واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: هموطن:حسن لطفي، گريمور جوان ايراني شاغل در هاليوود، درباره موقعيت گريم در ايران گفت: متاسفانه در ايران نسبت به ماهيت گريم شناخت و آگاهي لازم وجود ندارد. «حسن لطفي» در جواب به اين سؤال كه تفاوت گريموري در ايران و آمريكا (هاليوود) به چه صورت گفت: تفاوت كار به اهميت كار در اين دو كشور برميگردد، آمريكا داراي نظام سرمايهداري است و دولت اين كشور بر روي كمپانيهاي آن به اين صورت سرمايهگذاري ميكند كه در راستاي رسيدن به نتيجه و توليدي بهتر سرمايهگذاري بيشتري ميكند. در اين كشور به منظور رسيدن به سود بيشتر دولت از سرمايهداران و فرآيند سرمايهگذاري حمايت ميكند. وي گفت: هاليوود به عنوان پرسودترين بستر سرمايهگذاري آمريكا سالانه بين 12 تا 14 ميليارد دلار سود ميكند، بنابراين ميتوان گفت دنياي سرمايهگذاري در آمريكا دنياي رقابت است. بنابراين پرداخت و توجه به گريم كه بخشي از سرمايهگذاري هاليوودي است در اين كشور نسبت به كشور خودمان به مراتب بيشتر است. لطفي افزود: متاسفانه به عنوان مثال در ايران ميبينيم، كل فروش سينماي ايران طي 6 ماهه اول جمعا يك ميليون و 500 هزار دلار است، در حاليكه هزينه ساخت يك فيلم در آمريكا حداقل 30 ميليون دلار است كه بايد حداقل 90 ميليون دلار فروش كند تا بگويند اين فيلم سود كرده است. اين گريمور در ادامه افزود: تفاوت اصلي سينماي هاليوود با ايران در سرمايهگذاري، فرآيند ساخت و بازاري است كه محصول به آن بازميگردد، كه هيچكدام از اينها در اين دو كشور به هيچوجه با يكديگر قابل مقايسه نيستند و البته اين مسئله تنها مختص ايران نيست، بلكه تمام جهان را در بر ميگيرد، متاسفانه امروزه سينماي تجاري تعيينكننده جريان موجود در سينماي جهان است و سينماي هنري و معنوي به عنوان بخش كوچكي از اين فرايند هر چند جايگاه خود را دارد، ولي به هيچ وجه تعيين كننده نيست. مسئله ديگري كه در سينماي آمريكا بسيار به چشم ميخورد و چندان هم مثبت نيست، اين است كه تمركز بر روي شهرت است، مثلا شخصي حاضر است صرفا به خاطر كار كردن در كنار فلان كارگردان مشهور، بطور مجاني در آن پروژه كار كند و يا زمانيكه ميخواهند با شما كار كنند ممكن است به خاطر آنكه نام هنرپيشه و يا كارگردان مشهوري در كارنامه كاري شما نيست، قابليت و تواناييهاي شما مورد اغماض قرار گيرد. وي در مورد امكانات گريموري در آمريكا گفت: امكاناتي كه در آمريكا به يك گريمور داده ميشود، بستگي به پروژه و ميزان آگاهي گريمور دارد، اگر شما به اندازه كافي نسبت به كار خود و پروژه مربوطه آگاهي داشته باشيد، آنها از كار شما لذت برده و هرگونه امكاناتي كه بخواهيد در اختيارتان قرار ميدهند. لطفي گفت: متاسفانه مشكلي كه در ايران برخلاف كشورهايي چون تركيه و امارات وجود دارد، اين است كه نسبت به ماهيت گريم شناخت و آگاهي لازم وجود ندارد، بنابراين توسعه و خلاقيت لازم را در كار وجود ندارد، مشكل ديگري كه در ايران وجود دارد اين است كه ايران يك نظام مصرفي نيست بنابراين در اين زمينه تقاضايي نيز وجود ندارد، در نتيجه رقابتي وجود ندارد و در نهايت شاهد خلاقيت در كار نخواهيم بود، متاسفانه در ايران كسي براي آموختن هزينه نميكند و بطور كلي كسي در اين زمينه به خودش زحمت نميدهد. وي افزود: در ايران تهيهكنندگان از پس هزينههاي سنگين گريم برنميآيند بنابراين تنها دنبال آن هستند كه كار باري به هر جهت تمام شود آنچنانكه در حاليكه عوامل يك پروژه سينمايي ايراني تنها 10الي 15 نفر هستند، در يك پروژه هاليوودي شاهد آن هستيم كه بيش از 20 الي 30 نفر تنها بروي گريم كار ميكنند، بطوريكه چند نفر تنها تخصصشان مو و عدهاي ديگر تنها كار زخم را انجام ميدهند. لطفي گفت: گريم در سينما هماكنون به جايگاهي از رشد رسيده كه محال است كه شما در ديگر بخشهاي سينمايي شاهد آن باشيد. طي پنج سال اخير در زمينه گريم در هاليوود آنچنان تحولي بوجود آمده كه طي 50 سال پيش از آن بوجود نيامده بود. گريمورهاي هاليوود ديگر به هيچ وجه به آنچه كه هستند قانع نيستند و تمام تلاش خود را ميكند تا سطح گريم خود را تا بدانجا برسانند كه با طبيعت خداوندي رقابت كرده و هيچگونه تفاوتي با آن نداشته باشد، آنچنانكه اخيرا تمام تلاش خود را با كمك معروفترين شيميستها و فيزيكدانها بر روي ساخت مادهاي متمركز كردهاند كه به پوست شبيهتر باشد. وي درباره مشكل كار گريمورها گفت: متاسفانه كار گريمورها تاريخ مصرف دارد، روي ديوار نميرود بلكه روي پرده سينما قرار ميگيرد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]