از كارگردانان كاركشته شاهد چنين توليداتي نبوديم و حالا كه جواني متعهد و توانا كه دغدغه دين دارد وارد ميدان شده است، انتظار مي‌رود تا آخر برود و اين كار زيبا و تأثيرگذار را ادامه بدهد زيرا احكام و شرعيات از جمله اموري هستند كه براي هر فرد مسلمان واجب است آن را رعايت كند و از آنجا كه متأسفانه اين روزها مطالعه كم شده است وظيفه رسانه ملي است تا اين رسالت را به عهده بگيرد و آموزش‌دهنده باشد؛ چنانچه حضرت امام هم فرمود تلويزيون دانشگاه است. درسريال پرده‌نشين هم حاج‌‌آقا شهيدي الگوي خوبي بود تا مسائل ديني را در گفتار و عمل آموزش بدهد.
حيف است پرده‌نشين با تمام المان‌ها و توانايي‌هايي كه دارد همين جا تمام شود. اين مجموعه مي‌تواند در ماه مبارك رمضان يا ايام ديگر به‌راحتي مهمان خانه‌هاي مردم شود. تجربه هم نشان داده چنين امري خود بهترين تبليغ و مبارزه با ماهواره است؛ چراكه برقراري ارتباط مردم با يك سريال به اين راحتي ممكن است صورت نگيرد، آن هم مجموعه‌اي كه آموزش‌دهنده سبك زندگي اسلامي ايراني است. 


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن