تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827898319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتي کيشلوفسکي «آماتور» بود


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم: در ميان کارگردان هاي نسل سوم سينماي پس از جنگ لهستان ، فيلمسازهايي مثل زانوسي و متحرک ساز مشهوري مثل والرين بوروچيک ، کريشتف کيشلوفسکي يکي از نام آورترين آنهاست. هر چند کيشلوفسکي مثل آندري وايدا يا کريشتف زانوسي به طور مرتب در لهستان فيلم نساخت و برخي آثار خود را در فرانسه فيلمبرداري کرد ؛ اما در بررسي فليمسازهاي بزرگ لهستان ، نام او شايد زودتر از همه به خاطر بيايد. آثار اوليه کيشلوفسکي مثل فيلم «آماتور» در شفاف کردن افکار عمومي نسبت به فضاي باز سياسي در سالهاي دهه 1970لهستان و دوران نهضت همبستگي نقش قابل توجهي داشت. در دوراني که آندري و ايدا و زانوسي يا فليکس فالک در نيمه دوم دهه 70 در لهستان آثار خود را مي ساختند ، کيشلوفسکي نيز با ساختن فيلمي مثل خوره دوربين (1976) در کنار آنها بود. اين آثار در لهستان با عنوان سينماي دغدغه اخلاقي شناخته مي شدند. درونمايه اصلي اين سينما اوضاع مردم شريفي بود که در يک جامعه فاسد به انزوا کشيده شده اند ، ضمن اين که اين آثار که با بودجه اندک و در مقياس هاي کوچک ساخته مي شدند، نزد تماشاگران لهستاني از محبوبيت عظيمي برخوردار بودند. کيشلوفسکي بعدها با ساختن مجموعه «ده فرمان» که آن را در 1989 به پايان رساند ، براي خود محبوبيت و اعتباري دست و پا کرد. از آثار بعدي کيشلوفسکي مي توان از زندگي دوگانه ورونيک (1991) نام برد که آن را با بازي ايرنه ژاکوب ساخت. مهمترين آثار کيشلوفسکي تريلوژي سه رنگ اوست ، با نامهاي آبي (1993) ، سفيد (1994) و قرمز(1994) که در حقيقت توليد مشترک فرانسه و لهستان هستند و نيز درخشان ترين آثار او در مقام فيلمساز. «آماتور» که کيشلوفسکي آن را با بازي يرژي استور در نقش اصلي در سال 1979ارائه کرد ، داستان فيليپ موش ، کارگر کارخانه اي واقع در يکي از شهرهاي کوچک لهستان است که با به دنيا آمدن دخترش ، يک دوربين فيلمبرداري 16 ميلي متري براي فيلمبرداري از مراحل رشد او مي خرد. سپس با راهنمايي هاي مدير کارخانه اي که در آن کار مي کند ، قرار مي شود از بازرسي سالانه کارخانه فيلمبرداري کند. سپس او مجوز داير کردن استوديويي کوچک در کارخانه را دريافت مي کند. در همين حال ، فيلمش جايزه سوم جشنواره سينمايي آماتور را در لهستان مي برد. او با اشتياق بيشتري به کارش ادامه مي دهد تا جايي که اين اوضاع به اخراج او از کارخانه به دليل نشان دادن واقعيت هاي پشت پرده و مشاجره او با همسرش منجر مي شود. آماتور را شايد بتوان مهمترين فيلم کيشلوفسکي به عنوان آغازگر سينماي او دانست. کيشلوفسکي که اين فيلم را پس از ساختن بيش از 30 مستند تلويزيوني ساخته است ، قصد دارد خصلت نظاره گر و فعال دوربين بر زندگي روزمره را که بعدها مثلا در فيلمي کوتاه درباره عشق به طرزي هنرمندانه تر و دروني تر به تصويرکشيده مي شود ، به متن اين زندگي وارد کند. از اين طريق ، تعامل و درهم تنيدگي زندگي واقعي و مديوم سينما شايد مهمترين ويژگي فيلم باشد. ما در اينجا با نقش دوربين سينما در مشاهده زندگي مواجه ايم و تعهدي که آدم پشت دوربين بايد نسبت به سوژه هايش و به تبع آن نسبت به زندگي پيرامونش داشته باشد. اين مشاهده طبعا عوارضي را نيز در زندگي فيليپ خواهد داشت. عوارضي که گاه ناشي از صداقت او در برخورد با سوژه هايش است (مثل نشان دادن وجوه منفي و انتقادآميز کارخانه که به اخراج او از کارخانه منجر مي شود) و از اين طريق خود کيشلوفسکي نيز موفق مي شود؛ درست مثل کريشتف زانوسي ، نگاهي انتقادآميز به لايه هاي مختلف جامعه کمونيستي داشته باشد و نيز عوارضي که ناشي از نوعي سردرگمي است در انتخاب تعهدي که شخصيت اصلي فيلم هم به حضورش در پشت دوربين دارد و هم به همسر و زندگي زناشويي اش. برخورد صادقانه کيشلوفسکي با اين تضادها و تناقض ها و نيز نبودن راه حلي براي متعادل کردن آن (و يا حداقل دشوار بودن فوق العاده اين امر) نويد فيلمساز روشنفکر و متعهدي را مي دهد که بعدها تبديل به يکي از وزنه هاي سينماي لهستان خواهد شد. فيلم در عين حال نمونه متواضعانه اداي ديني به نظر مي رسد که کيشلوفسکي نسبت به زانوسي احساس مي کند. زانوسي در اينجا به عنوان کارگرداني مطرح در نقش خودش ظاهر مي شود و در عين حال تاثيرهاي خودش را نيز به عنوان يک سينماگر روشنفکر لهستاني در سرتاسر فيلم باقي مي گذارد. مي توان «فيليپ موش» را خود کيشلوفسکي دانست که در حال تجربه کردن در مقام آماتوري است که در حال يادگيري از زانوسي است و در فرامتن فيلم نيز اداي ديني دانست به يکي از روشنفکرترين و متعهدترين سينماگران لهستان.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن