تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس با يقين بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند، كوه‏ها به همراه او تسبيح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849879509




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«صبرا» دختر خوزستان در جشنوراه سوره ماه


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


بیست‌وسومین جشنوراه سراسری سوره ماه با؛
«صبرا» دختر خوزستان در جشنوراه سوره ماه
فقدان عناصر کارکردی در اثر و نبود نگاهی شبه پراگماتیستی، در کارگردانی عبادیانی موج می‌زند. نمایش «صبرا» از دو بخش بدنه اصلی یا‌‌ همان داستان صبرا و آنتراکت‌هایی که به قول کارگردان، حرکات فرم معرفی شده، تشکیل می‌شود.



به این مطلب امتیاز دهید


به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، «صبرا» به کارگردانی محمدرضا عبادیانی و نویسندگی ساغر لطفی‌نژاد، عنوان نمایشی است که در بخش اصلی بیست‌وسومین جشنواره سراسری تئا‌تر سوره ماه، در تالار اندیشه مجموعه حوزه هنری اجرا شد.

«صبرا» نام دختری خوزستانی و از عشیره‌های عرب است که پدرش به شکل مشکوکی در زمان جنگ کشته شده است. وی اکنون دختری رشید و بالیده است که با سماجت پسرعمویش «جابر» مبنی بر ازدواج مواجه است. اما صبرا پی می‌برد قاتل پدرش، جابر بوده است و در تلاش است از چنگ وی بگریزد. مادر صبرا خود را قربانی می‌کند تا صبرا به مشهد رود تا از دست جابر در امان باشد. صبرا می‌گریزد و جابر زن عمویش را به قتل می‌رساند و خودش با همتن خنجری که عمویش را کشته، به هلاکت می‌رسد.

«صبرا» نمایشی است برپایه یک داستان با روایتی کلاسیک. داستان با یک مقدمه شروع می‌شود که بخشی از گره‌افکنی را شکل می‌دهد. در پرولوگ، صبرا خواب می‌بیند که پدرش به وی خنجری اهدا می‌کند و صبرا آن را به جابر می‌بخشد؛ ولی جابر می‌گریزد. چنین تصویری در پرولوگ، فرایندی برای شخصیت‌پردازی نیز فراهم می‌کند. لیکن آنچه به نمایش ضربه می‌زند، - با توجه به کلاسیک بودن داستان – عدم رعایت نظام علّی در اثر است. برای مثال مشخص نیست مادر صبرا با علم به اینکه خنجر متعلق به جابر است؛ چرا در این سال‌های اقدامی نکرده است یا اینکه جابر با اختلاف سنی پانزده سال، -با توجه به پایین بودن سن ازدواج در میان عشیره‌های عرب، چرا تاکنون ازدواج نکرده است؟ جابر چگونه موفق به ورود به منطقه جنگی شده است؟

سوال‌هایی بی‌پاسخ می‌ماند؛ چرا که نویسنده قصد نداشته اطلاعاتی از این دست را ارائه دهد. لطفی‌نژاد نگاه درستی نسبت به روایت نداشته و براساس قصد اولیه خود دست به نوشتن زده است. نویسنده مدیوم و اسلوب خود را نشناخته و تنها بخشی از داستان را تعریف می‌کند. خساست در ارائه اطلاعات موجب می‌شود که شخصیت‌پردازی نیز اب‌تر بماند. برای مثال اهمیت شخصیتی به نام یوسف در اثر، با توجه به کارکردش، چیست؟

فقدان عناصر کارکردی در اثر و نبود نگاهی شبه پراگماتیستی، در کارگرداتی عبادیانی نیز موج می‌زند. نمایش از دو بخش بدنه اصلی یا‌‌ همان داستان صبرا و آنتراکت‌هایی که به قول کارگردان، حرکات فرم معرفی شده، تشکیل می‌شود. قسمت اصلی، سعی نموده تا زندگی مردمان عرب خوزستان را کمی مستندگونه روایت کند. بهره‌گیری از لهجه، رفتار‌ها و هنجارهای اجتماعی و پوشش بخشی از مستندوار بودن اثر است. اما زمانی که بازیگران سفیدپوش – در قالب بازیگران فرم – وارد صحنه می‌شود، دنیایی مالیخولیایی در برابر مخاطب به تصویر کشیده می‌شود.

سوال عمده نگارنده در طول تماشای اثر این بود، کارکرد این بازیگران چیست؟ برای مثال چمدان قرمز و سفید چه وجوه نمایشی به اثر می‌بخشند؟ نکته این است که عبادیانی در دام سمبولیسم نخ‌نما افتاده که چنین نمایش‌هایی در آن دست و پا می‌زنند. هنوز کوزه و سبو به معنای تشنگی یا دمام و سنج به نشانه شهادت، پارچه قرمز نماد از خون و تور ماهیگیری نشانی از به دام افتادن دارد، اما به دور از استفاده از این نماد‌ها، نوع استفاده نیز اهمیت دارد.

اگر نویسنده اثر با نیم‌نگاهی فرمالیستی به داستان، روایتی آشنازدایی شده را نقل می‌کرد، کارگردان اثر نیز از تصاویر و المان‌های همیشه پا برجا، آشنازدایی می‌کرد و گونه جدید از نمایش را روی صحنه می‌برد. در انتها باید گفت «صبرا» اثری تنها برای اجرا در چنین جشنواره‌هایی که سلیقه همیشگی‌اشان دیدن چنین تصاویری است نه تجربه خلاقیت و ایده‌های نو، «صبرا» ویژگی‌های اثری درخور برای اجرای عموم را در صورت بازنگریی دوباره دارد.   تسنیم 115    




۳۰/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن