تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816450622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد آرامش در میان مردگان


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: نقش گدا در داستان فیلم "آرامش در میان مردگان" برگرفته از یک شخصیت طردشده اجتماع است که نمونه‌های واقعی آن در جامعه وجود دارد. به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه نشست نقد و بررسی فیلم "آرامش در میان مردگان" در خبرگزاری مهر، مهسا مهجور درباره دلیل حضور خود در اثری که شخصیت های اصلی فیلم زن هستند، گفت: "گلاب آدینه استاد من در زمینه بازیگری است و در هر کاری از من دعوت کند. به طور حتم ظاهر می شوم. با توجه به اینکه این فیلم نخستین تجربه کارگردان محسوب می شود و من شناختی از وی نداشتم، به دعوت آدینه و جذابیت بازی در مقابل استادم در این فیلم حضور پیدا کردم." وی در ادامه خاطرنشان کرد: "فیلمنامه "آرامش در میان مردگان " اثری ساده، جمع و جور و پر از شخصیت بود. کاراکترهایی که همگی واقعی و دارای ما به ازاء بیرونی در جامعه هستند. وقتی هم فیلم ساخته شد، بسیار شبیه فیلمنامه درآمد که ویژگی بزرگی برای یک اثر محسوب می شود. همچنین این فیلم از لایه های مختلفی برخوردار است و برای درک بهتر باید آن را بیش از یکبار دید." این بازیگر در مورد نقش خود در این فیلم اظهار داشت: "من بازی در چنین نقش هایی را که از جامعه طرد شده اند پیش از این تجربه کرده ام. شخصیتی که در اصل گدا نیست و بر اساس مطالبی که مطرح می کند ـ و احتمالا دروغ است ـ به خاطر مشکلات حرکتی شوهر بنایش که دچار آسیب دیدگی شده به گدایی رو آورده است. با توجه به نوع نقش گریم سنگینی نیز روی چهره ام انجام شد تا با شخصیت دختر همخوانی داشته باشد." مهجور در مورد شیوه نزدیک شدن به نقش توضیح داد: "با خانم آدینه تمرینات مشترکی زیادی در مورد نحوه گویش، تکرار کلمات از سوی دختر و نوع پوشش این شخصیت انجام دادیم تا نقش برای مخاطب قابل باور باشد. ویژگی دختر در اصل بیان کلیشه وار و یکنواخت جملات عاری از حس و حال و تقریباً به شیوه مکانیکی بود." این نقش پرداز در مورد شکسته شدن چهره ای که مخاطبان سینمایی و تئاتری از او در کارهایش می شناسند، اعلام کرد: "هر نقش ویژگی های خاصی دارد و بر اساس همین خصوصیات ایجاب می کند یک بازیگر چهره ای زیبا یا نازیبا داشته باشد. بازیگری موفق است که از هیچ نوع گریمی برای نزدیک شدن به نقش خودداری نکند و قالب های مختلف را تجربه کند. البته کارکرد گریم در مدیوم سینما بسیار بیشتر از تئاتر است." مهجور در مورد اهمیت حضور بازیگردان در فیلم های سینمایی گفت: "هر بازیگری سبک و شبوه خاص خودش را دارد و حضور بازیگردان باعث هماهنگی میان بازی های متفاوت یک فیلم می شود. البته اینکه چه کسی بازیگردان باشد خیلی مهم است. در حال حاضر افرادی به عنوان بازیگردان در برخی آثار دیده می شوند که هیچ تجربه ای در این عرصه ندارند. هر چند من این شانس را داشتم که در بیشتر کارهایم گلاب آدینه بازیگردان باشد." وی در مورد حضور کمرنگ بازیگران تئاتر در سینما نسبت به سال های گذشته عنوان کرد: "در طول سال چند فیلم خوب با نقش های خوب ماندگار در سینما ساخته می شود که مجالی برای بروز هنر یک بازیگر تعلیم یافته تئاتر به وجود بیاورد؟ بیشتر نقش های سینما در این چند سال بر اساس زیبایی چهره بازیگران نوشته شده تا اینکه به توانایی و قدرت بازیگری توجه نشان بدهد." مهرداد فرید در مورد حضور گلاب آدینه در نقش شخصیت اصلی فیلم گفت: "اینکه آدینه پذیرفت در این پروژه به عنوان بازیگر حضور داشته باشد نشاندهنده روحیه جسورانه و تجربه گرای اوست. به خصوص که این بازیگر از میزان توانایی من در زمینه ساخت فیلم هیچ اطلاعی نداشت. چون من اصلاً سابقه ساخت فیلم داستانی نداشتم و کارهایم در حیطه سینمای مستند بود. به هر حال حضور وی فرصت مغتنمی برای این فیلم بود تا سایر بازیگران به حضور در این اثر تمایل پیدا کنند." وی در خصوص ناهمخوانی سطح بازی آدینه با برخی نابازیگران "آرامش در میان مردگان" توضیح داد: "خودم وقتی به عنوان تماشاگر به فیلم نگاه می کنم در برخی سکانس ها متوجه این دوگانگی در بازی ها می شوم. در سکانسی که چند دختر جوان طیبه را سوار می کنند نیاز به حضور چند جوان به شدت سطحی بود که نوع خنده، ترس و حالت فرارشان بر سطحی بودن این افراد دلالت کند. فکر می کنم باید نوع بازی شخصیت ها با شیوه اجرایی آدینه به خاطر ویژگی های شخصیتی متفاوت باشد." این کارگردان ادامه داد: "برای اینکه بتوان برای هر نقشی یک بازیگر خوب و حرفه ای در اختیار داشت باید در سطح کارگردانی همانند بهرام بیضایی بود تا بازیگران حاضر به ایفای هر نوع نقشی باشند. همانطور که مهسا مهجور به خاطر حضور گلاب آدینه بازی در این فیلم را پذیرفت. اما چون من بیضایی نیستم برای همه نقش ها نتوانستم از یک بازیگر خوب استفاده کنم." وی در مورد مشکلات بودجه و امکاناتی فیلم اعلام کرد: "این اثر با استفاده از 77 حلقه 400 فیتی ساخته شد. در حالی که به طور معمول در ایران با 120 حلقه یک فیلم سینمایی تولید می شود. بنابراین مجبور بودیم بیشتر سکانس ها را حداکثر در دو برداشت بگیریم. این نوع کارکردن ریسک بالایی دارد. ما در این فیلم از کمک های متعارفی که به همه فیلم ها می شود، همانند برخی که برای ساخت فیلم اول شان وام های کلان می گیرند و آثارشان در بهترین زمان اکران می شود، کاملا محروم بودیم." فرید در خصوص ارجاع های مذهبی "آرامش در میان مردگان" و حضور طیبه در امامزاده توضیح داد: "این شخصیت در یک جامعه اسلامی دست به سفر زده است. دین و مذهب در کشور ما نهادینه شده و برخی مواقع مناسک دینی به صورت لایه های ظاهری خود را نشان می دهد. مسئول آسایشگاه هم کمک خاصی در جهت ادامه مسیر طیبه نمی کند. برداشت شخصیت اصلی داستان از دین بیشتر فطری است، در حالی که آدم های مذهبی فیلم به ظاهر دین بسنده کرده اند." این فیلمساز در مورد دنیای ذهنی شخصیت اصلی داستان و بی توجهی به وسایل ارتباط جمعی گفت: "دنیای ماشینی تا آستانه قبرستان ادامه پیدا می کند. در تیتراژ ابتدایی فیلم حتی آماده کردن مرده برای تدفین نیز به صورت ماشینی انجام می شود و تا خاکسپاری شخص از دنیا رفته تداوم دارد. تلویزیونی که توسط مرد گورکن به طبیه داده می شود مورد استفاده قرار نمی گیرد، چون این فرد نسبت به دنیای ماشینی بی تفاوت است و فیلم همین تعارض را به تصویر می کشد." سازنده "آرامش در میان مردگان" در مورد تاثیرپذیری از فلینی و مهرجویی اظهار داشت: "هر کارگردانی تحت تاثیر بزرگان سینما قرار می گیرد. من از طریق فیلم دیدن و کتاب خواندن با سینما آشنا شدم؛ نه از طریق تحصیل در رشته های دانشگاهی. تماشای آثار شاخص سینماگران بزرگ به هر صورت باعث شکل گیری دانش سینمایی من شده است. تاثیرپذیری مناسب به نظر من نه تنها عیب نیست، بلکه یک ویژگی مثبت محسوب می شود. مهرجویی نیز در ساخت فیلم سینمایی "هامون" در بخش های رویاها و حضور آدم های کوتوله تحت تاثیر فلینی بوده است."




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن