محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842786953
هفتمین «دوبارهخوانی اشعار عاشورایی» علیپور: شعر در نهایت مخاطب خاص دارد/ حافظ در صورت نزدیکی به زبان مردم، سلطانقلی خان تاریخ هم نمیشد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هفتمین «دوبارهخوانی اشعار عاشورایی»
علیپور: شعر در نهایت مخاطب خاص دارد/ حافظ در صورت نزدیکی به زبان مردم، سلطانقلی خان تاریخ هم نمیشد
هفتمین نشست «دوبارهخوانی اشعار عاشورایی» که به بررسی اشعار مصطفی علیپور اختصاص داشت به محاجه نظری و علمی بر سر نسبت ارتباط شعر و عامه مردم کشیده شد و طرفین به بیان دیدگاههای خود در این رابطه پرداختند.
خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ هفتمین نشست از سلسله نشستهای دوباره خوانی اشعار عاشواریی در خبرگزاری فارس برگزار شد. در این نشست مصطفی محدثی خراسانی، سیداحمد نادمی، ایرج قنبری، ناهید یوسفی و جمعی از علاقهمندان شعر و ادب حضور داشتند، به بررسی اشعار عاشورایی مصطفی علیپور پرداختند. اتخاذ رویکرد معنایی به عاشورا در ابتدای این جلسه سیداحمد نادمی به عنوان اولین سخنران در این مراسم با اشاره به اشعار و سروده های مصطفی علی پور گفت: زمانی که صحبت از شعر عاشورایی به میان میآید، اگر علاقهمندان «هفت مویه» را ندیده باشند شاید تصور کنندکه چطور می شود به علیپور شاعر عاشورایی اطلاق کرد. کسی که در نگاه اول به صورت تورقی سراغ علی پور رفته باشد از خود می پرسد چطور می شود از علی پور به شعر عاشورایی رسید. این سوال هنگامی مطرح می شود فرد توقع داشته باشد عاشورا و فرهنگ آن به صورت مشهود در شعر بروز و ظهور داشته باشد و در گوشه گوشه ابیات آن واژه هایی مانند کربلا و عاشورا و حسین و امثالهم بروز و ظهور داشته و با بسامد بالایی تکرار شوند در صورتی که علی پور چنین شاعری نیست. نادمی با بیان اینکه عاشورا در شعر علی پور تظاهر و بروز ظاهری جدی ندارد، افزود: عاشورا در شعر علی پور در بطن و تار و پود شعر تنیده شده است و تظاهرات معنایی دارد. علی پور به ظلم و تیرگی می تازد. اصلا شاعری که در متن انقلاب روییده و و در فضای شعر پس از انقلاب نفس کشیده، ناگزیر از عاشورایی بودن است. عدالت خواهی، طلب عزت و صداقت محض دینی در شعرهای علی پور متبلور و این یک رویکرد معنایی به عاشوراست که در متن آثارش جریان دارد. رویکردی که شخصا حاضر نیستم آن را با رویکرد ظاهری عوض کنم. تمجید شفیعی کدکنی از علیپور در ادامه این مراسم محدثی خراسانی نیز به بیان دیدگاه های خود در خصوص آثار علی پور پرداخت. وی با اشاره به اینکه علی پور از اعضای فعال حلقه ادبی حوزه هنری مشهد بود، گفت: ایشان در کنار محمدکاظم کاظمی، مرتضی امیری اسفندقه و امثالهم در آن سالها در کنار بیش از 50 نفر ار شاعران به فعالیت مشغول بودند. بنده توفیق خدمتگزاری به این جمع را در کانون شعرا و نویسندگان داشتم و عرضه دانش و بینش نیز بر دوش جناب علی پور و مرتضی امیر اسفندقه بود.
محدثی خراسانی در ادامه افزود: علی پور به دلیل دقت و تاملی که در زبان داشت این انتظار نیز از او می رفت که تکنیک ها و ظرافتهای هنری در حوزه زبان در آثارش دیده شود. با وجود همه اینها اما هنگامی که شعر علی پور را می خوانید این هنرمندی های و هنرنمایی ها خود را نشان نمی دهد و ذهن مخاطب صرفا معطوف معنای شعر می شود. محدثی شیرازه شعر علی پور را حماسه حسینی توصیف کرد و ادامه داد: البته این موضوع در شعر علی پور پنهان است و بروز ظاهری کمتری دارد. روح حماسی حتی در شعرهای عاشقانه علی پور هم موج می زند. واژه ها در شعر او جاندارند. محدثی، مواخذه از خود در تاریخ را از دیگر ویژگی های شعری علی پور دانست و افزود: به نظرم نقطه شروع این بحث را در شعر معاصر می توان از شعر دکتر کدکنی دید و شعری که برای حلاج سروده است. شعر جناب علی پور و مواخذه ای که از فرات می کند نیز در این افق است. علی پور اگر چه خودش را شاگرد سیدحسن حسینی می داند اما به نظر من حتی «هفت مویه» به «گنجشک و جبرئیل» مرحوم حسینی هم پهلو می زند. وی در پایان صحبت هایش با اشاره به نوعه نگاه دکتر شفیعی کدکنی به علی پور و آثارش گفت: زمانی تعدادی از دوستان را جمع می کردم و هر از چندی خدمت ایشان می رفتیم. در یکی از این دیدارها شعری که آقای علی پور برای دکتر کدکنی سروده بودند را برای ایشان خواندم. وقتی نام علی پور را بردم تاملی کردند و گفتند من در کتابخانه دانشگاه پرینستون کتابی درباره ساختار شعر در زبان فارسی خواندم و نکته هایی در آن دیدم که تاکنون خودم در آنها دقت و تامل نکرده بودم. بعد که متوجه شدند نویسنده آن کتاب مصطفی علی پور است شمارهاش را همان جا از من گرفتند. روز بعدش با ایشان تماس گرفته بودند. علیپور باید زبانش را به مردم نزدیک کند ایرج قنبری، شاعر نیز از دیگر حاضران در این نشست بود. وی با بیان اینکه آشنایی بنده با آقای علی پور به سال 1363 در جهاد سازندگی تنکابن باز می گردد، گفت: در آن سالها با حضور چند تن از دوستان شاعر از جمله مرحوم سلمان هراتی یک انجمن ادبی راه انداخته بودیم. مرحوم سلمان شیفته اشعار علی پور شد و بعد هم رابطه دوستی میان شان شکل گرفت. زبان شعرهای علی پور در ابتدا نزدیک به زبان شعری سلمان بود اما بعدها زبان مستقل شعری خود را پیدا کرد. علی پور اوایل بیشتر شعر می گفت و کمتر نقد می کرد اما بعدا این رویه برعکس شد. وی در ادامه با اشاره تلویحی به زبان شعری علی پور گفت: بنده بعد از سال ها به این نتیجه رسیده ام که زبان شعر باید به زبان مردم نزدیک باشد. شاید یک شعر از نظر قواعد ادبی و هنری از درون مایه قوی و غنی برخوردار باشد و لایه های متعدد درونی داشته باشد و به آن لایه ها برسیم اما در نهایت باید دید مردم چقدر توانسته اند با آن ارتباط برقرار کنند و به کجایش رسیده اند. بنده ضمن احترام به اقای علی پور معتقدم شعر امروز باید قدری زبان خود را به زبان مردم نزدیک تر کند و ملموس تر شود. اتفاقی که در برخی دوره ها افتاده است و مثلا تلاش های فروغ فرخزاد در این راستاست یا نوع ناقص تر آن را در تلاش های فریدون مشیری و نازل تر از آن را در اشعار کارو می بینیم. حافظ اگر قرار بود به زبان مردم نزدیک شود، سلطانقلی خان تاریخ هم نمیشد مصطفی علی پور نیز به عنوان آخرین سخنران این نشست به بیان دیدگاههای خود در خصوص مسائل مطرح شده پرداخت. وی در ابتدا با بیان اینکه فکر می کنم این جلسات در راستای نشان دادن شعر است نه نشان دادن چهره ها، گفت: شعرایی که در سال های بعد از انقلاب دستپخت شرایط و فضای آن زمان بودن دغدغهای برای چهره شدن داشتند. برای من که به تبع اولی شاگرد این اساتید بوده ام هم به هیچ وجه این چنین نیست. علی پور در ادامه ضمن تمجید از جایگاه قنبری، به پاسخ انتقاد مطرح شده از جانب او پرداخت و گفت: بنده من از ایشان همیشه درس یاد گرفته ام. ایشان در حق من معلمی کردند. فرمودند که زبان شعر باید به زبان مردم نزدیک باشد و شعرهای من به لحاظ زبانی مردم پسند نیست. درست می گویند. خیلی از شعرهای من مخاطب عام ندارند. تعمد داشتم که به اینجا برسم. تمام تلاش در همه این سالها تدریس و معلمی و تالیف کتاب این بوده است که بگویم شعر جزو هنرهای زیباست. مخاطب شعر علی رغم اینکه معتقدم باید همه مردم باشند اما در نهایت چون یک هنر زیباست، پس مخاطب خاص دارد. این مخاطب خاص هم جزئی از عام جامعه است. نباید توقع داشت که مثلا یک راننده کامیون «سفر زمزم» خانم صفارزاده را آنگونه بفهمد که قیصر امین پور می فهمید. علی پور در ادامه افزود: حافظ اگر به این نظریه عمل می کرد در سطح سلطان قلی خان شعر تاریخ هم نبود. حافظ یکی از شاعران ساخت گرا و زبان گرای شعر فارسی است. چیزی که سعدی و خواجو نیستند.
وی با بیان اینکه شعر معنی نمی شود بلکه دریافت می شود، افزود: شعر یک شهود است و در لحظاتی کاملا حسی و ناخودآگاه که شاعر غایب است و حضور ندارد به وجود می آید. من خودم وقتی شعر می نویسم هرگز نمی دانم که به کجا می رسد. حتی آن شعری که در مورد دکتر کدکنی گفتم هم اصلا نمی دانستم که چه می نویسم. فکر می کردم دارم غزل می نویسم. قرار بود غزل شود ولی نیمایی شد. وی در پایان سخنان خود، فروغ فرخزاد را نیز اصولا شاعری ساختگرا دانست و گفت: از فرخزاد مثال زدید ولی او هم بعضی مواقع شعرهایش ساختمند است. زبانش یک زبان عادی نیست. من معتقدم زبان شعر یک زبان نخبهگرایانه است. ما در شعر نخبگی زبان داریم نه زبان فاخر. نخبگی زبان یعنی شاعر از همه امکانات زبان و گونه های مختلف زبان از نظر زبان شناسی استفاده کند اما در هیچکدام از آنها متوقف نشود. بر همین مبنا تلاش دارم نخبگی زبان را حفظ کنم. انتهای پیام/
93/09/05 - 08:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
«دوبارهخوانی اشعار عاشورایی» به مصطفی علیپور رسید
دوبارهخوانی اشعار عاشورایی به مصطفی علیپور رسیداین نشست که هفتمین نشست از این سلسله مراسمها محسوب میشود عصر امروز برگزار خواهد شد خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی هفتمین جلسه از سلسله نشستهای دوبارهخوانی اشعار عاشورایی به اشعار مصطفی علیپور میپردازد در ایپنجمین «دوبارهخوانی اشعار عاشورایی» نادمی: لحن حماسی شعر انقلاب، مدیون سهرابینژاد است/ محدثی خراسا
پنجمین دوبارهخوانی اشعار عاشورایینادمی لحن حماسی شعر انقلاب مدیون سهرابینژاد است محدثی خراسانی او از ارکان رباعی انقلاب استپنجمین دوبارهخوانی اشعار عاشورایی ویژه بررسی اشعار محمدرضا سهرابینژاد برگزار شد خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب اسلامی به گزارش گروه ادبیات انقل«دوبارهخوانی اشعار عاشورایی» به محمدرضا سهرابینژاد رسید
دوبارهخوانی اشعار عاشورایی به محمدرضا سهرابینژاد رسیدپنجمین نشست دوبارهخوانی اشعار عاشورایی با موضوع اشعار محمدرضا سهرابینژاد صبح پنجشنبه 22 آبان برگزار میشود خبرگزاری فارس - گروه ادبیات انقلاب اسلامی پنجمین نشست از سلسله نشستهای دوبارهخوانی اشعار عاشورایی خبرگزاری فاردوبارهخوانی «اشعار عاشورایی» به محمدمهدی سیار رسید
دوبارهخوانی اشعار عاشورایی به محمدمهدی سیار رسیدنشست دوبارهخوانی اشعار عاشورایی دکتر محمدمهدی سیار عصر امروز سهشنبه 20 آبان در خبرگزاری فارس برگزار میشود خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب اسلامی سلسله نشستهای دوبارهخوانی اشعار عاشورایی به دکتر محمدمهدی سیار رسید در ادوبارهخوانی «اشعار عاشورایی» به محمدرضا آقاسی رسید
دوبارهخوانی اشعار عاشورایی به محمدرضا آقاسی رسیدنشست دوبارهخوانی اشعار عاشورایی مرحوم محمدرضا آقاسی دوشنبه ۲۶ آبان سال جاری در سالن اجتماعات خبرگزاری فارس برگزار میشود به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ششمین جلسه از سلسله نشستهای دوبارهخوانی اشعار عاشورایی بهبازخوانی اشعار عاشورایی محمدمهدی سیار شاعری که جهتگیری دارد/ الگویی برای شعر هیات و پرکردن خلاء شعر آیینی
بازخوانی اشعار عاشورایی محمدمهدی سیارشاعری که جهتگیری دارد الگویی برای شعر هیات و پرکردن خلاء شعر آیینیمصطفی محدثی خراسانی گفت سیار با اشعاری به صورت هوشمندانه در حال پر کردن خلأهای شعر آئینی است و با تمام توان در حال ادامه دادن مسیر شعرای آئینی اول انقلاب است و دوباره این نودر بازدید از کتابفروشی «ترنجستان سروش» معصومه آباد کتاب فروخت، حافظی کتاب خرید/ مسجدجامعی با داوری
در بازدید از کتابفروشی ترنجستان سروشمعصومه آباد کتاب فروخت حافظی کتاب خرید مسجدجامعی با داوری اردکانی آمدصبح امروز معصومه آباد رحمتالله حافظی احمد مسجد جامعی و رضا داوری اردکانی به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی در کتابفروشی ترنجستان سروش حاضر شدند به گزارش خبرنگار کتاب ودر کنگره مجازی شعر «وحدت اسلامی» شاعران، مسلمانان را به وحدت دعوت میکنند
در کنگره مجازی شعر وحدت اسلامیشاعران مسلمانان را به وحدت دعوت میکنندکنگره مجازی شعر وحدت اسلامی ویژه شعر کلاسیک و با هدف گسترش اندیشه قرآنی وحدت اسلامی با بهره گیری از ابزار کارآمد هنر و ادبیات فراخوان داد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس جامعه ایمانی مشعر با همکاری رادیوشعر عاشورایی مختص شیعه نیست
سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۳ در آخرین نشست از سلسله نشستهای نشانی از داغ لالهها که همزمان با هفته کتاب در برج میلاد تهران برپا شد 26 آبان محفل شعرخوانی و بررسی شعر عاشورایی با حضور محمود اکرامیفر مرتضی امیری اسفندقه سعید بیابانکی و قربان ولیئی برگزار شد به گزارش ایسنا داز سوی حوزه هنری قم عصر شعر عاشورایی «با ردیف آب» در قم برگزار میشود
از سوی حوزه هنری قمعصر شعر عاشورایی با ردیف آب در قم برگزار میشودشاعران شناخته شده عرصعه شعر کودک و نوجوان در عصر شعر عاشورایی با ردیف آب گرد هم میآیند به گزارش خبرگزاری فارس از قم با همکاری حوزه هنری استان قم و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم عصر شعر عاشوراییرونمایی کتاب «اگر این جاذبه زمین بگذارد» در محدثیخراسانی: محبت و خلوص برآمده از محبت در شعر شریفی د
رونمایی کتاب اگر این جاذبه زمین بگذارد در خبرگزاری فارسمحدثیخراسانی محبت و خلوص برآمده از محبت در شعر شریفی دیده میشودمحدثی خراسانی گفت در آثار آئینی شریفی وجه محبت و خلوص و ارادت زلال برآمده از محبت دیده میشود که این از زمره تواناییهای شاعر به حساب میآید ● گزارش تشب شعر ترانگیزان با حال و هوای عاشورایی
سهشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۳ چهارمین شب ترانگیزان با موضوع شعرهای عاشورایی به دبیری شهرام شکیبا چهارشنبه 28 آبان ساعت 18 در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار میشود به گزارش ایسنا علی انسانی علی موسوی گرمارودی یوسف علی میرشکاک افشین علاء سیدمحمد سادات اخوی محمد سهاولین سوگواره شعر اربعین در کرمان برگزار می شود/ایجاد بانک اشعار عاشورایی -
حجت الاسلام موسوی اولین سوگواره شعر اربعین در کرمان برگزار می شود ایجاد بانک اشعار عاشورایی کرمان - خبرگزاری مهر مدیرکل صدا و سیمای استان کرمان از برگزاری اولین سوگواره شعر اربعین در این استان خبر داد به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام سید جواد موسوی صبح یکشنبه در جمع خبرنگارانهفتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس در گلستان برگزار می شود
هفتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس در گلستان برگزار می شود گرگان - ایرنا - هفتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس با عنوان تپش های ماندگار و گلپونه های آتش بهمن ماه 93 در گلستان برگزار خواهد شد به گزارش روز شنبه ایرنا معاون فرهنگی هنری مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گل«Camp X-Ray» در سینماروایت به نمایش درآمد ساخت فیلمهای ضدجنگ از زمان حضور اوباما آغاز شد/ «Cam
Camp X-Ray در سینماروایت به نمایش درآمدساخت فیلمهای ضدجنگ از زمان حضور اوباما آغاز شد Camp X-Ray بیش از حد مخاطب را دلزده میکندمحمدصادق باطنی کارشناس سینما با اشاره به فیلم سینمایی Camp X-Ray گفت از زمان استقرار اوباما در ایالات متحده یک سری سیاست ضدجنگ سازی در هالیوود شکل میمرحله داوری دومین جشنواره دانشجویی شعر عاشورایی آغاز شد
مرحله داوری دومین جشنواره دانشجویی شعر عاشورایی آغاز شد بندرعباس - ایرنا - دبیر دومین جشنواره دانشجویی شعر عاشورایی هم نوا با نینوا گفت با پایان یافتن مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره 30 آبان مرحله داوری آثار رسیده آغاز شد سید محمد متولی دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنرئیس ارشاد نیشابور خبر داد برگزاری شب شعر عاشورایی «خون خدا» در نیشابور
رئیس ارشاد نیشابور خبر دادبرگزاری شب شعر عاشورایی خون خدا در نیشابوررئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت همزمان با ایام ماه محرم نیشابور میزبان شب شعر عاشورایی خون خدا با حضور شاعران مطرح در 22 آبان ماه جاری است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها