تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805280281




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفیت های بهره وری صنایع تبدیلی کرمانشاه در خواب زمستانی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ظرفیت های بهره وری صنایع تبدیلی کرمانشاه در خواب زمستانی است یکی از بخش های اقتصادی پرپتانسیل کرمانشاه، بخش کشاورزی است که بارها مسئولین کشوری و استانی به آن اشاره کرده اند و بارها در صحبت هایشان این جملات که «کرمانشاه پتانسیل بالایی در بخش کشاورزی دارد، کرمانشاه می تواند نقش اساسی در امنیت غذایی کشور ایفا کند» و جملاتی از این دست شنیده شده است.


اما انگار مسوولین بازرگانی استان فراموش کرده اند که استفاده از تکنولوژی روز دنیا و بهره جویی از صنایع تبدیلی یک نیاز اساسی برای تبدیل ظرفیت به فعلیت است…
براساس آمار؛« کرمانشاه بواسطه بارش سالانه حدود 500 میلیمتر یعنی دو برابر میانگین کشور، از استانهایی است که از حیث منابع آبی وضعیت مناسبی دارد، هر چند طی سال های اخیر این استان نیز همچون سراسر کشور با معضلات خشکسالی روبرو بوده اما بطور کلی خاک آن نیز حاصلخیز و بدون محدودیت برای عملیات کشاورزی است.
اقلیم استان هم بسیار متنوع است؛ به گونه ای که کرمانشاه دارای هفت اقلیم مشخص کشاورزی و سه منطقه عمومی (گرم، معتدل و سرد) بوده و از لحاظ گیاهی نیز تمام محصولات گیاهی کشاورزی بجز موز و نارگیل در کرمانشاه قابل کشت است و بالاخره از لحاظ تولیدات دامی، شرایط کرمانشاه برای تولیدات دامی ایده آل و مطلوب می باشد.
سطح اراضی کشاورزی استان 950 هزار هکتار است که برابر با پنج درصد کل اراضی کشاورزی کشور است.
در استان کرمانشاه سرانه زمین کشاورزی به کل جمعیت استان 47 صدم درصد هکتار و به کل بهره برداران 8/7 هکتار است.
از مجموع اراضی کشاورزی استان تنها 200 هزار هکتار آن آبی است که برابر با 5/2 درصد اراضی آبی کشور است، سرانه زمین آبی هر بهره بردار در استان 5/1 هکتار است که این رقم در متوسط کشور 2/2 هکتار است.
در حال حاضر کل تولیدات کشاورزی استان چهار میلیون تن است که تقریبا 8/3 درصد تولیدات کشاورزی کشور را تشکیل می دهد.
براساس این میزان تولید، سرانه تولید در استان دو هزار است که از میانگین کشور (1485 کیلوگرم) بالاتر است، از سوی دیگر متوسط عملکرد در هکتار در استان 8/3 تن و در کشور4/5 تن است.
ارزش تولیدات کشاورزی استان براساس آمار؛ هم اکنون ارزش تولیدات کشاورزی استان حدود هزار میلیارد تومان است که برابر با 6/1 درصد ارزش تولیدات کشاورزی کشور است.
سرانه درآمد بخش کشاورزی به ازاء جمعیت استان 500 هزار تومان (در کشور 771 هزار تومان) و به ازاء هر بهره بردار بخش کشاورزی شش میلیون و 800 هزار تومان ( در کشور نزدیک 5/15 میلیون تومان) است.
با نگاهی به وضعیت موجود کشاورزی استان و مقایسه آمارهای استانی و کشوری به چند نکته مهم می توان دست یافت، نخست آنکه، استان کرمانشاه با داشتن پنج درصد اراضی کشاورزی سهم 8/3 درصدی از تولیدات کشاورزی کشور دارد.
دوم آنکه، متوسط عملکرد در هر هکتار در کشور 4/5 تن و در استان 8/3 تن است و دیگر آنکه سرانه درآمد هر بهره بردار بخش کشاورزی در استان کمتر از نصف متوسط درآمد هر بهره بردار کشور است.»
بیشتر محصولات کشاورزی کرمانشاه به صورت فله ای و بدون بسته بندی از استان خارج می شود.
فعال اقتصادی و تاجر قصرشیرینی در بخش محصولات زراعی و باغات در این رابطه می گوید:« تجربه و سال ها فعالیت و ضرر در ابن عرصه نشان می دهد که در صورت توسعه نیافتن و بی توجهی برای ساخت صنایع تبدیلی سالانه بیش از نیمی از محصولات زراعی و باغی این استان به صورت خام و با قیمت های پائین از استان خارج شود.
قاسم جباری می افزاید: به نوعی خوب نچرخیدن چرخ صنایع تبدیلی، سرعت تولید را با کندی مواجه می کند و در برخی موارد نیز کشاورزان با ناامیدی از عدم فروش مناسب و به موقع محصولات خود روبرو می شوند، در واقع تنها عاملی که می تواند آسیب پذیری محصولات کشاورزی را کاهش و ارزش افزوده این محصولات را بیشتر کند و بهره وری از منابع را افزایش دهد صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
این تاجر کرمانشاهی تصریح می دارد: وجود صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در منطقه با ایجاد اطمینان برای کشاورزان برای فروش محصولات تولیدی، باعث افزایش تولید و در نتیجه افزایش درآمد و اشتغال زایی در منطقه خواهد شد.»
از چهار میلیون تن ظرفیت صنایع تبدیلی کرمانشاه تنها 50 درصد قدرت فعلیت پیدا کرده اند.
در این راستا مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با بیان اینکه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دراستان ازنیازهای اساسی بخش کشاورزی است، می افزاید: «استان کرمانشاه به واسطه ی وجود شرایط ویژه زراعی، باعات، دام و طیور و پرورش آبزیان، دارای ظرفیت ها و توانمندیهای فراوانی است و به نحوی که در این منطقه تاکنون از نظر تولید محصولات زراعی شامل غلات و حبوبات، سیفی جات و سیزیجات ، در تولید محصولات دامی و طیور و همچنین محصولات باغی نه تنها تولیدات داخلی را تامین کرده بلکه مازاد این بخش را نیز قابلیت صادر کشوری و حتی در سطح بین الملل را نیز دارد.
جلال کریمی زند، با اشاره به اینکه فرهنگسازی نهادینه و راهبردی در زمینه استفاده ی بهینه و اصولی از محصولات صنایع بسته بندی دراستان انجام نشده است، گفت: طی سال جاری و در آستانه ی تدوین برنامه ی ششم توسعه این سازمان با سه برنامه ی اصلی در محورهای مختلف، سعی بر هر چه فعال تر شدن صنایع تبدیلی در سطح استان و همچنین قابلیت صادرات به خارج از کشور را دارد.
وی تصریح می کند: بخش اول این برنامه ها در ابتدا استفاده از راهکارهای کارشناسی و مالی در زمینه ی به فعلیت رساندن ظرفیت های صنایع تبدیلی استان است که به واسطه ی بروز برخی از مشکلات و موانع گذشته یا با توان پایین در حال فعالیت هستند و یا تعطیل شده اند، در بخش دوم، بازسازی و به سازی ظرفیت های موجود صنایع تبدیلی در سطح کرمانشاه می باشد که از طریق اعطای تسهیلات و نظارت های تخصصی به سمت هرچه بیشتر مکانیزاسیون های روز دنیا حرکت کنند و هم در زمینه صرفه جویی انرژی های محدود و از طرفی بالا بردن بهره وری بیشتر این محصولات گام بردارند.
و در نهایت در بخش سوم ایجاد ظرفیت های جدید صنایع تبدیلی که بصورت ویژه محصولات باغات را توسعه دهیم که هم در زمینه ی کاهش ضایعات میوه جات جلوگیری به عمل آید و هم سود عایده ی حاصل از این محصولات برای باغدار به صرفه تر گردد.»
حال با مشاهده نظرات فوق این سوال اساسی به ذهن خطور می کند که اتاق بازرگانی به عنوان یکی از پایه های اصلی ترانزیت و ورود و خروج کالا در استان و از طرفی پایگاه اصلی بیان مشکلات تجار کرمانشاهی تا چه حد در زمینه ی توسعه ی صنایع تبدیلی استان گام برداشته است.
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به نوعی بارقه های امید در دل تاجران استان روشن شد که با برگزاری نشست های تخصصی مختلف با جامعه ی اقتصادی استان و از طرفی نگاه مستقیم استاندار جدید به بازارچه های مرزی به عنوان نقطه ی قوت و اصلی استان هم تاجران و هم کشاورزان نفس راحتی از جنس امید جرکت دوباره را می کشند اما تاکنون علی رغم برگزاری انواع و اقسام جلسات متعدد و تخصصی توسط استانداری با مسئولین صنعتی بویژه خانه ی صنعت و معدن و اتاق بازرگانی تنها مسائلی مکررا از سوی این مسئولین به گوش می رسد تنها حول محور غول بزرگی انگار شکست ناپذیری است به نام « پرداخت تسهیلات با سود کم و فوری توسط بانک ها و تزریق منابع مالی برای تولید بیشتر» و انگار این بزرگواران فراموش کرده اند که همه تلاش های مدیریتی تنها در واژه تزریق مالی خلاصه نمی شود و از طرفی این همه تولید به شرط عملیاتی شدن نیاز به یک استاندارد و بسته بندی مناسب دارد که بتواند از مرزهای استان خارج و وارد بازارهای جهانی گردد.
از ذکر این نکته ی اساسی نیز نباید غافل شویم که علی رغم وضعیت نامناسب امروز بازارچه ی پرویزخان و دیگر بازارچه های مرزی در سطح استان، هنوز بین استانداردهای ترخیص کالای ایرانی با کشور عراق فاصله وجود دارد و تاجران ما پس از گذر هفت خان از چند و چون های ایرانی تازه با معضل بزرگی بنام اجازه ورود به خاک عراق را دارند.
ذکر مصیبت های فوق نه تنها جامعه ی رسانه ای بلکه معاون برنامه ریزی استانداری را نیز نگران کرده تا جایی که وی با تاکید بر این نکته که برای پرهیز از پراکنده کاری باید وظیفه هر بخش در حوزه صادرات مشخص شود در ادامه اظهار می دارد:«تا پیش از این همه تصمیم گیر بوده اند ولی در مقابل کسی پاسخگو نبوده است و اگر ما خواهان نقش آفرینی در این حوزه هستیم باید سهم صادرات استان را افزایش دهیم زیرا اگر دیر بجنبیم فرصت ها از دست می رود.
وی ادامه داد: برای این کار نیازمند حضور دفاتر بازرگانی معتبر و بازرگانان و تجار ملی و بین المللی در استان هستیم و برای فراهم شدن زمینه حضور این شرکت ها باید ضوابط دست و پاگیر فعلی را حذف کنیم.
میرزایی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم انجام پژوهش های گسترده در حوزه صادرات، در ادامه عنوان کرد: دستگاه های مربوطه با رصد تحولات اخیر عراق، در کنار تشریح موانع و فرصت های موجود به تحلیل بازار کشور همسایه بپردازند و وضعیت ماه های آتی این کشور را نیز پیش بینی کنند.
معاون استاندار در پایان خاطرنشان ساخت: استان در حوزه صادرات نیازمند یک خیزش و جهش بزرگ است تا بتواند نقاط آسیب فعلی را شناسایی و ترمیم کند. با توجه به این وضعیت دستگاه های مرتبط با امر صادرات با کنار گذاشتن تعارضات خودساخته و چرخه های معیوب، به شناسایی اولویت ها و هدفگذاری در این عرصه بپردازند و با جدیدت به دنبال تسهیل روند صادرات و رفع موانع موجود باشند.»
منبع هفته نامه آوای کرمانشاه - شیما فتحی


13/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن