واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: برگزاری آیین سنتی، مذهبی "خیمه برداری" در نوش آباد کاشان کاشان - ایرنا - آیین سنتی، مذهبی "خیمه برداری" که به نام "خیل عرب" نیز شهرت دارد، همزمان با یازدهمین روز از ماه محرم با حضور گسترده عزاداران حسینی در پاسداشت شهدای دشت کربلا در شهر نوش آباد برگزار شد.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خیمه برداری نوش آباد بعد از آیین "خیمه کوبی" روز هشتم محرم و تعزیه روز عاشورا، سومین روایت از حماسه کربلاست که در یازدهمین روز محرم در یک محوطه 20 هکتاری بازآفرینی می ود.
آیین خیمه کوبی هشتم محرم مقدمه مراسم خیمه برداری است که عصر یازدهم محرم با اجرای تعزیه شهادت امام حسین (ع) و بازآفرینی هجوم اشقیا به خیمه های حسینی و تشییع پیکرهای شهدای کربلا برگزار می شود.
آیین سنتی، مذهبی خیمه برداری یا خیل عرب شهر نوش آباد آذر سال 91 در ششمین اجلاس سراسری شورای عالی سیاستگذاری در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.
در ابتدای مراسم خیمه برداری میدانی دیده می شود که خیمه های حسینی بر بلندای آن برپا شده و زنان و کودکان خاندان حسین (ع) با چشمانی نگران در کنار آن ایستاده و "اشقیا" در کنار نخلستان با انبوهی از نفرات مامور به بستن نهر آب شده اند.
تعزیه شهادت سیدالشهدا (ع) در ابتدای مراسم اجرا می شود، امامی که تنها و تشنه میان میدان ایستاده و از پشت پرده اشک، یلان در خون خفته را نگاه می کند و آنگاه برای آخرین بار، زمین و زمان را خطاب می کند: "هل من ناصر ینصرنی" . امام می داند که جوابی نخواهد شنید از مردمانی که دین را فقط بر زبان دارند.
در ادامه این مراسم نمادین، امام که دیگر یار و یاوری برایش باقی نمانده ، یکه و تنها بر لشکر کوفه حمله می برد و بانگ برمی آورد: "القتل اولی من رکوب العار"، "والقتل اولی من دخول النار".
فرزند رسول خدا (ص) می جنگد با کسانی که رو به قبله نماز می خوانند، اما شمشیر کشیده اند و قلب قبله را می درند و شمر که عاجز از مقابله است، دستور می دهد به خیمه ها یورش برند که امام (ع) خطابشان می کند: "یا شیعه آل ابی سفیان، ان لم یکن دین ... فکونوا احرار فی دینکم" و با این کلام، سپاه شمر عقب نشینی می کند.
پس آنگاه، عمرسعد به شمر دستور می دهد: "به نیزه دارانت بگو تیربارانش کنند، نیزه داران نیزه بزنند و بقیه سپاه، سنگبارانش کنند".
درحالی که بدن حسین (ع) تیرباران شده ، سنگی بر پیشانی آن حضرت می زنند و خون از آن جاری می شود، صدای امام در دشت می پیچد: "بسم الله و باالله و علی مله رسول الله" و اشقیا به میدان هجوم می آورند و شمشیرهایی که بر بدن آن حضرت می نشیند.
اما شقاوت از این هم می گذرد، آن زمان که غارت آغاز می شود و سپاهیان یزید، بر خیمه ها می تازند و زنان و کودکان را با تازیانه می نوازند و سرانجام آتش بر خیمه ها می زنند و خاندان حسینی سوار بر محمل بی جهاز، به اسارت برده می شوند.
و در بخش سوم مراسم خیل عرب است که جماعتی با سرهای پوشیده درحالی که نی هایی را از بالای سر بر هم می زنند می خوانند: "ای خیل عرب، خیل عرب، حرمت از این کشته بدارید" به نشان از زنان "بنی اسد" برای یاری حسین (ع) وارد میدان می شوند، اما چون اصحاب عاشورایی را کشته می بینند برای دفن آنها مردانشان را به کمک می خوانند تا آنگاه که آسمان در سرخی غروب می نشیند و این سرخی خون حسین است که در آسمان مانده است.
این است روایت یک قرن عاشقی مردم نوش آباد در انتقال فرهنگ عاشورایی که نسل به نسل در همه عصرها با نام خیل عرب باقی مانده است.
شهر 12 هزار نفری نوش آباد در پنج کیلومتری شمال کاشان واقع شده و از توابع شهرستان آران و بیدگل است.
از: سید جلال جلیلی
562/545/ 1625
14/08/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]