تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820359153




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفيت هاي بهره وري صنايع تبديلي کرمانشاه در خواب زمستاني است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ آذر ۱۳۹۳ (۲۲:۱۰ب.ظ)
وقتي اتاق بازگاني مشغول دو دو تا چهارتاي جذب تسهيلات است؛ ظرفيت هاي بهره وري صنايع تبديلي کرمانشاه در خواب زمستاني است گروه استان ها - کرمانشاه
به گزارش خبرگزاري موج کرمانشاه؛ يکي از بخش‌هاي اقتصادي پرپتانسيل استان کرمانشاه، بخش کشاورزي است که بارها مسئولين کشوري و استاني به آن اشاره کرده‌اند و بارها در صحبت‌هايشان اين جملات که «کرمانشاه پتانسيل بالايي در بخش کشاورزي دارد، کرمانشاه مي‌تواند نقش اساسي در امنيت غذايي کشور ايفا کند» و جملاتي از اين دست شنيده‌ شده است، اما انگار مسئولين بازرگاني استان فراموش کرده اند که استفاده از تکنولوژي روز دنيا و بهره جويي از صنايع تبديلي يک نياز اساسي براي تبديل ظرفيت به فعليت است...
بر اساس آمار؛« کرمانشاه بواسطه بارش سالانه حدود 500 ميليمتر يعني دو برابر ميانگين کشور، از استانهايي است که از حيث منابع آبي وضعيت مناسبي دارد، هر چند طي سال هاي اخير اين استان نيز همچون سراسر کشور با معضلات خشکسالي روبرو بوده اما بطور کلي خاک آن نيز حاصلخيز و بدون محدوديت براي عمليات کشاورزي است. اقليم استان هم بسيار متنوع است؛ به گونه‌اي که کرمانشاه داراي هفت اقليم مشخص کشاورزي و سه منطقه عمومي (گرم، معتدل و سرد) بوده و از لحاظ گياهي نيز تمام محصولات گياهي کشاورزي بجز موز و نارگيل در کرمانشاه قابل کشت است و بالاخره از لحاظ توليدات دامي، شرايط کرمانشاه براي توليدات دامي ايده‌آل و مطلوب مي باشد.
سطح اراضي کشاورزي استان 950 هزار هکتار است که برابر با 5 درصد کل اراضي کشاورزي کشور است. در استان کرمانشاه سرانه زمين کشاورزي به کل جمعيت استان 47 صدم درصد هکتار و به کل بهره‌برداران 8/7 هکتار است.
از مجموع اراضي کشاورزي استان تنها 200 هزار هکتار آن آبي است که برابر با 5/2درصد اراضي آبي کشور است، سرانه زمين آبي هر بهره‌بردار در استان 5/1 هکتار است که اين رقم در متوسط کشور 2/2 هکتار است. درحال حاضر کل توليدات کشاورزي استان چهار ميليون تن است که تقريبا 8/3 درصد توليدات کشاورزي کشور را تشکيل مي‌دهد.
بر اساس اين ميزان توليد، سرانه توليد در استان 2000 کيلوگرم است که از ميانگين کشور (1485 کيلوگرم) بالاتر است، از سوي ديگر متوسط عملکرد در هکتار در استان 8/3 تن و در کشور 4/5 تن است.
ارزش توليدات کشاورزي استان بر اساس آمار؛ در حال حاضر ارزش توليدات کشاورزي استان حدود هزار ميليارد تومان است که برابر با 6/1 درصد ارزش توليدات کشاورزي کشور است. سرانه درآمد بخش کشاورزي به ازاء جمعيت استان 500 هزار تومان (در کشور 771 هزارتومان) و به ازاء هر بهره‌بردار بخش کشاورزي شش ميليون و 800 هزار تومان ( درکشور نزديک 5/15 ميليون تومان) است.
با نگاهي به وضعيت موجود کشاورزي استان و مقايسه آمارهاي استاني و کشوري به چند نکته مهم مي‌توان دست يافت، نخست آنکه، استان کرمانشاه با داشتن پنج درصد اراضي کشاورزي سهم 8/3 درصدي از توليدات کشاورزي کشور دارد.
دوم آنکه، متوسط عملکرد در هر هکتار در کشور 4/5 تن و در استان 8/3 تن است و ديگر آنکه سرانه درآمد هر بهره‌بردار بخش کشاورزي در استان کمتر از نصف متوسط درآمد هر بهره‌بردار کشور است. »
بيشترمحصولات کشاورزي کرمانشاه به صورت فله اي و بدون بسته بندي ازاستان خارج مي شود
فعال اقتصادي و تاجر قصرشيريني در بخش محصولات زراعي و باغات در اين رابطه مي گويد :« تجربه و سال ها فعاليت و ضرر در ابن عرصه نشان مي دهد که در صورت توسعه نيافتن و بي توجهي براي ساخت صنايع تبديلي سالانه بيش از نيمي از محصولات زراعي و باغي اين استان به صورت خام و با قيمت هاي پائين از استان خارج شود.
قاسم جباري مي افزايد : به نوعي خوب نچرخيدن چرخ صنايع تبديلي، سرعت توليد را با کندي مواجه مي کند و در برخي موارد نيز کشاورزان با نااميدي از عدم فروش مناسب و به موقع محصولات خود روبرو مي شوند، در واقع تنها عاملي که مي تواند آسيب پذيري محصولات کشاورزي را کاهش و ارزش افزوده اين محصولات را بيشتر کند و بهره وري از منابع را افزايش دهد صنايع تبديلي و تکميلي است.
اين تاجر کرمانشاهي تصريح مي دارد : وجود صنايع فرآوري محصولات کشاورزي در منطقه با ايجاد اطمينان براي کشاورزان براي فروش‌ محصولات توليدي، باعث افزايش توليد و در نتيجه افزايش درآمد و اشتغال زايي در منطقه خواهد شد.»
از 4 ميليون تن ظرفيت صنايع تبديلي کرمانشاه تنها 50 درصد قدرت فعليت پيدا کرده اند
در اين راستا مدير صنايع سازمان جهاد کشاورزي کرمانشاه با بيان اينکه توسعه صنايع تبديلي وتکميلي دراستان ازنيازهاي اساسي بخش کشاورزي است،مي افزايد: «استان کرمانشاه به واسطه ي وجود شرايط ويژه زراعي، باعات ، دام و طيور و پروروش آبزيان، داراي ظرفيت ها و توانمنديهاي فراواني است و به نحوي که در اين منطقه تاکنون از نظر توليد محصولات زراعي شامل غلات و حبوبات، سيفي جات و سيزيجات ، در توليد محصولات دامي و طيور و همچنين محصولات باغي نه تنها توليدات داخلي را تامين کرده بلکه مازاد اين بخش را نيز قابليت صادر کشوري و حتي در سطح بين الملل را نيز دارد.
جلال کريمي زند با اشاره به اينکه فرهنگسازي نهادينه و راهبردي در زمينه استفاده ي بهينه و اصولي از محصولات صنايع بسته بندي دراستان انجام نشده است، گفت:طي سال جاري و در آستانه ي تدوين برنامه ي ششم توسعه اين سازمان با سه برنامه ي اصلي در محورهاي مختلف، سعي بر هر چه فعال تر شدن صنايع تبديلي در سطح استان و همچنين قابليت صادرات به خارج از کشور را دارد.
وي تصريح مي کند : بخش اول اين برنامه ها در ابتدا استفاده از راهکارهاي کارشناسي و مالي در زمينه ي به فعليت رساندن ظرفيت هاي صنايع تبديلي استان است که به واسطه ي بروز برخي از مشکلات و موانع گذشته يا با توان پايين در حال فعاليت هستند و يا تعطيل شده اند، در بخش دوم ، بازسازي و به سازي ظرفيت هاي موجود صنايع تبديلي در سطح کرمانشاه مي باشد که از طريق اعطاي تسهيلات و نظارت هاي تخصصي به سمت هر چه بيشتر مکانيزاسيون هاي روز دنيا حرکت کنند و هم در زمينه صرفه جويي انرژي هاي محدود و از طرفي بالا بردن بهره وري بيشتر اين محصولات گام بردارند و در نهايت در بخش سوم ايجاد ظرفيت هاي جديد صنايع تبديلي که بصورت ويژه محصولات باغات را توسعه دهيم که هم در زمينه ي کاهش ضايعات ميوه جات جلوگيري به عمل آيد و هم سود عايده ي حاصل از اين محصولات براي باغدار به صرفه تر گردد.»
حال با مشاهده نظرات فوق اين سوال اساسي به ذهن خطور مي کند که اتاق بازرگاني به عنوان يکي از پايه هاي اصلي ترانزيت و ورود و خروج کالا در استان و از طرفي پايگاه اصلي بيان مشکلات تجار کرمانشاهي تا چه حد در زمينه ي توسعه ي صنايع تبديلي استان گام برداشته است.
با روي کار آمدن دولت تدبير و اميد به نوعي بارقه هاي اميد در دل تاجران استان روشن شد که با برگزاري نشست هاي تخصصي مختلف با جامعه ي اقتصادي استان و از طرفي نگاه مستقيم استاندار جديد به بازارچه هاي مرزي به عنوان نقطه ي قوت و اصلي استان هم تاجران و هم کشاورزان نفس راحتي از جنس اميد جرکت دوباره را مي کشند اما تاکنون علي رغم برگزاري انواع و اقسام جلسات متعدد و تخصصي توسط استانداري با مسئولين صنعتي بويژه خانه ي صنعت و معدن و اتاق بازرگاني تنها مسائلي مکررا از سوي اين مسئولين به گوش مي رسد تنها حول محور غول بزرگي انگار شکست ناپذيري است به نام « پرداخت تسهيلات با سود کم و فوري توسط بانک ها و تزريق منابع مالي براي توليد بيشتر» و انگار اين بزرگواران فراموش کرده اند که همه تلاش هاي مديريتي تنها در واژه تزريق مالي خلاصه نمي شود و از طرفي اين همه توليد به شرط عملياتي شدن نياز به يک استاندارد و بسته بندي مناسب دارد که بتواند از مرزهاي استان خارج و وارد بازارهاي جهاني گردد.
از ذکر اين نکته ي اساسي نيز نبايد غافل شويم که علي رغم وضعيت نامناسب امروز بازارچه ي پرويزخان و ديگر بازارچه هاي مرزي در سطح استان، هنوز بين استانداردهاي ترخيص کالاي ايراني با کشور عراق فاصله وجود دارد و تاجران ما پس از گذر هفت خان از چند و چون هاي ايراني تازه با معضل بزرگي بنام اجازه ورود به خاک عراق را دارند.
ذکر مصيبت هاي فوق نه تنها جامعه ي رسانه اي بلکه معاون برنامه ريزي استانداري را نيز نگران کرده تا جايي که وي با تاکيد بر اين نکته که براي پرهيز از پراکنده کاري بايد وظيفه هر بخش در حوزه صادرات مشخص شود در ادامه اظهار مي دارد: «تا پيش از اين همه تصميم گير بوده اند ولي در مقابل کسي پاسخگو نبوده است و اگر ما خواهان نقش آفريني در اين حوزه هستيم بايد سهم صادرات استان را افزايش دهيم زيرا اگر دير بجنبيم فرصت ها از دست مي رود.
وي ادامه داد: براي اين کار نيازمند حضور دفاتر بازرگاني معتبر و بازرگانان و تجار ملي و بين المللي در استان هستيم و براي فراهم شدن زمينه حضور اين شرکت ها بايد ضوابط دست و پاگير فعلي را حذف کنيم.
ميرزايي در بخش ديگري از سخنانش با تاکيد بر لزوم انجام پژوهش هاي گسترده در حوزه صادرات، در ادامه عنوان کرد: دستگاه هاي مربوطه با رصد تحولات اخير عراق، در کنار تشريح موانع و فرصت هاي موجود به تحليل بازار کشور همسايه بپردازند و وضعيت ماه هاي آتي اين کشور را نيز پيش بيني کنند.
معاون استاندار در پايان خاطرنشان ساخت: استان در حوزه صادرات نيازمند يک خيزش و جهش بزرگ است تا بتواند نقاط آسيب فعلي را شناسايي و ترميم کند. با توجه به اين وضعيت دستگاه هاي مرتبط با امر صادرات با کنار گذاشتن تعارضات خودساخته و چرخه هاي معيوب، به شناسايي اولويت ها و هدفگذاري در اين عرصه بپردازند و با جديدت به دنبال تسهيل روند صادرات و رفع موانع موجود باشند.»
شيما فتحي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن