تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813078969




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي‌اعتمادي مصرف‌كنندگان به كالاهاي داخلي؛ علت‌ها و موانع


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ آبان ۱۳۹۳ (۰:۰ق.ظ)
بي‌اعتمادي مصرف‌كنندگان به كالاهاي داخلي؛ علت‌ها و موانع
به گزارش خبرگزاري موج، روزنامه آفرينش چنين نوشت:
تشويق به استفاده از كالاي داخلي چيزي است كه سالهاست تبليغ مي‌شود. اما از آن جا كه رسيدن به نتيجه، مستلزم مقدمه‌چيني‌هايي است كه بدون آن، نمي‌توان به كسب نتيجه موردنظر اميدوار بود، در ارتباط با اين مساله هم، به نظر مي‌رسد فراهم كردن مقدمات لازم، يكي از ضرورتهاست. عبارت "احترام به حقوق مصرف‌كننده" را بارها و بارها شنيده‌ايم اما توليدكنندگان داخلي ما در عمل، چه قدر زمينه تحقق اين شعار را فراهم كرده‌اند و چه قدر با سعي در حذف نقص‌ و كاستي‌ها درصدد بهبود كيفيت و ايجاد جذابيت لازم براي مصرف‌كنندگان داخلي برآمده‌اند؟
گرانفروشي، احتكار، عدم صدور فاكتور ازسوي توليدكننده، مشكل در استفاده از خدمات پس از فروش، كاستن از كيفيت كالا و افزودن به قيمت آن، عدم درج قيمت بر روي كالا، عدم درج مناسب و واضح تاريخ توليد و انقضاي كالا و مواردي اين‌چنيني از جمله مسائلي هستند كه همواره كام مصرف‌كننده را در زمان خريد و استفاده از بسياري از كالاها تلخ مي‌كنند.
بسيار پيش مي‌آيد وقتي مصرف‌كننده بر روي بدنه‌ي كالا به دنبال تاريخ توليد و انقضا مي‌گردد؛ اين تاريخ را كه بايد به گونه‌اي مناسب بر روي كالا درج شده باشد تا مصرف‌كننده‌ي بي‌اطلاع، از كالاي تاريخ گذشته و فاسد استفاده نكند، بعد از جستجوي فراوان، به نحوي مي‌يابد كه اصلا قادر به خواندن، شناسايي و تشخيص درست آن نيست و يا درمورد عدم درج قيمت بر روي بعضي كالاها كه مي‌تواند منجر به چند نرخي شدن اجناس و كالاهاي واحد در مراكز فروش مختلف و سرگرداني مشتريان گردد.
خدمات پس از فروش هم خود، داستان ديگري است كه در بسياري از مواقع، به جاي كمك‌حال مشتريان شدن، خود، به معضل و مشكلي براي آن‌ها تبديل مي‌شود. به طوري كه درمورد بعضي از كالاهاي داراي گارانتي، مثلا خودروها، مشتريان با فاكتورهاي آن‌چناني مواجه مي‌شوند و براي مثال وقتي از فروشندگان راجع به برخي قطعات سوال مي‌شود در جواب گفته مي‌شود قطعات مزبور شامل مساله گارانتي نمي‌شوند و مشكلاتي از اين قبيل كه مشتريان همواره خود را با آن روبرو مي‌بينند.
حتي بعضي از توليدكنندگان، هفته‌ها و ماهها مشتريان خود را در نوبت براي دريافت خدمات موردنياز، در انتظار مي‌گذارند كه خود اين مدت‌زمان طولاني و انتظار هم مشكلي را بر جمع مشكلات خريداران مي‌افزايد.
مساله كيفيت هم امري است كه چندان نيازي به توضيح ندارد. طبيعي است وقتي اجناس، از استانداردهاي لازم برخوردار نبوده و كيفيت آن‌ها به گونه‌اي است كه مشتري در حين خريد، دائما در اين نگراني به سر مي‌برد كه مبادا به دليل بي‌كيفيت و كم‌كيفيت بودن كالا، در مدت‌زماني كوتاه، مجبور شود دوباره همين جنس را خريداري كرده و بابت آن، هزينه‌ پرداخت كند، ترجيح مي‌دهد كالاي مزبور را از نوع خارجي آن انتخاب كند و حتي قيمت بالاتري را هم بپردازد ولي درعوض، خيالش از بابت بادوام بودن و ماندگاري جنس، راحت و آسوده است.
يك نكته قابل اشاره ديگر هم به كاستن از كيفيت كالا و به طور همزمان، بالا بردن قيمت كالاي مزبور مربوط مي‌شود كه احتمالا درمورد بسياري از كالاها شاهد آن بوده‌ايم، اين همان چيزي است كه مي‌تواند به نارضايتي مصرف‌كنندگان دامن بزند.
توضيح اين كه در برخي از موارد، توليدكنندگان افزايش قيمت‌ها را امري اجتناب‌ناپذير دانسته و در اين راستا، دلايل مختلفي را نيز ذكر مي‌كنند، اما اين كه مصرف‌كننده، بخواهد همان كالا را با قيمت بالاتر و كيفيتي به مراتب پايين‌تر از قبل، خريداري كند، مساله‌اي است كه چندان قابل قبول نيست.
در غير اين صورت و با پاي برجا بودن كاستيها و همين طور نيفزودن بر كيفيت كالاهاي توليدي، بايد انتظار داشت مصرف‌كنندگان به حكم اين شعار كه ما آن قدر پولدار نيستيم كه بتوانيم جنس ارزان بخريم، چه بسا خريد اجناس خارجي را اگرچه با قيمتي دوبرابري و بيشتر، به خريد كالاي داخلي كه مصرف‌كننده به دوام و كيفيت آن مطمئن نيست، ترجيح بدهند.
نويسنده:زهرا كيان‌بخت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن