تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياران مهدى جوان‏اند و ميان‏سالى در ميان آنان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819949931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشت گلخانه ای روش مناسب کشاورزی کویر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کشت گلخانه ای روش مناسب کشاورزی کویر یزد - ایرنا - برخی کارشناسان، بهره گیری از کشت گلخانه ای را به علت افزایش ‎ 10برابری عملکرد آنها در مقایسه با کشت در فضای باز، شیوه ای مناسب برای تحقق امنیت غذایی می دانند.


به گزارش ایرنا، به عقیده آنان این روش می تواند علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، محصولات دلخواه و خارج از فصل مصرف کنندگان را هم در اختیار آنها قرار دهد.
گلخانه داری از قرن 17 میلادی در اروپا آغاز و در سالهای اخیر به منظور استفاده بهینه از منابع خاک و آب و اشتغال زایی در سراسر جهان گسترش یافت.
در این روش با استفاده از سیستم آبیاری قطره ای در مصرف آب صرفه جویی شده و سبب افزایش بهره وری آب مصرفی و تا حدودی کاهش تبخیر و ممانعت از رشد علف های هرز می شود.
در کشت گلخانه ای، یک کشاورز می تواند با استفاده از زمین و آب کم، محصولات کشاورزی با کیفیت مطلوب و سودآوری مناسب را تولید کند ضمن آنکه اشتغال پایدار را هم بدنبال دارد.
با وجود همه این مزیت ها، بهره برداران این بخش دارای مشکلات عدیده ای هستند که لزوم حمایت مسوولان ذیربط را ضروری می سازد.
در استان کویری و خشکی چون یزد که دیگر باید بجای "کم آبی" عبارت "بی آبی" را برای آن بکار برد کشت محصولات گلخانه ای در صورتی مقرون به صرفه است که علاوه بر برخورداری از حمایت دولت، از ثبات قیمت قابل اتکایی برخودار باشد، چیزی که این روزها در میان گلخانه داران یزدی به یک کیمیا تبدیل شده است.
اگر قیمت محصولات گلخانه ای به دلیل هزینه های سنگین ساخت گلخانه ها و هزینه های تولید آن، مقرون به صرفه نباشد قطعا فعالان این بخش، عطای آن را به لقایش می بخشند.
وقتی محصولات گلخانه ای از دست دولت خارج و به دست دلالان بیفتد گلخانه دار احساس امنیت نمی کند و این همان آفتی است که گلخانه دار از آن رنج می برد.
یکی از گلخانه داران یزدی که از سال 79 در کشت این نوع محصول فعالیت دارد گفت: بر قیمت محصولات گلخانه ای نظارتی نیست و این یکی از اصلی ترین دغدغه های بهره برداران این بخش است.
قاسم دشتی افزود: بازار در شرایط متعادلی قرار ندارد و همه ساله شاهد نوسانات قیمت این محصولات هستیم.
وی تصریح کرد: این موضوع باعث شده که در بسیاری از موارد کشاورزان متضرر شده و خسارت فراوانی را متحمل شوند که همین موضوع باعث دلسردی آنها می شود.
این گلخانه دار یزدی افزود: هر واحد گلخانه با هزینه بالایی ساخته می شود و انتظار این است که با فروش مناسب محصول، هزینه ها جبران شود در حالیکه در بعضی موارد این گونه نمی شود.
وی که نیم هکتار از ارضی خود را به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص داده گفت: دو سال است از این بابت ضرر می دهد.
دشتی نبود نظارت بر کیفیت و قیمت بذرها و سموم را از دیگر مشکلات این بخش بیان کرد و گفت: برخی از بذرهای موجود در بازار آلوده بوده و از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.
وی گفت: همچنین گلخانه داران در سالجاری برای تمدید پروانه علاوه بر پرداخت مبلغی به سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، برای هر هکتار باید یک میلیون ریال به دهیاری منطقه خود پرداخت کنند.
دشتی با بیان اینکه این مبلغ را به بهانه جمع آوری زباله دریافت می کنند افزود: دریافت این مبلغ گزاف از کشاورزان، منطقی نیست.
حسین اسلامی از دیگر گلخانه داران استان هم گفت: قیمت محصولات گلخانه ای بسیار پایین است و اصلا برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.
وی از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خواست بر قیمت این محصولات نظارت بیشتری شود، سال گذشته ضرر و زیانهای زیادی وارد شده و به میزانی که سرمایه گذاری نموده ام در آمدی عایدم نشده است.
اسلامی با بیان اینکه زحمت را کشاورز می کشد و سود آن عاید دلالان و واسطه ها می شود گفت: خسارت سرما و طوفان را هم کشاورزان متقبل می شوند.
علی صفری که در همت آباد صدوق گلخانه دارد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مشکلی اصلی گلخانه داران این منطقه گاز است.
وی اظهار کرد: دو سال است که شرکت گاز قول داده که گاز رسانی شود ولی هنوز این کار انجام نشده است.
صفری با اشاره به اینکه هم اکنون گازوئیل براساس سهمیه به گلخانه دار تحویل داده می شود گفت: اگر از نعمت گاز برخوردار باشیم خیلی از مشکلات ما رفع خواهد شد.
این کشاورز با اشاره به اینکه بر قیمت محصولات گلخانه ای هم هیچ نظارتی صورت نمی گیرد افزود: هر کیلوگرم خیارسبز 800 تا 900 تومان از کشاورز خریداری می شود که اصلا مقرون به صرفه نیست زیرا این تنها قیمت کارتن آن است.
صفری با بیان اینکه محصول خیار سبز گلخانه ای دو بار در سال کشت می شود گفت: فصل دوم آن که در اسفندماه کشت می شود اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
وی قیمت خریداری شده از کشاورزان در اردیبهشت ماه امسال را هر کیلو گرم 200 تومان بیان کرد و گفت: گلخانه دار در این زمان خسارات زیادی متحمل می شوند.
محمدرضا دقاقیان نیز که 3.5 هکتار از اراضی خود را به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص داده از نبود نظارت بر قیمت این محصولات گله مند است.
وی که برای 22 نفر فرصت شغلی ایجاد کرده، به خبرنگار ایرنا گفت : دلالان و واسطه ها قیمت محصولات را تعیین می کنندو بهره بردار بدلیل اینکه محصول خود را نمی تواند نگهداری کند مجبور است با قیمت آنها کنار بیاید هر چند هم که ضرر می کند.
این کشاورز اضافه کرد: اگر محصولات گلخانه ای بصورت تضمینی خریداری شود کشت آن مقرون به صرفه خواهد بود.
این بهره بردار با بیان اینکه هزینه سموم این محصولات گران است افزود: سمومی که در بازار است اصلا از کیفیتی خوبی برخوردار نیست.
وی گفت: اگر از این سموم نمونه گیری انجام شود متوجه خواهیم شد سمومی که به دست کشاورز می رسد بیشتر آن آب است.
رییس جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه 2.5 درصد منابع آبی بخش کشاورزی صرف کشت های گلخانه ای می شود گفت: 22 درصد تولیدات کشاورزی استان مربوط به محصولات گلخانه ای است.
سید ابوالفضل سجادی پور با اشاره به محدویت منابع آب در استان از گلخانه داران خواست به سمت تنوع تولیدات گلخانه ای رفته و تنها به یک محصول اکتفا نکنند.
وی با بیان اینکه از سال 88 تا 92، 764 میلیون دلار خیار سبز به کشور های عراق، روسیه، آذربایجان و قزاقستان صادر شد افزود: بیشترین صادرات مربوط به استان یزد و بعد از آن خوزستان و تهران بوده است.
این مسوول، با اشاره به اینکه بیشترین صادرات محصولات گلخانه ای استان به روسیه بود افزود: باید در این زمینه بازاریابی بیشتری صورت گیرد تا به کشورهای دیگر هم صادر کنیم.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات گلخانه داران استان گفت: برای تعیین نرخ مشخص محصولات گلخانه ای به ویژه خیار سبز در استان کمیته ای تشکیل شده تا دلالان و واسطه ها شناسنامه دار شوند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: همچنین در این راستا پیگیریهایی با بانک کشاورزی صورت گرفته تا تسهیلات در اختیار شرکت تعاونی ها و اتحادیه های گلخانه داران قرار گیرد که بخشی از نقدینگی محصول گلخانه داران در هنگام تحویل محصول به آنها پرداخت شود.
کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه 348 هزار تن محصولات گلخانه ای در این استان تولید می شود.
"علی محمد ذبیحی" سطح زیر کشت گلخانه های استان را یکهزار و 160 هکتار بیان کرد و افزود: بیشترین محصولات گلخانه ای مربوط به شهر یزد است.
وی از شهرستانهای اشکذر ، تفت، خاتم ، مهریز بعنوان دیگر مناطق عمده کشت این محصولات نام برد و اظهار کرد: خیار، گوجه و فلفل از جمله محصولات گلخانه ای این خطه است.
ذبیحی بیشترین سطح زیر کشت و تولید محصولات یاد شده را مربوط به خیار سبز عنوان کرد و گفت: در هر هکتار بطور متوسط 300 تن محصول برداشت و برای 12 نفر اشتغال ایجاد می کند.
وی اظهار کرد: خیار سبز تولیدی استان علاوه بر مصرف داخلی به استانهای تهران و شمال کشور صادر می شود.
این مسوول اضافه کرد: همچنین 60 درصد از محصول تولیدی به کشور روسیه ارسال می شود.
کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد عملکرد محصولات گلخانه ای در هر هکتار را 10 برابر کشت های زمینی بیان کرد و افزود: همچنین این محصولات خارج از فصل قابل تولید و برداشت است.
وی گفت: محصولات گلخانه ای نباید منحصر به کشت خیار سبز باشد بلکه گلخانه داران باید به سمت تنوع کشت از جمله گیاهان دارویی سوق پیدا کنند و منحصر به یک محصول نباشد.
ذبیحی نبود نظارت بر قیمت محصولات گلخانه داران و استاندار نبودن سموم را از مشکلات گلخانه داران استان بیان کرد و افزود: پیگیری تامین سوخت، اعطای تسهیلات و معرفی به بانکها از جمله خدمات سازمان جهاد کشاورزی به گلخانه داران است.
وی اضافه کرد: متاسفانه با مکاتبات صورت گرفته سهمیه سوخت گلخانه داران نسبت به سال گذشته 16 تا 20 درصد کاهش پیدا کرده است.
کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد تعداد بهره برداران گلخانه های استان را سه هزار و 700 نفر بیان و تصریح کرد: مجموعا 13 هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.
وی همچنین در ادامه با اشاره به وضعیت تولید گلها و گیاهان زینتی در استان گفت : 11 هکتار از محصولات گلخانه ای به گل های زینتی اختصاص دارد که 10 هکتار از این رقم به گل رز و مابقی ژرورا است.
وی انواع گلهای زینتی استان را شامل رز، ژرورا، لیلیوم و لیسیانتوسˈ اعلام کرد اظهار کرد: شهرستان های تفت، مهریز، یزد و اشکذر از دیگر مناطق عمده تولید گل های زینتی در استان است.
کارشناس باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تعداد واحدهای بهره بردار این نوع گلها در این خطه را 29 واحد بیان کرد.
وی با بیان اینکه 70 درصد گلهای زینتی تولیدی این استان به تهران و شیراز صادر می شود افزود: هم اکنون پرورش گلهای زینتی برای 330 نفر در استان فرصت شغلی ایجاد کرده است.
رییس سازمان تعاون روستایی یزد نیز، درآمد سالانه محصولات گلحانه ای این استان را سه هزار و 480 میلیارد ریال اعلام کرد.
علی جهازی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایط کنونی برنامه ریزی و سیاستگذاری در رابطه با تولید و بخصوص بازار رسانی محصولات گلخانه ای نیازی ضروری است.
رییس سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت: طرح بررسی مسائل و مشکلات صادرات خیار سبز در استان تهیه شده و 700 ساعت کار کارشناسی در این زمینه صورت گرفته است.
جهازی افزود: در این زمینه کمیته تدوین آئین نامه و دستورالعمل مدیریت گلخانه های استان با حضور نمایندگانی از استانداری،سازمان جهاد کشاورزی،سازمان صنعت،معدن تجارت و مدیران عامل اتحادیه و شرکت تعاونی گلخانه داران استان تشکیل شد.
وی با اشاره به اهمیت کشت گلخانه ای در استان یزد به ویژه رتبه برتر استان یزد در سطح کشور در تولید خیار گلخانه ای اظهار داشت: با برگزاری جلسات متعدد با مسوولان استان و گلخانه داران و جمع بندی نظرات به این نتیجه رسیده ایم که تدوین ضوابطی برای کشت گلخانه ای از کاشت تا برداشت و صادرات تنها راهکار رفع مشکلات کنونی در مدیریت کشت گلخانه ای استان و دستیابی به صادرات پایدار این محصولات است.
این مسوول خاطرنشان کرد: در این زمینه قرار شد اتحادیه گلخانه داران با همکاری نمایندگان تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرخ محصولات را تعیین و از طریق تلفن گویای اتحادیه و سایت گلخانه هر روز اعلام شود.
وی، از مسوولان استان خواست برای اجرای این طرح، سازمان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی را حمایت کنند زیرا اگر این طرح انجام شود بسیاری از مشکلات گلخانه داران رفع خواهد شد.
این مسوول اضافه کرد: نظارت بر اتحادیه و شرکتهای تعاونیهای گلخانه داران برعهده سازمان تعاون روستایی و جهادکشاورزی استان است.
جهازی همچنین از اجرای طرح سند چشم انداز گلخانه های استان خبر داد و گفت: قرار است این سند توسط جهاد کشاورزی تهیه شود.
معاون امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان یزد هم با بیان اینکه به ازای هر یکهزار متر مربع 60 میلیون تومان تسهیلات به گلخانه داران پرداخت می شود گفت: 50 میلیون تومان سرمایه گذاری ثابت و مابقی سرمایه در گردش است.
سید محمد فاطمی با بیان اینکه امسال 273 نفر به بانکهای عامل معرفی شدند افزود: مجموعا برای این تعداد 607 میلیارد و 966 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: این تسهیلات در مناطق محروم با سود 11درصد و با بازپرداخت 10 ساله و مناطق برخوردار با سود 15 درصد و باز پرداخت هشت ساله پرداخت می شود.
معاون امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: این اعتبارات از سوی صندوق توسعه ملی تامین می شود.
این مسوول تاکید کرد: این در حالیست که پارسال برای یکهزار متر مربع 450 میلیون ریال تسهیلات پرداخت می شد و طی همین مدت 197نفر به بانکهای عامل معرفی شدند و مجموعا 355 میلیارد و 866 میلیون ریال اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده بود.
فاطمی ادامه داد: از این تعداد 36 نفر، 62 میلیارد و 775 میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند و مابقی افراد هم به دلایل تکمیل نبودن پرونده تسهیلات دریافت نکردند.
رییس سازمان مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی هم گفت:با توجه به دستورالعمل اجرایی نظام گلخانه ای کشور و اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی وظیفه صدور و تمدید مجوزهای فعالیت واحدهای گلخانه ای و قارچ خوراکی به این سازمان واگذار شده است.
محمدرضا خلف باغی افزود: تاکنون پنج هزار مورد بازدید توسط کارشناسان این سازمان در راستای مهندسی شدن فرآیند تولید و افزایش بهره وری امور صورت گرفته است.
خلف باغی اظهار کرد: هم اکنون کلاسهای آموزشی و بهداشتی برای گلخانه داران استان در حال برگزاری است.
به گفته وی هم اکنون حدود 200 واحد گلخانه ای زیر نظر کارشناسان ناظر ساخت و 12 پیمانکار مجوز دار در دست احداث است، همچنین 120 کارشناس سازمان درحال نظارت بر تولید محصولات گلخانهای با عنوان مسئول فنی تولید می باشند.
این مسوول افزود: از ابتدای امسال تا کنون حدود 700 مورد بازدید کارشناسی از گلخانه های استان صورت گرفته و 24 شرکت فنی مهندسی در استان به عنوان نماینده سازمان برای تسهیل در امور تمدید و صدور پروانه ها در مراکز دهستان ها مشغول خدمت رسانی هستند.
گزارش از کبری دانشی
7546/616


09/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن