محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829702826
چرا جمالزاده پدر داستاننویسی مدرن شد؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
محمدعلی جمالزاده نویسندهای است که با وجود سالها دوری از ایران، داستانهای خواندنی و مؤثری پدید آورده، تا آنجا که او را «پدر داستاننویسی مدرن ایران» میدانند. به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا، محمدعلی جمالزاده زاده سال 1274 در اصفهان است. حدود 12 سال داشت که پدرش او را برای تحصیل به بیروت فرستاد. در بیروت چندین سال با ابراهیم پورداوود و مهدی ملکزاده، فرزند ملکالمتکلمین، همدوره بود. سپس به فرانسه رفت و دیپلم حقوق گرفت. بعد به ایران آمد؛ اما پس از زمانی کوتاه، به ژنو بازگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. این نویسنده 17 آبانماه سال 1376 با بیش از یک قرن طول عمر، در یک خانه سالمندان در ژنو (سوییس) درگذشت. «گنج شایان»، «تاریخ روابط روس با ایران»، «پندنامه سعدی یا گلستان نیکبختی»، «قصه قصهها»، «بانگ نای»، «فرهنگ لغات عوامانه»، «طریقه نویسندگی و داستانسرایی»، «سرگذشت حاجیبابای اصفهانی»، «اندک آشنایی با حافظ»، «یکی بود، یکی نبود»، «سر و ته یه کرباس»، «دارالمجانین»، «زمین، ارباب، دهقان»، «صندوقچه اسرار»، «تلخ و شیرین»، «فارسی شکر است»، «راهآبنامه»، «قصههای کوتاه برای بچههای ریشدار»، «قصه ما به سر رسید»، «قلتشن دیوان» و «صحرای محشر» از جمله آثار محمدعلی جمالزاده هستند. این نویسنده با وجود آنکه سالها از ایران دور بود، اما یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان ادبیات فارسی است، تا آنجا که او را پدر داستاننویسی مدرن ایران میدانند. حسن میرعابدینی در کتاب «صدسال داستاننویسی ایران» دلیل این عنوان را توضیح میدهد و مینویسد: «محمدعلی جمالزاده نخستین نویسنده ایرانی است که با قصد و نیت آگاهانه صناعت داستاننویسی اروپایی را به کار گرفت، و از سنتهای کهن داستانسرایی در ایران نیز استفاده کرد و اولین داستانهای کوتاه فارسی را پدید آورد؛ او آدمهای کاریکاتورمانند دهخدا را تا حد تیپهای داستانی ارتقا داد. اولین مجموعه داستان او «یکی بود یکی نبود» (1300) را سرآغاز ادبیات واقعگرای ایران دانستهاند. این مجموعه شامل شش داستان است که در سالهای 1293 تا 1300 نوشته شدهاند. جمالزاده در هر داستان با نثری شیرین به تصویر یک تیپ اجتماعی پرداخت و کهنهپرستی و رخوت اجتماعی را با طنزی سرشار از غم توصیف کرد. او میکوشد زبان داستان را به زبان محاوره نزدیک کند، اما اغلب گرفتار پرگویی میشود و نوشتههایش را به حد افراط از واژههای عامیانه انباشته میسازد. نثر جمالزاده هنوز کاملا داستانی نیست و تاثیر وعظ و خطابه بر آن آشکار است، یعنی نویسنده به جای توصیف درونی و بیطرفانه حوادث و آدمها، به توضیح و تفسیرهای پندآموز میپردازد. «یکی بود یکی نبود» نشان میدهد که نثر داستانی هنوز آن انعطاف را نیافته است که بتواند دنیای درونی انسانها را تجسم بخشد، و همچون نثر دوره مشروطه هنوز در حال و هوای گزارشنویسی است. نوشتههای طالبوف، مراغهای، دهخدا و جمالزاده که در فضای مشروطیت پدید آمدهاند، سبکی گزارشی و خطابی دارند. آثار جمالزاده به این دلیل اهمیت دارد که نه تنها حلقه نهایی در ادبیات مشروطه پیش از گسستگی فرهنگی است که با سلطنت رضاخان آغاز میشود، بلکه به مثابه نقطه عزیمتی در فرایند شکلگیری طرزی جدید در ادبیات شمرده میشود. داستان کوتاه جمالزاده برخلاف نویسندگان دوره مشروطه، نمیکوشد ادبیات تخیلی را در زیر پوشش داستانهای واقعی تحویل دهد، این آگاهی به جنبه هنری یا ادبیت محض اثر ادبی و ویژگی صرفا تخیلی آن، بیتردید حاکی از بلوغ و پختگی یک دوره ادبی است. جمالزاده لزوم سادهنویسی را به عنوان مضمون مشهورترین داستان خود، «فارسی شکر است»، انتخاب میکند. در اینجا، همچون داستانهای دوره مشروطه، نویسنده از فرنگ میآید. نمای کلی جامعه (فقر و استبداد) را در وجود حمالها و ماموران تذکره مینمایاند و به خاطر ایرادی در تذکرهاش به زندان میافتد. در آنجا رمضان، شاگرد قهوهچی بیسواد، آقای فرنگیمآب و جناب شیخ نیز حضور دارند. هر یک از آدمهای داستان، یک تیپ اجتماعی را نمایش میدهند که از لحن حرف زدنشان مشخص میشود. رمضان نماینده عوام است، و فرنگیمآب و شیخ را میتوان نماینده روشنفکران متجدد و سنتگرا دانست. آنان هر یک به زبانی حرف میزنند که برای رمضان - که در پی آگاهی از وضع خویش است - نامفهوم است. عاقبت نویسنده نزد رمضان میرود و با زبانی قابل فهم با او حرف میزند. جمالزاده ضمن انتقاد از سنتگرایان، آنان را که به اخذ بیقید و شرط تمدن غربی معتقدند نیز استهزا میکند و شخصیت روایتگر داستان را، که به انطباق تمدن غرب بر خصوصیتهای اجتماعی و فرهنگی ایران عقیده دارد، ترجیح میدهد. جمالزاده که میکوشید از راه مردمی کردن زبان با مردم ارتباط یابد، در داستانهای بعدی خود نتوانست به این آرمان وفادار بماند و با پیرایههایی که بر نثر خود بست از هدف اولیه دور شد. در «فارسی شکر است» چند تیپ اجتماعی گرد هم میآیند و درباره نکتهای بحث میکنند تا نتیجه مورد نظر نویسنده به دست آید. این داستان نمایانگر وضعیت تودههای ناآگاه ایرانی در نخستین سالهای پس از انقلاب مشروطه نیز هست. آنها همچنان اسیر زندان استبدادند، متوجه خواستهای رهبران فکری خود نشدهاند، خواستهایی که با آرزوهای مردم تفاوت کیفی دارد و حاصل آن به نتیجه نرسیدن انقلاب مشروطه است. داستان «رجل سیاسی» نیز تصویری از شکست آرمانهای مشروطیت و جایگزینی فرصتطلبان به جای انقلابیون راستین است. جمالزاده نشان میدهد که چگونه هرج و مرج نظم انقلابی را گرفته است. با چنین تصویری در «تهران مخوف» و «زیبا» نیز مواجه میشویم. داستان «بیله دیگ بیله چغندر» برداشتی از «حاجی بابا» است. راوی در اروپا به حمامی میرود و پای صحبت دلاکی مینشیند که به عنوان مستشار به ایران رفته و از اعتبار بسیار برخوردار شده است. «ویلان الدوله» توصیف یک فرد بیخانمان و بیمار است که عاقبتی تراژیک دارد. «دوستی خاله خرسه» را میتوان شکلیافتهترین داستان کتاب دانست. راوی در سفر به کرمانشاه با جوانی آشنا میشود. جوان، قزاق مجروح روس را از زیر برف بیرون میکشد و از مرگ حتمی نجات میدهد، اما قزاق به طمع پول، وقتی نزد جمع قزاقان میرسد، جوان را به کشتن میدهد. جمالزاده در نخستین داستانهایش موفق میشود آوای مردمی را که زمزمهشان در شیهه اسبها و چکاچاک شمشیر سرداران رمانهای تاریخی و آه و نالههای اخلاقی راویان رمانهای اجتماعی اولیه گم شده بود، منعکس کند. او در دوره رضاشاه سکوت کرد و اثر دیگری منتشر نکرد.» انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
چرا روش برخوردی امام حسین(ع) با پدر و برادرش متفاوت بود؟/ شرایط متفاوت برای انتخاب سکوت، صلح یا قیام
چرا روش برخوردی امام حسین ع با پدر و برادرش متفاوت بود شرایط متفاوت برای انتخاب سکوت صلح یا قیام فرهنگ > دین و اندیشه - حرکت و قیام امام حسین ع به دلیل بزرگی و متفاوت بودن گاهی این سوال را به ذهن می آورد که چرا روش همه امامان در مقابله با ظلم و حکومت ناحق یکی نچرا ما نتوانستیم در علم نجوم مدرن سهیم باشیم؟
چرا ما نتوانستیم در علم نجوم مدرن سهیم باشیم وبلاگ > جعفریان رسول - امروز جلسه درس دیگری در زمینه معلومات نجومی قدیمی داشتیم درس فرهنگ و تمدن اسلامی در این درس تلاش کردیم اندکی در باره سهم معلومات یهودی را در میراث نجومی خود صحبت کنیم هیچ کس نمی تواند نسبت به آسچرا روش برخوردی امام حسین(ع) با پدر و برادرش متفاوت بود؟
چرا روش برخوردی امام حسین ع با پدر و برادرش متفاوت بود حرکت و قیام امام حسین ع به دلیل بزرگی و متفاوت بودن گاهی این سوال را به ذهن می آورد که چرا روش همه امامان در مقابله با ظلم و حکومت ناحق یکی نبوده است به گزارش نامه نیوز در نظر بسیاری از مردم روش امام حسین ع با سایر ائمچراغ جشنواره مقاومت در قزاقستان روشن شد
چراغ جشنواره مقاومت در قزاقستان روشن شد بخش چشم انداز خارج از کشور سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت شب گذشته در آلماتی قزاقستان افتتاح شد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز این مراسم ساعت 19 روز گذشته سه شنبه 29 مهر- با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران رایزن فرهنگحرم مطهر شاهچراغ(ع) هم از خبرسازی ها در امان نماند
حرم مطهر شاهچراغ ع هم از خبرسازی ها در امان نماند شیراز- ایرنا- پس ازآنکه خبری مبنی برمخالفت شورای عالی معماری و شهرسازی کشوربا طرح توسعه حرم شاهچراغ ع شیراز در فضای مجازی منتشر شد پیگیری ها مشخص کرد این خبر را برخی سایت ها ساخته اند واین شورا چنین خبری را اعلام نکرده است برخیکودکان بیسرپرست به تماشای «شهرموشها2» نشستند/ برومند: رویم نمیشود بگویم چرا شهر بم سینما ندارد
کودکان بیسرپرست به تماشای شهرموشها2 نشستند برومند رویم نمیشود بگویم چرا شهر بم سینما ندارد فرهنگ > سینما - جمعی از عوامل و دستاندرکاران فیلم سینمایی شهرموشها2 برای اکران این فیلم در جمع کودکان بیسرپرست و بدسرپرست به شهر بم سفر کردند به گزارش خبرگزاری خبرپیکر پدر دو سردار شهید تشییع شد
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۶ پیکر مرحوم حسن صالحی پدر شهیدان احمد و علی صالحی بر دوش مردم آران و بیدگل تشییع شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در آران و بیدگل پس از انجام آیین تشییع پیکر این پدر شهید درگلزار شهدای امامزاده محمد هلال بن علی ع و در جوار فرزخانه پدری مهدویکنی هنوز زنده است + تصاویر
خانه پدری مهدویکنی هنوز زنده است تصاویر چهارماه از خرداد پرحادثه میگذرد ماهی که روزهای مهمی را در دل خود ثبت کرده است حمله قلبی آیت الله مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان و به کما رفتن او هم یکی از این اتفاقات همان به شمار میرود که راهش را در تقویم سیاسی ایران باز کرده است حالاچرا بازرگان استعفا داد؟
چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۸ روز ۱۴ آبان ۱۳۵۸ یک روز پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران دولت موقت به نخستوزیری مهندس مهدی بازرگان استعفای خود را تقدیم امام کرد به گزارش ایسنا به نقل از تاریخ ایرانی روزنامه کیهان فردای آن روز در خبری نوشت مهندس مهدی بازرگان نخستوزیر استعفچرا ادبیات معاصر به دانشگاه نمیرود؟
یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰ ۲۵ ضیاء موحد معتقد است تفکر ایدئولوژیک و گرایشهای شخصی دانشگاهیان دلایل عمده راه نیافتن ادبیات معاصر به دانشگاه است او میگوید اگر کسی اهل ادبیات باشد با خواندن کتاب شعر کسی عقاید اصولیاش عوض نمیشود این شاعر در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا دربارهاگر در شهريه قيمت فزون است / چرا در کيفيت هر دم سکون است
۴ آبان ۱۳۹۳ ۲ ۱۸ق ظ اگر در شهريه قيمت فزون است چرا در کيفيت هر دم سکون است شنيدم اين مدارس پولکي شد چرا تدريس ماها هولکي شد معلم که هشتش در نه گرو است ز چه رو روزگارش کجکي شد به گزارش خبرگزاري موج دريافت شهريه هاي آن چناني و ارائه خدمات آموزشي متفاوت بر اساس ميزان شهريگریم بهنام تشکر و شبنم مقدمی در نقش پدر و دختر در سریال "ابله" + تصویر
گریم بهنام تشکر و شبنم مقدمی در نقش پدر و دختر در سریال "ابله" تصویر تست گریم بهنام تشکر که توسط مجید اسکندری انجام شده نشان میدهد او در این مجموعه ایفاگر نقشی پدربزرگ خواهد بود شبنم مقدمی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در اینستاگرامش نوشت وقتی بهنام خاشعر قاسم صرافان در وصف حضرت رقیه(س) با آنهمه چشم انتظاری باورش سخت است/ سهمت از آغوش پدر تنها سری باشد
شعر قاسم صرافان در وصف حضرت رقیه س با آنهمه چشم انتظاری باورش سخت است سهمت از آغوش پدر تنها سری باشدقاسم صرافان از شاعران کشورمان همزمان با ایام سوگورای حضرت اباعبدلله ع و یاران باوفایشان شعری در وصف حضرت رقیه س سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس قاسم صرافان از شواکنش کارگردان خانه پدری به ماجرای اسیدپاشی اخیر
واکنش کارگردان خانه پدری به ماجرای اسیدپاشی اخیرفیلم من خشن تر است یا این ماجرای اسید پاشی کیانوش عیاری که فیلم خانه پدریاش به دلیل نمایش صحنه خشن هنوز مجوز اکران نگرفته است گفت اگر یک صحنه فیلم من خشن است پس اسیدپاشیهایی که در اصفهان رخ میدهدگریم بهنام تشکر و شبنم مقدمی در نقش پدر و دختر در سریال ابله + تصویر
گریم بهنام تشکر و شبنم مقدمی در نقش پدر و دختر در سریال ابله تصویرتست گریم بهنام تشکر که توسط مجید اسکندری انجام شده نشان میدهد او در این مجموعه ایفاگر نقشی پدربزرگ خواهد بود شبنم مقدمی بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار عکسی در اینستاگرامش نوشت وقتی بهنام خان تشکرچرا برخی آثار آیت الله مهدوی منتشر نشده؟/ حسام الدین آشنا پاسخ داد
چرا برخی آثار آیت الله مهدوی منتشر نشده حسام الدین آشنا پاسخ داد فرهنگ > کتاب - دکتر حسامالدین آشنا از شاگردان آیتالله مهدوی کنی در دانشگاه امام صادق ع دیدگاه اعتدالی و اعتقاد او به پیوند عمیق میان حوزه و دانشگاه را عامل اصلی نشر آثار متنوع و چالشبرانگیز از سآرامستان حرم شاهچراغ(ع) برای استفاده علما و بزرگان و خیران ایجاد شده است
آرامستان حرم شاهچراغ ع برای استفاده علما و بزرگان و خیران ایجاد شده است شیراز- ایرنا- دبیر هیات امنای آستان مقدس احمدی و محمدی ع گفت آرامستان جدید درحرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ ع برای خاکسپاری علما بزرگان شخصیت های استان فارس و خیران حرم مطهر در نظر گرفته شده است اح-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها