تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819779908
چرا ادبیات معاصر به دانشگاه نمیرود؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵
ضیاء موحد معتقد است تفکر ایدئولوژیک و گرایشهای شخصی دانشگاهیان دلایل عمده راه نیافتن ادبیات معاصر به دانشگاه است. او میگوید اگر کسی اهل ادبیات باشد با خواندن کتاب شعر کسی عقاید اصولیاش عوض نمیشود. این شاعر در گفتوگو با خبرنگار ادبیات ایسنا، درباره علت پرداخته نشدن به ادبیات معاصر در دانشگاهها گفت: تدریس ادبیات معاصر در دانشگاه به استاد بستگی دارد. برخی از استادان دانشگاه، ادبیات معاصر را در کلاسشان مطرح میکنند، اما متأسفانه با وجود استقبال دانشجویان، ظاهرا با این کار مخالفت میشود. او درباره این مخالفت اظهار کرد: بیشتر این مخالفت به خاطر پدیدآورندگان ادبیات معاصر است، چون بیشتر این افراد کسانی هستند که بهنظر برخی به مناسبت زمانه خود گرایشهایی داشتهاند که مورد قبول یک حکومت ایدئولوژیک نیست و این موضوع هم جای تعجب ندارد. موحد در ادامه به ذکر خاطرهای پرداخت و گفت: یک بار از سوی مدیران یکی از مناطق آموزش و پرورش دعوت شدم و در آنجا از من خواسته شد تا نوع تدریس خودم را برای آنها بیان کنم. زمانی که من روش تدریس ادبیات خودم را به فرض اینکه به جای آنها قرار بگیرم برای آنها شرح دادم جوابی که به من دادند عجیب بود. آنها گفتند اگر ما در تدریس ادبیات چنین روشی را دنبال کنیم از مدرسه یا وزارت آموزش و پرورش اخراج میشویم. زمانی که دلیل این موضوع را پرسیدم، آنها گفتند خیال نکنید که تنها مدیران بالادستی برای این روش تدریس به ما اعتراض میکنند، بلکه خانوادهها نیز معترض ما میشوند. آنها معتقدند فرزندانشان باید در کنکور قبول شوند و دانستن ادبیات هیچ کمکی به قبولی آنها نمیکند. این شاعر و منطقدان با این توضیح اظهار کرد: وقتی بستر دانشگاه که دبیرستان است به ادبیات چنین نگاهی دارد، مسلما وضعیت دانشگاه نیز بهتر از این نخواهد بود. او در ادامه گفت: مقداری از برخوردها با ادبیات معاصر در دانشگاه شخصی است، چون آنها معتقدند چون فلان شخص شاعر و نویسنده معاصر در فلان مقطع برخوردی داشته که مطابق نظر آنها یا حاکمیت نبوده است، پس شعرش هم به درد نمیخورد. این مسأله در تمامی جوامعی که مبنای حکومتشان ایدئولوژیک است وجود دارد. ضیاء موحد درباره محافظهکاری دانشگاه در قبال ورود آثار نویسندگان و شاعران معاصر ادامه داد: دانشگاه در ایران و همینطور در تمام دنیا همیشه محافظهکار بوده است. این مسأله به این خاطر است که هنرمندان همیشه در همه جای دنیا از زمان خود جلوتر بوده و میخواستهاند تغییراتی ایجاد کنند، اما چون این تغییرات با روش دیگران مساعد نبوده به شکل دعوای نسل جدید و نسل قدیم بروز پیدا کرده است. بنابراین معتقدم برای حل این مسأله باید قدری زمان بگذرد تا دانشگاه بفهمد که قصد هنرمندان آن چیزی نیست که آنها فکر میکنند. او اظهار کرد: در مقابل تغییر و نوآوری همیشه مخالفت شده است، وگرنه میدانیم اگر کسی اهل ادبیات باشد با خواندن کتاب شعر کسی عقاید اصولیاش عوض نمیشود. هنر هم برای لذتبردن و پر کردن اوقات فراغت است، برای اینکه فرد جامعه خود را بشناسد و هیچ سوءنیتی در کار هنرمندان نیست. موحد در ادامه به مطالبی که درباره غزل گفته است، اشاره کرد و گفت: وقتی من راجعبه غزل حرفهایی زدم و گفتم نیما امکانات تازهای پیش پای شما گذاشته است عدهای از دانشگاهیان و دانشجوهایی که تحت تأثیر استادان دانشگاه بودند به شدت به مخالفت برخاستند و حجم بسیار زیادی از انتقادات را به روی من گشودند. البته میدانم که در تمام کشورهای سنتی و همه جای دنیا این مخالفتها وجود دارد و فقط به ایران مربوط نمیشود. او در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند دلیل تدریس نشدن ادبیات معاصر در دانشگاه به خاطر حجم کم آثار ادبی معاصر در مقابل قرنها ادبیات کهن فارسی است، اظهار کرد: مطلقا این حرف را قبول ندارم. در ادبیات فارسی شاعران ما تا زمان حافظ همه آنچه را که باید میگفتند گفتهاند و هر چه ما و مستشرقین راجع به ادبیات فارسی میگوییم مربوط به هفت - هشت چهره شاخص است که آخرین آنها حافظ نام دارد. او اضافه کرد: در تمام سالهای بعد از حافظ ما در ادبیاتمان چیزی جز تقلید نداشتهایم، حتی زمان مشروطه نیز گل سرسبد ما در شعر فارسی قصاید بهار یا غزل غزلسرایان بوده است که هیچکدام هم به آن اندازه مطرح نشدهاند، اما وقتی نیما ظاهر شد یکمرتبه شاعرانی چون شاملو، فروغ، آتشی، اخوان، سهراب و حداقل 20 شاعر دیگر که صدایی جز صدای گذشتگان داشتند ظهور کردند. بنابراین معتقد به این نیستم که حجم کم ادبیات معاصر باعث نرفتن آن به دانشگاه است. موحد در پاسخ به این سؤال که برخی تئوریزه نشدن ادبیات معاصر را دلیل نرفتن آن به دانشگاه ارزیابی میکنند، اظهار کرد: مگر کسی شعر حافظ و مولوی را تئوریزه کرده بود؟ اصلا ما همیشه در زمینه تئوری ضعیف بودهایم، چون فلسفه ضعیفی داشتهایم و در فلسفهمان زیباییشناسی جایی نداشته است. او ادامه داد: حتی بهترین منتقدان ما در دوران معاصر هندیها بودند. شاعران ایرانی معمولا کار خود را انجام میدادند، اما منتقدان به جز توجه به صنایع بدیعی و استعاره نتوانستند حرف تازهای بزنند و مبانی فلسفی درست و حسابی پیدا کنند. این شاعر تئوریزه نشدن مبانی ادبیات کلاسیک را نیز ناشی از تنبلی دانست و گفت: تقریبا حدود 30 سال است که من نظریه ادبیات را با دوستی ترجمه کردهام و بسیاری از آثار نقد ادبی دیگر از نقد جدید رنه ولک گرفته تا بسیاری دیگر از آثار نقد ادبی به فارسی ترجمه شدهاند. اما چرا هنوز این افراد آنها را نخواندند و وقتی به ما برمیخورند سوالاتی از ما میپرسند که جوابهایشان در این کتابهاست؟ مگر نه اینکه سالهای سال است که رولان بارت، میشل فوکو و دیگران به فارسی ترجمه شدهاند. بنابراین معتقدم بخش زیادی از این تئوریزه نشدن به خاطر کوتاهی خود ماست. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
چرا شعر معاصر از دانشگاه حذف میشود؟
سهشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۱ ۱۸ بهزاد خواجات چند دلیل برای پرداخته نشدن به ادبیات معاصر و بهخصوص شعر معاصر در دانشگاهها برشمرد این شاعر و مدرس ادبیات دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار ایسنا درباره علت پرداخته نشدن به ادبیات و بخصوص شعر معاصر در دانشگاهها گفت نپرداختن دانشگاهها به شدلیل ترس دانشگاه از تدریس ادبیات معاصر چیست؟
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۱۵ سعید حمیدیان گرایش سیاسی و اجتماعی نویسندگان و شاعران معاصر کهن گرایی استادان ادبیات و بیعلاقگی را از دلایل تدریس نشدن آثار ادبی معاصر در دانشگاه دانست این استاد ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی درباره علت پرداخته نشدن به ادبیات معاصر در دانشگاهها به خسرپرست وزارت علوم بر بازگشت ساختمان دانشکده ادبیات به دانشگاه شیراز تاکید کرد
سرپرست وزارت علوم بر بازگشت ساختمان دانشکده ادبیات به دانشگاه شیراز تاکید کرد شیراز- ایرنا- رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز گفت سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست پنجشنبه شب با هیات رییسه و روسای دانشکده های دانشگاه شیراز بر تصحیح اشتباه مدیران دولت گذشتنپرداختن به ادبیات معاصر بهخاطر سیاست
جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۳۵ عبدالحسین فرزاد با بیان اینکه نپرداختن به ادبیات معاصر بهخاطر مسائل سیاسی است به میزان کم واحدهای ادبیات معاصر در دانشگاهها اشاره و این سؤال را مطرح کرد که آیا در کل ادبیات فارسی چیزی غیر از عرفان وجود ندارد این استاد دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار ایسادبیات معاصر ما به مدد دفاع مقدس هویت پیدا میکند
فرهنگ و ادب ادیبات ایران رونمایی از ترجمه انگلیسی دا 1 ادبیات معاصر ما به مدد دفاع مقدس هویت پیدا میکند رئیس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در مراسم رونمایی از ترجمه انگلیسی رمان دا گفت بیش از سه دهه از انقلاب می گذرد و همیشه سبکها بعد از نیم قرن و گاهی یک قرن بوجود می آرئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی:ادبیات عاشورایی شعرای معاصر را به سوی خود کشانده است
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی ادبیات عاشورایی شعرای معاصر را به سوی خود کشانده است تبریز- ایرنا - رئیس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی گفت بر اساس رسالت شاعرانه در عصر حاضر و به بویژه دهه های اخیر حس ارادتمندی و عشق ورزی به ادبیات آیینی و مشخصا عاشورایی بسیاری از شعرای معاصرچرا تعداد ساکنان کوی دانشگاه تهران، بیشتر از ظرفیت اتاقها است؟
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۳ سکونت تعداد زیادی از افراد در یک مکان مشکلات اجتناب ناپذیری دارد که ممکن است در هر دورهای به اقتضای شرایط متفاوت باشد به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری ایسنا یکی از مشکلاتی که ساکنان کوی دانشگاه تهران در چند هفته اخیر با آن دسته پنجه نرم میکنند30 مهرماه جاری صورت میگیرد برگزاری همایش ادبیات و زبانشناسی در دانشگاه بیرجند
30 مهرماه جاری صورت میگیردبرگزاری همایش ادبیات و زبانشناسی در دانشگاه بیرجنددبیر همایش ادبیات و زبانشناسی گفت همایش ادبیات و زبانشناسی 30 مهرماه جاری در دانشگاه بیرجند برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند کتایون زارعیطوسی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اچراغ تئاتر نباید با فروش نفت عجین باشد/ جای رشته تئاترخیابانی در دانشگاه های کشور خالی است
استانها غرب کردستان طاهری چراغ تئاتر نباید با فروش نفت عجین باشد جای رشته تئاترخیابانی در دانشگاه های کشور خالی است سنندج - خبرگزاری مهر مدیرکل مرکزهنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت چراغ تئاتر نباید با فروش نفت که همواره با فراز و فرودهایی فراوانی مواجه می شوددر نشست با خبرنگاران مطرح شد از مشکلات عمده دانشگاه پیامنور چرام تا نارضایتی مسئول بسیج دانشجویی
در نشست با خبرنگاران مطرح شداز مشکلات عمده دانشگاه پیامنور چرام تا نارضایتی مسئول بسیج دانشجوییمسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیامنور چرام گفت متاسفانه مسئولان شهرستانی بدون توجه به این مهم که دانشجو و دانشگاه مرکز پویایی و نشاط است در برنامههای فرهنگی خود جایگاهی برای این قشر دهمايش ملي ادبيات و زبانشناسي در دانشگاه بيرجند آغاز شد
استانها شرق خراسان جنوبی همايش ملي ادبيات و زبانشناسي در دانشگاه بيرجند آغاز شد بیرجند- خبرگزاری مهر همايش ملي ادبيات و زبانشناسي صبح امروز در دانشگاه بیرجند آغاز شد به گزارش خبرنگار مهر همايش ملي ادبيات و زبانشناسي صبح چهارشنبه با حضور اساتید صاحبنظران و پژمدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد: چراغ تئاتر با فروش نفت عجین نشود / جای خالی تئاتر خیابانی در دانشگاهها
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد چراغ تئاتر با فروش نفت عجین نشود جای خالی تئاتر خیابانی در دانشگاههامدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت باید به گونهای برنامهریزی کرد که چراغ تئاتر با فروش نفت عجین نشود به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان حسین طاهری شنبه شب درئیس جهاددانشگاهی لرستان: ادبیات بومی تجلی سیر جریانات و فرآیندهای یک قوم است
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۱ رئیس جهاد دانشگاهی واحد لرستان گفت زبان و ادبیات بومی تجلی سیر جریانات و فرآیندهای یک قوم و در یک کلام تاریخ است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه لرستان سیدعلی نادر دهقانی الوار در سومین همایش ملی بررسی سیر تحول ادبیات بومی درمعاون آموزش دانشگاه لرستان: ادبیات بومی گرانبهاترین میراث فرهنگی کشور است
سهشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۱ معاون آموزش دانشگاه لرستان گفت ادبیات بومی گرانبهاترین میراث فرهنگی کشور و قوم لر است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه لرستان رشیدیان در آئین افتتاحیه سومین همایش کلهباد که به همت جهاد دانشگاهی استان در محل دانشگاه لرستان برگبه مدت دو روز همایش ملی ادبیات و زبانشناسی در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد
به مدت دو روزهمایش ملی ادبیات و زبانشناسی در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کردهمایش ملی ادبیات و زبانشناسی امروز در دانشگاه بیرجند آغاز و به مدت دو روز نیز ادامه دارد به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند همایش ملی ادبیات و زبانشناسی صبح امروز با حضور صاحب نظران و پژوهشگران رشتههایعصر امروز برگزار شد مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود دانشگاه پیامنور چرام
عصر امروز برگزار شدمراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود دانشگاه پیامنور چرامطی مراسمی دانشجویان جدیدالورود پیامنور چرام آغاز سال تحصیلی را جشن گرفتند به گزارش خبرگزاری فارس از چرام روحالله نیکفکر عصر امروز در حاشیه مراسم استقبال از دانشجویان جدیدالورود دانشگاه پیامنور چرارئیس جهاد دانشگاهی لرستان: زبان و ادبیات سرمایه فرهنگی محسوب میشود
رئیس جهاد دانشگاهی لرستان زبان و ادبیات سرمایه فرهنگی محسوب میشودرئیس جهاد دانشگاهی لرستان گفت زبان و ادبیات سرمایه فرهنگی محسوب میشود به گزارش خبرگزاری فارس از خرمآباد سید نادعلی دهقانی ظهر امروز در سومین همایش ملی سیر و تحول ادبیات بومی لرستان در دانشگاه لرستان گفت زبان-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها