تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818815909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک سال از تعطیلی سینمای 75 ساله شیراز گذشت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک سال از تعطیلی سینمای 75 ساله شیراز گذشت شیراز- ایرنا- اواسط پاییز سال گذشته یک سینمای 75 ساله در شهر فرهنگی شیراز دستخوش خزان روزگار شد و خطر ریزش سقف سالن نمایش، آن را تعطیل کرد تا فاجعه ای برای دوستداران هنر و سینما روی ندهد.


18 اردیبهشت 93 پیش بینی ها درباره فروریختن سقف سینما "پرسیا" در خیابان زند شیراز به حقیقت پیوشت و فعالیت این سینما را متوقف کرد تا شمار سینماهای این کلانشهر به شش سینما کاهش یابد.
با گذشت یک سال از فروریختن سقف سینما، آخرین وضعیت این سینما با حضور در آن مشخص شد و از سقف فروریخته آن آسمان خدا ، آشکار است و در بیش از یک سال گذشته مرهمی بر زخم های این سینمای باسابقه متعلق به بخش خصوصی شیراز گذاشته نشده است.
فرزاد تیموری مدیر این سینما به خبرنگار ایرنا می گوید: سقف سالن نمایش سینما در حالی آسیب دید که به گفته کارشناس اعزامی از پایتخت، قرار بود سقف سینما 100 سال دیگر عمر کند.
اشاره مدیر سینما پرسیا به فرایند بازسازی این سینما است که اردیبهشت 1386 آغاز شد و آبان ماه همان سال خاتمه یافت.
به گفته تیموری، موسسه سینما شهر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازسازی این سینما مشارکت داشت اما گستره اقدامات صورت گرفته برای بازسازی، سقف شیروانی این سینما را در بر نگرفت.
مدیر سینما پرسیا شیراز گفت: این سینما در فرایند بازسازی به پیشرفته ترین سیستم های صدا و تصویر زمان خود یعنی دالبی مجهز شد و با همکاری بنیاد سینمایی فارابی نخستین سینمای بخش خصوصی کشور بود که فیلم های خارجی را با صدای دالبی نمایش می داد.
این فعال بخش خصوصی گفت: سقف سینما شیروانی بود و به مرور زمان، ستون های نگهدارنده آن از هم گسیخته شدند تا این که شهریورماه 92 با تغییر حالت بخشی از سقف، خطر ریزش آن مطرح شد. در اینجا بود که نامه نگاری های متعددی به ادارات مسوول داشتیم و نگرانی خود را در ارتباط با ریزش احتمالی سقف اعلام و تقاضای کسب تکلیف در ارتباط با فعالیت سینما کردیم.
وی افزود: پس از پیگیری های مستمر بالاخره نمایندگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در دوره مدیریت سابق، استانداری فارس، کمیسیون فرهنگی استان و ... در سینما حضور یافتند و پس از بازدید صورتجلسه ای را امضا کردند که فعالیت سینما خطرناک است ولی هیچ یک به نامه های متعدد ما پاسخی ندادند و ابلاغیه تعطیلی سینما را حاضر نشدند به ما بدهند.
مدیر سینما پرسیا شیراز گفت: رهاورد سفرم به تهران و مذاکره با مسوولان سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدور نامه ای از این سازمان خطاب به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس بود که اعلام می کرد که بر مبنای صورتجلسه کمیسیون فرهنگی استان و با توجه به خطر موجود، سینما پرسیا تا تعیین تکلیف نهایی تعطیل شود و با مجوز صادره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این سینما در روز 13 آبان 92 تعطیل شد.
وی اظهار کرد: در همه این مدت و ایام پس از تعطیلی سینما، چشم انتظار حضور مسوولان وقت فرهنگ و هنر استان فارس و شهر شیراز در سینما پرسیا برای حل مسایل این سینمای 75 ساله بودیم، موضوعی که هرگز تحقق نیافت.
تیموری گفت: این درحالی است که زمانی که مسوولی از تهران به شیراز می آید، شمار زیادی از مسوولان به دنبال وی به راه می افتند و حال آن که مسوولان وقت فرهنگ و هنر استان برای یک بار هم که شده نامه و نظر در ارتباط با این سینما و کمک به احیای آن نداده اند چه رسد به این که برای یک بار هم که شده در این سینما حضور یابند.
مدیر سینما پرسیا شیراز ادامه داد:درسالی که از سوی رهبری به نام فرهنگ نامگذاری شده است، جای تاسف است که تعطیلی این سینما به عنوان یک مکان فرهنگی آبرومند در پایتخت فرهنگی کشور توجه برخی مسوولان و نمایندگان مجلس را به خود جلب نکرده است و حال آن که مسائل این سینما را در نامه ای با یکی از نمایندگان مردم شیراز در مجلس درمیان گذاشته بودیم.
وی بیان کرد:بخش مهمی از سقف سینما پرسیا در فضای بی توجهی مسوولان امر، 18 اردیبهشت ماه 93 فروریخت و جای شکر داشت که خودمان برای تعطیلی سینما اقدام کرده بودیم و این اتفاق زمانی که مردم در اینجا مشغول تماشای فیلم بودند روی نداد.
تیموری ادامه داد: توقف فعالیت سینما تنها به معنای توقف نمایش فیلم نبود بلکه به معنای توقف برنامه های فرهنگی بود که همزمان با نمایش فیلم در این سینما برگزار می شد و در این زمینه می توان به انتشار نشریه، برنامه های بزرگداشت، نقد فیلم و تردد هنرپیشه های مطرح کشور اشاره کرد و می توانم ادعا کنم که بیش از یک فرهنگسرا کار فرهنگی انجام می دادیم.
این روزها ترک کف سالن سینما نشان از آن دارد که فرایند بازسازی در سال 1386 با کم و کاستی های دیگری نیز همراه بوده است.
با سقف فروریخته سینما پرسیا، اگر این سینما در شهری در شمال یا مناطق پربارش کشور بود، این روزها باید شاهد ایجاد استخر می بودیم و تدبیر صورت گرفته مدیریت سینما مبنی بر هدایت آب های ورودی به سالن در پی بارش باران به فاضلاب، تبدیل این مکان فرهنگی به استخر را مانع شده است.
مدیر سینما پرسیا این روزها نگران بروز اتفاقات مشابه برای سینماهای دیگر شیراز است که در محدوده زمانی مشابه با این سینما در 70، 80 سال پیش ساخته شده اند و می گوید: روزگاری خیابان لاله زار تهران کانون فعالیت سینماها بود و امروز دیگر نیست؛ خیابان زند شیراز نیز مانند لاله زار تهران محور سینماهای باسابقه در شهر شیراز بوده است و حال آن که بی توجهی به وضعیت سینماها، می تواند فعالیت آنها در خیابان زند را متوقف کند.
در همین حال، آنچه این فعال بخش خصوصی را امیدوار ساخته است رویکردهای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در دوره جدید فعالیت است.
تیموری گفت: تسلطی که آقای دکتر مریدی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در زمینه برگزاری نمایشگاه کتاب استان داشتند این پیام را برای اهالی فرهنگ و هنر به همراه دارد که بهتر از گذشته مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
وی افزود: در زمان طرح موضوع سینما پرسیا در حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، وی از وضعیت کنونی این سینما ابراز تاسف کرده و پیگیری های در زمینه ساخت مجدد سینما داشته است که گام های دلگرم و امیدوارکننده است.
حرف دل مدیر سینما پرسیا این روزها و با گذشت یک سال از تعطیلی آن این است: با توجه به این که سینما محیطی فرهنگی است و درآمد زا نیست، نیازمند حمایت دولت است و زمانی اهمیت حمایت دولت از سینما پرسیا مشخص می شود که دریابیم اتفاق روی داده به خاطر برخی اقدامات غیرکارشناسی در زمان بازسازی بوده است که از حیطه وظایف ما خارج بوده است.
از سوی دیگر، سخنان رییس اداره امور سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس روشنگر زوایای دیگر از رویدادهای مرتبط با سینما پرسیا شیراز است.
بهروز مرامی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کارشناسان شورای فنی استان و کمیسیون های مربوطه زمانی رای به غیرایمن بودن سینما پرسیا دادند که هنوز سقف سالن نریخته بود و با اعلام مالک سینما، این موضوع در بازدیدهای متعدد بررسی و ناایمن بودن آن محرز شد.
رییس اداره امور سینمایی و سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: بین دو گزینه تعمیر سقف سینما و ادامه فعالیت سازه فعلی یا تخریب و ساخت مجدد سینما، نظر مهندسین مشاور این بود که با توجه به قدمت سینما، حتما تخریب و از نو ساخته شود.
وی اظهار کرد: این موضوع در آبان ماه سال گذشته در مکاتبات این اداره کل به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس شد تا در صورتی که قرار باشد هزینه های ساخت مجدد سینما پرداخت شود، از طرف وزارتخانه پرداخت شود چرا که اعتبارات اداره کل استان در ابتدای سال تعریف می شود و در این زمینه اعتباری در اختیار نداشتیم.
مرامی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن آن که نظر خود را مبنی بر آمادگی برای کمک بلاعوض در زمینه تامین تجهیزات سینما اعلام کرد، بر ساخت سینما از طریق منابع استانی تاکید کرده بود و حال آن که اداره کل استان منابع مالی زیادی در اختیار ندارد که بتواند هزینه سنگین ساخت یک سینما را پرداخت کند و از این رو، لازم است که استانداری یا مرجع دیگری در استان این هزینه ها را متقبل شود.
وی یادآوری کرد: در قانون بودجه کشور نیز چنین سیاستی ترسیم نشده است که دولت یک سینمای متعلق به یک فرد حقیقی را بسازد.
رییس اداره امور سینمایی فارس گفت: افراد حقیقی اگر مشارکت دولت در ساخت سینما را خواستار باشند می توانند سینما را تخریب کنند و در نامه ای میزان توان خود برای مشارکت در ساخت سینما را اعلام کنند و در آن زمان است که موضوع از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان به استانداری منعکس می شود تا استانداری تمهیدات لازم را اتخاذ کند.
وی بیان کرد: تاکنون مدیر سینما پرسیا چنین درخواستی را به صورت مکتوب به اداره کل فرهنگ و ارشاد استان ارایه نکرده است.
مرامی ادامه داد: باید توجه داشت، این که 100 درصد هزینه های ساخت سینمای متعلق به افراد حقیقی را دولت بپردازد در هیچ نقطه جهان سابقه ندارد.
وی گفت: اکنون که بر اساس نظریه کارشناسی، مشخص شده است که سینما پرسیا باید از نو ساخته شود باید مدیریت آن درخواست کند و میزان توان خود برای پیشبرد پروژه ساخت را اعلام کند تا در نهایت، دستگاه های دولتی نیز نظر رسمی خود را اعلام کنند. در نهایت، مجموعه دولت پاسخ می دهد که آری یا خیر و اگر دولت اعلام کند که نمی شود، مدیر سینما تصمیم می گیرد که چه اقدامی انجام دهد.
رییس اداره امور سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پاسخ به سووالی درباره گلایه مدیر سینما پرسیا در زمینه بازدید نکردن مدیرکل وقت این اداره کل از این سینما گفت: این صحبت درستی است اما باید تامل کرد که آیا حرکت نمایشی مشکلات این سینما را حل می کرد و آن هم در زمانی که اداره کل ارشاد خود را در تنگنای مالی برای کمک به این سینما می دیده است؟
به گفته تیموری مدیر سینما پرسیا شیراز، "تدبیر" مدیریت جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس "امید" را به شمار زیادی از اهالی فرهنگ و هنر این استان به گره گشایی از مشکلاتشان بازگردانده است.
به طور قطع، سینما یکی از جلوه های تجلی فرهنگ و هنر در هر سرزمینی است و اینک سینمایی که نام مرتبط با وطن در شیراز را برخود دارد، نیازمند حمایت و توجه مسوولان است. تداوم چنین حمایت هایی از این سینما و دیگر سینماهای قدیمی شیراز است که اجازه نخواهد داد، خیابان زند شیراز سرنوشت خیابان لاله زار تهران را پیدا کند. ک/4
گزارش: سیداحمد نجفی
2026 /675


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن