تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819337770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفاهيم: اسكوليوز چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مفاهيم: اسكوليوز چيست؟


عمومي- همشهري آنلاين:
ستون فقرات انسان به طور طبيعي داراي انحنا و انعطاف‌پذير است، و به ما امكان انجام انواع حركات را مي‌دهد

اما در برخي از افراد اين انحناي طبيعي ستون فقرات به طور طبيعي ايجاد نمي‌شودو ستون فقرات شكلي مانند حروف S يا C به خود مي‌گيرد؛اين عارضه را اسكوليوز مي‌گويند.

گرچه اسكوليوز تهديدكننده حيات نيست، اما شرايط ناراحت‌كننده‌اي در زندگي فرد ايجاد مي‌كند و به خصوص در دوران نوجواني به عزت نفس فرد آسيب بزند.

اسكوليوز معمولا در بين 10 تا 15 سالگي تشخيص داده مي‌شود. داشتن سابقه خانوادگي اسكوليوز احتمال اين ابتلا به را افزايش مي‌دهد.

در اغلب موارد علت اسكوليوز نامعلوم است. اما دوشكل با علت مشخص آن وجود دارد: اسكوليوز مادرزادي و اسكلوليوز عصبي- عضلاني.

اسكوليوز مادرزادي، عارضه‌اي است كه درون رحم هنگام شكل‌گيري ستون فقرات رخ مي‌دهد و باعث انحناي غيرطبيعي آن مي‌شود.

در اسكوليوز عصبي-عضلاني انحناي غيرطبيعي ستنون فقرات ناشي از اشكال در كنترل عضلات يا ضعف عضلات ناشي از بيماري‌هايي مانند فلج مغزي يا تحليل‌رفتگي‌هاي ارثي عضلاني (ديستروفي عضلاني) است. در اين موارد عضلات نمي‌توانند ستون فقرات را در وضعيت طبيعي نگهدارند.

تشخيص معمولا بر اساس معاينه جسمي داده مي‌شود، اما راديوگرافي ستون فقرات نيز براي تاييد تشخيص و ارزيابي ميزان كجي ستون فقرات داده مي‌شود. دانستن ميزان دقيق انحراف ستون فقرات اهميت دارد زيرا به تصميم‌گيري درماني كمك مي‌كند.

در صورتي كه انحراف ستون فقرات زير 25 درجه باشد؛ معمولا درمان تنها به مشاهده منحصر مي‌شود.

در مواردي كه انحنا بين 25 تا 40 درجه باشد، درمان با بريس( brace) انجام مي‌شود، البته بريس تنها از بدتر شدن انحراف ستون فقرات جلوگيري مي‌كند. گونه‌هاي مختلفي از بريس در دسترس هستند. بايد از نوعي از بريس استفاده كرد كه با زندگي اجتماعي كودك تداخل نكند، و كودك بتواند هنگام شركت در فعاليت‌هاي جسمي آن را درآورد.

هنگامي كه انحنا به 45 درجه برسد، بايد جراحي را مورد ملاحظه قرار داد.

در اين جراحي ستون فقرات صاف مي‌شود و با قراردادن ميله‌اي كه با پيج يا قلاب در محل ثابت مي‌شود، آن را در همين وضعيت نگه مي‌دارند. البته بعدها استخوان در اطراف اين ميله‌ها به هم مي‌پيوندد، و مقداري از انعطاف‌پذيري ستون فقرات مي‌كاهد.

برخي از جراحان هم از گيره(staple) براي راست كردن ستون فقرات استفاده مي‌كنند.مزيت اين روش حفظ انعطاف‌پذيري ستون فقرات است. البته اين روش جراحي به اندازه ساير روش‌ها مورد مطالعه قرار نگرفته است و تجربه كمتري در مورد آن وجود دارد.

در حال حاضر راهي براي پيشگيري از اسكوليوز شناخته نشده است. بررسي‌هاي متعددي در مورد استفاده از برنامه‌هاي ورزشي و ساير روش‌ها انجام شده است، اما هيچكدام از اين شيوه‌ها موثر نبوده‌اند.

HealrhDay News

تاريخ درج: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 17:58 تاريخ تاييد: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 20:33 تاريخ به روز رساني: 23 ارديبهشت 1387 ساعت 20:33
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن