محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830578466
نه اسطوره شکستیم نه اسطوره ساختیم/ راشهایی برای ثبت در تاریخ -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نشست مستند «اتاق جنگ» در مهر-3
نه اسطوره شکستیم نه اسطوره ساختیم/ راشهایی برای ثبت در تاریخ
شناسهٔ خبر: 2435272 چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
هنر > سینمای ایران
نامزد دریافت عنوان بهترین فیلم جایزه شهید آوینی در جشنواره سینما حقیقت معتقد است در مستند «اتاق جنگ» آنها نه به دنبال شکستن اسطورهای بودهاند و نه میخواستند اسطوره بسازند. خبرگزاری مهرـ گروه هنر: چهارشنبه پنجم آذر بود که نشستی برای نمایش و نقد مستند «اتاق جنگ» در خبرگزاری مهر ترتیب دادیم؛ مستندی درباره ماجرای پذیرش قطعنامه 598 که در دو بخش اصلی و شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت شرکت کرده است. زمان اعلام کاندیداهای این جشنواره نیز خبر رسید که «اتاق جنگ» کاندید بهترین فیلم در بخش نیمهبلند و بلند جایزه شهید آوینی و کاندید بهترین نویسنده گفتار متن در بخش ملی شده است. گرچه سرانجام در بخش آوینی مورد تقدیر قرار گرفت و به جایزه نرسید.در دو بخش قبلی گفتگو با مصطفی حریری کارگردان و امیر کیانی تدوینگر این مستند، کارگردان «اتاق جنگ» از سختیهایی نام برد که برای پیدا کردن افراد گوناگون و مصاحبه با آنها متحمل شدهاند. از اینکه یکی از کلیدیترین افراد مرتبط با بحث پذیرش قطعنامه بعد از یک سال پیگیری پاسخگوی آنها نبوده و حجتالاسلام روحانی رییس جمهور دولت یازدهم نیز با پیگیری زیاد و وقتی هنوز رییس دولت نشده بود حاضر به گفتگو شده است.در بخش دوم گفتگو کارگردان و تدوینگر دلیل غیبت فرماندهان ارتش را توضیح دادند، از دلایل انتخاب چنگیز جلیلوند به عنوان گوینده متن سخن گفتند و اینکه چرا چنین لحنی برای او انتخاب کردهاند. درباره مباحثی که جای پرداخت به آنها در مستند خالی بوده، حرف زدند و به این اتهام که از دفاع مقدس تقدس زدایی کردهاند، پاسخ دادند.در بخش سوم و پایانی که در ادامه میآید نیز درباره اهداف دست گذاشتن روی این مقطع زمانی و گفتگو با برخی چهرهها حرف زدهایم؛ اینکه در زمان جنگ تنها 20 درصد مردم ایران، درگیر دفاع بودند یا برخی چهرههای حاضر در این مستند دیگر حاضر به سخن گفتن درباره موضوع آن نخواهند شد. به نقد نقش کمرنگ امام خمینی (ره) در «اتاق جنگ» پرداختیم و کارگردان مستند تأکید کرد در این فیلم نه سعی داشتند که اسطورهای بسازند و نه میخواستند اسطورهای را بشکنند بلکه تمام تلاششان این بوده که به روند حقیقی رویدادهای موثق وفادار بمانند.با ما در بخش پایانی این میزگرد همراه میشوید:* در بخشهای قبل این نقد را وارد کردیم که چرا برخی چهرهها و افراد در مستند شما غایب هستند ولی جا دارد برای حضور برخی افراد که حتما متقاعد کردنشان برای مقابل دوربین قرار گرفتن به این سادگی ها نیست، از شما قدردانی کنیم. مثلا آقای روحانی در همان سال هایی که شما می خواستید مستند را بسازید گرچه رییس جمهور نبوده ولی ارتباط گرفتن با او ساده نبوده است.
حریری: تعدادی از آدمهایی که شما در مستند میبینید شاید تا چند سال دیگر در قید حیات نباشند بنابراین ممکن است دیگر امکان ثبت چنین اظهاراتی وجود نداشته باشد. از طرفی مثلا فردی مثل حجتالاسلام روحانی را در نظر بگیرید، او چند سال پیش قبل از ریاست جمهوری با ما گفتگو کرد اما بعد از این به خاطر یک دوره ریاست جهوری هم که شده بعید است دیگر راضی به مصاحبهای به این صراحت در این زمینهها شود. به عبارتی ما سراغ کسانی رفتیم که خطوط اصلی روایت آن سالها از آنها نقل میشود؛ کسانی که خودشان سند محسوب میشوند.همچنین میان آنچه ما از جنگ تصور میکنیم با واقعیات و آمار تفاوت وجود دارد. شاید جالب باشد اگر بگویم مثلا در تمام طول جنگ نه تنها از نظر امکانات و تسلیحات بلکه از جنبه نیروی انسانی هم نسبت به دشمن کمتر بودیم، هم از نظر عِده و هم عُده. در بهترین حالت 600، 700 هزار رزمنده ایرانی در جبههها بودند در حالی که عراق همیشه 1 میلیون سرباز آماده به خدمت داشت. ما در این شرایط جنگیدیم و حماسه یعنی این.ما آنچه از وقایع تاریخی میبینیم که خودمان دوست داریم یا به آن عادت داریم. مثلا در این سالها یک چیزی مد شده است که رسانهها میخواهند جنگ ایران و عراق و حماسههای جبههها را در حد یک نبرد وطن پرستانه و بر سر آب و خاک تقلیل دهند. در صورتی که اگر یک بررسی دقیق و جامعه شناختی در این مورد انجام دهیم؛ چه در خاطرات و چه اسناد و فیلم های موجود، می بینیم اکثر افرادی که به جبهه رفتند آنهایی بودند که برای مقابله با ظلم رفته بودند و چیزی بالاتر از آب و خاک برایشان مهم بود. در فتنه مشخصترین چیز ظلم است و آنها میخواستند جلوی بیعدالتی را بگیرند. بنابراین بی انصافی است اگر بگوییم فلانی رفت تا فقط خرمشهر آزاد شود.برخی نگاهها به جنگ محصول نگاه تبلیغاتی به جنگ و پروپاگاندا است. چرا فیلمی مثل «آژانس شیشهای» میگیرد؟ چون شخصیت حاج کاظم فقط برای آن دوره نیست. در کودکی من جمله معروفی بود که حتی آن را روی دیوارها هم نوشته بودند: بسیجی؛ شهیدِ جبهه، غریبِ شهر... اگر این دیدگاه که همه درگیر جنگ بودهاند درست باشد، پس چرا باید 20 درصد مردم و خانوادههایشان به جبهه بروند؟ چرا باید بسیجی در شهر تنها باشد؟*اتفاقا آن زمان تلویزیون برنامهای درباره آقای دلار پخش میکرد که مربوط به مردی بود که از نوسان قیمت دلار در زمان جنگ برای خودش کاسبی راه انداخته بود. خیلیها آن زمان بار خودشان را بستند و این موضوع طبیعی و جزو حاشیههای جنگ است.حریری: بعضی وقتها این حاشیهها خودش متن است. مثلا در دهه 60 با وضعیت جنگی که حاکم بود، دولت پاترول وارد کشور میکرد...
*چرا نقش حضرت امام خمینی (ره) در فیلم اینقدر کمرنگ است و در لایههای رویی قرار ندارد و حتی صدای امام را هم کمتر در فیلم میشنویم؟حریری: برخی تصمیمات به نگاه مدیریتی امام (ره) برمیگردد. ایشان کارها را به دیگران تفویض میکردند و خودشان وارد جزییات نمیشدند مگر اینکه کاری خراب شده باشد. ایشان حتی در مقطع ابتدای دهه 60 فرماندهی کل قوا را به رییس جمهور تفویض میکند. امام (ره) همواره نظر خودش را میداد اما تصمیم نهایی را به عهده دیگران میگذاشت.البته نقش امام در عین حال خاص و منحصر به فرد است. در مستند با این موضوع مواجه میشوید که در زمینه ورود به خاک عراق ایشان سوال میکند توجیهتان برای ورود چیست؟ بعد که قانع میشوند باز هم شرط تعیین میکنند. در دوره ای طولانی از جنگ، بصره زیر بُرد ما بود اما آن را گلوله باران نکردیم و امام (ره) تأکید داشتند جایی حمله نکنیم که جمعیت باشد.*یکی از نقاط قوت مستند شما، استفاده از تصاویری است که شاید برخی از آنها تا به حال دیده نشدهاند و همین هم مخاطب را پای فیلم نگه میدارد.حریری: ما تصاویر کمتر دیده شده زیادی داشتیم و پروسه سختی را هم برای به دست آوردن این تصاویر طی کردیم. اساسا به دست آوردن آرشیو در کشور ما کار سختی است و خودش یک پروژه محسوب میشود که البته تلاشهای یکی دیگر از همکاران ما یعنی آقای محمد حشمتی در این زمینه خیلی موثر بود.*به عنوان سوال پایانی کمی هم از مشکلات ساخت چنین پروژهای بگویید.حریری: بر اساس آنچه عرض کردم کار به این سادگیها نبود. مثلا مصاحبه با دریابان شمخانی زمانی ضبط شد که اتفاقات پس از انتخابات سال 88 رخ داده بود.ما قرار نبود و از اساس نمیخواستیم کسی را متهم کنیم اما گاه امکانش را مییافتیم. برخیها مثل یکی از مصاحبه شوندهها حرفهایی میزدند که بعضی دیگر را زیر سوال میبرد و ما آنها را از فیلم درآوردیم تا فیلم انصاف خود را از دست ندهد. اگر چه همه گفتهها در آرشیو بنیاد حفظ آثار باقی میماند و در تاریخ به عنوان سند ثبت خواهد شد.
کیانی: شاید کار به لحاظ ریتم ایراد داشته باشد اما در نهایت آن را دوست دارم. چون یکی از اولین کارهایی است که مسایل را بدون احساسات بررسی میکند، آن هم بعد از 20 و اندی سال.حریری: کیانی نیز زحمت زیادی سر تدوین کشید و ما خیلی جاها مجبور شدیم ریتم را فدای اطلاعات کنیم. درباره انتخاب موسیقی نیز کیانی تلاش زیادی کرد.در این فیلم ما سعی داشتیم که نه اسطورهای بسازیم و نه اسطورهای بشکنیم. تمام تلاشمان این بود که به روند حقیقی رویدادهای موثق وفادار بمانیم. تنها اسطورههایی که در فیلم میبینید آنهایی بودند که پیش از این هم اسطوره بودند و اسطوره بودنشان وابسته به روایت ما نبود. منظورم آدمهایی است که بدون هیچ چشمداشتی سینه سپر کردند و امامشان که زمان پذیرش قطعنامه میگوید من با آبروی خودم معامله میکنم.گفتگو از مریم عرفانیان
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]
صفحات پیشنهادی
رئیس امور صنفی چاروسا: اصناف در طول تاریخ نقش مثبت و سرنوشتساز داشتند
رئیس امور صنفی چاروسا اصناف در طول تاریخ نقش مثبت و سرنوشتساز داشتندرئیس امور صنفی چاروسا گفت اصناف در طول تاریخ نقش مثبت و سرنوشتساز داشتند به گزارش خبرگزاری فارس از چاروسا ایوب نوروزی عصر امروز در جمع بازاریان چاروسا اظهار داشت بسیج مختص به قشر خاصی نیست و همه آحاد ملت راخلاءهای سازمان مدیریت و برنامهریزی/ ثبت حیثیت تاریخی با حذف آزادی دروغین
جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۷ رییس سابق سازمان مدیریت و برنامهریزی با تاکید بر اینکه شکلگیری ساختار واقعی این سازمان برخی آزادیهای دروغین را سلب میکند اما حیثیت تاریخی بر جای می گذارد خلاءهای موجود در سازمان مدیریت و برنامهریزی که باید مورد توجه قرار گیرد را تشریح کرد در بخش اوپرونده ویژه برای «سردار اسطورهای» ایران/ روایتی جالب از قاسم سلیمانی
گزارش روزنامه الاخبار لبنان پرونده ویژه برای سردار اسطورهای ایران روایتی جالب از قاسم سلیمانی در یک لحظه از مذاکرات کراکر خطاب به قمی گفت خواهش میکنم به او بگویید من آمادهام که مستقیم با خود او جلسه داشته باشم این هم باعث حفظ وقت من میشود هم او قمی لبخندی زد و بدونگزارش فارس از زندگی ورزشی ستارگان فوتبال جهان- کان پسر بد اخلاق بایرنمونیخ، اسطورهای از دیار ژرمنها+ فیلم
گزارش فارس از زندگی ورزشی ستارگان فوتبال جهان- کانپسر بد اخلاق بایرنمونیخ اسطورهای از دیار ژرمنها فیلمدروازهبان سابق بایرنمونیخ در حال حاضر کارشناس برنامههای تلویزیونی و حامی مالی بنیادهای اجتماعی است به گزارش خبرگزاری فارس الیور کان شاید عکسالعملهای برقآسای ایکر کاسجای خالی اسطورهسازی در سینمای مستند ایران
گزارشی از جلسات نقد و بررسی فیلم های جشنواره بینالمللی سینماحقیقت جای خالی اسطورهسازی در سینمای مستند ایران خبرگزاری پانا از عصر دیروز جلسات نقد و بررسی فیلمهای هشتمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت آغاز شد ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۰ آذر ساعت 15 35 به گزارش سرویس فرهنگی پانا فیلمانبار تاریخی نمک شاهرود در فهرست آثار ملی ثبت شد -
حسنی در گفتگو با مهر انبار تاریخی نمک شاهرود در فهرست آثار ملی ثبت شد شناسهٔ خبر 2438532 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۵ استانها > سمنان شاهرود - رئیس اداره ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري شهرستان شاهرود از ثبت انبار تاریخی نمک این شهر به شمارۀ ۳۱۱۴۲ در فهرست آثار ملی ایرانرئال مادريد و ثبت دو رکورد تاريخي |اخبار ایران و جهان
رئال مادريد و ثبت دو رکورد تاريخي کد خبر ۴۵۶۹۳۴ تاریخ انتشار ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۱۸ - 10 December 2014 رئال مادريد دقايقي پيش موفق شد با 4 گل لودوگورتس را شکست دهد و با پيروزي در تمام بازي هاي مرحله گروهي به دور يک هشتم صعود کند به گزارش ورزش سه پیروزی 4-0 رئال در مقابل لآماده سازی ۱۸ پرونده ثبتی از آثار شاخص تاريخی فرهنگی منقول زنجان -
رحمتی خبر داد آماده سازی ۱۸ پرونده ثبتی از آثار شاخص تاريخی فرهنگی منقول زنجان شناسهٔ خبر 2439253 سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۳ استانها > زنجان زنجان-مدير كل ميراث فرهنگی صنايع دستی و گردشگری استان زنجان گفت ۱۸ پرونده ثبتی از آثار شاخص تاريخی فرهنگی منقول استان زنجان برای ثبت۲۰۱۴ گرمترين سال ثبتشده در تاریخ است
در حالی که دادههای آب و هوایی نشان میدهند سال ۲۰۱۴ گرمترین سال ثبت شده در تاریخ هواشناسی است سازمان جهانی هواشناسی ادعای وقفه در روند گرم شدن کره زمین را رد کرده است به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس سازمان جهانی هواشناسی اعلام کرد که دمای کره زمین در ماههای ژانویه تا اکتبر بهثبت و ابلاغ چهار اثر تاريخي ـ فرهنگي در فهرست آثار ملّي
۱۸ آذر ۱۳۹۳ ۲۱ ۱۹ب ظ ثبت و ابلاغ چهار اثر تاريخي ـ فرهنگي در فهرست آثار ملّي چهار اثر تاريخي فرهنگي به نامهاي محوطه باستاني ارزانفود در استان همدان طَنَبي بُندَرآّباد در استان يزد و بارانداز بازار شاهرود انبار نمک و معدن گوگرد سمنان در فهرست آثار ملّي غيرمنقول ثبتگزارش فارس از زندگی ورزشی ستارگان فوتبال جهان- فیگو فیگو؛ اسطورهای که مروارید موزامبیک را پشت سر گذاشت+ فیلم
گزارش فارس از زندگی ورزشی ستارگان فوتبال جهان- فیگوفیگو اسطورهای که مروارید موزامبیک را پشت سر گذاشت فیلماسطوره تیم ملی فوتبال پرتغال هماکنون به عنوان سفیر گروه مبارزه با سل و سفیر باشگاه اینترمیلان در اروپا قعالیت میکند به گزارش خبرگزاری فارس در حالی که اوزبیو را بهترین بتکمیل پرونده ثبت جهانی سه اثر تاریخی خراسان رضوی در دستور کار است
تکمیل پرونده ثبت جهانی سه اثر تاریخی خراسان رضوی در دستور کار است مشهد - ایرنا - سرپرست معاونت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت تهیه و تکمیل پرونده ثبت جهانی سه اثر تاریخی استان در دستور کار و در مرحله انجام است مرجان اکبری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار10 اثر تاریخی ـ فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد
10 اثر تاریخی ـ فرهنگی در فهرست آثار ملی ثبت شد تهران - ایرنا - در جلسه کمیتۀ ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول ده اثر از استان های اصفهان مرکزی البرز سمنان و کرمان در فهرست آثار ملّی به ثبت رسید به گزارش روز جمعه ایرنا در این جلسه خانه حاجیان خانه عبدوس حوض قیلوله حمام روستایچهار اثر تاريخي ـ فرهنگي در فهرست آثار ملّي ثبت و ابلاغ شد | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1393 09 18-چهار اثر تاريخي فرهنگي به نامهاي محوطه باستانی ارزانفود در استان همدان طَنَبی بُندَرآّباد در استان يزد و بارانداز بازار شاهرود انبار نمک و معدن گوگرد سمنان در فهرست آثار ملّي غيرمنقول ثبت شد فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار میراث فرهنگی با اعلابرگ زرین دیگری در تاریخ ورزش قرچک به ثبت رسید راهیابی بانوان کاراته کار قرچکی به اردوی تیم ملی جوانان
برگ زرین دیگری در تاریخ ورزش قرچک به ثبت رسیدراهیابی بانوان کاراته کار قرچکی به اردوی تیم ملی جوانانبانوان کاراته کار قرچکی با درخشش در مسابقات انتخابی اردوی تیم ملی جوانان راهی اردوی این تیم شدند به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران مسابقات انتخابی اردوی تیم ملی جوانان کثبت 5 اثر تاریخی استان سمنان در فهرست آثار ملی
ثبت 5 اثر تاریخی استان سمنان در فهرست آثار ملی مدیرکل میراثفرهنگی صنایعدستی و گردشگری استان سمنان از ثبت پنج اثر تاریخی این استان در فهرست آثار ملی غیرمنقول خبر داد و گفت بر این اساس تعداد آثار ثبت شده استان سمنان در فهرست میراث ملی کشور به 716 اثر رسید محمدحسین بحرالنگاهی به 10 رکورد تاریخی ثبت شده توسط مسی
نگاهی به 10 رکورد تاریخی ثبت شده توسط مسی لیونل مسی ستاره آرژانتینی تیم بارسلونا به تازگی رکورد برترین گلزن تاریخ رقابتهای لالیگا را به نام خود ثبت کرده اما این اعجوبه ریز نقش رکوردهای جالب دیگری هم در کارنامه دارد به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران لیونل مسی ملی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها