محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842543708
نگاهی گذرا به تاریخ شهر کوفه و شرایط آن در زمان قیام سیدالشهداء(ع) ریشههای سیاسی اجتماعی بدعهدی کوفیان
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی گذرا به تاریخ شهر کوفه و شرایط آن در زمان قیام سیدالشهداء(ع)
ریشههای سیاسی اجتماعی بدعهدی کوفیان
پس از واقعه جانگداز کربلا، کوفه قیامهای بسیاری را تجربه کرد، اما التهاب شور نخستین آنها در هر قیام به سرعت جای خود را به رخوت، سستی، ترس و دنیاطلبی میداد.
ظاهراً کوفه دومین شهری بود که توسط مسلمانان بنا شد. موقعیت جغرافیایی و زمین حاصلخیزِ غرب فرات، باعث شد تا سربازان مسلمانی که برای فتوحات اعزام میشدند، پادگان خود را در جایی که امروز با نام کوفه میشناسیم، بنا کنند. اگرچه برخی از مورخان، برای کوفه تاریخی بس کهن در نظر گرفتهاند، اما حقیقتی که میتوان آن را از میان اسناد نه چندان فراوان تاریخی به دست آورد، انتخاب این منطقه در حدود سال 17 ق برای سکونت مهاجران مسلمان و بنای مسجد مشهور آن به عنوان نخستین ساختمان شهر است. به روایت «طبری»، خلیفة دوم به سعد بن ابیوقاص نامه نوشت و از او خواست تا مکانی را برای تمرکز سربازان مسلمان پیدا کند. سعدبنابیوقاص نیز سعدبنحارث یا عثمانبنحنیف را برای پیدا کردن مکانی مناسب مأمور کرد. حاصل این جستوجو، انتخاب کوفه بود (ترجمه تاریخ طبری-ج5-صفحه 1755). مورخان دلایل مختلفی را برای نامگذاری کوفه در کتابهای خود ذکر کردهاند. «بلاذری» در «فتوحالبُلدان» و «یاقوت حِمَوی» در «مُعجَم البُلدان»، دلیل نامگذاری کوفه را، نوع خاک آن دانستهاند. به گفتة این دو مورخ، «کوفه» به زمینی گفته میشود که در آن خاک سرخ(رس) با شن و ریگ آمیخته باشد. دلیل نامگذاری و تأسیس شهر هر چه که بود، کوفه خیلی زود به شهری آباد و بزرگ تبدیل شد که برخی از بزرگان صحابه، مانند عبدا…بنمسعود، در آن ساکن شدند. «ابراهیم پاشا» در کتاب «نهضت کوفه از دیدگاه روانشناسی اجتماعی»، جمعیت کوفه را در سالهای ابتدای تأسیس، حدود 24 هزار نفر دانسته و معتقد است این رقم در سال 60 هجری، همزمان با واقعه خونین کربلا، به حدود 140 هزار نفر رسید.(ابراهیمپاشا-صفحه76) اخلاق و مَنِش مردم کوفه کوفه، از همان سالهای نخست تأسیس، ترکیبِ جمعیتیِ یکسانی نداشت. اعراب نزاری و یمنی (اعراب قحطانی یا اعراب مناطق جنوب شبه جزیره عربستان) نخستین افرادی بودند که در آن ساکن شدند؛ اما به تدریج افرادی از سایر قبایل عرب نیز در آن سکونت گزیدند. پس از مدتی به این اعراب مهاجر، گروههای مختلفی از تازهمسلمانان، اسیران جنگی، ایرانیان و … هم پیوستند. این ترکیب جمعیتی، کوفه را به شهری با گرایشهای سیاسی، اجتماعی، دینی و فرهنگی مختلف تبدیل کرد. با این حال احساسات قبیلهای، بیش از سایر گرایشها، در میان آنان خودنمایی میکرد. کوفیان به دلیل پیروزیهای مکرر در ایران و آسیای غربی، افرادی مغرور و در عین حال، طالب رفاه و ثروت، بار آمدهبودند. این غرور از آنان افراد گستاخی تربیت کردهبود که داد و فریادشان گاه حتی خلیفة دوم را ناچار به پذیرش خواستههایشان میکرد (حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(ع)- صفحه 135). به همین دلیل افرادی که اهل نیرنگ و فریب نبودند، نمیتوانستند حکومتی تثبیت شده در کوفه داشتهباشند. عمار یاسر نمونه بارزی از این مسئله بود که نتوانست در زمان خلیفه دوم، مدت زیادی حکومت این شهر را در دست داشته باشد؛ حال آنکه فردی مانند مغیرهبنشعبه، که خلیفة دوم او را «فاجر قدرتمند» خوانده بود، سال ها بر کوفه حکومت کرد(قبلی – صفحه 135). بعدها نیز کوفیان در برابر اُمرایی مانند زیاد و پسرش عبیدا… و نیز حجاجبنیوسف ثقفی و یوسف بن عمر، که سیاستمدارانی قدرتمند و در عین حال بیرحم محسوب میشدند، مطیع و رام بودند. با این حال هرگاه فرصتی دست میداد قیام میکردند و تا زمانی که منافعشان به خطر نمیافتاد در صحنه باقی میماندند. ترکیب قبایلی کوفه و حساسیتهای قبیلهای، مردم آن را گرفتار روحی تندخو و دمدمی کردهبود؛ به همین دلیل در جریان حوادث مختلف به سرعت تغییر موضع میدادند. این مسئله باعث شده بود که رفتارهای بیرونی و تمایلات درونی آنها هیچگاه با هم هماهنگ نباشد. جمله مشهور «فرزدق» به امامحسین(ع) به خوبی این مَنِش کوفیان را آشکار میکند :«قلوبهم معک و سیوفهم علیک؛ قلبهایشان باتوست اما شمشیرهایشان علیه توست»(تاریخ طبری- جلد4- صفحه 290) با چنین اخلاقی برای مهار و به اطاعت واداشتن آنها راهی جز زور و شمشیر وجود نداشت؛ کاری که امامعلی(ع) و اماممجتبی(ع) حاضر به انجام آن نبودند(نهجالبلاغه – خطبه 199)تعبیر امیرالمؤمنین(ع) در مورد مردم کوفه نمایانگر تمام و کمال اخلاق و مشی اجتماعی و سیاسی آنهاست:«أَنْتُمْ کَالْمَرْأَةِ الْحَامِلِ، حَمَلَتْ فَلَمَّا أَتَمَّتْ أَمْلَصَتْ، وَمَاتَ قَیِّمُهَا، وَطَالَ تَأَیُّمُهَا، وَوَرِثَهَا أَبْعَدُهَا؛ شما به زن بارداری میمانید که در آخرین روزهای بارداری جنین خود را سقط کند، و سرپرستش بمیرد، و زمانی طولانی بیشوهر ماند، و میراث او را خویشاوندان دور غارت کنند.»(نهجالبلاغه-خطبه70) این در حالی بود که مردم کوفه از تسلط شامیان و معاویه بیم داشتند و حاضر به پذیرش حکومت معاویه هم نبودند. زنجیرهای از خیانتهای کوفیان تردیدی نیست که مردم کوفه امامحسین(ع) را به شهرشان دعوت کردند و سپس ایشان را در کربلا به شهادت رساندند. در میان سپاهیانی که مقابل امام(ع)، در کربلا قرار گرفتند، تنها یک نفر شامی حضور داشت (الکامل-ج4-ص 28) با این حال نباید فراموش کنیم که در کوفه، با وجود حضور تعداد قابل توجهی از دوستداران امامعلی(ع)، شیعیان در اقلیت بودند. مجموع کسانی که به امامحسین(ع) نامه نوشتند و ایشان را به کوفه دعوت کردند، حدود 18 هزار نفر بود، حال آنکه کوفه در آن زمان دستکم 140 هزار نفر جمعیت داشت (ابراهیم پاشا-صفحه76) با این حال، به استثنای اشراف متمایل به بنیامیه، بیشتر مردم به امامعلی(ع) و فرزندانشان علاقهمند بودند، اما رشتة این علاقه و ارادت آنقدر محکم نبود که آنها را برای دفاع از امامحسین(ع) و حَرَمَش به کربلا بکشاند. ابنزیاد، همانند پدرش، توانستهبود با ایجاد استبداد و اختناق کوفیان را مهار کند. او چنان از مردم دمدمی مزاج کوفه نَسَق کشیده بود که وقتی هانیبنعروه، رئیس بنیمراد را که به گفته برخی مورخان چهار هزار اسبسوار و هشتهزار پیادهنظام حامی او بودند(مروجالذهب – ج3-صفحه 59) را به مسلخ فرستاد، هیچ کس مخالفت نکرد! واقعیت آن است که بسیاری از شیعیان حاضر در کوفه، به معنای واقعی کلمه شیعه نبودند. بسیاری از آنها تنها به لحاظ سیاسی از امامحسین(ع) حمایت میکردند و معتقد بودند ایشان شایستهترین فرد برای حکومت و خلافت بر مسلمانان است، با این حال کسانی که مقام و منزلت واقعی و جایگاه امام(ع) را میشناختند و همچون عمار و مالکاشتر حاضر به جانفشانی در راه عدالت علوی بودند، جمعیتی اندک را تشکیل میدادند. به نوشته «رسول جعفریان» در کتاب «حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(ع)»، «شیعیان تنها بخشی از مردم این شهر بودند. درست است که برخی از قبایل شهرتی به تشیع داشتند، اما نمیتوان قبیلهای را صددرصد شیعی دانست. آنها در قبایل مختلف پراکنده بودند و چندان اتحادی با یکدیگر نداشتند. علاوه بر روحیات قبیلهای، روحیات خاصّ کوفی بر آنها حاکم بود. لذا چندان متفاوت از دیگران نبودند.» بسیاری از آنها با وجود اینکه از کربلا گریختند تا در برابر امامحسین(ع) قرار نگیرند و با ایشان نجنگند، حاضر نبود جبهه حق را تقویت و برای پیروزی امام(ع) تلاش کنند. «دینوری» در «اخبارالطوال» مینویسد: «… یصلون الى کربلاء، و لم یبق منهم الا القلیل، کانوا یکرهون قتال الحسین، فیرتدعون، و یتخلفون؛ابنزیاد جمع کثیری را به کربلا گسیل میداشت، اما تعداد اندکی به کربلا میرسیدند؛ این به سبب کراهت آنها از جنگ با حسین(ع) بود، لذا بازگشته و از سپاه جدا میشدند.»(اخبارالطوال-صفحه 256) در این میان تعدادی از کوفیان کوشیدند تا به امامحسین(ع) بپیوندند، اما دیگر دیر شدهبود و تنها اندکی از آنان، مانند حرّ بن یزید ریاحی موفق به این کار شدند. شاید نقل «بلاذری» در «انساب الاشراف» بتواند این وجه رفتار کوفیان را بهتر نشان دهد. بلاذری از سعد بن عبیده نقل میکند که:« إن أشیاخنا من أهل الکوفة لوقوف على تل یبکون و یقولون: اللهم أنزل علیه نصرک، فقلت: یا أعداء اللّه ألا تنزلون فتنصرونه؛ تعدادی از شیوخ ما از اهالی کوفه بر فراز تپهای ایستاده و دعا میکردند: خدایا! پیروزی خود را بر حسین(ع) نازل بفرما[!]، به آنها گفتم: ای دشمنان خدا، چرا از تپه پایین نمیآیید تا او را یاری کنید؟!»(انسابالاشراف-جلد3-صفحه424) کوفه شهر سستی و دنیا طلبی کوفیان، به سبب دلایلی که برشمردیم، تقریباً هیچگاه نتوانستند نقش خود را در حرکتهای سرنوشتسازی که در شهرشان شکل میگرفت به درستی ایفا کنند. پس از واقعه جانگداز کربلا، کوفه قیامهای بسیاری را تجربه کرد، اما التهاب شور نخستین آنها در هر قیام به سرعت جای خود را به رخوت، سستی، ترس و دنیاطلبی میداد. یکی از غمانگیزترین وقایعی که نمایانگر تداوم رفتار و اخلاق کوفی در سالهای پس از شهادت امامحسین(ع) است، قیام زیدبنعلی و شهادت مظلومانة اوست. زید پسر امامسجاد(ع)، با دعوت کوفیان، به این شهر رفت و مقدمات قیامی بزرگ را ترتیب داد؛ اما عاقبت با پیمانشکنی مردم کوفه روبهرو شد و عاقبت با تعداد اندکی از یارانش در محاصره قرار گرفت و به شهادت رسید؛ اما پس از شهادت نیز پیکرش از خیانت در امان نماند و یکی از افرادش محل دفن او را به سربازان یوسف بن عمر اطلاع داد. به دستور یوسف بن عمر، سر زید را از پیکرش جدا کردند و جسد او را در محله «کُناسه» کوفه بر دار آویختند.(مقاتل الطالبیین-صفحه97) منابع: تاریخ طبری – محمد بن جریر طبری فتوح البلدان – احمد بن یحیی بلاذری معجم البلدان – یاقوت بن عبدا… حموی نهضت کوفه از دیدگاه روانشناسی اجتماعی – ابراهیم پاشا حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(ع) – رسول جعفریان الکامل فی التاریخ – ابن اثیر مروج الذهب – علی بن حسین مسعودی اخبار الطوال – احمد بن داود دینوری انساب الاشراف - احمد بن یحیی بلاذری مقاتل الطالبیین – ابوالفرج اصفهانی جواد نوائیان رودسری منبع: رصد انتهای متن/
93/08/06 - 06:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]
صفحات پیشنهادی
مشاور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی: ایران 785 شهر تاریخی دارد
مشاور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ایران 785 شهر تاریخی داردمشاور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه حفاظت از سیمای شهری محدود به مناطق تاریخی نمیشود گفت بالغ بر 785 شهر تاریخی در ایران وجود دارد به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان علیرضا قلینژاد ظهر انگاهی به ریشههای فکری و تاریخی جریان داعش |اخبار ایران و جهان
نگاهی به ریشههای فکری و تاریخی جریان داعش علی احمدی کد خبر ۴۴۲۷۲۲ تاریخ انتشار ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۰ - 18 October 2014 برآمدن جریان داعش در منطقه خاورمیانه در چند ماه اخیر و تبدیل آن به قویترین موضوع سیاسی و نظامی در منطقه و در سطح جهان نگاه تحلیلگران حوزههای سیاست و امنیت ردر ایام شهادت حضرت سیدالشهداء(ع) 10 مجلس تعزیه همزمان با دهه اول محرم در شهرری اجرا میشود
در ایام شهادت حضرت سیدالشهداء ع 10 مجلس تعزیه همزمان با دهه اول محرم در شهرری اجرا میشودهمزمان با ایام شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام 10 مجلس تعزیه در شهرستان ری اجرا میشود به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابط عمومی اداره فجانشین سازمان بسیج: مرزهای ایران در امنترین شرایط خود در تاریخ قرار دارند / هرگز نباید از شرارت دشمن غافل شوی
جانشین سازمان بسیج مرزهای ایران در امنترین شرایط خود در تاریخ قرار دارند هرگز نباید از شرارت دشمن غافل شویمجانشین سازمان بسیج مستضعفان گفت مرزهای ایران در امنترین شرایط خود در تاریخ قرار دارند بهگزارش خبرگزاری فارس از بابل علی فضلی شامگاه شنبه در نخستین یادواره 64 شهید داشهردار تبریز مطرح کرد مهمترین پروژههای عمرانی با موضوع تاریخی و فرهنگی در تبریز
شهردار تبریز مطرح کردمهمترین پروژههای عمرانی با موضوع تاریخی و فرهنگی در تبریزشهردار تبریز مهمترین پروژههای عمرانی با موضوع تاریخی و فرهنگی را در این شهر تشریح کرد به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز صادق نجفی در مراسم بهرهبرداری از پروژه تاحیاء کاربری باغات سنتی قزوین برای صیانت از هویت تاریخی شهر ضروری است
استانها مرکز قزوین حضرتی ها احیاء کاربری باغات سنتی قزوین برای صیانت از هویت تاریخی شهر ضروری است قزوین- خبرگزاری مهر مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت حفظ باغات سنتی قزوین با احیاء کاربری های آن به عنوان هویت تاریخی شهر باید مورد توجه جدی قرار گیرد«شهر موشها 2» رکورد فروش تاریخ سینما را شکست
شهر موشها 2 رکورد فروش تاریخ سینما را شکست در حالی فروش فیلم سینمایی شهرموشها 2 با وجود 42 روز سپری شدن از اکران همچنان روند صعودی دارد آتشبس2 توانست از مرز یک میلیارد و 800 میلیون عبور کند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز امیر قطبی از دفتهمزمان با نخستین روز از هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی مانور لحظه صفر در شهرستانهای تفرش و آشتیان آ
همزمان با نخستین روز از هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعیمانور لحظه صفر در شهرستانهای تفرش و آشتیان آغاز شدهمزمان با نخستین روز از هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی مانور لحظه صفر در شهرستانهای تفرش و آشتیان آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از اراک مدیرعامل جمعیت هسازمان ملل:180 هزار تن از ساکنان شهر هیت عراق فرار کردند
سازمان ملل 180 هزار تن از ساکنان شهر هیت عراق فرار کردند کمیسیونر ارشد سازمان ملل در امور آوارگان روز سه شنبه اعلام کرد که تصرف چندین منطقه شهر هیت در عراق توسط تروریستهای داعش منجر به این شده تا 180 هزار تن از این شهر فرار کنند به گزارش نامهنیوز شهر هیت که در 180 کیلومتری غربرئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: ایران اسلامی یک میلیون بنا و محوطه تاریخی دارد
رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ایران اسلامی یک میلیون بنا و محوطه تاریخی داردرئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری از وجود یک میلیون بنا و محوطه تاریخی در کشورمان خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان مسعود سلطانیفر امشب در جمع خبرنگاران استان زنجاندرختان سیب اشتکفتک شهرکرد به شکوفه نشست
درختان سیب اشتکفتک شهرکرد به شکوفه نشست در اتفاقی نادر درختان سیب اشکفتک شهرکرد در فصل پاییز به شکوفه نشست آفتاب به گزارش ایرنا در حالی که این روزها چهره بسیاری از مناطق کشور با بارش زیبای برف پاییزی سفیدپوش شده برخی درختان سیب اشکفتک شهرکرد در چهارمحال وبختیاری این سفیدی رمدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان: فضای مراسمهای عزاداری باید برای آتشنشانان قابل دستر
مدیرعامل سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان فضای مراسمهای عزاداری باید برای آتشنشانان قابل دسترسی باشدمدیرعامل سازمان آتشنشانی شهرداری اصفهان گفت فضای مراسمهای عزاداری در ماه محرم باید برای نیروهای آتشنشانی قابلیت دسترسی باشد تا در صورت وقوع حوادث احتمالی در امعاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور: 765 میلیارد ریال از یارانه بلیت اتوبوس و متر
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور 765 میلیارد ریال از یارانه بلیت اتوبوس و مترو در سال 93 به شهرداریها پرداخت شدمعاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از پرداخت مرحله دوم یارانه بلیت حمل و نقل عمومی شهری سال 93 به میزان 76سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دچار مشکلات ساختاری است
عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با ایلنا سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دچار مشکلات ساختاری است 1393-07-26 10 01 سازمان فرهنگی هنری شهرداری و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در بسیاری از موارد تداخل دارد بنابراین بهتر است که امور اجتماعی به معاونت و امور فرهنگی و هنری به سازانعقاد تفاهم نامه همکاري بين بانک شهر و سازمان نظام پزشکي
۲۲ مهر ۱۳۹۳ ۱۲ ۳۰ب ظ انعقاد تفاهم نامه همکاري بين بانک شهر و سازمان نظام پزشکي تفاهم نامه همکاري ميان بانک شهر و سازمان نظام پزشکي جمهوري اسلامي ايران با هدف گسترش همکاريها بين طرفين منعقد شد به گزارش خبرگزاري موج اين تفاهم نامه که به امضاي مدير عامل بانک شهر و رئيس کل سازمواقعه تاریخی غدیرخم در شهرستان سبزوار بازسازی شد
واقعه تاریخی غدیرخم در شهرستان سبزوار بازسازی شد سبزوار – ایرنا - واقعه تاریخی غدیر خم عصر دوشنبه با حضور مردم و جمعی از مسوولان در محل مزار شهدای گمنام سبزوار بازسازی شد به گزارش خبرنگار ایرنا بعثت پیامبر اکرم ص فتح مکه گسترش اسلام تا صحرای غدیر خطبه غدیر و جانشینی حضرتهوای تهران پاک و سه کلان شهر دیگر در شرایط سالم قرار دارد
هوای تهران پاک و سه کلان شهر دیگر در شرایط سالم قرار دارد مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور اعلام کرد هوای تهران پاک و سه کلان شهر مشهد تبریز و اهواز در شرایط سالم قرار دارد آفتاب به گزارش ایرنا از مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور بر اساس آنچه در سایت ماهواره اروپایی Eumetsat-
گوناگون
پربازدیدترینها