واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
اشکان خیلنژاد به دنبال ساخت اولین فیلم کوتاه خود تا پایان سال 93 است. به گزارش ایسنا،این کارگردان تئاتر که اخیرا نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» را به صحنه برد، از تلاش برای ساخت فیلمی کوتاه با نام موقت «طلبه» خبر داد. وی همچنین اظهار کرد که در صورت فراهم بودن شرایط، آماده است نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه؟» را در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر اجرا کند. خیلنژاد در گفتوگو با خبرنگار تئاتر ایسنا درباره فعالیتهای اخیرش، بیان کرد: از اواسط سال 92 تا بهار 93 نزدیک به 6 ماه نمایش «شب بیستویکم» اثر محمود استادمحمد را به همراه نوید محمدزاده، هوتن شکیبا و حمید رحیمی تمرین کردیم و به اتفاقات خوبی درطول تمرینات رسیدیم، اما اجرای این نمایش بنابر اقتضائات فضا، نیازمند یک بلکباکس است که امیدوارم سال 94 بتوانیم در شرایط خوب آن را روی صحنه ببریم. وی افزود: علاوه بر این نمایش، طرحی براساس نمایش «مفیستو» در ذهن دارم که تجربهی کاملا جدید برایم محسوب میشود، چرا که نمایشنامهای آماده نیست و باید به نگارش دربیاید. با توجه به طراحیهایی که برایش درنظر دارم نیازمند یک سالن قاب عکسی است و در صورت توافق با سالنهای موجود، میتواند تولید بعدی گروه نمایش "تازه" باشد. خیلنژاد با اشاره به وضعیت و کمبود تعداد سالنهای نمایش گفت: به نظرم کمبود سالنهای نمایشی یک ظلم بزرگ به عرصه فرهنگ این سرزمین است و متأسفانه این کمبود به عنوان نقطه تاریک و غیرفرهنگی در تاریخ ثبت خواهد شد. تهرانِ سال 93 با نزدیک به 12 میلیون جمعیت تنها 12 سالن نمایشی فعال دارد که برای حقوق شهروندی مردمانش توهینآمیز است. او ادامه داد: اما بدتر از آن نداشتن برنامه مدون و رویکردهای فرهنگی برای همین سالنهای موجود است. اگر از سال 1390 تا همین امروز نگاهی به برنامههای سالنهای نمایشی بیاندازید چند رپرتوار برای شما پررنگتر و مشخصتر است. برای مثال رپرتوآر کارگاه نمایش در نیمه دوم سال 90 که شاهد نمایشهای خلاق ولپن، سفیدبرفی و .. بودیم یا پس از آن، سال 91 در تالار مولوی رپرتوآر امرداد مولوی و پس از آن اجرای نمایشهای موفق اسکیس، قیاسالدین معالفارغ، ویران و... . خیلنژاد خاطرنشان کرد: بیشک رپرتوآر فصل جوان تماشاخانه ایرانشهر با بازخورد خوب منتقدان و مخاطبان یکی دیگر از نقاط پررنگ مدیریت سالنهاست، اما چرا این نقاط پررنگ نباید در کل سال و تمام سالنهای نمایش رخ بدهد؟ چرا تنها باید شاهد تک اجراهای موفق باشیم نه یک جریان یا یک فصل برنامهریزی شده با رویکردهای مشخص هنری و فرهنگی؟ کارگردان نمایش «پچپچههای پشت خط نبرد» ادامه داد: در حال حاضر مهمترین کارم برنامهریزی و انجام پیشتولید برای ساخت اولین فیلم کوتاهم است که این کار به همراه جابر رمضانی انجام میشود. خیلنژاد در اینباره توضیح داد: شاید به دلیل وضعیت نابسامان و عدمامنیت شغل تئاتر باشد که به سمت ساخت یک فیلم کوتاه رفتهام، چون شرایط تولید تئاتر هر روز سختتر و عجیبتر میشود و انزوا و کمکاریِ نسلی از بدنه موفق امروزه تئاتر، میتواند آینده نسل ما باشد؛ به همین دلیل من و همنسلانم به فکر پیدا کردن راهی در فضاهای دیگر برای ادامه فعالیت هنری هستیم. او تاکید کرد: متأسفانه شرایط سخت زندگی و جذب شدن بخش مهمی از هنرمندان خلاق تئاتر در بنگاههای تبلیغاتی در شأن خانواده تئاتر نیست و دردآور است، اما راه گریزی هم نیست. خیلنژاد با اشاره به اینکه هنوز به مرحله انتخاب بازیگر برای فیلم کوتاه خود نرسیده است، گفت: فیلمنامهی «طلبه» را همراه با جابر رمضانی پیش میبرم و تلاش میکنم تا آخر امسال فیلم را جلوی دوربین ببرم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]