تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831534460




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مراحل چهارگانه غافلگيري


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم:نقاب دومين فيلم کاظم راست گفتار است. فيلم اول او، عروس خوشقدم از جمله فيلمهاي پرفروش در سالهاي گذشته به حساب مي آمد و از قضا بسياري از بازيگران نقش اول نقاب در آنجا نيز حضور داشتند : امين حيايي ، پارسا پيروزفر و محمدرضا شريفي نيا. اما برخلاف عروس خوشقدم که کمدي بود، نقاب رويه اي ديگر را مي پيمايد که بيشتر يادآور تعليقات معمايي ت جنايي است. فيلم در آغاز چنين نمي نماياند و بيشتر فيلمي عاشقانه بر محور ارتباطات پنهاني به نظر مي رسد. در واقع هدف فيلمساز ارائه اثري بوده که چند بار مخاطب را دچار تعليق کند و به غافلگيري سوقش دهد. از اين نظر فيلم چند محوري مي شود. در آغاز همه چيز بسادگي و نرمي پيش مي رود و بر مبناي کليشه هاي متعارف ؛ آشنايي يک پسر و دختر جوان بر اثريک تصادف و سپس ازدواجشان. مقطع دوم مخدوش شدن رابطه اين زوج است که به موازاتش با حضور شخصي ثالث ، شمايلي مثلث گونه به خود مي گيرد. فيلم از همين جا مضمون نامتعارفي را در سينماي ايران طي دو سه دهه اخيرتجربه مي کند که البته براي تماشاگر نيز بشدت غيرمنتظره است ؛ اما ديري نمي گذرد که اين مقطع نيز نوبت خود را به پروسه اي ديگر مي دهد تا باز حيرت تماشاگر را برانگيزد: دو راس اين رابطه مثلثي درواقع شياداني هستند که مي خواهند به طريقي نامشروع و ناجوانمردانه ، راس ديگر را سرکيسه کنند، تجربه اي که در يک فلاش بک مشخص مي شود و بارها به وسيله آن دو از سر گذرانده شده است. در اينجا تماشاگر نگران يک معصوميت در آستانه خطر است ؛ اما با ورود به مرحله چهام ، نگراني او جاي خود را باز به حيرتي ديگر مي دهد، اين راس سوم ، از شروع ماجرا آگاهانه و به قصد انتقام وارد اين معرکه شده است. به اين ترتيب راست گفتار با گذر از يک فرايند چهارمرحله اي تلاش مي کند جذابيت اثر خود را بر مبناي درهم شکستن مداوم ذهنيت شکل گرفته و تثبيت شده تماشاگرش نسبت به درام داستان در موقعيتي رو به افزايش فراهم کند؛ اما آيا اين مهم تحقق يافته است؟ شکي نيست که عموم تماشاگران در برخورد اوليه ، غافلگير مي شوند و در هر چهار مرحله رودست مي خورند. اين موضوع براي فيلمساز توفيق است. يادآوري اين نکته نيز به جاست که فيلمنامه اوليه کار را پيمان قاسم خاني نوشته است که ابتدا با نام پوکر و سپس با نام شطرنج مطرح شد، ولي در بازنويسي اساسي که کاظم راست گفتار روي آن اعمال کرد، نام آن نيز به «نقاب» تغيير يافت. در آغاز به نظر مي رسد نقاب اسمي است که به دليل پوشش خاص شخصيت زن فيلم در سکانس نخست ، انتخاب شده است ، اما بتدريج آشکار مي شود اين نام ، درواقع تداعي کننده موقعيت فريب دهنده اي است که آدمهاي داستان در تعامل با يکديگر در پيش گرفته اند و هريک با چهره سازي کاذب از هويت و نيت خويش سعي در اغفال طرف مقابلش دارد. از اين نظر شايد خود فيلم نيز يک جور نقاب باشد، در مقابل تماشاگري که هر بار پس از چندين سکانس با وجهه و گونه جديدي در فيلم روبه رو مي شود. با اين حساب ، فيلم قرار است درامي را تعريف کند که در آن ، موقعيتي پيچيده ترسيم شود تا به موازات پيشرفت سطح ماجرا، در عمق آن نيز منويات پنهان هر يک از آدمهاي داستان بعد منطقي روايي خويش را حفظ کند. به نظر مي رسد اين ايده اي است که فيلمساز نتوانسته بخوبي پرورشش دهد و دچار شتابزدگي در طرح و گسترش آن مي شود. صحنه عقد نگار و کامران روي عرشه قايق را به ياد آوريم. زماني که قرار است عروس ، پاسخ بله را به عاقد بدهد، کارگردان فلاش بک هايي با کاتهاي سريع و رنگ سياه و سفيد به مقابل چشم مخاطب مي آورد. ما مفهوم اين فلاش بکها را در اواخر داستان متوجه مي شويم ؛ اما حضور آن در ابتداي فيلم ، نوعي انحراف را در ذهن تماشاگر ايجاد مي کند و شک او را نسبت به موقعيت جايي در درام برمي انگيزد. اين شک ، مخدوش کننده منطق دروني اثر است و براي همين هر لحظه منتظريم تا نوبت افشاي راز آن فلاش بکها فرابرسد. چنين انتظاري ، فرمول جذابيت فيلم را با ناکارآمدي روبه رو مي کند. از طرف ديگر، در وجه معمايي فيلم مي توان اشکالات و خلاهاي فراواني را يافت. از چگونگي پيدا کردن کامران و نيما از سوي نگار (روژان) گرفته تا برخي نزديکي ها که اساس منطقي شکل گيريشان بسيار ضعيف است (مانند قضيه فيلم کازابلانکا) اما با اين حال پيشرفت راست گفتار در فاصله بين فيلم اول و فيلم دومش موضوعي بسيار محسوس است و همين باعث مي شود که نقاط ضعف فيلم کمتر به چشم بيايد. ضمن آن که جرح و تعديلات انجام گرفته روي فيلم تا حدي ارزيابي را دچار تعليق مي کند و همانند آن پايان بندي شلخته ، معلوم نيست حاصل چنين رهيافتي است يا در اثر بدسليقگي فيلمساز شکل گرفته ، نکته اي که البته به نوعي مي توان بر تشتت ساختاري وجوه بصري و ميزانسي کار (جدا از فيلمبرداري زرين دست و در ارتباط با عنصر کارگرداني) نيز تعميمش داد؛ ولي از کاظم راست گفتار 64 ساله که سينما و تئاتر را به صورت آکادميک در دانشگاه فرا گرفته است و فوق ليسانس پژوهشگري هنر نيز دارد، انتظاري فراتر از چيزي به نام نقاب مي رود.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن