تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819309048




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تور آمريكاي شمالي شجريان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تور آمريكاي شمالي شجريان


ايران- مجيد رئوفي:
تور آمريكاي شمالي شجريان و گروه آوا تا ششم ژوئن در يازده شهر كانادا و آمريكا ادامه خواهد داشت.

محمدرضا شجريان، استاد مسلم آواز ايران، اين روزها در امريكاي شمالي به سر مي‌برد. او همراه با فرزندش همايون شجريان و گروه اوا براي برگزاري تور بهاره خود در امريكاي شمالي به كانادا و امريكا سفر خواهد كرد.

شجريان و گروهش اين روزها در كانادا به سر مي‌برند. اولين كنسرت تور اخير اين گروه، در سالن اورفيوم ونكوور برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان ايراني و خارجي موسيقي ايران، اين شانس را به دست مي آورند تا صداي بزرگ ترين آوازخوان تاريخ موسيقي ايران رابه صورت مستقيم و از نزديك بشنوند.

بسياري در ايران نگران حال او بودند. پيش از عيد خبر رسيد كه شجريان براي انجام عمل جراحي كليه به بيمارستان منتقل شده و اين علاقه‌‌مندان فراوان او را بسيار نگران كرد. اما او همان زمان و از روي تخت بيمارستان خطاب به دوستدارانش گفت كه حالش خوب است و به زودي كنسرت هايش را نيز آغاز خواهد كرد. با برنامه ريزي تور امريكاي شمالي او، اين نگراني ها تا حد زيادي برطرف شد. حالا دوستداران پرتعداد شجريان منتظرند تا او از سفر بازگردد و همراه با دوست و همراه قديمي‌اش پرويز مشكاتيان، كنسرت‌هاي جديد خود در ايران را نيز كليد بزند.

تور امريكاي شمالي شجريان و گروه آوا از چهارم مي آغاز و تا ششم ژوئن در يازده شهر كانادا و امريكا ادامه خواهد داشت. برگزاركنندگان اين تور هم دو كمپاني بزرگ موسيقي دنيا هستند. انستيتو ورلدموزيك و كمپاني كاراوان در امريكا و كانادا اين برنامه ها را سازماندهي مي‌كنند و به نظر مي‌رسد كه برنامه‌ريزي گسترده و تبليغات ويژه آنها، در جلب توجه علاقه مندان ورلد موزيك دنيا به موسيقي ايران بسيار موثر و كارا باشد.

شجريان در تور امريكاي شمالي خود باز هم با تركيب سال گذشته گروه آوا كنسرت‌هاي خود را برگزار خواهد كرد.

همايون شجريان همراه با پدر مي‌خواند و تنبك هم مي‌نوازد. مجيد درخشاني دوباره تار در دست مي‌گيرد. حسين رضايي نيا دف مي‌نوازد. سعيد فرج پوري زخمه بر كمانچه مي‌زند و حسين بهروزي‌نيا نيز كه بربت نواز گروه آوا خواهد بود.

بازتاب وسيع رسانه‌اي

حضور محمدرضا شجريان به عنوان بزرگ‌ترين خواننده ايران توجه رسانه‌هاي كانادايي و امريكايي را به خود جلب كرده است و تا اينجاي كار، پوشش رسانه‌اي اين نشريات از تور اخير شجريان و گروهش در امريكاي شمالي بسيار پر رنگ بوده است.

گلوب اند ميل از برگزاري كنسرت شجريان به همراه فرزندش همايون نوشته و او را افسانه موسيقي شرق معرفي كرده است.

ونكوور سان به گروه آوا مي پردازد

روزنامه ونكوور سان هم مطالب بلندي را به حضور شجريان و گروهش در كانادا اختصاص داده است. در بخشي از يكي از مطالب ونكوورسان آمده: "صداي شجريان بسيار قابل انعطاف و عميقا روح افزاست. گرماي صداي او، شنونده غربي را به ياد توني بنت مي اندازد. او يكي از مهم ترين شمايل هاي ورلد موزيك است كه همچون راوي شانكار، يهودي مانوهين و نصرت فاتح علي خان، جايزه پيكاسو را از يونسكو دريافت كرده. "

ونكوورسان همچنين بخشي از مطلب خود را به معرفي اعضاي گروه آوا اختصاص داده و همچنين به فيلمي كه كريستين براد تامسن فيلمساز دانماركي از او ساخته، پرداخته است.

بهروزي نيا، همايون را تحسين مي كند

پروينس نيز در قالب گفت و گويي با حسين بهروزي نيا نوازنده بربت گروه آوا كه گفتيم ساكن كانادا هم هست، به هنر شجريان پرداخته: "به عقيده من، شجريان به بالاترين درجه استادي آواز، دست يافته است. پدر او شاعر يا خواننده نبوده، اما او به خوبي شعراي ايراني را مي‌شناسد و فرزندش نيز اكنون يكي از نوازندگان و خوانندگان خوب ايران است. همايون همراه با گروه دستان با ما در كنسرت‌هايي در اروپا شركت كرد و فوق العاده عالي كار كرد. ناباورانه بود."

جورجيا استريت از شجريان مي‌نويسد

نشريه جورجيا استريت در مطلب بلندي از شجريان و توانايي‌هاي ويژه‌اش نوشته: "صدايي پيچيده با اوج و فرودهايي بي نظير. مواجهه او با عبارات، بسيار با طنين صداي بزرگ ترين تنورهاي دنيا شباهت دارد. استعداد غريبي همچون محمدرضا شجريان نمي‌تواند مدت مديدي براي علاقه‌مندان جدي موسيقي در نقاط دور و نزديك دنيا نامكشوف بماند. بي‌ترديد روز يكشنبه كه اين استاد بزرگ موسيقي ايران، به سالن اورفيوم بيايد، جز عده معدودي كسي فارسي صحبت نمي‌كند و چه بسا بلد نيست.

صداي او، هر زباني را ترجمه مي‌كند. به نظر مي‌رسد به جاي صحبت با شجريان، فقط صداي او را بشنويم. او هم با اين پيشنهاد موافق است. كسي كه از سعدي و حافظ مي‌خواند. او البته به فارسي مي‌گويد: "گاهي شما معناي كلمات را متوجه نمي‌شويد. شما بايد صدا را بفهميد."حسين بهروزي نيا كه خود در كانادا زندگي مي‌كند، درباره اين استاد بزرگ موسيقي ايران مي‌گويد: "شجريان براي تمام ايرانيان شخصيت ويژه‌اي است، خاصه در ميان موزيسين‌ها. او همه چيز را درباره رپرتوارهاي فارسي بلد است و با شاعران پارسي‌گوي نيز تا مرجله استادي آشناست. مردم ايران او را اسطوره موسيقي مي‌دانند."

همشهري امارات

تاريخ درج: 18 ارديبهشت 1387 ساعت 15:04 تاريخ تاييد: 18 ارديبهشت 1387 ساعت 23:03 تاريخ به روز رساني: 18 ارديبهشت 1387 ساعت 22:58
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 269]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن