واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سعیدآبادی در همایش «میرسیدعلی همدانی»:
«علی ثانی» نماد تمدن اسلامی ـ ایرانی است/زایش تمدن اسلامی با معرفی مفاخر فرهنگی
مدیر کل منطقهای یونسکو گفت: «میرسیدعلی همدانی» نماد تمدن اسلامی ـ ایرانی است، برای توسعه ملی و هم افزایی منطقهای راهی جز تقارب مشاهیر فرهنگیمان با جهان نداریم. زایش تمدن اسلامی با وجود بزرگانی چون «علی ثانی» ممکن میشود.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همایش بینالمللی هفتصدمین سال تولد میر سید علی همدانی، عارف وارسته ایرانی و نیز ثبت نام وی در تقویم مشاهیر 2014 یونسکو، عصر دیروز (3 آبان) با حضور ابوذر ابراهیمیترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمدرضا سعیدآبادی، مدیرکل منطقهای یونسکو، آیتالله غیاثالدین طه محمدی، رئیس بنیاد بوعلی سینا و نماینده ولی فقیه در همدان، علی اشرف مجتهد شبستری، مدیر انجمن دوستی ایران و تاجیکستان، افتخار حسین عارف، رئیس مؤسسه فرهنگی اکو، سید حسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی و دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همدان و علاقهمندان و فرهنگ دوستان در موزه ملی ایران برگزار شد. محمدرضا سعیدآبادی در این مراسم عنوان کرد: میرسیدعلی همدانی مصداق این شعر مولاناست: «جانیست چون شعله ولی دودش ز نورش بیشتر، چون دود از حد بگذرد در خانه ننماید ضیا، گر دود را کمتر کنی از نور شعله برخوری» همه ما انسانها نور داریم ولی اگر دود کمتر شود، شعله نور بیشتر میشود شخصیتی چون میرسیدعلی همدانی دارای این ویژگی شعر مولاناست. وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در حکمرانی جهانی حضور داشته باشیم باید اهتمام بیشتری به فرهنگ و مشاهیرمان داشته باشیم، توضیح داد: با میرسیدعلیها، فردوسیها و حافظها میشود در این صحنه بینالمللی جهانی که همه مبتنی بر اندوختههای بیش از پیش است، حضور داشته باشیم. اگر فرهنگ یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه ملی باشد و اگر هم افزایی فرهنگی از محورهای مهم توسعه بینالمللی قلمداد میشود، قطعاً تعالیم بزرگانی چون میرسیدعلی به ما کمک میکند تا به انسان، خدا و زندگی نگاه صحیحی داشته باشیم. سعیدآبادی با بیان اینکه میرسیدعلیها باید به عنوان نماد تمدن اسلامی ـ ایرانی به جهان نشان داده شوند، گفت: برای توسعه ملی و همافزایی منطقهای راهی جز فرهنگ و نزدیکی مشاهیر به یکدیگر نداریم. احترام به تنوع فرهنگی در مقابل همسان سازی فرهنگی، افرادی چون میرسیدعلی همدانی را جلوه گر میسازد. بنابراین اگر تمدن اسلامی زایش گر است به دلیل وجود بزرگانی چون ایشان در خطه ایران است. دبیرکل یونسکو در ایران با اشاره به تلاش این سازمان برای ثبت چهار شخصیت بزرگ در بخش مشاهیر یونسکو گفت: از این سال همه دنیا میتوانند برای میرسیدعلی همدانی کارگاه برگزار کنند، کتاب منتشر کنند و او را بشناسانند. تاکنون 30 شخصیت را به سازمان ثبت جهانی معرفی کردیم و ثبت یک عالم مثل میرسیدعلی همدانی پایان راه نیست ابتدای مسیر است باید ایشان از جهانی سازیم و این مفاخر در به عنوان گنجینههایی درنظر بگیریم. برای دو سال آینده برنامهریزیهایی داریم تا مستندات بیشتری برای مفاخرمان فراهم کنیم. *تقید «میرسیدعلی همدانی» زبانزد بود همچنین در این مراسم ابوذر ابراهیمی ترکمان با نقل از حدیثی از امام حسین (ع) درباره کمک کردن بدون دریغ به دیگران گفت: شعر «هر که ما را یاد کرد، ایزد مر او را یار باد/ هر که اندر راه ما خاری فکند از دشمنی، هر گلی از باغ وصلش بشکفد بی خار باد» مصداق حدیث مشهور امام حسین (ع) بدین مضمون که خدایا مرا کمک کن تا به دشمنم خدمت کنم، است. وی در ادامه افزود: در دعای مکارم الاخلاق هم امام سجاد (ع) به همین نکته تأکید دارند که «خداوندا مرا موفق کن تا دشمنم از ظلمم در امان باشد». بنابراین ترجمه شعر میر سید علی همدانی جدای از حدیث امام حسین (ع) و امام سجاد (ع) نیست. ابراهیمیترکمان با اشاره به اینکه میرسید علی همدانی یک تفاوت عمده در عرفان با دیگر عرفا یا دانشمندان دارد و آن این است که وی راه را هم جزو سیر عرفانی خود قلمداد میکند، توضیح داد: برخی در عرفان به شریعت، طریقت و حقیقت معتقدند اما برخی شریعت را فدا میکنند اما سید علی همدانی مسیر را هم در سیر عرفانی خود لحاظ کرده است. وی با بیان اینکه سیدعلی همدانی پیرو شیخ نجم الدین کبری است و بیشترین تأثیر را از او پذیرفته،توضیح داد: تجلیل از عرفا و تصوف و کسانی مثل میرسیدعلی همدانی تجلیل غیرمستقیم از زبان فارسی است برای اینکه آثار این بزرگان عموماً به زبان فارسی است و بزرگداشت این شخصیت نیز بزرگداشت زبان فارسی است نه صرف یک عارف. وی با اشاره به اینکه هر جا عرفان تقویت شده ،افراطی گری به سستی و ضعف گراییده است، اظهار داشت: کشتن در عرفان معنی نمییابد بسیاری از مناطق جماهیر شوروی یکی از راههای جلوگیری از افراطیگری را تقویت انگیزههای عرفانی میداند و این چیزی نیست جز آموزههای عرفانی مبتنی بر انگیزههای انسانی. انتهای پیام/
93/08/04 - 00:01
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]