محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832353366
مشکل سینمای ایران چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۶
سومین نشست فصل پاییز باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با سخنرانی سیروس الوند، منوچهر محمدی و محمود آیدن همراه شد. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، در نشستی که پنجشنبه 27 آذر در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد، دکتر روح الله حسینی؛ مدیر کل دفتر مطالعات و توسعه دانش و مهارت های سینمایی سازمان سینمایی ،اعضای افتخاری باشگاه ،اعضا شورای مرکزی کانون فیلمنامه نویسان و تنی چند از اعضای کانون فیلمنامه نویسان از جمله حاضران بودند. در بخش اول این نشست محمود آیدن با اشاره به چگونگی ایدهپردازی در آغاز نگارش فیلمنامه اشاره کرد:«از نظر من مشکل سینمای ایران ایده و ایدهپردازی است. ما هنرمند کم داریم چراکه هنرمند قطعاً دارای خلاقیت است در غیر اینصورت تبدیل به هنرکار میشود. ایده به زیرگروههای مختلف تفکیک میشود؛ ایدههای مخصوص سینمای خاص، ایدههای سینمای عام و گروه سوم که ایدههای دوگانه است و بهترین نمونه این گونه فیلمنامهها متعلق به اصغر فرهادی است که فیلمهایش هم مخاطب عام دارند هم مخاطب خاص.» ایده پرداز "یک شب" ادامه داد:«از نظر من ایده در فیلمنامهنویسی همه چیز است و باید در این مرحله مخاطب سنجی صورت بگیرد که هر ایده مناسب چه گروه مخاطبی است؟ حتی میتوان از فیلم "گنج قارون"هم فیلم هنری ساخت. ایده از این نظر اهمیت دارد که حتی وقتی به فیلم مهم و تأثیرگذاری مثل "گذشته" هم نگاه میکنیم میبینم اگر با ایده آن بازی شود میتوان قصههای زیادی خلق کرد. مثلاً اگر شخصیت احمد به جای فرانسه به یک روستا میرفت یا همسر فرانسوی او به ایران میآمد و... در واقع به تعداد آدمهای روی زمین میتوان زایمان ایدههای مختلف داشت.» ایده پرداز "باد ما را خواهد برد" افزود:«یکی از راههای ایده پردازی، تیترنویسی است. این روش خلاقیتهای ذهنی را پرورش میدهد و میتوان از طریق تیتر به ایده رسید. تمرین دوم، نوشتن خلاصه چند خطی فیلمهایی است که میبینیم. سریالی که پخش آن 40 سال در آمریکا ادامه پیدا کرد تنها به یک ایده سه خطی باز میگشت و این ایده سالها مردم جهان را سرگرم کرد.» آیدن در پاسخ به این پرسش که (برای بیان ایدههای سه خطی از چه روشی باید استفاده کرد؟) گفت:«هنر، اثر انگشت روح ما است. قطعاً همه ما از فیلمهایی که در زندگی دیدهایم تأثیر گرفته باشیم اما تمرین میتواند به این اتفاق کمک کند.» در بخش دوم این نشست، منوچهر محمدی درباره مبحث تهیهکنندگی و انتخاب ایده مناسب برای ساخت یک فیلم سخنانش را این چنین آغاز کرد:«همه چیز از ایده شروع میشود و این ایده است که تکلیف همه چیز را روشن میکند.» تهیه کننده و طراح اولیه "میهمان داریم"ادامه داد:«من اصولاً تمایل زیادی به تماشای فیلم خارجی ندارم. حس من از دیدن یک فیلم خارجی مثل بلع یک غذای دوباره است چراکه قدرت فکر کردن را از فرد میگیرد و می تواند او را ناخودآگاه به سمت کپی برداری ببرد. بیشتر ترجیح میدهم درباره فیلمها بخوانم و در بسیاری از موارد خلاصه داستانهای چند خطی برای من تبدیل به جرقه های ایده پردازی برای نگارش فیلمنامه شدهاند. ادبیات الهام بخش مناسبتری برای فیلمنامه نویسان و سینماگران است.» تهیه کننده و طراح اولیه "طلا و مس" اشاره کرد:«خاطرم هست آقای ابراهیم حاتمی کیا بعد از ساخت "دیده بان"، "مهاجر"و "وصل نیکان" با من تماس گرفت و قرار شد همدیگر را ببینیم و طبعاً من هم استقبال کردم. طرح و ایدههایی مطرح شد که آنها را نپسندیدم اما همینطور که با هم گپ می زدیم از آشناییاش با آقای مصطفی رزاقکریمی در مراحل تحقیق یکی از فیلمهایش صحبت کرد. وقتی درباره موقعیت یک دانشجوی ایرانی در اتریش و مواجهه با ورود رزمندگان شیمیایی به این کشور و برخورد او با این قضیه صحبت کرد، گفتم این ایده خوبی برای یک فیلم است که این ایده به فیلمنامه "از کرخه تا راین" تبدیل شد و خوشبختانه هم مخاطب عام فیلم را دوست داشت هم مخاطب خاص.» تهیه کننده و طراح اولیه "مارمولک" افزود:«فیلمنامه نویسی یک کار تخصصی است اما لزومی ندارد حتماً یک فیلمنامه نویس از (الف) تا (ی) یک فیلمنامه را به تنهایی بنویسد. من شخصاً حاضرم دستمزد جداگانه به فردی بدهم که مهارت خاصی مثلاً در دیالوگ نویسی، طنزپردازی و ... داشته باشد و بتواند غنای فیلمنامه را افزایش دهد.» محمدی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت:«من تا بحال با این مورد مواجه نشدهام که یک ارگان دولتی به من سفارش ساخت فیلمی درباره فلان ایده را بدهد و من عیناً همان کار را انجام داده باشم. البته پیش آمده که با فیلمنامه کامل و آماده مواجه شدهام که آن را رد کردهام. اساساً اهل هنر باید نوعی رندی داشته باشند تا سوژه، فکر و حتی تشکیلات دولتی را مال خود کنند و با نگاه خودش کار کنند. در چنین شرایطی است که کار لذت بخش و حاصل کار رضایت بخش می شود.» آخرین بخش این نشست بخش "انتقال تجربه" بود که با حضور سیروس الوند برگزار شد و فیلمی کوتاه از آثار این فیلمنامه نویس- کارگردان به نمایش درآمد. سحر عصرآزاد؛ مجری این بخش، صحبت را با نگاهی به کارنامه الوند آغاز و اشاره کرد:«شما در سینمای قبل از انقلاب فعالیت خود را به عنوان منتقد در مجلاتی مثل "ستاره سینما" و "فردوسی" آغاز کردید و بعد وارد عرصه فیلمنامه نویسی شدید. بعد از نگارش بیش از 15 فیلمنامه اولین فیلمتان را ساختید. تجربه فیلمنامه نویسی چه نقشی در ساخت اولین فیلمتان داشت؟» نویسنده و کارگردان "یکبار برای همیشه" اشاره کرد:«شرایط سینما در اوایل دهه 50 بسیار متفاوت بود. شاید آن زمان فقط من و علیرضا داودنژاد بطور جدی و مستمر فیلمنامه مینوشتیم. شرایط آن زمان برای فیلمنامه نویسی تأسف برانگیز بود اما متأسفانه هنوز هم این روال به شکلی دیگر ادامه دارد. به نظرم در سینما تنها جایی که خلاقیت معنا پیدا می کند فیلمنامه نویسی است. فیلمنامه نویس در یک جزیره تنها است و در تمام این سالها به لحاظ مادی و معنوی مهجور بوده است.» کارگردان "زن دوم" ادامه داد«از دهه 30 بسیاری متوجه شدند سینمای ایران نیاز به فیلمنامه دارد اما متوجه نشدند که به فیلمنامه نویس هم نیاز دارد و در نهایت افرادی پیدا شدند که دیالوگ مینوشتند. من سینما را از نوجوانی شروع کردم و همه چیز را با چشم و گوش باز به شکل تجربی آموختم. هر چند در مدت طولانی فعالیت در سینما با اتفاقات عجیبی مواجه شدم و یکباره تمام سابقه من تبدیل به سوء سابقه شد.» الوند در پاسخ به این پرسش که (چه اتفاقی افتاد که ابتدا فیلمنامه های آثارتان را خودتان می نوشتید و از جایی به بعد با فیلمنامه نویسان مستقل همکاری کردید؟) گفت:«من کارم را با فیلمنامههای خودم شروع کردم اما بعد از انقلاب ممیزی بسیار تأثیرگذار شد و من فیلمنامههایی داشتم که مجوز نداشت و این اتفاق باعث شد فیلمنامههایی که مجوز داشت برای ساخت انتخاب شوند. یک بار طرحی داشتم که فکر کردم اصغر فرهادی بهتر میتواند آن را بنویسد اما او گفت برای نگارش این فیلمنامه یک سال زمان می خواهد که برای من زمان زیادی بود و در نهایت نتوانستیم همکاری کنیم. اساساً من اصراری ندارم حتماً خودم فیلمنامه بنویسم بلکه از من میخواهند که بنویسم.» نویسنده و کارگردان "دست های آلوده" ادامه داد:«تفاوت فیلمسازان در نوع نگاه آنها و ایدهها و قصههایشان است. این ویژگی است که آنها را از هم متمایز میکند. فیلمنامه نویسان ما باید بسیار مطالعه کنند و رمان بخوانند بخصوص وقایع نویسی هم می تواند به نگارش فیلمنامه کمک کند.» الوند در بخش دیگری از صحبتهایش گفت:«با نمایش هر فیلم انگار مردم در یک رفراندوم شرکت میکنند و بهترین سانسورچی خود مردم هستند. آنها می گویند از چه فیلمی خوششان آمده و مهر تأیید به کار یک کارگردان می زنند.» در پایان این نشست با اهدای لوح سپاس از سوی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران به میهمانان این نشست از سیروس الوند، منوچهر محمدی و محمود آیدن تقدیر شد. به گزارش ایسنا،سومین نشست باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران که ساعت 15 در سالن سیف الله داد خانه سینما آغاز شد تا ساعت 19 به طول انجامید. به این ترتیب پرونده فصل اول کار باشگاه فرهنگی آموزشی کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران با برگزاری سه نشست در فصل پاییز بسته شد. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]
صفحات پیشنهادی
چهارمین جلسه «آسیبشناسی سینمای اجتماعی ایران» در حوزه هنری: اسعدیان: سینمای اجتماعی نباید با صفحه ح
چهارمین جلسه آسیبشناسی سینمای اجتماعی ایران در حوزه هنری اسعدیان سینمای اجتماعی نباید با صفحه حوادث اشتباه گرفته شود حسینی مسئله شکل روایت در سینمای اجتماعی است نه حذف مشکلاتچهارمین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع سینمای اجتماعی و مسئله تهرانزدگیپاسخ حداد به «مشکل ایران و آمریکا چیست؟» |اخبار ایران و جهان
پاسخ حداد به مشکل ایران و آمریکا چیست یک نماینده اصولگرای مجلس گفت محال است جمهوری اسلامی ایران با وجود تمام خون های ریخته شده جلوی پای آمریکا فرش قرمز پهن کند کد خبر ۴۵۶۱۲۵ تاریخ انتشار ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳ ۱۱ - 07 December 2014 یک نماینده اصولگرای مجلس گفت محال است جمهوری امقایسه سینمای ایران با سینمای جهان یک شوخی بانمک است
یک منتقد سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مقایسه سینمای ایران با سینمای جهان یک شوخی بانمک است حمید سلیمی گفت فیلمهایی در سینمای ایران با نام تجاری و با نادیده گرفتن ارزشها و اصول فیلمسازی و با از دست دادن استانداردهای یک اثر زنندهترین نوع روابط و شوخیها را به تصویر میکراز عمر دراز ژاپنیها چیست؟ |اخبار ایران و جهان
راز عمر دراز ژاپنیها چیست مردم ژاپن از بالاترین میانگین سنی نسبت به دیگر مردم جهان برخوردارند و میانگین عمر مردان در ژاپن 80 سال و میانگین عمر زنان در این کشور87 سال است کد خبر ۴۵۷۴۸۸ تاریخ انتشار ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۰ - 12 December 2014 مردم ژاپن از بالاترین میانگین سنی نسبتمهمترین اثر تحریمها بر اقتصاد ایران چیست؟
تصویر پیشروی بازارهای مالی مهمترین اثر تحریمها بر اقتصاد ایران چیست بیتردید میتوان گفت یکی از مهمترین متغیرهای سیاسی کنونی اثرگذار بر اقتصاد ایران ماجرای مذاکرات هستهای مابین ایران و گروه کشورهای 1 5 است به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز سالهاست که سایه سیاست بر امالکان باشگاههایی که مشکل دارند وقتی سرکار میآیند خودکشی میکنند کفاشیان: کاشانی هم باید یاد بگیرد مثل ما دس
مالکان باشگاههایی که مشکل دارند وقتی سرکار میآیند خودکشی میکنندکفاشیان کاشانی هم باید یاد بگیرد مثل ما دست بسته کار کند هزینه اردو در آفریقا ارزانتر از ایران است رئیس فدراسیون فوتبال گفت من دوست دارم که کاشانی به کارش در تیم امید ادامه دهد و یاد بگیرد مثل ما که دستمان بستهفیلمسازان ما برای ساختن فیلم تخیلی کمتر خطر میکنند/ تابور در ژانرهای سینمای ایران نمیگنجد
یک منتقد سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران فیلمسازان ما برای ساختن فیلم تخیلی کمتر خطر میکنند تابور در ژانرهای سینمای ایران نمیگنجد فرهاد خالدار گفت تا کنون شرایطی ایجاد نشده که به ژانر تخیلی در سینمای ایران پرداخته شود و فیلمسازان برای ساخت اینگونه فیلمها کمتر خطر میسینمای ایران دست پر «آسیا پاسیفیک» را ترک کرد -
سینمای ایران دست پر آسیا پاسیفیک را ترک کرد شناسهٔ خبر 2442038 جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۹ هنر > سینمای جهان جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک استرالیا که این دوره به ریاست اصغر فرهادی برگزار شد 3 جایزه از جوایز خود را به چهرههای سینمای ایران اهدا کرد به گزارش خبرگزاری مهر به نقخاطره درخشان دوره هشتم / مروری بر هشت سال حضور سینمای ایران در مراسم آسیاپاسیفیک
خاطره درخشان دوره هشتم مروری بر هشت سال حضور سینمای ایران در مراسم آسیاپاسیفیک فرهنگ > سینما - سینمای ایران در هشت سالی که آثاری در مراسم آسیاپاسیفیک ارائه کرده دوره هشتم را درخشانتر از ادوار گذشته پشت سر گذاشت درنا حسینزاده یکی از موفقترین حضورهایآخرین وضعیت جسمانی ستاره دوست داشتنی سینمای ایران+عکس
آخرین وضعیت جسمانی ستاره دوست داشتنی سینمای ایران عکس طی صحبتهایی که با مسئول بخش بیمارستان تهران کلینیک داشتیم این بازیگر پیشکسوت امروز را در بخش سی سی یو به سر میبرد اکبر عبدی بازیگر پیشکسوت سینما تلویزیون و تئاتر در خصوص وضعیت فعلی خود و بستری شدنش در بیمارستان گفت خوب هفرهنگ،مشکل اصلی ترافیک تهران |اخبار ایران و جهان
فرهنگ مشکل اصلی ترافیک تهران کد خبر ۴۵۷۸۰۲ تاریخ انتشار ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۳۶ - 13 December 2014 معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به پیشبینی یک دهه پیش مسئولان وقت مبنی بر این که به زودی تهران به یک پارکینگ بزرگ تبدیل خواهد شد گفت با تلاش مؤثر مدیرینگاه شما: مشکل کارکنان ذوب آهن اصفهان |اخبار ایران و جهان
نگاه شما مشکل کارکنان ذوب آهن اصفهان بخش نگاه شما برای ارائه و معرفی نگاه مخاطبان تابناک به همه موضوعات است هر مخاطب تابناک میتواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش نگاه خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد کد خبر ۴۵۷۸۳۱ تاریخمشکلات زایران ایرانی در بازگشت از کربلا با وجود وعده مسوولان
مشکلات زایران ایرانی در بازگشت از کربلا با وجود وعده مسوولان جامعه > شهری - یک میلیون و 300 زایر ایرانی گردهمایی بزرگ اربعین در حالی به ایران برمی گردند که عده ای از آنها در مرز مهران با مشکلاتی مواجه شده اند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین یک میلیون و 300 هزار زائر ایمعاون دوم عبدالله خبر داد سفر هئیت بلندپایه دولتی به ایران برای حل مشکلات مهاجران افغان
معاون دوم عبدالله خبر دادسفر هئیت بلندپایه دولتی به ایران برای حل مشکلات مهاجران افغانمعاون دوم رئیس اجرایی دولت افغانستان با اشاره به مشکلات مهاجران افغان در ایران از سفر هئیت بلندپایه دولتی به ایران برای حل مشکلات مهاجران افغان خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس درکابلمشکلی در تامین میوه و آجیل شب یلدا وجود ندارد |اخبار ایران و جهان
مشکلی در تامین میوه و آجیل شب یلدا وجود ندارد کد خبر ۴۵۸۱۶۰ تاریخ انتشار ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۱۵ - 14 December 2014 عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی آب ومنابع طبیعی مجلس با اشاره به اینکه به گفته مسئولان آمادگی لازم برای تامین میوه و آجیل شب یلدا وجود دارد گفت لزوم افزایش قیمت هاولایتی: آمریکا در لحظات آخر خواستار تمدید مذاکرات هستهای شد/ اگر 1+5 حقوق ایران را به رسمیت بشناسند، مشکل به
ولایتی آمریکا در لحظات آخر خواستار تمدید مذاکرات هستهای شد اگر 1 5 حقوق ایران را به رسمیت بشناسند مشکل به زودی حل خواهد شد رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که تمدید مذاکرات در لحظات آخر خواست آمریکاییها بوده است به گزارش نامه نیوز علیاکبر ولایگارسيا: مشکلي با اشلي کول ندارم |اخبار ایران و جهان
گارسيا مشکلي با اشلي کول ندارم کد خبر ۴۵۸۰۶۵ تاریخ انتشار ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۴ - 14 December 2014 رودي گارسيا سرمربي رم اعلام کرد که هنوز به اشلي کول مدافع چپ باتجربه تيمش اطمينان داد و تاکيد کرد اين بازيکن انگليسي بازيکني مهم براي جالوروسي است به گزارش ورزش سه اشلی ک-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها