واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پنجمین «دوبارهخوانی اشعار عاشورایی»
نادمی: لحن حماسی شعر انقلاب، مدیون سهرابینژاد است/ محدثی خراسانی: او از ارکان رباعی انقلاب است
پنجمین «دوبارهخوانی اشعار عاشورایی» ویژه بررسی اشعار محمدرضا سهرابینژاد برگزار شد.
![خبرگزاری فارس: نادمی: لحن حماسی شعر انقلاب، مدیون سهرابینژاد است/ محدثی خراسانی: او از ارکان رباعی انقلاب است خبرگزاری فارس: نادمی: لحن حماسی شعر انقلاب، مدیون سهرابینژاد است/ محدثی خراسانی: او از ارکان رباعی انقلاب است](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/08/22/13930822000306_PhotoA.jpg)
خبرگزاری فارس – گروه ادبیات انقلاب اسلامی؛ به گزارش گروه ادبیات انقلاب اسلامی خبرگزاری فارس، «پنجمین دوباره خوانی اشعار عاشورایی» به بررسی اشعار محمدرضا سهرابینژاد پرداخت. در این نشست که صبح پنجشنبه 22 آبان در محل سالن کنفرانس خبرگزاری فارس برگزار شد، حسین قرایی، مصطفی محدثی خراسانی، سیداحمد نادمی و محمدرضا سهرابینژاد حضور داشتند. محدثی خراسانی: سهرابینژاد از ارکان رباعی انقلاب است در ابتدای این جلسه حسین قرایی با بیان اینکه بیشتر رباعیهای سهرابینژاد در دو حوزه مذهبی و دفاع مقدس است، گفت: البته این بیان به معنای نادیده گرفتن اشعار ایشان در دیگر حوزهها نیست و سهرابینژاد در دو حوزه شعر سپید و نیمایی نیز آثار قابل تاملی دارد. مصطفی محدثی خراسانی در ادامه این جلسه با اشاره مشکل عدم سرایش آثار مذهبی و آیینی که هم قابلیتهای هنری قابل قبول داشته باشند و هم بتوانند با توده مردم ارتباط برقرار کنند، گفت: سهرابینژاد از کسانی است که به رفع این مشکل در حوزه شعر آیینی کمک کرده است. در حقیقت بعد از انقلاب تعاملی میان رعایت جنبههای ادبی و هنری شعر از یک سو و برقراری ارتباط با مردم شکل گرفت و محمدرضا سهرابینژاد یکی از این افراد است. او توانسته ضمن رعایت موازین هنری و ادبی، به گونهای سخن بگوید که عموم مردم آن را بفهمند و با ان ارتباط برقرار کنند. این کار هر کسی نیست. محدثی خراسانی در ادامه با اشاره به مرحوم سیدحسین حسینی، مرحوم قیصر امینپور، سیدهاشم میری و محمدرضا سهرابینژاد افزود: در حقیقت این چهار نفر ارکان رباعی انقلاب محسوب میشوند. اینها جریانساز و احیاکنندگان شعر انقلاب در قالب رباعی محسوب میشوند و این مسیر را گشودند. در مصاحبهای هم که سال 81 با مرحوم سیدحسن حسینی داشتم، ایشان هم این بحث را تایید کرد و شاید این تقسیم بندی ملهم از دیدگاه مرحوم سیدحسن حسینی باشد. محدثی خراسانی با بیان اینکه سهرابینژاد از قالب رباعی به خوبی برای بیان وجه حماسی قیام عاشورا استفاده کرد، گفت: رباعی، بهترین قالب برای بیان وجوه حماسی عاشورا بود و این موجب شد تا ابعاد حماسی و فلسفی نیز به قیام عاشورا در شعر انقلاب شکل بگیرد. وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا سهرابینژاد در مقایسه با سیدحسن حسینی کمتر شناخته شده است در حالی که آن مرحوم حتی پیشنهاد انتشار یک کتاب مشترک به سهرابینژاد را داده بود، گفت: این بیشتر به بحثهای رسانهای بر میگردد. همچنین سیدحسن در سایر ژانرها و قالبهای دیگر نیز حضور تاثیرگذار داشت که این امر به مطرح شدن او کمک شایانی کرد. نادمی: لحن حماسی شعر انقلاب، مدیون سهرابینژاد است سیداحمد نادمی از دیگر افرادی بود که در این نشست به بیان دیدگاههای خود در خصوص محمدرضا سهرابینژاد پرداخت. نادمی با بیان اینکه امروز قالب رباعی شکل ارجمندی از شعر فارسی است و از حالت موزهای خود خارج شده است، گفت: در سالهای قبل از انقلاب اینگونه نبود. حتی مثنوی نیز از حیث توجه و عنایت پشت سر قصیده و غزل قدم بر میداشت در حالی که الان بحثهای زیادی در مورد رباعی میشود و کتابهای مختلفی با موضوع این قالب نوشته میشود. رباعی تا سه دهه قبل شکل جدی برای سرایش شعر فارسی نبود اما الان این قالب به جایگاهی رسیده است که شاعرانی داریم که اهمیت آنها به دلیل سرودههایی است که در قالب رباعی سرودهاند. اینجاست که دیگر نمیتوان نقش سهرابینژاد را نادیده گرفت. نادمی با اشاره شاعرانی که در ابتدای انقلاب نیاز به وجه تهییجی آن را احساس کردند، افزود: برخی از این شاعران از جمله سهرابینژاد این را درک کردند که باید در کوتاهترین حالت حرف خودشان را بگویند. به همین جهت در بحبوحه حساس اوایل انقلاب نیاز به سهرابینژاد داریم تا رجز بخواند. لحن حماسی شعر انقلاب مدیون امثال سهرابینژاد است. نادمی با بیان اینکه موضوع شعر سهرابینژاد یا مردم است یا اعتقادات آنها، گفت: زیبا نشان دادن اعتقادات مردم و خواستههای آنها از ویژگیهای شعر انقلاب است. سهرابینژاد در کنار مردم شعر میگوید برای همین میتواند با خواننده خودش نسبت برقرار کند. به همین دلیل هم عمده آثار او، اشعار دینی است و حتی انجایی که شعرش دینی نیست باز هم ارجاعات دینی دارد. او از نمونههای جدی شعر باورمند است. اشعار عاشورایی او هم یا یک مقتل مجمل است یا حاوی اندیشه و فکر در خصوص عاشوراست. محمدرضا سهرابینژاد نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه خدا را شکر میکنم که توفیق سرودن برای اهل بیت و آلالله را به من عنایت کرد، گفت: من از بچههای انقلاب هستم. بدون هیچ چشمداشتی وارد انقلاب شدم و دوشادوش ان حرکت کردم و تاکنون خللی در این عزم و ارادهام پیدا نشده است. با این حال در این آشفته بازار باند و باندبازی خیلی حقم پایمال شده است. وی در ادامه به قرائت تعدادی از رباعیهای خود پرداخت و در ادامه از برگزاری جلسه تشکر کرد. انتهای پیام/
93/08/23 - 10:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]