تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805481546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

-مدرنیته مردم را به آسایشی بدون آرامش رساند


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: مدرنیته مردم را به آسایشی بدون آرامش رساند خسروپناه در برنامه شب آسمانی گفت: مدرنیته سعی کرد با معنویتی مانند عرفان‌های نوپدید مشکلات خود را ترمیم کند اما بدون خدا و توحید نمی‌توان مشکلات مدرنیته را برطرف کرد
 

به گزارش جام جم آنلاین حجت الاسلام خسروپناه در برنامه شب آسمانی شبکه قرآن و معارف سیما که شب گذشته با موضوع دین و مدرنیته از این شبکه بر روی آنتن رسانه ملی رفت گفت: از اوایل قرن 16 بود که شاهد جریان مدرنیته شدیم، هرچند زمینه های جریان مدرنیته از قبل از آن نیز ایجاد شده بود. حقیقت مدرنیته را دکارت معرفی کرده بود و کانت و هگل آن را تکمیل کردند و گفتند که مدرنیته عقلانیت خودبنیاد است. وی تصریح کرد: عقلانیت خودبنیاد یعنی انسان آن چه که میشناسد و آن چه که باید انجام بدهد فقط به عقل خودبنیاد خودش تکیه کند حالا این ممکن است تجربه یا عقل استدلال گر باشد و یا ترکیبی از عقل و تجربه باشد. خسروپناه با بیان این مطلب که مسأله مدرنیته از غرب پدید آمده است بیان داشت: در غرب قرون وسطی مسیحیتی حاکم بود که ایمان گرا بودند و اصالت را برای ایمان قائل بودند به این معنا که می گفتند ما ایمان می آوریم تا بفهمیم. یعنی عقلانیت را در درجه دوم و در حاشیه می دانستند. در حقیقت در آن زمان ایمان را بر عقل و فهم مقدم می دانستند، بنابراین رنسانس که اتفاق افتاد این معادله برعکس شد به این معنا که پس از آن گفتند من می فهمم تا شاید ایمان بیاورم. این استاد فلسفه اظهار داشت: برخلاف مسیحیت، اسلام هیچ موقع نمی گوید ایمان بیاورم تا بفهمم بلکه اسلام معتقد است که من می فهمم تا ایمان بیاورم یعنی تقدم عقل مخصوصا در اسلام شیعی بر ایمان، اصل مسلم است. بنابراین اسلام منکر عقل مسلم نیست اما در کنار آن و بعد از عقل یک منبع معرفتی دیگر به نام وحی را نیز می پذیرد. وی تأکید کرد: مدرنیته دقیقا مقابل کلیسای قرون وسطی بود، اما بعد از آن از میان مذاهب مسیحیت، پروتستان ها با مدرنیته راحت تر کنار آمدند تا کاتولیک ها و مخصوصا ارتدوکس ها. وی افزود: بخش اعظمی از پروتستان ها با مدرنیته کاملا آشتی کردند و هر جا که می دیدند فهمشان از دین با مدرنیته نمی سازد آن فهم را تغییر می دادند. اما این گونه آشتی را نمی توان به کاتولیک ها نسبت داد زیرا در بسیاری از موارد منتقد مدرنیته است و در جایی هم اگر احساس کند که مدرنیته با کرامات انسانی در تعارض است آن را نقد می کند. خسروپناه تصریح کرد: ما می توانیم نسبتمان را با مدرنیته به شکل 4 فرض قابل تصور مطرح کنیم که این 4 فرض این است که یا مدرنیته ستیز باشیم به این معنا که کل مدرنیته را رد کنیم و یا مدرنیته پذیر باشیم یعنی همه موارد مدرنیته را بپذیریم و مورد سوم این که مدرنیته گریز باشیم به این مفهوم که ما حرف خودمان را بزنیم و مدرنیته هم حرف خودش را. وی ادامه داد: فرض چهارم نیز این است که مدرنیته گزین باشیم یعنی به مدرنیته نگاه گزینشی داشته باشیم. نظر اکثر متفکران اسلامی نیز از جمله علامه طباطبایی و شهید مطهری این است که باید مدرنیته گزین باشیم زیرا برخی از ابزار صنعت ممکن است تباه کننده باشد. رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه گفت: در برخی از کشورهای اسلامی که بسیار مدعی مدرنیته هستند، اگر در یک همایش شرکت کنی می بینی که تمام سالن را با مهم ترین دست آوردهای مدرنیته پر کرده اند به طوری که ممکن است چنین همایشی در غرب در سالنی بسیار ساده برگزار شود اما نشست های علمی بسیار عمیق تری هم در آن برگزار شود. کشورهای اسلامی این چنینی تنها از دست آوردهای مدرنیته استفاده می کنند و در حقیقت تنها مصرف کننده هستند و هیچ گونه جهش و تولیدی ندارند. وی اضافه کرد: امروزه در مدرنیته بر اساس همان عقلانیت خود بنیاد مقوله ای به نام اخلاق را در کنار تکنولوژی می گذارند مثلا می گویند اخلاق حرفه ای، اخلاق تکنولوژی و ... حتی در بیست و چند سال اخیر نیز مقوله جدیدی را مطرح کردند به نام معنویت. وی افزود: در واقع آن ها چون دریافتند که عقلانیت خودبنیاد مشکل ایجاد کرده است برای این که این عقل خودبنیاد خود مشکلش را ترمیم کند از این بحث معنویت استفاده می کنند.البته آن ها معنویت بدون دین را مطرح می کنند، یعنی نمی خواهند به دینی مانند قرون وسطی که ایمان گرا بوده است، پناه ببرند زیرا از این دین، ایمان گرایی در ذهن دارند که عقل را به حاشیه کشانده است. خسروپناه تأکید کرد: انسان معاصر وقتی دید که با تکنولوژی بی آرامش، مواجه شده است سعی می کند با عقلانیت خودبنیاد، معنویتی را هم که در آن آرامش وجود دارد ایجاد کند. در واقع در غرب ایمان در مقابل عقل قرار دارد و این دقیقاً خلاف اسلام است. وی بیان داشت: در حقیقت بعد از جنگ جهانی دوم و به خصوص بعد از حمله آمریکا به ژاپن و بمب اتمی اش بشر دید آن مدرنیته و تکنولوژی که فکر می کرد با آن بتواند زمین را بهشت کند نه تنها نتوانسته آن چیزی را که او در ذهن دارد محقق کند بلکه جهنمی ایجاد کرده است، بنابراین به فکر افتادند تا این مدرنیته را به نحوی کنترل کنند و این بود که جاهایی مانند سازمان های بین المللی را درست کردند. رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران اظهار داشت: زمانی که در مدرنیته معنویت مطرح شد، مقصودشان از این معنویت تنها آرامش بود تا بشر آتش جهنمی را که به دست خود درست کرده کم کند لذا صدها و هزاران عرفان های نوپدید را ایجاد کردند اما باز هم این نتیجه نداد به طوری که می بینیم جنگ هایی که بعد از تشکیل سازمان ملل شکل گرفته است بسیار بیشتر از جریاناتی است که قبل از آن شکل گرفته بود. به گزارش جام جم آنلاین وی در پایان خاطرنشان کرد: این معنویت ها صرفاً برای آرامش و یا کنترل موقتی مدرنیته بود. وقتی خدا و توحید کنار برود مدرنیته با اخلاق و معنویت هم نمی تواند خودش را ترمیم کند لذا توحید مسأله اصلی است البته این توحید تنها به حرف و این که خدا یکی است نباید باشد بلکه باید به بطن زندگی مردم وارد شود.


 








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن