تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834564889
پرسش و پاسخ مهدوی/3 حضرت مهدی(عج) در چه مکانی اقامت دارند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پرسش و پاسخ مهدوی/3
حضرت مهدی(عج) در چه مکانی اقامت دارند
بعضى از احادیث معتبر استفاده مىشود، امام زمان(عج) در غیبت کبرى در مکان خاصى و در شهر معینى استقرار دائم ندارند، بلکه براى انجام وظایف و تکالیفى به مسافرت و سیر و حرکت میپردازند و در اماکن مختلف زیارت شدهاند.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از سؤالاتی که در خصوص امام زمان(عج) مطرح میشود این است که در عصر غیبت کبرى حضرت مهدى(عج) در چه مکانى اقامت دارند؟ و چگونه زندگى مىکنند؟ خوراک، غذا، لباس و خوابگاه ایشان چگونه است و از کجا تهیه مىشود؟ آیتالله لطفالله صافی گلپایگانی در کتاب «پاسخ به ده پرسش» این گونه پاسخ میدهند: اصولاً باید توجه داشت که اگر در موضوع غیبت این گونه نقاط مکتوم بماند، ایجاد شک و شبههاى نمىکند؛ چنان که روشن شدن آن نیز در ثبوت و اثبات اصل غیبت مداخلهاى ندارد و وقتى غیبت شخص امام(عج) و مخفى بودن ایشان معقول و منطقى باشد، چنانکه هست و به آن ایمان داریم مخفى بودن این خصوصیات به طریق اولى معقول و منطقى خواهد بود و جهل به این گونه امور، دلیل بر هیچ مطلبى نخواهد شد. این پرسشها، با پرسش از اینکه امام هم اکنون در چه نقطهاى است؟ یا با ما چند متر یا چند هزار کیلومتر فاصله دارد؟ یا امروز چه غذایى میل فرموده است؟ یا چند ساعت استراحت کرده و چه مقدار راهپیمایى کرده فرقى ندارد و بىاطلاعى ما از آن به جایى ضرر نمىزند، و عقیدهاى را متزلزل نمىسازد، خدایى که به حکمت بالغه و قوه قاهره و مصلحت تامه خود، امام را در پرده غیبت قرار داده است، قادر است این خصوصیات را نیز طبق مصلحت از مردم پنهان سازد. مع ذلک براى اینکه به این پرسش، پاسخ مختصرى داده شود، عرض مىکنیم بر حسب آنچه از بعضى احادیث و حکایات معتبر استفاده مىشود، امام روحى له الفدا در غیبت کبرى در مکان خاصى و در شهر معینى استقرار دائم ندارند که از آن مکان و آن شهر خارج نگردند و به محل دیگر تشریف نبرند، بلکه براى انجام وظایف و تکالیفى به مسافرت و سیر و حرکت، انتقال از مکانى به مکان دیگر، مىپردازند و در اماکن مختلف بر حسب بعضى از حکایات زیارت شدهاند. از جمله شهرهایى که مسلم به مقدم مبارکشان مزین شده است، مدینه طیبه؛ مکه معظمه، نجف اشرف، کوفه، کربلا، کاظمین، سامرا، مشهد، قم و بغداد است و مقامات و اماکنى که آن حضرت در آن اماکن تشریف فرما شدهاند، متعدد است؛ مانند مسجد جمکران قم، مسجد کوفه، مسجد سهله، مقام حضرت صاحبالامر در وادىالسلام نجف و در حلّه، بعید نیست که اقامتگاه اصلى ایشان، یا اماکنى که بیشتر آمد و شدشان در آنجاها است، مکه معظمه و مدینه طیبه و عتبات مقدسه باشد. اگر پرسش شود: پس حضرت امام زمان(عج) با کوه رضوى و ذى طوى چه ارتباطى دارند که در دعاى ندبه است: «لَیْتَ شِعْری أَیْنَ اسْتَقَرَّتْ بِکَ النَّوى، بَلْ أَیُّ أَرْض تُقِلُّکَ أَوْ ثَرى أَبِرَضْوى أَوْ غَیْرِها أَمْ ذی طُوى». پاسخ داده مىشود: راجع به این موضوع در کتاب فروغ ولایت در بخش دوم توضیح داده ایم، در اینجا هم بطور مختصر اشاره مىکنیم که: این دو مکان برحسب کتب معاجم و تواریخ نیز از اماکن مقدس است و محتمل است که حضرت بعضى از اوقات شریف خود را در این دو مکان به عبادت و خلوت گذرانده باشند و این جمله هیچ دلالتى براین که این دو مکان یا یکى از آنها اقامتگاه دائمى آن حضرت است، ندارد. چنانکه در کتاب فروغ ولایت شرح دادهام، این استفهامها استفهام حقیقى نیست، بلکه به انگیزه بیان سوز هجران و اظهار تأسف و تلهف از فراق و حرمان از فیض حضور و تأخیر عصر ظهور گفته شده است؛ علاوه بر اینکه بعضى از عبارات دعاى شریف ندبه دلالت دارد بر این که ایشان در بین مردم هست و از بین مردم خارج نیست، مثل این جمله: «بِنَفْسی أَنْتَ مِنْ مُغَیَّب لَمْ یَخْلُ مِنّا بِنَفْسی أَنْتَ مِنْ نازِح لَمْ یَنْزَحْ مانَزَحَ عَنّا». اگر کسى سؤال کند: پس اینکه در بعضى زبانها است و مخصوصاً برخى از علماى اهل سنت آن را بازگو مىکنند و گاهى آن را بهانه حمله و جسارت به شیعه قرار مىدهند که اینان حضرت صاحب الامر علیه السّلام را در سرداب سامرا مخفى مىدانند، چه مصدرى دارد؟ جواب داده مىشود که: جز جهل بعضى از اهل سنت و غرضورزى و خیانت برخى دیگر که شیعه اهل بیت(ع) را متهم مىسازند و از دروغپردازى و تهمت و افترا کوتاهى نمىکنند، هیچ گونه مصدرى ندارد و تمام اخبار و احادیث و حکایات این موضوع را که امام(عج) در سرداب سامرا مختفى هستند، رد مىکنند و در کتاب منتخبالاثر و نوید امن و امان نیز کذب این افتراء ثابت شده است و در اخبار و احادیث حتى خبر رشیق، خادم معتضد عباسى اسمى از سرداب نیست. فقط در یک روایتى که بر حسب آن، خانه آن حضرت بار دیگر مورد حمله سپاهیان دولتى قرار گرفت، از سرداب، صداى قرائت شنیدند اسمى از سرداب برده شده است و طبق این روایت هم امام(عج) در حالى که فرمانده نظامیان با سربازانشان در سرداب را گرفته بودند، حضرت از سرداب بیرون آمدند و تشریف بردند. پس از آنکه سربازها همه رسیدند، فرمانده فرمان ورود به سرداب را داد سربازهایى که دیده بودند آن حضرت بیرون آمدند، گفتند: مگر آن کس نبود که بیرون رفت و بر تو عبور کرد؟ گفت: او را ندیدم، چرا او را رها کردید؟ گفتند: ما گمان مىکردیم تو او را مىبینى. حاصل اینکه موضوع مختفى بودن آن حضرت در سرداب، یکى از دروغهاى بزرگى است که به شیعه بستهاند، ولى قابل انکار نیست که خانه حضرت امام حسن عسکرى(ع) سالها در دوران غیبت صغرى مقرّ آن حضرت بوده است و بعضى از خلفا هم این مطلب را مىدانستند و لذا در روایت رشیق خادم است که معتضد، نشانى خانه و خادمى را که بر در آن ایستاده است به رشیق داد. چنان که از بعضى حکایات و تواریخ استفاده مىشود، معتمد خلیفه و راضى بلکه احتمالا مقتدر نیز از جریان امور کم و بیش مطلع بودهاند و امام(عج) و نواب او را مىشناختند، و بعد هم از خلفاى دیگر که در عصر غیبت کبرى بودهاند، ناصر خلیفه که از اعاظم و علماى خلفاى بنى عباس است، عارف به آن حضرت بوده است و درى که هم اکنون بر صفه سرداب است و از آثار باستانى و نفایس اشیاى عتیقه است، در عصر او و به امر او، ساخته است. به این جهت که خانه و سرداب موجود، از بیوت مقدس است و بدون شک و شبهه محل عبادت و مقر و منزلگاه سه نفر از ائمه اهل بیت(ع) بوده است، از آغاز مورد نظر شیعیان و دوستان و حتى خلیفهاى مثل «ناصر» بوده و عبادت و اطاعت خدا را در آن اماکن شریفه مغتنم مىشمردند و آن را از مصادیق مسلم آیه: «فی بُیُوت أذِنَ ا للهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الآصالِ» مىدانستند. و ما هم امروز، بر اساس همین ملاحظات، این اماکن رفیع را احترام مىکنیم و عبادت در آن اماکن را فوز عظیم مىشماریم و آرزومند زیارت سرداب و نماز و عبادت در آنجا هستیم. اما پاسخ این پرسش که: لباس و غذا و خوابگاه ایشان چگونه است؟ آنچه مسلم است این است که در امور و کارهاى عادى حضرت ملتزم به توجیهات و تکالیف شرعى است و آداب و برنامههاى واجب و مستحب این کارها را مو به مو رعایت مىکنند و محرمات و مکروهات را ترک مىفرمایند. بلکه در مورد مباحات نیز ترک و فعل ایشان، بر اساس دواعى عالى و مقدس است و براى دواعى نفسانى، کارى از آن حضرت، اگر چه فایده آن جسمانى و اشباع غرایز جسمى باشد، صادر نمىشود، به عبارت دیگر هر یک از اعمال و افعال، براى آن حضرت وسیله است نه هدف. و اما اینکه امور معاش و تهیه غذا و پوشاک براى امام(عج) در عصر غیبت به طور عادى است یا به نحو اعجاز؟ جوابش این است که: به طور عادى بودن این امور امکان دارد و مانعى ندارد، چنانکه بر حسب بعضى از حکایات در برخى از موارد نیز به نحو اعجاز جریان یافته است. در حالى که خداوند متعال حضرت مریم(س) مادر حضرت عیسى(ع) را مخصوص به عنایت خود قرار دهد و از عالم غیب او را روزى دهد، چنانکه قرآن مجید صریحاً مىفرماید: «کُلَمّا دَخَلَ عَلَیْها زَکَرِیّا الْمِحْرابِ وَجَدَ عِنْدَها رِزْقاً، قالَ یا مَرْیَمُ أَنّى لَکِ هذا قالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدَ اللهِ اِنَّ اللهَ یَرْزُقُ مَنْ یَشاءُ بِغَیْرِ حِساب» استبعادى ندارد که وصى اوصیاء و خاتم اولیاء و وارث انبیاء را از خزانه غیب خود رزق و روزى دهد و تمام وسایل معاش او را به هر نحوى که مصلحت باشد، فراهم سازد. انتهای پیام/
93/08/30 - 11:47
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
پرسش و پاسخ مهدوی/2 آیا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی(عج) با اعتقاد به رجعت هماهنگی دارد
پرسش و پاسخ مهدوی 2آیا اعتقاد به ظهور حضرت مهدی عج با اعتقاد به رجعت هماهنگی دارداصل مسأله رجعت و بازگشت اموات یک مسأله اسلامی است و وقوع آن در زمانهای گذشته بر حسب آیات متعدد قرآن مجید ثابت است وقتی این طور شد به دلیل اینکه در گذشته نظیر داشته است امکان وقوع مجدد آن در آخرالپرسش و پاسخ مهدوی/۱ آیا قیام امام مهدی(عج) با کشتار و خونریزی همراه است
پرسش و پاسخ مهدوی ۱آیا قیام امام مهدی عج با کشتار و خونریزی همراه استپس از بررسی روایات چنین به دست میآید که درباره حجم و عدد قتل و کشتار افراط و تفریط شده و واقع چیز دیگری است سیاست امام مهدی عج سیاست پیامبر ص است گاهی مقتضای عدالت و گستردن عدالت بر جامعه این است که دشمناچاپ بیست و پنجم برای زندگی حضرت زینب(س) به روایت سیدمهدی شجاعی
چاپ بیست و پنجم برای زندگی حضرت زینب س به روایت سیدمهدی شجاعیکتاب آفتاب در حجاب روایت سیدمهدی شجاعی از زندگی حضرت زینب س توسط انتشارات نیستان به چاپ بیست و پنجم رسید به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس آفتاب در حجاب روایتی است از زندگی حضرت زینب از کودکی تا عاشورا تا اسامقایسه قیام امام حسین (ع)و حضرت مهدی (ع)در« ماه چهاردهم»
مقایسه قیام امام حسین ع و حضرت مهدی ع در ماه چهاردهم برنامه ماه چهاردهم که هر هفته مباحث مرتبط با مهدویت را مورد بررسی قرار می دهد این هفته به موضوع قیام امام حسین ع و حضرت مهدی ع می پردازد این برنامه جمعه 23آبان ساعت12 10 از شبکه سه سیما پخش می شود سید حسینی تهیهپرسش و پاسخ حسینی/۶ دیدگاه اهل سنت درباره «عاشورا» چیست
پرسش و پاسخ حسینی ۶دیدگاه اهل سنت درباره عاشورا چیستاکثریت اهل تسنن محب اهل بیت ع هستند آنان عوامل حادثه عاشورا را مورد نکوهش و گاهی مورد لعن قرار میدهند تفتازانی از متکلمین بنام اهل سنت میگوید ظلمی که بر اهل بیت پیامبر ص انجام گرفته نمیتوان آن را پنهان کرد به گزارش خحضرت عباس هم ویژگی سید را دارند
سید به چه کسی می گویند حضرت عباس هم ویژگی سید را دارند در اصطلاح كسى را مى توان سيد گفت كه حسب و نسب وى از سوى پدر به حضرت عبدالمطلب بن هاشم عليهماالسلام جد بزرگوار رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم برسد به گزارش خبرنگار خیمهگاه باشگاه خبرنگاران در اصطلاح كسى را مى توان سيدمهدی مهدویکیا روی پرده سینما
مهدی مهدویکیا روی پرده سینما تاریخ انتشار سه شنبه 27 آبان 1393 ساعت 06 00 | شماره خبر 1723694920496386259 تعداد بازدید 1 پ پ زندگی شخصی و فوتبالی مهدی مهدوی کیا به زودی در قالب فیلمی مستند کلید می خورد تا بعد از آماده شدن در سینماها اکران عمومی شود امیرحسین حیدری کارگردانمدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان کرمانشاه خبر داد برگزاری نخستین آزمون سراسری مهدویت در کرمانشاه
مدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج استان کرمانشاه خبر دادبرگزاری نخستین آزمون سراسری مهدویت در کرمانشاهمدیر بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج استان کرمانشاه از برگزاری نخستین آزمون سراسری مهدویت در استان کرمانشاه همزمان با سراسر کشور خبر داد بهروز همتی امروز در گفتوگو باپرسشهای کودکان درباره خدا در کتابی پاسخ داده شد
پرسشهای کودکان درباره خدا در کتابی پاسخ داده شدکتاب پرسشهای من درباره خدا تألیف ناصر نادری به زودی از سوی انتشارات مدرسه برای مخاطبان کودک منتشر میشود ناصر نادری نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس از انتشار چندین کتاب تازهاش در آیحضرت مهدی(عج) با چه سلاحی ظهور میکند؟ |اخبار ایران و جهان
حضرت مهدی عج با چه سلاحی ظهور میکند خداوند در عصر ظهور تمامي تسليحات پيشرفته را از کارمی اندازد و مردم ناگزيرند در جنگ از همان سلاحهاي ابتدايي استفاده می کنند کد خبر ۴۴۹۱۸۲ تاریخ انتشار ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - ۰۷ ۰۷ - 14 November 2014 خداوند در عصر ظهور تمامي تسليحات پيشرفته راپرسش و پاسخ پیرامون گریه بر مصائب اهل بیت«ع»، فضیلت عزاداری و آسیب شناسی عزاداری -
پای درس آیت الله مظاهری پرسش و پاسخ پیرامون گریه بر مصائب اهل بیت ع فضیلت عزاداری و آسیب شناسی عزاداری درایام تاسوعا و عاشورای حسینی ع پرسشهایی با موضوع گریه بر مصائب اهل بیت ع فضیلت عزاداری و آسیب شناسی عزاداری همراه با پاسخ آيتالله مظاهری به آن پرسشها از نظر خوانندگهمایش یاوران حضرت زینب در مهدیه شهریار
با حضور یک هزار دانش آموز دختر برگزار شد همایش یاوران حضرت زینب در مهدیه شهریار خبرگزاری پانا در سومین روز از شهادت سالار شهیدان همایش بزرگ یاوران حضرت زینب با حضور دانش آموزان شهرستان شهریار برگزار شد ۱۳۹۳ شنبه ۱۷ آبان ساعت 12 34 به گزارش خبرنگار پانا مراسم عزاداری وپاسخ 8.5 میلیون دانش آموز به پرسش روحانی |اخبار ایران و جهان
پاسخ 8 5 میلیون دانش آموز به پرسش روحانی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام اینکه حدود 8 5 میلیون دانش آموز از سراسر کشور به پرسش مهر رئیس جمهور در سال گذشته پاسخ دادند گفت امروز از 220 برگزیده کشوری تقدیر میشود کد خبر ۴۴۹۹۹۵ تاریخ انتشار ۲۶ آبان ۱۳۹۳ -پرسش و پاسخ: محمدرضا شیرزاد
محمدرضا شیرزاد من یک لپتاپ Asus K56CB دارم چند روز پیش در حال ارتقای درایور گرافیک Nvidia از نسخه 335 به 340 بودم که یکباره نسخه 335 پاک شد اما نسخه 340 نصب نشد از آن زمان هرگاه تلاش میکنم درایور را نصب کنم با خطای «این نرمافزار برای سختافزار شماقلیچ احترامش را نگه دارد وگرنه پاسخی به او میدهم که دیگر نتواند حرف بزند باقری: خداحافظی مکانی به دلیل فشار ر
قلیچ احترامش را نگه دارد وگرنه پاسخی به او میدهم که دیگر نتواند حرف بزندباقری خداحافظی مکانی به دلیل فشار روی او بوده است کسی را به زور در پرسپولیس نگه نمیداریممربی دروازهبانان تیم فوتبال پرسپولیس گفت خداحافظی سوشا مکانی به دلیل فشار زیادی بوده که روی او وجود داشته اما ما کپرسش و پاسخ: وحید از بجنورد
وحید از بجنورد وقتی تعدادی آهنگ روی فلش یا DVD میریزم در پخشکننده خودرو آهنگها به ترتیب حروف الفبا پخش میشوند در سیستم براساس حجم مرتب کردهام و در فلش کپی میکنم اما پخشکننده خودرو بهصورت الفبایی پخش میکند آیا راهی وجود داپرسش و پاسخ: علی قاسمپور از تهران
علی قاسمپور از تهران من از لینوکس Mint استفاده میکنم سرویس جدیدی روی سیستمعامل نصب کردهام که با هربار بوت سیستمعامل فعال میشود و بعد باید بهصورت دستی آن را متوقف کنم آیا راهی وجود دارد این سرویس را بهطور دستی و در مواقع نیاز فعا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها