واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: نقش گدا در داستان فیلم "آرامش در میان مردگان" برگرفته از یک شخصیت طردشده اجتماع است که نمونههای واقعی آن در جامعه وجود دارد. به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه نشست نقد و بررسی فیلم "آرامش در میان مردگان" در خبرگزاری مهر، مهسا مهجور درباره دلیل حضور خود در اثری که شخصیت های اصلی فیلم زن هستند، گفت: "گلاب آدینه استاد من در زمینه بازیگری است و در هر کاری از من دعوت کند. به طور حتم ظاهر می شوم. با توجه به اینکه این فیلم نخستین تجربه کارگردان محسوب می شود و من شناختی از وی نداشتم، به دعوت آدینه و جذابیت بازی در مقابل استادم در این فیلم حضور پیدا کردم." وی در ادامه خاطرنشان کرد: "فیلمنامه "آرامش در میان مردگان " اثری ساده، جمع و جور و پر از شخصیت بود. کاراکترهایی که همگی واقعی و دارای ما به ازاء بیرونی در جامعه هستند. وقتی هم فیلم ساخته شد، بسیار شبیه فیلمنامه درآمد که ویژگی بزرگی برای یک اثر محسوب می شود. همچنین این فیلم از لایه های مختلفی برخوردار است و برای درک بهتر باید آن را بیش از یکبار دید." این بازیگر در مورد نقش خود در این فیلم اظهار داشت: "من بازی در چنین نقش هایی را که از جامعه طرد شده اند پیش از این تجربه کرده ام. شخصیتی که در اصل گدا نیست و بر اساس مطالبی که مطرح می کند ـ و احتمالا دروغ است ـ به خاطر مشکلات حرکتی شوهر بنایش که دچار آسیب دیدگی شده به گدایی رو آورده است. با توجه به نوع نقش گریم سنگینی نیز روی چهره ام انجام شد تا با شخصیت دختر همخوانی داشته باشد." مهجور در مورد شیوه نزدیک شدن به نقش توضیح داد: "با خانم آدینه تمرینات مشترکی زیادی در مورد نحوه گویش، تکرار کلمات از سوی دختر و نوع پوشش این شخصیت انجام دادیم تا نقش برای مخاطب قابل باور باشد. ویژگی دختر در اصل بیان کلیشه وار و یکنواخت جملات عاری از حس و حال و تقریباً به شیوه مکانیکی بود." این نقش پرداز در مورد شکسته شدن چهره ای که مخاطبان سینمایی و تئاتری از او در کارهایش می شناسند، اعلام کرد: "هر نقش ویژگی های خاصی دارد و بر اساس همین خصوصیات ایجاب می کند یک بازیگر چهره ای زیبا یا نازیبا داشته باشد. بازیگری موفق است که از هیچ نوع گریمی برای نزدیک شدن به نقش خودداری نکند و قالب های مختلف را تجربه کند. البته کارکرد گریم در مدیوم سینما بسیار بیشتر از تئاتر است." مهجور در مورد اهمیت حضور بازیگردان در فیلم های سینمایی گفت: "هر بازیگری سبک و شبوه خاص خودش را دارد و حضور بازیگردان باعث هماهنگی میان بازی های متفاوت یک فیلم می شود. البته اینکه چه کسی بازیگردان باشد خیلی مهم است. در حال حاضر افرادی به عنوان بازیگردان در برخی آثار دیده می شوند که هیچ تجربه ای در این عرصه ندارند. هر چند من این شانس را داشتم که در بیشتر کارهایم گلاب آدینه بازیگردان باشد." وی در مورد حضور کمرنگ بازیگران تئاتر در سینما نسبت به سال های گذشته عنوان کرد: "در طول سال چند فیلم خوب با نقش های خوب ماندگار در سینما ساخته می شود که مجالی برای بروز هنر یک بازیگر تعلیم یافته تئاتر به وجود بیاورد؟ بیشتر نقش های سینما در این چند سال بر اساس زیبایی چهره بازیگران نوشته شده تا اینکه به توانایی و قدرت بازیگری توجه نشان بدهد." مهرداد فرید در مورد حضور گلاب آدینه در نقش شخصیت اصلی فیلم گفت: "اینکه آدینه پذیرفت در این پروژه به عنوان بازیگر حضور داشته باشد نشاندهنده روحیه جسورانه و تجربه گرای اوست. به خصوص که این بازیگر از میزان توانایی من در زمینه ساخت فیلم هیچ اطلاعی نداشت. چون من اصلاً سابقه ساخت فیلم داستانی نداشتم و کارهایم در حیطه سینمای مستند بود. به هر حال حضور وی فرصت مغتنمی برای این فیلم بود تا سایر بازیگران به حضور در این اثر تمایل پیدا کنند." وی در خصوص ناهمخوانی سطح بازی آدینه با برخی نابازیگران "آرامش در میان مردگان" توضیح داد: "خودم وقتی به عنوان تماشاگر به فیلم نگاه می کنم در برخی سکانس ها متوجه این دوگانگی در بازی ها می شوم. در سکانسی که چند دختر جوان طیبه را سوار می کنند نیاز به حضور چند جوان به شدت سطحی بود که نوع خنده، ترس و حالت فرارشان بر سطحی بودن این افراد دلالت کند. فکر می کنم باید نوع بازی شخصیت ها با شیوه اجرایی آدینه به خاطر ویژگی های شخصیتی متفاوت باشد." این کارگردان ادامه داد: "برای اینکه بتوان برای هر نقشی یک بازیگر خوب و حرفه ای در اختیار داشت باید در سطح کارگردانی همانند بهرام بیضایی بود تا بازیگران حاضر به ایفای هر نوع نقشی باشند. همانطور که مهسا مهجور به خاطر حضور گلاب آدینه بازی در این فیلم را پذیرفت. اما چون من بیضایی نیستم برای همه نقش ها نتوانستم از یک بازیگر خوب استفاده کنم." وی در مورد مشکلات بودجه و امکاناتی فیلم اعلام کرد: "این اثر با استفاده از 77 حلقه 400 فیتی ساخته شد. در حالی که به طور معمول در ایران با 120 حلقه یک فیلم سینمایی تولید می شود. بنابراین مجبور بودیم بیشتر سکانس ها را حداکثر در دو برداشت بگیریم. این نوع کارکردن ریسک بالایی دارد. ما در این فیلم از کمک های متعارفی که به همه فیلم ها می شود، همانند برخی که برای ساخت فیلم اول شان وام های کلان می گیرند و آثارشان در بهترین زمان اکران می شود، کاملا محروم بودیم." فرید در خصوص ارجاع های مذهبی "آرامش در میان مردگان" و حضور طیبه در امامزاده توضیح داد: "این شخصیت در یک جامعه اسلامی دست به سفر زده است. دین و مذهب در کشور ما نهادینه شده و برخی مواقع مناسک دینی به صورت لایه های ظاهری خود را نشان می دهد. مسئول آسایشگاه هم کمک خاصی در جهت ادامه مسیر طیبه نمی کند. برداشت شخصیت اصلی داستان از دین بیشتر فطری است، در حالی که آدم های مذهبی فیلم به ظاهر دین بسنده کرده اند." این فیلمساز در مورد دنیای ذهنی شخصیت اصلی داستان و بی توجهی به وسایل ارتباط جمعی گفت: "دنیای ماشینی تا آستانه قبرستان ادامه پیدا می کند. در تیتراژ ابتدایی فیلم حتی آماده کردن مرده برای تدفین نیز به صورت ماشینی انجام می شود و تا خاکسپاری شخص از دنیا رفته تداوم دارد. تلویزیونی که توسط مرد گورکن به طبیه داده می شود مورد استفاده قرار نمی گیرد، چون این فرد نسبت به دنیای ماشینی بی تفاوت است و فیلم همین تعارض را به تصویر می کشد." سازنده "آرامش در میان مردگان" در مورد تاثیرپذیری از فلینی و مهرجویی اظهار داشت: "هر کارگردانی تحت تاثیر بزرگان سینما قرار می گیرد. من از طریق فیلم دیدن و کتاب خواندن با سینما آشنا شدم؛ نه از طریق تحصیل در رشته های دانشگاهی. تماشای آثار شاخص سینماگران بزرگ به هر صورت باعث شکل گیری دانش سینمایی من شده است. تاثیرپذیری مناسب به نظر من نه تنها عیب نیست، بلکه یک ویژگی مثبت محسوب می شود. مهرجویی نیز در ساخت فیلم سینمایی "هامون" در بخش های رویاها و حضور آدم های کوتوله تحت تاثیر فلینی بوده است."
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 395]