تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):مبادا اعمال نیک را به اتکاى دوستى آل محمد (ص) رها کنید، مبادا دوستى آل محمد (ص) ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833912521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضبط فیلم در اتوبان‌های تهران کار دشواری نیست -


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: رضا میرکریمی:
ضبط فیلم در اتوبان‌های تهران کار دشواری نیست

جلسه نقد و بررسی کودک و سرباز


شناسهٔ خبر: 2444375 سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
هنر > سینمای ایران

رضا میرکریمی در نشست نقد و بررسی فیلم «کودک و سرباز» با بیان اینکه ضبط فیلم در اتوبان‌های تهران کار دشواری نیست، یادآور شد: به این دلیل مایلم در روستاها و مکان‌های کمتر دیده شده، فیلم بسازم. به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم سینمایی «کودک و سرباز» ساخته رضا میرکریمی عصر روز دوشنبه 24 آذرماه در هفتاد و هفتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران در تالار استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش درآمد.در این نشست و پس از نمایش فیلم رضا میرکریمی کارگردان فیلم و احمد طالبی‌نژاد منتقد سینمایی درباره این فیلم و مسائل پیرامون سینمای ایران سخن گفتند. در ابتدای جلسه پرسش و پاسخ هفتاد و هفتمین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که با مدیریت کیوان کثیریان برگزار شد، احمد طالبی‌نژاد به حس و حال خود پس از تماشای مجدد این فیلم سینمایی اشاره کرد و گفت: اکنون که پس از 15 سال فیلم را دوباره دیدم، حس خوب و خاطره‌ خوش برای من دوباره زنده شد و به نظرم این امر به درون‌مایه و اجرای بسیار خوب فیلم برمی‌گردد که باعث می‌شود فیلم زنده بماند و تاریخ مصرف نداشته باشد.وی ادامه داد: به نظر من میرکریمی در این فیلم بدون شعارزدگی، حس اعتماد و توکل را به خوبی نشان داده است.این منتقد در ادامه فیلم «کودک و سرباز» را اثری جزئی‌نگر دانست و گفت: فیلم به خوبی به جزئیات پرداخته، گره‌افکنی مناسبی دارد و روند شکل‌گیری شخصیت‌ها هم خوب است. پس از دیدن این فیلم توجه‌ام به رضا میرکریمی جلب شد.در ادامه این نشست رضا میرکریمی کارگردان فیلم، نمایش این فیلم را تجدید خاطره‌ای هیجان‌انگیز برای خود دانست و ادامه داد: بخشی‌هایی از این فیلم را در شرایط بسیار دشواری ساختیم اما چنین زحماتی هیچ‌گاه هدر نمی‌روند چراکه اگر سرمایه‌ و وقت به درستی مصرف شوند، باعث می‌شوند یک پلان تا سالیان سال دیده شود. در آن زمان به من مجوز تهیه‌کنندگی نمی‌دادند و از وحید نیکخواه آزاد خواستم که به‌شکل صوری تهیه‌کنندگی این فیلم را به عهده بگیرد که از همین تریبون از او تشکر می‌کنم.  طالبی‌نژاد در ادامه این نشست متذکر شد: چند موضوع قابل بحث در فیلم وجود دارد، از جمله اینکه این فیلم اگرچه تا حدودی آرمانگراست اما در مقایسه با فیلم‌های بعدی میرکریمی که آرمانگراتر هستند، پایانی تلخ و ناتورالیستی دارد. در واقع تم رستگاری در همه فیلم‌های میرکریمی دیده می‌شود و طبق آن انتظار می‌رود که شخصیت کودک در فیلم نیز دچار تحول شود، ولی این اتفاق نمی‌افتد.
جلسه نقد و بررسی کودک و سرباز
وی افزود: ضمن اینکه به نظر می‌رسد این پایان‌بندی تعارضی با آغاز فیلم دارد که گویی قرار است شاهد فضایی تازه و سرزنده باشیم. در واقع پایان‌بندی ناتورالیستی فیلم با رئالیسم در حال رشد در آغاز فیلم کمی مغایرت دارد. در ابتدای فیلم گویی کارگردان می‌گوید رنگ‌های کدر را از خود دور کنیم و آسمانی‌تر بنگریم.میرکریمی در تایید صحبت های طالبی نژاد گفت: به نظرمن چنین برداشتی نتیجه‌ تلاقی دیدگاه من و محمد رضایی‌راد فیلمنامه نویس که پیش از این نیز مجموعه‌ «بچه‌های مدرسه همت» را کنار هم ساختیم، است.کارگردان فیلم «امروز» افزود: من اصراری به پایان‌بندی که در فیلم «کودک و سرباز» وجود دارد، نداشتم و همسفری 2 شخصیت فیلم به‌ عنوان ماموریت کوچک قصه، برایم کافی بود و دنبال اهداف بزرگ‌تری نبودم. ضمن اینکه در آن دوران بحث بزهکاری کودکان خیلی مطرح می‌شد و شاید این پایان‌بندی هم می‌توانست به این شکل در اذهان باقی بماند. این 2 شخصیت در پایان فیلم دیگر آن 2 شخصیت ابتدای فیلم نیستند، آنها تجربه‌هایشان را به هم منتقل ساخته‌اند و آنچه برایم ارزش داشت همین رابطه‌ میان این 2 نفر بود.رضاکریمی در ادامه نشست و در پاسخ به سوال یکی از حضار در باره چگونگی پیگیری روند فیلم‌سازی یک کارگردان در صورت نوشته شدن فیلم‌نامه به‌دست شخصی دیگر گفت: حتی اگر کارگردان خود نویسنده فیلم‌نامه نباشد اما از انتخاب‌های او می‌توانید به نگاه و دنیای ذهنی او پی ببرید. ساخت سریال «بچه‌های مدرسه همت» به همراه محمد رضایی‌راد موجب نزدیکی ما به هم شده بود و این باعث شد در این فیلم هم با هم همکاری کنیم و او نویسندگی را برعهده بگیرد.وی در ادامه سخنانش به انتقاد از جوانانی پرداخت که برای فیلم‌سازی عجله دارند و ادامه داد: عجله جوانان برای ساختن فیلم را درک نمی‌کنم، من نخستین فیلم کوتاه خود را در سال 1367 ساختم که موفقیت‌هایی نیز کسب کرد و بعد از آن نخستین فیلم بلند خود را در سال 1379 ساختم. در این فاصله زمانی چندین فیلمنامه‌ دارای مجوز نیز به‌ دستم رسید ولی چون احساس می‌کردم این فیلم‌ها نمی‌توانند به من تعلق داشته باشند، از ساخت آنها صرف‌نظر کردم اما در حال حاضر شاهدیم که جوانان بدون ساخت حتی یک فیلم کوتاه، برای ساخت فیلم بلند عجله به خرج می‌دهند.در ادامه طالبی‌نژاد به توصیف ویژگی‌های این فیلم پرداخت و گفت: چنین فیلم‌هایی را نمی‌توان داستان‌محور دانست چرا که در واقع دارای ساختار پازل‌محور یا اشراقی هستند که هرچه در آنها پیش می‌رویم به کشف و شهود می‌رسیم. این نقطه قوت فیلم محسوب می‌شود و کارگردان به‌خوبی توانسته قطعات پازل را کنار هم بچیند. فیلم در واقع در ژانر جاده‌ای ساخته شده که ژانری مناسب برای بیان مفاهیم اخلاقی و عرفانی است.این منتقد سینمایی ادامه داد: متاسفانه تصور غلطی از نظریه‌ مولف در سینمای ایران جا افتاده است، به این معنا که اگر کارگردان خود نویسنده‌ فیلم‌نامه نباشد مولف محسوب نمی‌شود. فیلمسازان بزرگی همچون هیچکاک و جان فورد هم که نویسنده‌ فیلمنامه نبودند اما بر روند نوشتن آن نظارت داشتند به‌عنوان کارگردانان مولف در دنیا شناخته می‌شوند. چرا که در واقع آنچه در اینجا اهمیت دارد، حاکم بودن جهان‌بینی و دیدگاه فیلم‌ساز در فیلم است.طالبی‌نژاد در پاسخ به سوالی در مورد واقع‌گرایی و آرمانگرایی در سینما گفت: اساسا در رئالیسم هنرمند به نفع ایده‌های خود در واقعیت دخل و تصرف می‌کند. در ناتورالیسم نیز با واقعیت سر و کار داریم اما در اینجا مخاطب با یک بن‌بست روبرو می‌شود و این حق کارگردان است که برای به کارگیری هر یک از اینها دست به انتخاب بزند. به‌عنوان مثال آنچه در داستان‌های احمد محمود می‌بینیم، ناتورالیسم محسوب می‌شود و در عرصه سینما نیز فیلم‌های شهیدثالث نمونه‌ خوبی به‌شمار می‌رود. سپس میرکریمی در پاسخ به سوالی در مورد بر عهده گرفتن تهیه‌کنندگیِ فیلم‌های کارگردانان جوان و ضبط این فیلم‌ها در شهرستان‌ها گفت: متاسفانه مکانیزم درستی برای دیده شدن فیلم‌ها وجود ندارد، اگرچه پخش فیلم‌های سینمای هنر و تجربه نشان داد که امکان استقبال از چنین فیلم‌هایی نیز وجود دارد. ضمن اینکه برخی از فیلم‌ها به‌عنوان پدیده‌ای فرهنگی اگرچه کمتر اکران می‌شوند اما در جاهای دیگر بسیار دیده می‌شوند. به نظر من ضبط فیلم در اتوبان‌های تهران به هیچ‌وجه کار دشواری نیست، از این‌رو ترجیح می‌دهم کار ساخت فیلم در شهرستان‌ها و مکان‌های کمتر دیده شده را ادامه دهم. گاهی اوقات جبر اجتماعی و ناامنی‌هایی وجود دارد که به فیلم‌ساز اجازه نمی‌دهد قلمرو کارش را بزرگ‌تر کند، گاهی اوقات نیز تنبلی فیلم‌ساز است که عامل اصلی به‌شمار می‌رود.در انتهای نشست میرکریمی در پاسخ به انتقاداتی درباره چند پلان از فیلم و پرسش از ضرورت وجود چنین صحنه‌هایی در فیلم گفت: این فیلم تجربه اول من در ساخت فیلم بلند بود و اشکالات برخی از صحنه‌ها را می‌پذیرم. وقتی پس از چند سال فیلم را دیدم، احساس کردم با خیلی از جاهای فیلم مشکل دارم. اما همه‌ این مسائل به مهارت کارگردان برمی‌گردد که تا چه اندازه به یک موضوع نزدیک شود و کجا بایستد و چنین مهارتی نیز تنها از طریق ساخت فیلم‌های متعدد حاصل می‌آید. اگر با دانش امروزم این صحنه‌ها را طراحی می‌کردم قطعا جزئیاتی را به فیلم اضافه می‌کردم. صادقانه بگویم که این فیلم می‌توانست خیلی بهتر از آنچه هست باشد.

وی در خصوص بازیگران این فیلم نیز گفت: به غیر یکی دو نفر، بقیه بازیگران غیرحرفه‌ای بودند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن