تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):روزه‏دارى كه زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نكرده روزه‏اش به چه كارش خواهد آمد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819238745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش حاشیه نشینی؛مانع توسعه شهری زاهدان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: افزایش حاشیه نشینی؛مانع توسعه شهری زاهدان روزنامه سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه مطلبی با عنوان " افزایش حاشیه نشینی؛مانع توسعه شهری زاهدان" است چاپ و منتشر کرد.


در این مطلب آمده است: شهرها با رشد سریع جمعیت و ساخت و ساز آپارتمان ها، گسترش بیشتری پیدا می کنند و افزایش جمعیت در کلان شهرها، نیاز به ساخت ساختمان های بلند را نمایان می کند.
اما در برخی مناطق به دلیل پایین بودن درآمدها و قیمت بالای مسکن، گستردگی شهرها به جای افزایش ارتفاع بیشتر در پهنا و وسعت، آن هم به شکلی غیر اصولی رشد می کند.
زاهدان که از جمله کلان شهرهای کشور به شمار می آید، با داشتن آمار بالای جمعیت با مشکلات شهری زیادی روبه رو است؛ به طوری که افزایش قیمت مسکن و درآمد پایین بسیاری از ساکنان آن، باعث ساخت و سازهای بی رویه در حاشیه های شهر شده است.
از طرفی مهاجرت های بی رویه مردم از روستاها و شهرهای شمال و جنوب استان، به زاهدان به دلایل مختلف از قبیل فقر و مشکلات ناشی از خشکسالی و نبود شغل مناسب مزید بر علت شده و حاشیه نشینی را در این شهر افزایش داده است.
با ساخته شدن املاک در مناطق حاشیه ای، بودجه ای که باید شهرداری در راستای زیباسازی مناظر شهری و نوسازی بافت فرسوده درون شهری هزینه کند، صرف فراهم شدن امکانات از قبیل آسفالت، جدول کشی، فضای سبز و ... در این مناطق سبب می شود که روند توسعه و پیشرفت شهری به شدت کند شود.
**حاشیه نشینی حاصل نبود الگوی توسعه
یکی از ساکنان حاشیه خیابان شریعتی که به "دره پنج شیر" شهرت دارد، می گوید: برخی به دلیل گرانی و کمبود مسکن، مجبور شده اند در حاشیه شهر خانه بسازند و این مناطق امکانات ساکنان بافت اصلی شهر را ندارد.
سیامک فیروزی جهانتیغ، اظهار می کند: در مناطقی مانند بابائیان، شیرآباد، قریب آباد، کریم آباد، رسالت و پشت کارخانه نمک، به دلیل کمبود امکانات لازم برای یک زندگی متعارف، نسبت به مناطق دیگر شهر نوعی محرومیت وجود دارد که باعث وقوع جرم های بیشتر در این محلات نسبت به محلات دیگر شهر شده است.
وی ادامه می دهد: طبقات ضعیف در این منطقه زندگی می کنند که با کمبود امکانات آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، تجاری، ورزشی و فضای سبز روبه رو هستند و در حال حاضر سطح پیشرفت فرزندان این مناطق برای فردایی بهتر با خلاء بسیاری مواجه است.
شهردار زاهدان در این باره به گزارشگر روزنامه سیستان و بلوچستان می گوید: با وجود قرار گرفتن زاهدان در زمره کلان شهرهای کشور، شهرداری این شهر با داشتن رتبه 11 و به دلیل وجود برخی شرایط خاص با انواع مشکلات از جمله مشکلات حاشیه نشینی، بهداشتی و پایین بودن کیفیت محیط شهری روبه رو است.
سیدمسلم سیدالحسینی، می افزاید: فقدان سیاست گذاری شهری، نبود یک الگوی توسعه مناسب شهری و برنامه مدون توسعه که متناسب با نیازهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زاهدان باشد از یک طرف و از طرف دیگر اقدامات مجموعه دستگاه های مجری، باعث این تنزل کیفیت محیط شهری شده است.
وی اظهار می کند: سرعت شتابان شهرنشینی و رشد بی رویه افقی شهر، دو عامل مهم در بروز مشکلات زاهدان است و در همین راستا رشد کمی و توسعه افقی و توسعه بی رویه کالبدی شهر، باعث افزایش هزینه های شهری و خدمات رسانی شده است.
وی تصریح می کند: این عوامل، دیگر دستگاه های خدمات رسانی را با مشکلات زیادی روبه رو ساخته است لذا رویکرد شهرداری در این رابطه، اتخاذ رویکرد شهر فشرده است یعنی باید رشد عمودی شهر ارتقا یابد زیرا در این صورت است که می توان هزینه ها را کاهش داد.
وی ادامه می دهد: سرعت شهرنشینی در زاهدان بسیار بالاست؛ به طوری که این شهر با توجه به فاصله بسیار زیادی که از مرکز دارد بعد از کرج که در کنار پایتخت قرار گرفته، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و مشکلات زیادی را در زمینه های مختلف در پی دارد و در واقع مشکلاتی که طی سالیان متمادی به وجود آمده است اکنون گریبان گیر شهر شده است.
مدیرعامل بهسازی و نوسازی شهرداری زاهدان درباره حاشیه نشینی می گوید: بخشی از مناطق حاشیه زاهدان، منطبق بر بافت فرسوده است و آنچه که مربوط به کیفیت، ارتقای سطح زندگی و منظر حاشیه هاست، بر عهده شهرداری های مناطق و دیگر سازمان های مرتبط با شهرداری است.
محمدمهدی مرعشی، عنوان می کند: شرق زاهدان بیشترین میزان حاشیه نشینی را بعد از قسمت های شمال شرق، شمال غرب و مرکز به خود اختصاص داده است و مشکلاتی که برای ساکنان این مناطق به وجود آمده، بسیار آشکار است.
وی بیان می کند: مسائل غیربهداشتی، محدودیت در زمان های امدادرسانی، میزان بالای بزهکاری اجتماعی، استفاده از مصالح غیراستاندارد در ساختمان ها و کمبود امکانات رفاهی از بزرگ ترین مشکلات مردم این مناطق است.
**رفع مشکلات در صورت انطباق با برنامه توسعه
یکی دیگر از ساکنان حاشیه شهر زاهدان می گوید: مردم این منطقه به لحاظ اقتصادی در جامعه، قشر ضعیفی هستند و به حمایت بیشتر دولت نیاز دارند در غیر این صورت، به دلیل کمبود شغل یا درآمدهای پایین، وقوع جرم در این مناطق امری طبیعی خواهد بود.
محمود شیرزایی خاطرنشان می کند:بیش از 20 خانوار در این منطقه با همسایه، برق مشترک دارند و مسئولان مربوطه هیچ گونه اقدامی برای نصب و راه اندازی کنتور برق انجام نداده اند و می گویند بودجه نیست یا کوچه در نقشه بن بست است.
وی می گوید: نبود آسفالت در بسیاری از کوچه های شمالی این منطقه، باعث جمع شدن آب در کوچه ها می شود و مشکلات بهداشتی بسیاری را برای مردم به وجود آورده است.
وی ادامه می دهد: بخشی از جمعیت این منطقه را روستاییان تشکیل می دهند که به دلیل نبود فرصت های شغلی و کمبود امکانات به این منطقه مهاجرت کرده اند و با ساخت خانه های بدون مجوز ساکن شده اند حتی بعضی از خانه های این مناطق دارای بافت فرسوده است و با مواد و مصالح کم دوام ساخته شده اند.
شهردار زاهدان می گوید: وقتی محدوده های شهر به صورت مجاز و تحت عناوین شهرک جهاد، برق و مهرشهر توسعه می یابد و یا در پهنه شمالی به صورت غیرقانونی گسترش پیدا می کند مشکلاتی که امروز دیده می شود به وجود می آید لذا باید با یک برنامه دقیق، جلوی این گسترش کالبدی گرفته و متوقف شود.
سیدالحسینی عنوان می کند: حاشیه نشینی، فقط یک موضوع کالبدی نیست بلکه موضوعی است که هم به ارتقای کیفیت زیستی ارتباط دارد و هم اقدامی توسعه ای است و نیازمند مشارکت همه نهادها و دستگاه های متولی از تمام ظرفیت ها و سرمایه گذاری هاست.
وی خاطرنشان می کند: برای رفع مشکلات این شهر به برنامه هایی منطبق با توسعه استان نیاز است.،
در واقع توسعه نیافتگی استان و مهاجرت از شهرهای دیگر به زاهدان باعث شده است تا هم اکنون جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در حاشیه این کلان شهر ساکن شوند و مشکلات عدیده ای را به وجود آورند.
تلاش برای تغییر چهره شهر
وی مدعی است حاشیه نشینی خارج از حیطه مدیریت شهری بوده و به شهر تحمیل شده است، لذا رفع مشکلات آن فقط وظیفه شهرداری نیست بلکه یک کار بین بخشی است و در واقع تمام مسئولان دستگاه ها و نهادها باید درگیر آن باشند.
سیدالحسینی اظهار می کند: استاندار نگاه ویژه ای به این موضوع دارد، لذا ستاد توانمندسازی به زودی راه اندازی خواهد شد و با شروع به کار این ستاد تمام دستگاه های بین بخشی برای برون رفت از مشکلات حاشیه نشینی هماهنگ خواهند شد.
مدیرعامل بهسازی و نوسازی شهرداری زاهدان هم می گوید: حاشیه نشینی مشکلات زیادی را برای ساکنان و مسئولان به وجود آورده و حتی مانع پیشرفت شهری شده است و اوضاع زندگی و عملکرد شهرداری را سخت تر کرده است.
مرعشی، عنوان می کند: برای مقابله با حاشیه نشینی، باید زمین های باز در اطراف شهر کنترل شود و در مناطقی که در ارتفاعات وجود دارد با مسدود کردن دامنه ارتفاعات و زمین های وسیع بدون صاحب از رشد حاشیه نشینی جلوگیری شود.
برای جلوگیری از مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک، باید امکانات خدماتی و زمینه های اشتغال در این نقاط ایجاد شود و به جای اینکه بخش مهمی از تلاش های عمرانی در زاهدان انجام شود مسئولان در فراهم کردن شرایط کشاورزی از جمله رفع کمبود آب در نواحی روستایی و شهرهای کوچک توجه بیشتری داشته باشند.
برای ارتقای وضعیت سکونتگاه های غیرمتعارف حاشیه شهر مسئولان می توانند در این مناطق تخریب خانه های غیراستاندارد را در دستور کار قرار دهند و همچنین با ارائه خدمات اساسی مثل آب، برق، گاز، سیستم دفع فاضلاب و ساخت معابر و راه های استاندارد، محیط زندگی مناسبی برای مردم این منطقه ایجاد کنند.
برخلاف اینکه حاشیه نشینان افرادی در سطح پایین طبقه اجتماعی و اقتصادی تصور می شوند، نقش مهمی در اقتصاد شهری دارند و دولت می تواند با سرمایه گذاری بر نیروی کار ساکن در این مناطق روی فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی شهری تاکید کند.
2047/


28/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن