تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815794497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دمی زیر سایه ابر صورتی بیاساییم


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: دمی زیر سایه ابر صورتی بیاساییم!یادداشتی بر مجموعه داستان "ابر صورتی"
دمی زیر سایه ابر صورتی بیاساییم
زندگینامه حماسی و تراژیک یک سوسک و ماجرای عاشقانه زنی پنجاه سانتی و سربازی دیوانه که از توالت وحشت دارد؛ بخشی از روایات مجموعه «ابر صورتی » است. مجموعه «ابر صورتی» نوشته علیرضا محمودی ایرانمهر شامل 9 داستان کوتاه است با موضوع، فرم و تمهایی متفاوت، این مجموعه به ارتباط‌های عاشقانه - انسانی شخصیت‌ها می‌پردازد و هر داستان به لحاظ فرم و محتوا و زبان مستقل است؛ اما فضای کلی داستان یک خط را دارد.نام این کتاب برگرفته از اولین داستان این مجموعه به نام "ابر صورتی "  است. ایرانمهر درباره ی زمان نوشتن  داستان ابر صورتی کتابش می گوید:" تاریخ نوشتن "ابر صورتی " به طور دقیق یادم نیست اما برمی‌گرده به خیلی سال پیش، شاید سال 78 79 و از یه ایده شروع شد و وقتی شروع به نوشتن کردم فکر می‌کردم که قراره یه رمان بنویسم ولی کم کم به مرور زمان این داستان شکل گرفت و کامل‌تر شد تا به این چیزی رسید که شما الان دارید می‌بینید."بیشتر این داستان ها بعد از سال 84 که "بریم خوشگذرونی " منتشر شد، نوشته شدند. به غیر از خود داستان ابر صورتی و موزهای قاضی که نسخه های اولیه آن مربوط به چندین سال پیش است و بعدها نویسنده به  بازنویسی آنها پرداخته است.مجموعه داستان ابر صورتی مواجهه حضوری نویسنده با مخاطب است و در بسیاری از جاها کنشها معقول نیستند، مثل داستان فینگلوس. در جهان ذهنی نویسنده اسم ها نیز برآیند دنیای تجربی نیستند؛ چرا ابر صورتی؟ چرا فینگلوس؟ و اصلاً بار معنایی آن چقدر است؟ داستان «خواب شفیره ها» ماجرای ناپدید شدن دختری به نام افسانه و بازی پدر و مادر با خیال اوست. داستان «اودیسه» زندگینامه حماسی و تراژیک یک سوسک است که تاریخ مبارزات و تحولات فکری خود را بیان می کند. «موزهای قاضی» ماجرای عشق یک قاضی به موزهای درختی است که بر خلاف قوانین طبیعت رشد کرده است. داستان «یک جلد چنین گفت زرتشت با شمشیر سامورایی» روایت سرگردانی و زندگی روشنفکری ناسیونالیست است، از زبان یک خوشگذران زنباره. در داستان «بستنی شکلاتی » تلاش مردی روایت شده که می کوشد برای روزهای پایانی زندگی پدر اخلاقگرایش، ماجرایی عاشقانه بسازد. «گربه های نیمه شب» گفتوگوهای شبانه دو سرباز است که درباره گربه ها، ترس، حشرات و خدا بحث می کنند. داستان «سنجاقک» ماجرای عاشقانه زنی پنجاه سانتی و سربازی دیوانه است که از توالت وحشت دارد و داستان «خواب فینگلوس» فرایند استحاله سربازی گریان به یک رویای جمعی است. اکثر شخصیت های این مجموعه شخصیت هایی خاص هستند. شخصیت هایی کمیاب و گاهی نایاب مثل «سونیا» در «بستی شکلاتی» یا«فینگلوس» در «خواب فینگلوس» و شخصیت «جن» در داستان «سنجاقک» که عادت دارد در هر جایی الا توالت کارش را بکند و در میان شن های ساحل گلهای رز سرخ پیدا می کند. در این مجموعه نویسنده از دو جهان کمک می گیرد که در نهایت هرکدام از این دو جهان را با تخیل جمع می بندد. جهان تجربی و جهان ذهنی. در این مجموعه، داستانهای موزهای قاضی، گربه های نیمه شب، سنجاقک و فینگلوس در محدوده داستانهای جهان تجربی و داستان اودیسه، در جهان ذهنی و داستان خواب شفیره ها و بستنی شکلاتی، در میان این دو موضوع سرگردان هستند. ایرانمهر درباره ی نگاه و زاویه دید خود می گوید:" مسئله دوربینی یا پرسپکتیو روایی در داستان بی‌نهایت برایم اهمیت دارد. اینکه دوربینی که فضا و ابژه را به شما نشان می‌دهد بر چه منطقی استوار است و چگونه می‌تواند ببیند. تمام تلاش بر این بود که دوربینی در این داستان بر روی یک مدار 360درجه بچرخد بدون اینکه جابه‌جا شود. هر جا جسد آدم داستان جابه‌جا می‌شود یک نفر هست که او را برمی‌دارد و جای دیگر می‌گذارد یعنی هرگز نمی‌بینیم که دوربین خودش حرکت کند. میزان زوم کردن این دوربین به همان میزان دید چشم آدم است، مثلا اگر شما ساختمانی را از خیلی دور می‌بینید و فرض می‌کنید که ممکن است سبز باشد، دوربینی هم چنین فرضی می‌کند." مجموعه داستان ابر صورتی مواجهه حضوری نویسنده با مخاطب است و در بسیاری از جاها کنشها معقول نیستند، مثل داستان فینگلوس. در جهان ذهنی نویسنده اسم ها نیز برآیند دنیای تجربی نیستند؛ چرا ابر صورتی؟ چرا فینگلوس؟ و اصلاً بار معنایی آن چقدر است؟ اما با همه این مسایل، کتاب خواندنی است اگر زیاد به دنبال عیوب نگردید.علیرضا محمودی ایرانمهر متولد 1353 مشهد، داستان‌نویس و منتقد ادبی است. وی فعالیت‌های ادبی خود را از سال 69 با نوشتن نقد ادبی در نشریات مختلف آغاز کرد و تاکنون بیش از صد مقاله در مجلات و روزنامه‌ها به چاپ رسانده است. وی همچنین در زمینه فیلم‌نامه‌نویسی نیز فعالیت می‌کند. زهره سمیعی – بخش ادبیات تبیان





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 462]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن