تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815386403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

المانیتور:تحریم تسلیحاتی ایران مغایر حقایق و نیازهای ژئوپلیتیکی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: المانیتور:تحریم تسلیحاتی ایران مغایر حقایق و نیازهای ژئوپلیتیکی است تهران-ایرنا- وبگاه خبری "المانیتور" تحریم های سازمان ملل علیه توان تسلیحاتی متعارف کشورمان را نتیجه فشارهای آمریکا دانست و تداوم این تحریم ها را به ویژه با توجه به وضعیت منطقه و نقش ایران در مبارزه با داعش، به لحاظ ژئوپلیتیکی ناموجه و موجب بی اعتباری شورای امنیت سازمان ملل خواند.


"رضا نصری" کارشناس ارشد حقوق بین الملل در ژنو در نوشتار خود برای پایگاه آمریکایی المانیتور، ابعاد حقوقی تحریم تسلیحات متعارف ایران را مورد بررسی قرار داد و نوشت:
"با توجه به تحرکات تروریست های تکفیری "داعش" و آشوب کنونی خاورمیانه، تحریم های تسلیحات متعارف ایران که سال 2006 از سوی شورای امنیت وضع شد، به وخامت شرایط منطقه منجر شده است و به واقع، آمریکا با هدف کاهش نقش منطقه ای ایران، سازمان ملل را برای تصویب این تحریم ها شدیدا تحت فشار قرار داد.
نویسنده همچنین تاکید کرد که اقدامات ضد ایرانی فوق هیچ شباهتی به سایر تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورهای دیگر ندارد.
وی استدلال کرد که سازمان ملل معمولا در پی جنگ های داخلی، کودتاها، جنایات جنگی، نسل کشی و سایر اقدامات نظامی که به بحران های وخیم انسانی منجر شود، از ابزار تحریم تسلیحاتی استفاده می کند در حالی که هیچ یک از این شرایط درباره ایران صدق نمی کند و هدف از این تدابیر فقط این است که ایران در مذاکرات هسته ای کوتاه بیاید و امتیاز بدهد.
نویسنده این تحلیل با بیان این که تحریم تسلیحات متعارف ایران پیامدهای ناخواسته ای دارد، این پیامدها را به شرح ذیل برشمرد:
-شورای امنیت با این اقدامات وجهه و اعتبار خود را خدشه دار کرده است چرا که انگیزه این تحریم ها خواسته های خودخواهانه سیاسی بوده است نه دغدغه های امنیت جهانی.
نصری در تایید سخن خود به گفته های "جان بولتون" یکی از مقامات نومحافظه کار دولت "جرج بوش" اشاره کرد که در کنفرانس سالانه لابی صهیونیستی "آیپک" ، شورای امنیت را ابزاری برای خاتمه "جاه طلبی های هسته ای" ایران توصیف کرده بود.
نویسنده افزود:
"اقدامات بعدی شورای امنیت نیز مهر تاییدی بود بر اینکه ماموریت این نهاد بین المللی اعمال فشار بر ایران است. همچنین این عقیده در تهران قوت گرفت که قدرت های غربی مسئله هسته ای را بهانه قرار داده اند تا ایران را به لحاظ تسلیحاتی و اقتصادی تضعیف کنند و به هدف نهایی خود که تغییر نظام است، برسند."
نصری در توصیف دومین پیامد تحریم های فوق نوشت:
"این اقدامات به معنای نادیده گرفتن کامل تبعات عملی انزوای کشوری است که سال هاست در منطقه حساس خاورمیانه با گروه های افراطی مانند "داعش" و امثال آنها مبارزه می کند."
وی به بیش از یک دهه نبرد ایران با گروهک های تروریستی "جیش العدل" و "جندالله" در مرزهای شرقی کشورمان اشاره کرد و مبارزه با گروه های سنی افراطی در مرزهای جنوبی به خصوص استان خوزستان را نیز یادآور شد.
نصری با تاکید بر نفت خیز بودن منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس، نقش ایران را در مهار این تحرکات افراطی و تروریستی و تامین امنیت این منابع غنی انرژی، تعیین کننده دانست.
این کارشناس حقوق بین الملل با یادآوری نقش ایران در مهار داعش در عراق و جلوگیری از جنایات بیشتر این گروه با کمک به کردها و ارتش عراق برای شکست حصر منطقه "آمرلی" و تجهیز نیروهای مردمی این کشور، درباره سومین پیامد نامطلوب اقدامات شورای امنیت علیه ایران نوشت:
"با در نظر گرفتن شرایط وخیم عراق و سوریه، تحریم تسلیحات متعارف ایران با حقایق ژئوپولیتیک و تحولات منطقه هیچ تناسبی ندارد. این تحریم های غیرواقع بینانه باز هم اختیارات و استقلال شورای امنیت را زیر سوال می برد."
نصری با اشاره به اینکه ترانزیت مواد مخدر از طریق افغانستان به اروپا و روسیه یکی از چالش های امنیتی جدی منطقه است، چهارمین پیامد نامطلوب تحریم های شورای امنیت را تضعیف نقش ایران در مقابله با این تهدیدات دانست و افزود:
"ایران بیش از 4 هزار سرباز خود را در مبارزه با مواد مخدر از دست داده است و در حالی که کارتل های تجارت مواد مخدر در مرزهای شرق این کشور رو به روز خود را با مدرن ترین تسلیحات تجهیز می کنند، ایران با تحریم تسلیحاتی دست به گریبان است که قابلیت های آن برای مبارزه با مواد مخدر را به شدت کاهش می دهد."
نصری با یادآوری شرایط بحرانی منطقه و تهدید فزاینده داعش، تاکید کرد:
"اکنون شرایط به گونه ای وخیم شده که برخی از مقامات رسمی کاخ سفید نیز همکاری امنیتی با ایران علیه داعش را مد نظر قرار داده اند. لغو تحریم های سازمان ملل به عنوان بزرگ ترین مانع قانونی در این خصوص ضروری است.
نویسنده لغو تحریم های ایران در صورت دستیابی به توافق هسته ای را موجب تقویت اعتبار شورای امنیت و سازمان ملل دانست و در پایان نوشت:
"تداوم تحریم های تسلیحاتی ایران برغم طرح پیشنهاد همکاری با این کشور برای مقابله با داعش و سایر تهدیدات امنیتی خاورمیانه از سوی واشنگتن، نشان می دهد که آمریکا و متحدانش راهبرد روشنی در سیاست خارجی خود در قبال خاورمیانه ندارند."
رسانام**9330**2017


03/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن