تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤثّرترين وسيله جلب رحمت خدا اين است كه خيرخواه همه مردم باشى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816420520




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آهنگساز مختارنامه: موسیقی مذهبی درجا می زند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در گفت وگوی مفصل ایرنا: آهنگساز مختارنامه: موسیقی مذهبی درجا می زند تهران - ایرنا - امیر توسلی را این روزها همه با موسیقی مختار می شناسند اما او حدود دو دهه است که به کار آهنگسازی مشغول است، جالب این است که شروع فعالیت هنری او با عکاسی بوده و بعد به سراغ موسیقی رفته است.


توسلی دانشکده موسیقی را رها کرد تا تجربی به آموزش موسیقی بپردازد. اولین کار او در سال 71 ساخت موسیقی پایان نامه ارشد خانم هما جدی، از دانشجویان کارگردانی تلویزیون بود.
اما شروع رسمی و جدی فعالیت های او از طریق همکاری با حمید امجد کارگردان شناخته شده تئاتر و بازیگر سینما و تلویزیون بود. «خانواده رضایت» سریالی بود که پای او را به دنیای تصویر باز کرد.
توسلی همچنین بنیانگذار گروه «پژواک» نیز است که اولین گروه دارای مجوز موسیقی راک در ایران است. در سال 1381 او با سامان مقدم فیلم «مکث» را به عنوان تجربه اول سینمایی به انجام رساند و این باب آشنایی و همکاری با کارگردانان به نامی چون ایرج قادری، اصغر فرهادی ،پریسا بخت آورد، بهرام بهرامیان و ... تا آنکه این آهنگساز جوان وخلاق کشورمان با ساخت موسیقی سریال ماندگار مختارنامه نه تنها برای علاقه مندان خاص هنر سینما و تئاتر که برای عموم مردم نیز به هنرمندی شناخته شده بدل شد.
بازپخش مجدد سریال مختارنامه از شبکه های "اچ دی "و "آی فیلم سیما " بهانه ای شد تا بار دیگر به شکل و شیوه ای متفاوت به گفت وگو با این آهنگساز و هنرمند کشور بنشینیم و حرف ها و گاه درددل های او را با شما قسمت کینم.

** س: آقای توسلی شما با پیشینه خوبی که در موسیقی داشتید به پروژه مختار پیوستید، چه شد که مختار را انتخاب کردید؟
- انتخاب این اثر برای هر موسیقیدانی یک موقعیت برجسته بود و تا جایی که من اطلاع دارم تمام دوستان آهنگسازی که می شناسم علاقه داشتند در این سریال در مقام آهنگساز حضور داشته باشند و اما قسمت و خواست خدا بود که قرعه این کار به من افتاد.
البته شرایط انتخاب ساده ای نبود، چرا که آقای میرباقری در ابتدا با احترام به تمام آهنگسازان بزرگ می خواستند که کار آهنگسازی این سریال را به جوانان بسپارند و برای همین از تعدادی آهنگساز جوان درخواست کردند تا اتودهای خود را برای این کار ارائه دهند و بعد از گوش دادن به آن اتودها، خوشبختانه کار من مورد علاقه او واقع شد.
این شیوه ورود من به مختار بوده و همین عامل باعث شد که با انگیزه بالایی به این پروژه بپیوندند و تمام انرژی خود را برای ارائه یک کار خوب برای موسیقی مختار بگذارم.

**س: موسیقی نهایی که امروز ما می شنویم با آن اتودهای اولیه که باعث انتخاب شما شد چقدر دچار تغییر شده است؟
- اتودهای اولیه ماهیت کلی موسیقی اثر را تشکیل داده است و بی شک چون اصل انتخابم بر اساس همان موسیقی بود در ماهیت اثر تغییری به وجود نیامده است اما با پیشرفت سریال به هر حال موسیقی دچار پختگی و قوام شد و حاصل آن چیزی است که امروزه بینندگان این سریال شنونده آن هستند.

**س: کمتر پیش می آید یک سریال در ایران با موسیقی آن شناخته شود اما مردم با یادآوری مختار به موسیقی آن هم اشاره می کنند، دلیل این اقبال چیست؟ آیا مذهب به عنوان دستمایه اصلی ساخت سریال به دلیل فصل مشترکی که با مخاطب دارد باعث این استقبال شده است؟
- هر دوی این عوامل دخیل هستند. کارهایی از این دست این پتانسیل را دارند که در بازخورد با مخاطب مورد استقبال قرار گیرند به خصوص در مورد سریال هایی که ویژگی تاریخی، اقلیمی و مذهبی را دستمایه کار خود قرار می دهند این شرط بیشتر به چشم می آید.
از سوی دیگر نباید از خاطر دور داشت که ژانر آثار مذهبی را مردم را می پسندند و این گرایش به صورت عمومی در کشور وجود دارد. مذهب و فرهنگ مذهبی در بین تک تک مردمان سرزمین ما نهادینه شده است و هر فرد با هر نگاهی که به این مقوله دارد به هر حال در مواجهه با این فرهنگ نهادینه واکنش نشان می دهد.
حال من آهنگساز با توجه به این اصل در هنگام ساخت اثرم به این می اندیشم که باید اثری که ارائه کنم برای تمام مخاطبان با سلیقه های گوناگونشان جذاب و دوست داشتنی باشد تا کار موسیقی نهایی بتواند تاثیرگذاری که از آن انتظار داریم را برعموم مخاطب داشته باشد، در یک کلام ساده باید بگویم که موسیقی هر اثر باید به قلب مخاطب نفوذ پیدا کند.
موسیقیدان باید حرفش را طوری بزند که در دل مردم بنشیند و در این میان حتما لازم نیست یک آهنگساز برای حرف زدن از ابزاری به نام زبان استفاده کند.
تصویر و یا موسیقی هم بنوبه خود زبانی هستند که می توانند به برقراری دیالوگ با مخاطب اقدام کنند. من به این مساله خیلی توجه کردم و معتقدم وقتی اثری خلق می شود باید شنیده شود، کار آهنگساز شخصی نیست، ممکن است دغدغه های شخصی داشته باشد اما در هنگام آهنگسازی او باید به زبانی بیاندیشد که عامه فهم باشد و در عین عمومیت زبانش، اثرش برای مخاطب تا حدی عجیب و منحصر به فرد باشد که مخاطب را به خود جذب کند و وقتی اطمینان پیدا کند این اثر به جلب مخاطب می انجامد حال برای نگه داشتن او و در خاطر او ماندن به سمت دلنشین کردن آن موسیقی گام بردارد. من موسیقی مختار را با این رویکرد کار کردم و خوشحالم که این اثر توانسته درون مردم را قلقلک بدهد.

** س: به اعتقاد منتقدان در سریال ها و فیلم های ایرانی موسیقی از کارکرد اصلی خود فاصله گرفته و صرفا به ابزاری برای پرکردن خلاء های آثار تصویری تبدیل شده است اما موسیقی در سریال مختار کارکرد ویژه ای دارد و حتی در تاثیر گذاری پیام های فیلم نقش مهمی را ایفا می کند، چگونه توانسته اید به این کار ویژگی در این اثر دست پیدا کنید؟
- خوبی کار این بود که آقای میرباقری (کارگردان فیلم) برای من به هیچ وجه تعیین تکلیف نمی کرد که در این سکانس این را می خواهم یا در آن صحنه فلان نت یا ساز را می خواهم. وی هدفی که در آن سکانس مد نظرشان بود را به من می گفتند و من بر اساس تشریح او به انتخاب و ساخت موسیقی می پرداختم. بعد از ساخت موسیقی آقای میرباقری درباره آن قضاوت می کرد و یا آن را می پذیرفت و یا دوباره نکته های را به من می گفت تا به اصلاح اثر بپردازم.
هدف مشترک ما هم در این پروسه سخت این بود که کار در تمام لحظات برای مخاطب دلچسب باشد.
البته باید بگویم که در ساخت این اثر از تجربیات بزرگان موسیقی ایران مانند استاد فخرالدینی نیز بهره برده ام اما سعی کردم نگاه ویژه و البته متفاوتی در ساخت موسیقی مختار داشته باشم نگاهی که مخاطب هدف آن جوانان باشند. ما در ایران 40 میلیون جوان داریم و با جذب حداکثری آنها در ساخت هر اثر موسیقی می توانیم به موفقیتی برسیم که از یک اثر موسیقیایی انتظار می رود.
دلم می خواست مخاطبم این اثر را دوست داشته باشد و برای این کار طبیعتا تمهیدات و راه کارهایی را اعمال کردم و خدا را شاکرم که در این زمینه تا حدودی موفق بوده ام. فرم موسیقی نواحی و بومی و تلفیق آنها با موسیقی مدرن مقوله ای است که امروزه مورد اقبال عمومی مخاطبان و به خصوص جوانان قرار گرفته است و برای همین است که در ساخت مختار سعی کردم از این نگاه تلفیقی بهره ببرم.

** س: موسیقی ایرانی همواره زبانزد خاص و عام بوده و حتی بعد از قرن ها از ورود اسلام به ایران این موسیقی قدرت خود را حفظ کرده است. نظر شما درباره موسیقی مذهبی ایران طی 3 دهه اخیر و دوران بعد از انقلاب چیست؟
- به عقیده من موسیقی و بالاخص موسیقی مذهبی طی این مدت بیشتر دچار سردرگمی و تکرار حول یک محور ثابت بوده است. متاسفانه ما امروز نمی توانیم ادعا کنیم که موسیقی مذهبی داریم. موسیقی کلیسایی وجود دارد و به گونه و ژانر مستقلی تبدیل شده است اما موسیقی مذهبی و اسلامی به معنای یک ژانر مستقل وجود ندارد و صرفا هرچه بوده مراثی، مدایح و نوحه ها و آواهای محلی بوده که پیش از انقلاب به وجود آمده و تا به امروز نیز امتداد داشته است شاید جرقه هایی در طول این 30 سال اخیر شاهد بودیم اما به دلیل عدم پیگیری از سوی مدیریت کلان موسیقی خیلی زود آن جرقه ها و بارقه ها خاموش شده اند.
مدیریت کلان در مبحث موسیقی برنامه ریز و متولی احیا و پرورش این هنر در کشور است اما کوتاهی های آن مرکز باعث شده ما در کلیت موسیقی در تمام شاخه های سنتی، کلاسیک، مذهبی و حتی پاپ نه تنها پیشرفتی نداشته باشیم که دچار عقب گرد هم باشیم. نگاه و شکل اجرایی به موسیقی در کشور ما دارای اشکال است ، متاسفانه برای رفع این نواقص تلاش های درخور و شایسته ای صورت نگرفته است و تنها به استفاده از داشته های پیشین خود اکتفا کرده ایم.

** س: از این گفته شما می توانم این نتیجه را بگیرم که با ادامه این نوع نگاه در آینده هم شاهد پیشرفتی در موسیقی و به خصوص موسیقی مذهبی در کشور نخواهیم بود؟
- بله! متاسفانه روند حرکتی موسیقی در کلیت خود در کشور ما سیری قهقرایی است و معتقدم با ادامه این نوع نگاه در بدنه مدیریت کلان نمی توان به اعتلای موسیقی در کشور خوشبین بود، موسیقی هنری تاثیرگذار است و اگر این شکل کنونی اصلاح نشود، بی شک تاثیرگذاری آن هم منفی خواهد شد.

** س: چرا با وجود پتانسیل های جوان در کشور باز هم شاهد حرکتی رو به جلو در موسیقی نیستیم؟
- همانطور که گفتم نگاه مدیریتی در کشور ما از باب کلان آن دچار فرسایش و کوتاهی است و با این نوع نگاه نمی توان انتظار حرکتی درخور از سوی جوانان برای اعتلای این هنر در کشور را داشت.

**س: هر کار هنری در طول تولید خود با آسیب ها و موانعی رو برو می شود، شما در طول ساخت موسیقی مختار با چه پستی ها و بلندی هایی دست و پنجه نرم کرده اید؟
- مهمترین مشکل ما در طول ساخت این اثر تنها کمبود زمان بود.
امروز که شاهد پخش مجدد این اثر هستیم شاید یادآوری سختی های روزهای تولید این اثر چندان به چشم نیاید اما بازگویی آنها چندان خالی از لطف نیست
ما در آغاز پخش این مجموعه هفت قسمت جلو بودیم اما به دلیل وقوع اتفاقات غیرمنتظره عملا از قسمت هفتم تا زمان پخش نخست این اثر هر هفته برای تولید قسمتی که قرار بود پخش شود تمام تلاش خود را می کردیم. مدیریت بحران توانست در راه حل این مساله یاریگر ما باشد اما به هر حال نمی توان از تاثیری که در کیفیت اثر گذاشت به سادگی گذشت.

** س: اهل نمره دادن به خودتان هستید؟
- بله!

** س: با توجه به نگاهی که به موسیقی مذهبی و آسیب های آن دارید، به کار خودتان در ساخت موسیقی مختار چند می دهید؟
- با این شرایطی که کار کردم و از تمام وجودم برای آن مایه گذاشتم چیزی در حدود 17 تا 18!

** س: به کلیت موسیقی مذهبی در کشور چه نمره ای می دهید؟
- به نظرم این موسیقی فعلا باید درس بخواند و سوادش آنقدر نیست که بخواهیم به آن نمره بدهیم.

** س: باز هم به مختار برگردیم، سکانس های مختلف مختار دارای موسیقی های متفاوتی است که اغلب تاثرگذار هستند، شما از سکانس ها تاثیر می گرفتید و موسیقی می نوشتید یا سعی داشتید موسیقی بسازید که بر سکانس ها تاثیر بیشتری بگذارید؟
- تقریبا هر دوی این اتفاق ها رخ داده است. اصولا نگاه من و آقای میرباقری در ساخت این اثر نگاهی برگرفته از این دو دیدگاه بوده. گاهی قصد کردیم که موسیقی همسو با پیام ظاهری آن سکانس باشد و گاهی موسیقی را طوری تنظیم کرده ایم که نقطه زیرمتن آن سکانس را برای مخاطب عنوان کند.
به عنوان مثال پس از شهادت امام حسن(ع) ایشان به مدائن وارد می شوند و ما برای اولین بار در این سریال شاهد حضور آن بزرگوار هستیم. هدف باید در ظاهر این باشد که از موسیقی شکوهمندی استفاده شود اما ما تنها از یک تک خوان زن استفاده کردیم تا به وجود تمام حاضران در آن جمع باز هم تنهایی و مظلومیت آن امام را به مردم نشان بدهیم.

**س: اگر در آینده باز هم سفارش ساخت یک اثر موسیقی مذهبی را دریافت کنید چه آن کار متعلق به آقای میرباقری باشد چه نباشد ساخت آن اثر را قبول می کنید؟
- حتما، چرا که نه! علاقه قلبی من به ساخت آثار مذهبی است چرا که من در خانواده ای بزرگ شدم که پدرم در زورخانه ضرب می زد و محیط خانواده ما محیطی مذهبی بود، از طرف دیگر تعلق خاطر همگی ما به مذهب تعلقی غیرقابل انکار است و بی شک تجربه ای که در این کار به دست آوردم می تواند نعمت بزرگی برای من جهت ساخت موسیقی اثری مذهبی دیگر باشد.

** س: و سوال آخر، شایعات فراوانی پیرامون حضور آقای بهزاد عبدی به عنوان آهنگساز در این سریال مطرح شده است، شما از این پس کار موسیقی مختار را ادامه نمی دهید، یا نه، همکاری مشترکی را قرار است ادامه دهید و یا همکاری به نحوه دیگری است؟
- من واقعا نمی دانم چرا بدون تحقیق این همه حاشیه برای این کار درست می کنند. تمام توانم را تا قسمت 30 گذاشتم و دیگر به دلیل حجم بالای کار نمی توانستم به تمام کارها برسم. از این پس بخشی از کار آهنگسازی بر عهده این دوست خوبم و بخش مابقی برعهده من بود.
آقای عبدی آهنگساز بزرگی است و بی شک حضورش در این کار برای کمک و تقویت اثر است و جای خودشان را دارند. من کار خود را می کنم و به دلیل سنگینی حجم کار و موسیقی و نیازهایی که کار می طلبد مقرر شده که اقای عبدی نیز در کنار این پروژه باشد، به همین سادگی.
از: امین خرمی
فراهنگ**9266**1601**


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن