تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803569324




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سه هزار و 786 معلول تحت پوشش بهزیستی هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سه هزار و 786 معلول تحت پوشش بهزیستی هستند سقز - سنندج - ایرنا - سوم دسامبر مطابق با 12 آذر به عنوان "روز جهانی معلولان" نامگذاری شده است که در کشور ما نیز به همین مناسبت هر ساله این روز گرامی داشته می شود.


به گزارش ایرنا، جامعه از افرادی با شرایط گوناگون تشکیل شده است و تنها زمانی به آرامش می رسد که درست زیستن در کنار یکدیگر، فرهنگ رایج جامعه شده و در زندگی روزمره ما انسان ها جاری باشد، اما در این میان جدا از مسوولیت های اجتماعی تک تک افراد جامعه در برابر معلولین، برخی نهادها و سازمان ها نیز مسوولیت دارند.
شهرستان سقز به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان کردستان دارای حدود چهار هزار معلول است و بهزیستی این شهرستان نیز خدمات متنوعی به این عزیزان ارایه می دهد.
روز جهانی معلولین امسال بهانه ای شد در مصاحبه ای با رحمان حکیمی، رییس اداره بهزیستی شهرستان سقز، وضعیت معلولان و خدماتی که بهزیستی به این افراد ارایه می کند را جویا شویم.
- آخرین آمار معلولین در شهرستان سقز و تعداد مستمیری بگیران چقدر است؟
در شهرستان سقز سه هزار و 786 معلول وجود دارد که دو هزار و 400 نفر از این افراد در روستاها و مابقی در شهر سقز هستند که این آمار از فردی که یک انگشت ندارد شروع شده تا برسد به کسی که کاملاً ایزوله است و به هریک از آنها بسته به نوع و شدت معلولیت، حمایت متفاوتی خواهد شد.
تعداد مستمری بگیران بهزیستی نیز در ابتدای سال 93 حدود 873 نفر بود که با پیگیری های انجام شده این آمار به هزار و 301 نفر رسید که پرونده های آنان پس تلاش همکاران در شهرستان و استان آماده شده است.
ولی افزون بر این، حمایت های ویژه ای نیز شامل پرداخت وام، معافیت از پرداخت هزینه آب، برق، گاز و همچنین معافیت پرداخت هزینه صدور جواز ساختمانی از افراد غیر مستمری بگیر می شود که این امر به زودی به ادارات ابلاغ خواهد شد.
- فعالیت های بهزیستی بیشتر در چه حوزه هایی است؟
فعالیت بهزیستی در سه حوزه است: اول حوزه پیشگیری شامل غربالگری بینایی، مقابله با مین، کمک هزینۀ پیشگیری از بارداری معلولی و کاهش آسب های اجتماعی همانند اعتیاد.
دوم حوزه توانبخشی شامل بینایی و شنوایی سنجی، گفتار درمانی و خدمات مشاوره ای است و سوم هم حوزه امور اجتماعی است که در این حوزه نیز بهزیستی، زنان و کودکانی را که در معرض آسیب هستند تحت پوشش قرار می دهد که بهزیستی توانسته در زمینه کاهش 20 درصدی پرونده های طلاق و تعیین تکلیف برای 13 کودک در معرض آسیب نیز موفقیت هایی کسب کند.
- آیا از معلولین حمایت های ویژه ای نیز صورت می گیرد؟
سیاست بهزیستی در این راستا در دو بخش است، اول اینکه معلولین از حمایت محیطی درآمده و به حمایت شخصی درآیند به گونه ای که این افراد به استقلال برسند و تلاش بر این است که این افراد در قالب آموزش های رسمی و غیر رسمی بتوانند توانمندی های خود را بشناسند و دوم، مناسب سازی فضاهای آموزشی، تجاری، عمومی، فرهنگی و ورزشی، به این گونه که هر فضایی که قابل استفاده برای شهروندان عادی باشد معلولین نیز بتوانند به عنوان یک شهروند از آن استفاده کنند که لازمۀ این امر عزم بخش خصوصی و دولتی است.
- آیا قانون خاصی برای جذب و بکارگیری این افراد در دستگاه های اجرایی وجود دارد؟
با توجه به قانون مصوب سال 1383 مبنی بر اختصاص 3 درصد از استخدامی های بخش دولتی و خصوصی به معلولین، اما متأسفانه این قانون تا بحال مغفول مانده است چراکه یکی از شرایط استخدامی ها سلامت کامل جسم و روان است که خود بخود این قانون را منتفی می کند و این در حالی است که توانمندی های زیادی در میان معلولین شهرستان وجود دارد که می توان به مواردی همچون کسب مقام اول در شنا توسط آقای شورش میرزایی، کسب مقام در مسابقات اتومبیل رانی توسط آقای مختار اصغری اشاره کرد.
همچنین نویسندگانی همچون آقای فیروز عبداللهی و خانم سویبه فلاحی در میان معلولین وجود دارند و آقای احمد زارعی نیز در کشاورزی مکانیزه توانسته زمینه اشتغال چند نفر را فراهم کند و این نشان از توانمندی آنان است.
حکیمی در آخرین بخش از سخنان خود در ارتباط با انجمن های فعال در حوزه معلولین گفت: جامعه حمایت از معلولین، موسسه رفاه نابینایان و ناشنوایان و همچنین موسسه نیکوکاری رعد که در زمینۀ کمک به محصلین کار می کند در شهرستان سقز فعال هستند.
شهرستان سقز به عنوان دومین شهرستان بزرگ استان کردستان در 190 کیلومتری شمال غربی سنندج واقع شده است.ک/3
533


14/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن