تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812704253




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روایت فارس از آیین خمیه‌کوبی نوش‌آباد خیمه‌هایی که تا سوختن فاصله‌ای ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: روایت فارس از آیین خمیه‌کوبی نوش‌آباد
خیمه‌هایی که تا سوختن فاصله‌ای ندارند
آیین سنتی ـ مذهبی خیمه‌کوبی در حالی با حضور بیش از یک‌هزار و 500 هنرمند تعزیه و با حضور گسترده اقشار مختلف مردم در نوش‌آباد برگزار شد که دو روزی بیشتر تا سوختن آنها باقی نمانده است.

خبرگزاری فارس: خیمه‌هایی که تا سوختن فاصله‌ای ندارند



به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، زمانی که برای حضور در مراسم خیمه‌کوبی نوش‌آباد بند کفش‌های اراده‌ات را می‌بندی هیچگاه احساس نمی‌کنی در شهری که لااقل به اندازه دل مردمانش بزرگ نیست شاهد تعزیه‌ای چنین باشکوه باشی. نمادهای بصری تعزیه و پوشش نقش‌آفرینان آن، چنان گویاست که لازم نیست در این بحبوحه هنرور دنبال خط جدایی خوب و بد بگردی؛ سبزجامگانی با سیماهایی معصوم سوار بر مرکب نجیب خود با لشکری انبوه از اشقیا مواجه می‌شوند و در این مصاف نابرابر پاک‌سیرتان و زشت‌طینتان، اشقیا هستند که با مدد تجهیزات و سیاه‌لشکری سیه‌خوی، اولیا را وادار به حرکت به بیراهه‌ای بیابانی می‌کنند. در این نمایش آیینی به راحتی و حتی از روی صدا و تغییر موزیک تعزیه می‌توان ورود کاروان‌ها را در ذهن مجسم کرد فاصله‌ای که هم در اجرا و هم در نوع موزیک به درستی رعایت می‌شود. اما خیمه‌های خیمه‌کوبی کجاست؟ کودکانی که ظاهرشان مانند باطن فرشته‌گونه است مأمور حمل خیمه‌ها می‌شوند خیمه‌هایی که پارچه‌‌اش در کارخانه نذرها تولید شده است و پس از آنکه کلید اجابت بر قفل حاجت‌ها کارگر افتاده توسط صاحب آن قفل و لایق آن کلید توفیق پیشکش شدن به سالار شهیدان و نقش‌آفرینی در صحنه نمادین کربلا را یافته است البته پس از آنکه با انگشتان هنرمند بانوان نوش‌آبادی هیبت خیمه به خود گیرد. خیمه‌ها در حالی که آنها را در زیر پرچم سبز و روی طبق‌های یک‌دست قرار داده‌اند توسط دست‌های اخلاص کودکان درست در مسیر حرکت کاروان‌ها با پرچم‌های افراشته حمل می‌شود. حرکت کاروان‌ها از میان مردم تصاویر جالبی را به وجود می‌آورد زنانی که آنچنان اولیای نمادین را باور کرده‌اند که زیر لب قربان‌صدقه سیما و صولت آنان می‌روند و در سوی مقابل سهم جمعیت اشقیا از منظر برخی در محترمانه‌ترین حالت جز چشم‌غره‌‌های ممتد نیست. نوبت به مهم‌ترین بخش تعزیه می‌رسد آن هنگام که کاروان شبیه‌خوانان به محل مربوط به آرام‌گرفتن سراهای پارچه‌ای حاضران دشت کربلا می‌رسند. آری نوبت به کوبیدن خیمه‌ها است؛ هر یک از سبزپوشان سپید سرشت با خواندن واژه‌هایی موزون که حکم رجز میدان نبرد را دارد خیمه‌ای را برپا می‌کند که این صحنه احساسی‌ترین بخش مراسم به شمار می‌رود چراکه تماشاگران می‌دانند سرنوشت این خیمه‌ها و این برپاکنندگان تا دو روز دیگر چگونه است. در این تعزیه به بهانه نمادین بودن از تابلو رعایت برخی نکات به سادگی عبور نشده است که یکی از آنها آرایش خیمه‌ها است به این ترتیب که در این نمایش سعی شده تا حد امکان خیمه اشقیا در حضیضی کنار علقمه نمادین قرار گیرد و حرمت‌خانه اولیا در فرازی به شکل نیم‌دایره‌ای مستقر شود. راستی مشاهده این مقدمه آنچنان محزونت می‌کند که دیگر رمق تاب از پای احساست گرفته شود تا نتوانی سکانس پایانی این سوگواره نمایشی را در یازدهمین روز محرم به تماشا بنشینی؛ صحنه‌هایی چون به شفق نشستن خورشید کربلا، افسار گسیختن حیوانات وحشی انسان‌نما و هجوم به سوی خیمه‌ها، تشییع جانسوز لاله‌های لگدمال شده و خیمه‌هایی مملو از نفس مقربان که در آتش کینه رجیمان می‌سوزند تصاویری نیست که یک شیعه بتواند حتی آن را در گاهواره تصور تکان دهد. در پایان نگارنده سمند اغراق را لگام می‌زند و با جرأت می‌گوید مهارت اجرای تعزیه نوش‌آباد را می‌توان جزو برترین‌های کشور دانست چراکه اکثر هنرمندان این آیین سنتی و البته مذهبی، شاگرد چند روزه کلاس تعزیه نبوده‌اند و حتی برخی نیز آن را به شکل موروثی در خانواده خویش نگاه‌ داشته‌اند بنابراین می‌دانند چگونه باید تماشاگر را در محیطی غیرجذاب معطوف به هنر خود کنند. ==============  گزارش از هادی قربانیان ============== انتهای پیام/2406/گ۳۰

93/08/12 - 04:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن