تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815390139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وين پايان راه نيست، اما...


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ آذر ۱۳۹۳ (۷:۲۳ق.ظ)
آفرينش: وين پايان راه نيست، اما...
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
يکي از تاريخي ترين شهرهاي اروپا، شاهد يکي از تاريخي ترين مذاکرات سياسي بوده است که بيش از يک دهه از عمر آن مي گذرد و پستي و بلندي هاي فراواني را پشت سر گذاشته است. درآخرين دور آن بار ديگر شاهد ادامه دار شدن مذاکرات بوديم و اين فرصت تا10تيرماه تمديد شد. اما رويکرد مذاکره کنندگان در عصرحاضر به گونه اي است که بيش از هميشه اراده و عزم جدي براي به سرانجام رساندن اين پرونده هسته اي دارند. البته اين اراده به سبب نوع نگاه سياسي طرفين براي تحقق يک دستاورد بزرگ براي دولت ها شکل گرفته و مي تواند افتخاري براي ملت هايشان باشد که در اين برهه تاريخي مسئله اي چالش برانگيز را پس سال ها مذاکره نافرجام به سرانجام برسانند. درمذاکرات هسته اي فعلي اختلاف نظرها فراوان، و فاصله بين خواسته هاي طرفين بسيار زياد است، اما نوع برخورد و عملکردها به گونه اي بوده است که هيچيک از مذاکره کنندگان تمايلي به اعلام شکست تلاش هاي خود را ندارند و به هر نحوي که شده به دنبال ادامه حرکت در مسير رفع اختلافات هستند. تمديد موقت مذاکرات قوي ترين گزينه اي بود که ازتفسيرها و اخبارضد ونقيض خبرگزاري ها و منابع نزديک به ديپلمات ها، برداشت مي شد. اما بايد به گونه ديگري نيز به اين مذاکرات نگاه کرد و سنجيد که ادامه مذاکرات چه بازخوردهايي را خواهد داشت.
به زعم برخي کارشناسان تمديد مذاکرات تنها گزينه فرار از زير بارقبول شکست و عدم توافق بود وحفظ نگرش اميدوارانه اي براي کاهش اختلافات و رسيدن به يک نقطه نظر مشترک درآينده تلقي مي شود. هرچند که ادامه روند فعلي اميدها را حفظ کرد، اما نبايد از واقعيت ها بازماند و چشم برآنها بست. ادامه مذاکرات عملاً به نفع ما نيست و تمديد مذاکرات صرفاً براي غرب و همپيمانانشان مورد قبول مي باشد. اين گزاره به معناي مفيد نبودن مذاکرات وچشم پوشي بر زحمات بي بديل تيم هسته اي کشورمان نيست، بلکه از اين منظر که وضعيت هسته اي و اقتصادي ما همچنان در حالت ايستا قرارگرفته، مورد اشاره است.
متاسفانه تمام تمرکز اجرايي ما برمذاکرات معطوف گرديده و انتظارات اقتصادي مردم بر حل مسئله هسته اي پايه ريزي شده است. حل شدن مذاکرات براي ايران به منزله يک تضمين قوي درجهت ثبات، برنامه ريزي و اجراي سياست هاي اقتصادي مي باشد. لذا مادامي که مذاکرات بدين نحو ادامه يابد نمي توان انتظار داشت که تحول شگرفي در عرصه اقتصادي کشور رخ دهد. چرا که هم دولت و هم سرمايه گذاران با توجه به تجربه سال هاي گذشته نمي توانند ريسک جدي درعرصه اقتصادي داشته باشند.
علاوه براين ادامه مذاکرات با رويه کنوني ساختار تحريم ها را حفظ خواهد کرد و عدم حسن نيت غرب نيزدر طي يک سال گذشته نشان داده است که آنها برتعهدات فعلي نيز چندان پايبند نيستند و دامنه تحريم ها را نيز گسترش داده اند. ازسوي ديگر تحولات سياسي در کشورهاي مذاکره کننده تاحد زيادي توافق درمذاکرات را تحت تاثير قرار داده است. بدون شک با روي کار آمدن جمهوري خواهان و طرفداران لابي صهيونيسم درآمريکا، بايد منتظر اقدامات و تحريم هاي بيشتري عليه ايران درماه هاي آينده باشيم.
همچنين بايد ديد حل وفصل مذاکرات به نفع و به ضرر چه کساني خواهد بود. به لحاظ اقتصادي برچيده شدن تحريم هاي هسته اي ايران ضرر چشم گيري براي اقتصاد چين و ديگر کشورهاي همسايه همچون ترکيه و حوزه خليج فارس خواهد داشت. ناگفته نماند که روس ها نيز از حفظ سازمان تحريم ها درطي چند سال گذشته به لحاظ اقتصادي و سياسي بيشترين نفع را از قبل ايران برده اند. گرفتن پول هاي اضافي خارج از قرارداد در ساخت و راه اندازي نيروگاه بوشهرو امضا ساخت چندين نيروگاه اتمي و انرژي، به اندازه کافي براي روس ها انگيزه آفرين بوده است که روند فعلي مذاکرات را تاحد توان حفظ کنند. از باب سياسي نيز روس ها برگ امتياز ايران را از دست نخواهند داد و مطمئنا با يک پيشنهاد مناسب غرب برسر مسئله اي همچون اوکراين حاضرند آن را معامله کنند. لذا به سرانجام رسيدن مذاکرات اين فرصت را آنها خواهد گرفت. به هرتقدير نفس مذاکرات براي ما مفيد به فايده بوده است، اما بايد تلاش کرد تا از اتاق مذاکرات نتيجه اي مناسب خارج شود، چراکه با طولاني شدن مذاکرات، مخالفان ايران و ديگر بهانه تراشان در مذاکرات هسته اي فرصت مي يابند تا موانع بزرگتري بر سر راه توافق جامع هسته اي ايجاد نمايند.
نويسنده: حميدرضا عسگري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن