تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر بنده‏اى بخواهد چيزى بخواند يا كارى انجام دهد و بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805816773




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمل و نقل پاک، راه نجات جامعه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حمل و نقل پاک، راه نجات جامعه تهران- ایرنا- روزنامه «آفرینش» در سرمقاله امروز -سه شنبه- خود بر این باور است که «حمل و نقل پاک»، «نجات جامعه» را به دنبال خواهد داشت.


«حمیدرضا عسگری» نویسنده سرمقاله می افزاید: در حال حاضر آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور یکی از عوامل اصلی بروز بیماری های تنفسی و سرطان می باشد، که متاسفانه آمار رسمی در مورد آن وجود ندارد. اما ملاک قضاوت واقعیاتی است که در سطح شهر و در زندگی روزمره مردم جریان دارد. سوخت غیراستاندارد در سال های گذشته، آسیب بزرگی به سلامت تمام افراد جامعه وارد کرد و متاسفانه هیچ فرد و نهاد مسئولی پاسخگوی جان مردم نبود و کسی هم موآخذه نشد. جای شکرش باقی است که حداقل دریک سال گذشته استفاده از بنزین استاندارد، تا حدی آلودگی هوا را کاهش داده است.
اما این پایان ماجرا نیست و آلودگی هوا درصورت نبودن بارش ها و بادهای موسمی، گریبان کلان شهرها را می گیرد و نفس مردم را تنگ و سنگین می کند. هنوز خودروهای بی کیفیت و موتورسیکلت های قدیمی تولید، و در سطح شهر تردد دارند، و باران و سوخت استاندارد هم جبران کننده آفت آنها نیست. براساس اعلام محیط زیست، مسبب 25 درصد آلودگی هوا و 40 درصد آلودگی صوتی شهرهای بزرگ موتورسیکلت ها هستند که تعدادشان هر روز در حال افزایش است. اگر بر اساس همین آمار 50 درصد آلودگی هوا را به خودروها و ناوگان حمل ونقل عمومی، و 25 درصد باقی مانده را به کارخانه ها و واحدهای تولیدی آلاینده، اختصاص دهیم می توان میزان عملکرد دولت و نهادهای شهری، برای کنترل وکاهش آلودگی هوا را مورد سنجش قرار داد.
وقتی ما بالعینه مشاهده می کنیم که ماشین ها و موتورها درحدود 75 درصد آلودگی هوا را شامل می شوند چرا تمرکز خود را برای ساماندهی آنها معطوف نمی کنیم. در اولین قدم باید پرسید چرا از الگوها و تجارب کشورهای بزرگی که با معضل آلودگی هوا مواجه بوده اند استفاده نمی شود؟! اولین و بهترین راهکار درکشورهای توسعه یافته برای کنترل آلودگی هوا، استفاده از حمل و نقل و سوخت پاک می باشد. کشورهایی همچون آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در تعیین اهداف خود چنین تعریف کرده اند که حدفاصل سال های 2015 تا 2020 میلادی، به طور کامل از حمل و نقل برقی استفاده کنند. چرا که آنها قدر سوخت های فسیلی را می دانند و جدای از صرفه اقتصادی آن، برای سلامت جان شهروندان ارزش قائلند.
مسلماً ما دانش و توانایی صنعتی لازم برای تولید این وسایل نقلیه به صورت انبوه را نداریم.
ولی می توان در بخشی از ماجرا ورود پیدا کرد وحداقل در ادارات دولتی ونهادهای رسمی از این وسایل استفاده کرد. امروز ارگان های ما ازعمده مصرف کنندگان وسایل نقلیه درکشورهستند و ازجمله بزرگترین مصرف کنندگان سوخت محسوب می شوند. اگردولت، بخشی ازخودروهای درون شهری خود را از رده خارج کند و از خودروهای پاک استفاده نماید، تغییر چشم گیری در آلودگی هوا ایجاد خواهد شد.از سوی دیگر مسولان شهری می توانند با ارائه تسهیلات به مردم متورسیکلت های بنزینی را جمع آوری و نمونه های برقی آن را به مصرف کنندگان بفروشند. با این تغییرات مطمئنا شاهد کاهش آلودگی هوا به صورت گسترده خواهیم بود.
متاسفانه در بحث واردات به کشور همواره نگاهی اقتصادی حاکم بوده است و نهاد و افراد واردکننده به فکر سودهای کلان خودشان هستند، وگرنه می شود با مساعدت و حمایت های دولت این وسایل نقلیه پاک بدون گمرکی و با تسهیلات ویژه به دست مردم برسد.
همچنین می توان با دادن امتیازاتی همچون لغو گمرکی بخش های خصوصی را نیز دراین ماجرا وارد کرد و سرعت بیشتری به جایگزینی حمل و نقل پاک داد.
در نمونه ای دیگر درکشورهای توسعه یافته، ناوگان حمل و نقل عمومی اغلب برقی هستند و از این طریق سهم چشم گیری در کاهش آلودگی هوا دارند. آیا نمی توان ناوگان تاکسی رانی کشور را به این سیستم مجهز کرد و با دادن وام های کم بهره این خودروها را به رانندگان فروخت.
متاسفانه ناوگان حمل و نقل اتوبوسی ما خود از عمده آلوده کنندگان هوا محسوب می شوند و می توان با برقی کردن آنها به کاهش آلودگی هوا کمک کرد. ضرورت استفاده از خودروهای پاک امری اجتناب ناپذیر است، چرا که با این وضع تولیدات خودروهای داخلی ومیزان مصرف سوخت های فسیلی، هیچگاه معضل آلودگی هوا از بین نخواهد رفت و صرفاً ما ثروت ملی خود را به دود تبدیل می کنیم تا قاتل جان ملتمان شود. با تمام این اوصاف تا زمانی که عزمی جدی برای این امر نباشد و ملاک های تصمیم گیری بر محور کسب سود از فروش محصولات کم کیفیت داخلی باشد، هیچ تغییری در وضع آلودگی هوا ایجاد نخواهد شد، و صرفاً باید شاهد افزایش تعداد بیماران سرطانی و افزایش قربانیان آلودگی هوا باشیم.
منبع: آفرینش
اول**1368**


11/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن