واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
نمایش «سحرگاه سوم» که مضمونی دینی دارد به کارگردانی حامد هوشیاری در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته است. این کارگردان تئاتر در نوشتاری درباره این اثر نمایشی که در اختیار ایسنا گذاشته آورده است،«نمایش «سحرگاه سوم» داستانی از جنس انسانهای امروز. در این نمایش شخصیت صالح جوادی کارمند با سابقه بانک، پس از تحمل فشارهای زندگی دست به دریافت پول نزول میزند و در ادامه ماجراهای دیگری رخ میدهد. از مهمترین ویژگی این اثر میتوان به این نکته اشاره کرد که یک نمایش دینی در درجه اول باید یک نمایش باشد با رعایت تمامی مؤلفههای تئاتری هرچند نباید از تناسب قالب با محتوا غفلت کرد. داستان نمایش «سحرگاه سوم » مضمونی دینی دارد و از محوریتهای قصص و آموزههای دینی ، ولایت و حقانیت اسلام تا انتظار فرج امام زمان و ربا و نزول خواری ، بهره برده است تا بتواند علاوه بر ایجاد فضایی نمایشی مخاطب را نسبت به موضوعات مطرح شده همراهی و یاری دهد. به نظرم اکثر ساختارهای متداول نمایشی برای نمایش مذهبی نیز قابل استفاده میباشد. اگرچه من بنابر سلیقهام هرگز به شیوه ابزورد برای نوشتن چنین نمایشهایی فکر نمیکنم و شیوه اپیک و حماسی و یا رئالیسم جادویی را بیشتر مناسب این کارها میبینم و همیشه گوشه چشمی به شیوه اجرایی نمایشهای ایرانی به خصوص شبیهخوانی دارم. مهمتر اینکه درخصوص نکاتی که باید توسط یک نمایشنامهنویس مذهبی در نظر گرفته شود، باور و اعتقاد واقعی به موضوعی است که مورد نگارش قرار میگیرد. از مهمترین معیارهای من برای انتخاب بازیگرانم میتوان به این نکته اشاره کنم که تمامی آنها در گذشته سابقه بازی در تئاتر و به خصوص تئاتر دینی و مذهبی را داشتهاند. تعریف کلی من از تئاتر دینی این است که این نوع نمایش همواره به ارزشهای انسانی و انسانیت و مسایل معنوی توجه خاصی دارد. اگر در طول تاریخ، همواره «انسان» محور و موضوع تئاتر بوده، در تئاتر مذهبی علاوه بر انسان، خدا نیز در وجوه مختلف مورد توجه نمایشنامهنویس قرار گرفته است. به تعبیری دیگر شاید بتوان گفت که نمایش دینی مذهبی نمایشی است که در آن همواره عطر و رنگی از خدا و معنویت هم دیده میشود. با این تعبیر، میتوان گفت وجه تمایز در نمایشهای دینی با سایر نمایشها تنها به مضمون و موضوع آن برمیگردد و در سایر وجوه تفاوتی وجود ندارد. وضعیت تئاتر دینی در کشور بسیار شکننده و بیرمق شده است و لازم است در صورتیکه خواهان آیندهای روشن برای این حوزه هستیم، توجه بیشتر و دقیقتری را به آن مبذول بداریم چون تئاتر دینی، بسیار ارزنده و قابل تقدیر است چراکه از قدیم در عرصه فرهنگ وجود داشته است و با توجه به پیشینه هنر دینی در ایران باید تلاش شود تا ارزشهای مورد پسند مردم دوباره احیا شود چرا که کوتاهی برخی از مسئولان مانع گسترش آن و نهایتا کمرنگ شدن این نوع نمایش شده است. مهمترین ضرورت تئاتر دینی فراگیر شدن نمایش هایی با مضامین دینی است که می تواند مهمترین قسمت از بسته فرهنگی در میان مخاطبان تئاتر قرار بگیرد. به نظرم برای تولید نمایشهای دینی در درجه اول باید اعتقاد و باور خود و مخاطبی که با این نوع آثار آشنا هستند و با آن عجین شدهاند را مد نظر قرار دهند و مهمتر اینکه برای موفقیت هرچه بیشتر اثر باور و اعتقاد نویسنده و گروه اجرایی نیز مهم است،برخی از هنرمندان در مورد تئاتر دینی براین باورند هنر تئاتر اساسا مبتنی بر ارزشهای والایی است که مذهب بر آنها تاکید دارد و هنرمندان امروزی و آفرینشگران عرصههای مختلف بهویژه تئاتر باید ارزشهای بر آمده از سیره انبیا(س) و اهل بیت(ع) را روزآمد و معاصرسازی کنند زیرا این بزرگان میراثی از خود بر جای گذاشتهاند که در تمامی اعصار، جاودان خواهد بود.» به گزارش ایسنا، نمایش «سحرگاه سوم» تا 4 آذر ساعت 19 در تماشاخانه سنگلج اجرا میشود. در این نمایش که بر اساس متنی از حسین فدایی حسین اجرا میشود، مهدی صفار ، مجید علم بیگی ، هادی قمیشی، مرتضی کاضمی به عنوان بازیگر حضور دارند. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]