محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842703860
یادداشت مؤلف «دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران»/ دستاورد بزرگ دیرین کشور ما موزه ندارد/صنعت چاپ وامدار هنر مُهرسازی
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مؤلف «دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران»/
دستاورد بزرگ دیرین کشور ما موزه ندارد/صنعت چاپ وامدار هنر مُهرسازی
صنعت چاپ بیش از هر چیز برگرفته و وامدار هنر مُهرسازی /دستاورد بزرگ دیرین با چنین اهمیت و پیشینهای هنوز در کشور ما دارای موزهای مستقل نیست و آثار به یادگار مانده در موزهای مختلف پراکندهاند
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، محمدجواد جدی مؤلف «دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران» در یادداشتی ضمن برشمردن اهمیت هنر دیرین مهر در کشور، از مسئولان خواست تا نسبت به تسریع ثبت جهانی هنر مُهرسازی و حکاکی به نام ایران اهتمام ورزند و همچنین به تأسیس موزه اختصاصی مُهر همت گمارند. در ادامه این یادداشت میخوانیم؛ خداوند بزرگ را شاکرم که توفیق انجام وظیفهای بس خطیر را به اندازه بضاعت اندک نصیبم کرد و ثمره بیش از سه دهه تلاش بیوقفه به مدد دوستان همدل به پیشگاه جامعه علمی میهن تقدیم میشود و پس از ارائه مقالات بسیار و تألیف کتابهای مُهر و حکاکی در ایران، مُهرها و نگینها در مجموعه موزه آستانه حضرت معصومه (س) و مُهرهای سلطنتی در مجموعه موزه کاخ گلستان، شاهد رونمایی از کتاب مرجع دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران بودیم که مشترکاً توسط عزیزان فرهنگستان هنر، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و نیز مرکز دایره المعارف انسانشناسی منتشر میشود. همچنین خوشبختانه همزمان خبر مسرتبخش موافقت سازمان میراث فرهنگی با تقاضای ثبت ملی هنر مُهرسازی و حکاکی بارقه امیدی در دلها روشن میکند که انشاء الله موفق به ثبت جهانی این دستاورد بزرگ و کهنِ بشری به نام ایران عزیز شویم. هنر حکاکی از کهنترین هنرهای آدمی است. شاید از روزی که انسان بدوی با انگشت خود خطی بر روی گل یا ماسههای ساحل دریا کشید این هنر آغاز شد. از دوره میان سنگی که ترسیم و نقر پیکرههای گیاهی، جانوری و انسانی بر صخره و سنگ رواج یافت. هنرمندان با استفاده از ابزارهای ابتدایی، بنیانگذار هنری شدند که هزاران سال از دیواره سر برافراشته کوهها و صخرهها تا مساحت اندک نگینها و سنگهای قیمتی را عرصه هنر و ذوق خود کردند. در این میان، حکاکی و کندهکاری بر مُهرها شایان توجه بیشتری است و ظرافت و دقت در آفرینش این آثار به جهت اهمیت کاربردی و نیز محدودیت فضای آنها بسیار تأملبرانگیز و ستودنی است. شکلهای هندسی که بر مُهرهای نخستین دیده میشود، بهترین سند به جامانده از کهنترین خط انسان، یعنی پایه و اساس پیدایش خط تصویری قلمداد میشود. بیتردید قدمت مُهر به قدمت مفهوم مالکیت آدمی و تثبیت آن است و پیش از اختراع خط، مُهر در ایران اولین ابزار تثبیت فردیت و مهمترین رکن در اعتباربخشی و شناخت اسناد بوده است. تاریخ و سابقه مُهر در جغرافیای ایران بزرگ به حدود 6 هزار سال میرسد. در طول این تاریخ بلند مُهرها از نظر شکل، جنس، اندازه، متن و موضوع سیر تحول و تطور بسیاری را سپری نموده و خوشبختانه تعداد قابل ملاحظه و فراوانی از آنها از آسیب زمان در امان مانده و در موزهها یا مجموعههای خصوصی حفظ و برایمان به یادگار مانده است. به یاری این یادگارهای کهن که در حقیقت باستانیترین کتب انسانی به شمار میآیند میتوان از تاریخ، آداب و رسوم، فرهنگ، اعتقادات مذهبی، نحوه زندگی، نسب و موقعیت اجتماعی دارنده مُهر اطلاعات مفیدی به دست آورد. از سروده دکتر یوسف نیری مدد میگیرم که: این نکته عیان است که قبل از هنر خط تاریخ فراموش ز اذهان جهان است گویند ز ادوار کهن نیست کتابی تا باز نماید که چنین بود و چنان است مُهر است همان نامه مکتوب ز ادوار یک پرده پر راز به هر مُهر نهان است درباره مُهرها همین بس که بدانیم حکیم «ابوالقاسم فردوسی» مُهر را یکی از ارکان اصلی جاه و جلال پادشاهی ایران به حساب آورده است و اشاره وی به خداوند شمشیر و گاه نگین دلیل اهمیت آن و نشانه اقتدار و شهریاری است، چناچه واژه مُهر واژهای پارسی است که به زبانهای تازی، ترکی و اردو وارد شده و به کار رفته است. در کتاب مادیان هزار دادِستان که تنها سند موجود در خصوص نظام حقوقی دوره ساسانی و پیش از اسلام است، به صراحت میخوانیم: سندی که مُهر آن محو شده و نیز اظهارنامهای که مُهر آن از میان رفته باشد بیاعتبار است و لفظ بیاعتبار به چنین سند و اظهارنامهای گفته میشود. در دوران اسلامی نیز اشاره به این نکته گواه اهمیت مُهر است که «محمدبن سعد» در کتاب طبقات که 1200 سال پیش نوشته آورده است؛ قریش به پیامبر گفتند در ایران نامههای بدون مُهر را نمیپذیرند و این موضوع پیامبر را بر آن داشت که برای خود انگشتری و مُهری بسازد. این صراحت در اهمیت مُهر هزار سال بعد، در دوره صفوی از قول میرزا شفیع اثر شنیده میشود که میگوید «میشود باطل سند چون مُهر از آن برداشتند». هنوز هم این دستاورد بزرگ انسانی از الزامات جوامع بشری است و سند فاقد مُهر بیاعتبار تلقی میشود. هنر مُهرسازی را به درستی باید مادر چندین دستاورد بزرگ تمدن انسانی مانند ضرب سکه و رواج پول و همچنین صنعت چاپ به حساب آورد چرا که سکه به واقع نقش مُهر سلطان یا حکومت بر فلزات با ارزش به حساب آید و به نوشته ابنخلدون کلمه سکه نخست نام مُهر آهنینی بود که بر فلزات میزدند و سپس آن را بر اثری که از مُهر بر روی مسکوکها پدید میآید اطلاق کردند. همچنین صنعت چاپ بیش از هر چیز برگرفته و وامدار هنر مُهرسازی و کارکرد آن است و بیشک آنچه امروزه در غرب به عنوان اختراع صنعت چاپ مطرح است برگرفته از کاربرد همین مُهرهاست که هزاران سال در شرق قدمت و پیشینه دارد. جالب آنکه واژه چاپ یا چهاپه در هند به معنی مُهری است که بر روی پارچهها میزنند که در ایران به مُهر قلمکار معروفند و قدمت آن به دوران مانویان میرسد مگر نه آنکه چاپهای سربی یا سنگی تا چاپهای کنونی خود مُهر کردن مکرر کاغذ تلقی میشوند؟ درباره ویژگیهای هنر حکاکی و مُهرسازی نیز باید یادآور شوم، استادان حکاک، این هنرمندان مهجور زمانه ما، افزون بر استادی در هنر خوشنویسی و درک عمیق مبانی نظری هنر تجسمی و همجواری حروف از مهارت ویژه طراحی، ترکیببندی، قرینهسازی طغرا و سپس حکاکی بهرهمند بودهاند. چه عرصه محدود و اندک این سنگها نیاز مبرم و ویژهای را میطلبید و در اهمیت هنری آن همین بس که مُهر هر فردی، برگ هویت و شناسنامه او نقش مُهر و سجع آن نمایانگر نَسَب، سلیقه، مبانی اعتقادی و جایگاه اجتماعی او به شمار میرفت و مورد مباهات و افتخار صاحبان آنها بوده است. در آن برهه و گذر تاریخی، این هنرمندان توانستند با مهارت خاص خود و با رعایت حسن وضع و ترکیب، تقارن و توازن و استفاده صحیح از فرمپذیری حروف و کلمات در ایجاد فضای خلوت خالق زیباییهای بیپایانی شوند که به راستی باید آن را جادوی هنر نامید. عجیب آنکه این دستاورد بزرگ دیرین با چنین اهمیت و پیشینهای هنوز در کشور ما دارای موزهای مستقل نیست و آثار به یادگار مانده در موزهای مختلف پراکندهاند و عموماً به دلیل استفاده از غرفهها و ویترین های نامناسب امکان مطالعه و تحقیق درباره آنها غیرممکن یا بسیار دشوار شده است و این در حالی است که میلیونها نقش مُهر بر روی گِل مُهرهای کهن، تا اسناد و کتب خطی در هالهای از ابهام گرفتارند و چشم به راه پژوهشگران بیتاب دارند. توجه به این نکته لازم و ضروری است که افتخارات تاریخی ایران نه پیروزیها و استیلاهای نظامی که تمدن، فرهنگ و هنر ساکنان این سرزمین کهنسال است. امروز ذخایر عظیم و آثار فراوان علمی و هنری و تاریخی ایرانی در سراسر جهان پراکنده گشته و زینتبخش مجموعههای مختلف و موزههای معتبر است. اگر پیروزیها و استیلاهای نظامی از دسترفتنی و قابل انحطاطند، این افتخارات معنوی جاودانه و همیشگیاند. از این رو، حفظ و نگهداری، مطالعه و تحقیق درباره این یادگارهای کهن وظیفهای بس سنگین بر دوش ماست، چرا که ارزشهای واقعی تاریخی هر ملتی همانا ارزشهای مدنی و فرهنگی است. امروزه توجه به آثار تاریخی و هنری نه یک تجمل و تفنن، که ضرورتی تعالیبخش در حیات انسانی به شمار میآید. روشن است مردمی که از گذشته خود آگاهی نداشته باشند، قادر به تصویر آینده خود نیز نیستند. از این رو، در همین جا از مسئولان و علاقمندان دلسوز به ویژه فرهادی نظری مدیر کل ثبت آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور تقاضا دارم نسبت به تسریع ثبت جهانی هنر مُهرسازی و حکاکی به نام ایران عزیز اهتمام ورزند و همچنین به تأسیس موزه اختصاصی مُهر همت گمارند و به نحو شایسته به این دیرینهترین سند هویت انسانی بهایی مستقل دهند. چیست این راز نهان در پس الفاظ کهن؟ چیست در پرده این نقش نگین که مرا میکشد اندر پی خویش؟ میبرد در دل تاریخ مرا از پس گرد و غباری سنگین باشکوهی که در آن پنهان است میسراید غزلی ناب و پیاپی در گوش مینوازد به سرودی چه هماهنگ آهنگ تا کند عاشق دلبسته خویش این تن خسته مشتاق به افسون هنر انتهای پیام/
93/09/26 - 16:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
در رونمایی از «دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران» مطرح شد نقش 50 درصدی بانوان در ثبت مواریث فرهنگی/آنچه
در رونمایی از دانشنامه مُهر و حکاکی در ایران مطرح شدنقش 50 درصدی بانوان در ثبت مواریث فرهنگی آنچه روی انگشتر سیدالشهدا ع حک شده بودرجبیدوانی گفت بسیاری از امامان انگشترهایی داشتند که مزین به آیات الهی بود مانند امام حسین ع که انگشتری داشتند که بر روی آن حسبی الله حک شده بوثبت ملی هنر مُهر و حکاکی اعلام شد/ رونمایی از تمبر و «دانشنامه مُهر و حکاکی»
ثبت ملی هنر مُهر و حکاکی اعلام شد رونمایی از تمبر و دانشنامه مُهر و حکاکیثبت ملی هنر مهر و حکاکی عصر امروز در مراسم رونمایی از تمبر و دانشنامه مهر و حکاکی اعلام شد به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس مراسم رونمایی از تمبر و دانشنامه مهر و حکاکی ایران عصر امروز با حضورپیشنهاد ثبت جهانی مُهر و حکاکی ازسوی ایران
چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۲ مولف کتاب دانشنامه مهر و حکاکی گفت درخواست دارم یک موزهی مستقل برای مُهر و حکاکی تأسیس و برای ثبت جهانی مُهر و حکاکی ایرانی اقدام شود همچنین رشتهی دانشگاهی مهرسازی و مرکز پژوهش آن تأسیس و به شهرستان مُهر که در جنوب استان فارس است توجه شود بهبزرگان موسیقی سینمای ایران گرد هم میآیند
بزرگان موسیقی سینمای ایران گرد هم میآیند فرهنگ > سینما - آهنگسازان سینمای ایران به منظور شنیدن گزارش فعالیت یک ساله و انتخاب بازرسان جدید این کانون در خانه سینما جمع میشوند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این مجمع روز یکشنبه ساعت 17 در تالار سیفاله داد خااز شبکه مستند پخش میشود «نمکگیر» و روایت اروپاییهایی که در ایران ماندگار شدند
از شبکه مستند پخش میشودنمکگیر و روایت اروپاییهایی که در ایران ماندگار شدندمجموعه نمکگیر یکی از آثاری است که در گونه مستند اجتماعی جواد کراچی آن را میسازد این مستند درباره اروپاییانی است که به ایران آمده و در کشورمان ماندگار شدهاند کراچی درباره این مستند به خبرنگار رادیو وبا اجرای آثاری از آهنگسازان ایرانی پروژه «صد سال موسیقى ایران براى پیانو» در تهران اجرا میشود
با اجرای آثاری از آهنگسازان ایرانیپروژه صد سال موسیقى ایران براى پیانو در تهران اجرا میشودپروژه صد سال موسیقی ایران برای پیانو توسط لیلا رمضان پیانیست مقیم سویس با اجرای آثاری از آهنگسازان ایرانی در تالار رودکی اجرا میشود به گزارش خبرگزاری فارس لیلا رمضان پیانیست درباره این انمایش آثار تلویزیون ایران در سه کشور
نمایش آثار تلویزیون ایران در سه کشور تهران-ایرنا-مجموعه های تلویزیونی ایرانی از شبکههای کشورهای بوسنی قرقیزستان و بلاروس پخش می شود به گزارش روز سه شنبه ایرنا پخش سریالهای او یک فرشته بود در چشم باد یوسف پیامبر ع و شاید برای شما هم اتفاق بیفتد از شبکه های تلویزیونی کشورهسفیر ایران در بلغارستان: قدرت های بزرگ دانش هسته ای کشورمان را پذیرفته اند
سفیر ایران در بلغارستان قدرت های بزرگ دانش هسته ای کشورمان را پذیرفته اند بلگراد-ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در صوفیا روز دوشنبه گفت قدرت های بزرگ در گروه 1 5 با اصولی که مطابق آنها می توانیم دانش هسته ای داشته باشیم را پذیرفته اند به گزارش ایرنا از سفارت جمهوری اسلامی ایردست خط ۱۲ تن از مشاهیر بزرگ ایرانی
دست خط ۱۲ تن از مشاهیر بزرگ ایرانی دست خط ۱۲ تن از مشاهیر ایرانی کتابخانه و موزه ی ملی ملک به نمایش گذاشته شد دستخط افرادی مانند ملاصدرا علامه قطب الدین شیرازی عبید زاکانی شیخ بهایی صائب تبریزی و علامه حلی نمونه هایی از این دستخطها محسوب میشود دانلود لینک را کپی کنید پنج شنبزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي، فرهنگ و هويت ديني است
۱۷ آذر ۱۳۹۳ ۱۶ ۵۰ب ظ سخنگوي وزارت ارشاد بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي فرهنگ و هويت ديني است بزرگترين دستاورد هاي انقلاب اسلامي را مي توان در دستاورد فرهنگي آن ارزيابي کرد به دليل اينکه بزرگترين دستاورد انقلاب فرهنگ و هويت ديني بوده است بنابراين کسب وتجديد هويت اسلامي بسياادامه نشستهای «نسبت سینمای ایران و منافع ملی»؛ بررسی «تهرانزدگی در سینمای اجتماعی» با حض
ادامه نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی بررسی تهرانزدگی در سینمای اجتماعی با حضور اسعدیان و عبدیپوردر ادامه سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع سینمای اجتماعی و مسئله تهرانزدگی با حضور اسعدیان و عبدیپور کارگردانان سینما و همچنین سیدمحمد حسینی سردبیر ماهاجرای طرح «عدالت فرهنگی»در کشور |اخبار ایران و جهان
اجرای طرح عدالت فرهنگی در کشور وزیر فرهنگ و ارشاد از اجرای طرح عدالت فرهنگی در کشور خبر داد و گفت اجرای این طرح سبب توزیع متوازن امکانات فرهنگی در تمام نقاط کشور میشود کد خبر ۴۵۷۸۲۲ تاریخ انتشار ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۳۵ - 13 December 2014 وزیر فرهنگ و ارشاد از اجرای طرح عدالت فربا حضور کارشناسان و متخصصان کشور بررسی میشود کیفیت محصولات غذایی و ترویج فرهنگ سودجویی موضوع این هفته «م
با حضور کارشناسان و متخصصان کشور بررسی میشودکیفیت محصولات غذایی و ترویج فرهنگ سودجویی موضوع این هفته مصیربرنامه تلویزیونی مصیر در نظر دارد با حضور کارشناسان و مسئولان مرتبط با کیفیت و استاندارد کیفیت محصولات غذایی و ترویج فرهنگ سودجویی در کشور را بررسی کند به گزارش خبرگزاری فاردر گفتوگو با فارس عنوان شد دزدی از کتابخانه سلطنتی ایران موضوع رمان «محمدرضا شرفی»
در گفتوگو با فارس عنوان شددزدی از کتابخانه سلطنتی ایران موضوع رمان محمدرضا شرفیمحمدرضا شرفی خبوشان از آماده چاپ بودن رمان تقاص قرطاس خبرداد و گفت موضوع این اثر دزدی آثار از کتابخانه سلطنتی ایران در زمان کتابداری لسانالدوله و پادشاهی مظفرالدین شاه است محمدرضا شرفی خبوشان در گفدرصدد اجرای نقشه جامع علمی کشور هستیم |اخبار ایران و جهان
درصدد اجرای نقشه جامع علمی کشور هستیم معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری گفت شورای عالی انقلاب فرهنگی در چند سال گذشته توانسته مصوبات بسیار ارزشمندی داشته باشد و ما هم درصد اجرای اسناد این شورا هستیم کد خبر ۴۵۸۸۶۲ تاریخ انتشار ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۶ - 16 December 2014 معاونت علمیبيتوجهي به بزرگترين معدن طلاي کشور |اخبار ایران و جهان
بيتوجهي به بزرگترين معدن طلاي کشور سنگ هاي فيليشي که به وفور هم در استان ديده مي شود حاوي ذخاير فراوان فلز مس است اکتشافات معدني در استان در سال هاي اخير ثابت کرده در مکان هايي که فلز مس يافت مي شود وجود عناصر ديگر همچون طلا قطعي است کد خبر ۴۵۵۰۶۸ تاریخ انتشار ۱۳ آذر ۱۳۹۳ -چهارمین جلسه «آسیبشناسی سینمای اجتماعی ایران» در حوزه هنری: اسعدیان: سینمای اجتماعی نباید با صفحه ح
چهارمین جلسه آسیبشناسی سینمای اجتماعی ایران در حوزه هنری اسعدیان سینمای اجتماعی نباید با صفحه حوادث اشتباه گرفته شود حسینی مسئله شکل روایت در سینمای اجتماعی است نه حذف مشکلاتچهارمین جلسه از سلسله نشستهای نسبت سینمای ایران و منافع ملی با موضوع سینمای اجتماعی و مسئله تهرانزدگی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها