تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828725931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به نخستین ساخته شهاب حسینی


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی:
نگاهی به نخستین ساخته شهاب حسینی یک منتقد گفت: «ساکن طبقه وسط» از همان نوع فیلم‏ هاست که آن قدر در قالب فلسفه غرق شده است که از مخاطب بازمانده است و وی نمی‌تواند با آن همذات پنداری کند و با آن درگیر شود.

 منیژه بهارلو، منتقد سینما  در مورد فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» ساخته شهاب حسینی اظهار داشت: «ساکن طبقه وسط» نخستین فیلم شهاب حسینی در مقام کارگردان است که در کنار بازیگری، تجربه ‏ای هم به عنوان کارگردانی در کارنامه خود رقم زده است و  با درونمایه فلسفی و با رگه‏ های طنز که داستان سرگشتگی انسان را در قالب فلسفی به تصویر می ‏کشد.وی در ادامه افزود: نویسنده این فیلم سینمایی محمد هادی کریمی است؛ کارگردان و فیلمنامه‏ نویسی که قبل از این نویسندگی و کارگردانی فیلم های «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» که به بحث شیطان ‏پرستی پرداخته و «برف روی شیروانی داغ» و «غیر منتظره» و ... را در کارنامه خود دارد و نگاهی گذرا به فیلم ‏های این کارگردان هم نشان می ‏دهد که فیلم‏ های او هم با رگه ‏های فلسفی همراه بوده است و البته در فروش، فیلم‏ های موفقی نبوده است و مخاطب با آن‏ ها خیلی نتوانسته ارتباط برقرار کند.عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در ادامه افزود: فیلم سینمایی «ساکن طبقه وسط» هم از همان نوع فیلم ‏هاست که آن قدر در قالب فلسفه غرق شده است که از مخاطب بازمانده است و فراموش کرده است که فیلم برای مخاطبان متنوع با سلیقه ‏های متفاوت ساخته شده است و با وجود اینکه داستان سرگشتگی انسان در این دنیاست، ولی مخاطب نمی‏ تواند با آن همذات پنداری کند و با آن درگیر شود.این منتقد و روزنامه نگار در ادامه یادآور شد: شاید بهتر بود که فیلم در دسته فیلم ‏های هنر و تجربه دسته ‏بندی می ‏شد و برای مخاطب خاص به نمایش در می ‏آمد. هدف اصلی کارگردان رساندن پیام در قالب ملموس برای مخاطب است، که این فیلم از این شاخصه بسیار فاصله دارد. انگار کارگردان با بازی در نقش‏ های بسیار، خواسته است بازیگری خود را به رخ بکشد؛ یعنی بازی در سی و اندی نقش در فیلم که شامل نقش ‏های مولانا، شیخ صنعان، سقراط حکیم، راجر واترز، نیوتن، فیلمنامه ‏نویس و ... است. گویا او می‏ خواسته با این کار، نام خود را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کند.وی گفت: فیلم پر از ستاره‏ های سینماست که هر کدام سکانسی کوتاه بازی کرده‏ اند؛ که این ازدحام بازیگر معنا و مفهومی را برای فیلم رقم نمی‏ زند و احتمالاً به خاطر همکار بودن در فیلم ‏های مختلف با کارگردان، به بازی در این فیلم پرداخته ‏اند. بازیگرانی چون حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، طناز طباطبایی، هنگامه قاضیانی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، حسین محجوب، نیما رئیسی، فخرالدین صدیق‏شریف، امید روحانی، جواد عزتی، مانی کسرائیان، حسین محب ‏اهری، بهناز جعفری، بهنوش جعفری و ... در این فیلم ایفای نقش کرده‏ اند.این منتقد سینما ادامه داد: شهاب حسینی در نقش فیلمنامه ‏نویسی در این فیلم ظاهر شده که در زندگی شخصی خود شکست خورده است و همسرش به خاطر عقیم بودنش از او جدا می ‏شود و ماجرا از نقل مکان او به ساختمان جدید در طبقه وسط آغاز می ‏شود. او به دنبال یک سوژه برای فیلمنامه‏ ای خوب است و به سراغ هر داستان و شخصیتی می ‏رود از تاریخی تا امروزی و در تمام این داستان ‏ها برای دقایقی هر سوژه‏ای که به نظر می ‏رسد، به تصویر کشیده می‏ شود.وی گفت: فیلم شروع بدی دارد یعنی با به دنیا آمدن کودکی به روش سزارین آغاز می ‏شود و به یکباره وارد داستانی تاریخی می ‏شود که جشن برای به دنیا آمدن کودک است و گروهی همانند داعش حمله می ‏کنند و همه را می‏ کشند و بچه را بعد از اخته کردن، می ‏دزدند. شروع بسیار غریبی است و شاید با این شروع خواسته‏ اند آفرینش انسان را متذکر شوند. بهارلو ادامه داد: با نگاهی نشانه ‏شناسانه به فیلم می‏ توان متوجه شد که انتخاب نام فیلم برای این اثر فلسفی، بسیار هوشمندانه بوده است. طبقه وسط یعنی نشانه‏ ای در برزخ؛ یعنی بین خیر و شر. چون در واقعیت هم ساکن طبقه پایین همسایه‏ ای بوده است که مدام در حال رقص بوده و از پنجره خانه در هاله ‏ای از ابهام شاهد این حرکات موزون بوده است و در طبقه بالا که به صورت انتزاعی، معنی خیر و صالح بودن را به تصویر می ‏کشد که صدایی از موسیقی سنتی می ‏آید و مدام تا انتهای فیلم در لابه ‏لای سکانس‏ های رفت و برگشت برای نوشتن فیلمنامه خوب، این موتیف ‏ها تکرار می ‏شود، تا در انتهای فیلم باز به صورت استعاره‏ای، فیلمنامه ‏نویس در ابتدا به سمت شر می‏ رود یعنی طبقه پایین که متوجه می ‏شود، سرابی پیش نیست و بعد به سمت خیر که در طبقه بالاست می ‏رود. یعنی این نکته را یادآور می ‏شود که انسان دست به انتخاب نمی ‏زند، بلکه به سمت خیر سوق داده می ‏شود.وی گفت: شاید بدین شکل خواسته است بحث اختیار را از انسان سلب کند و معتقد به جبر بوده است، و مابه ‏ازای مادی آن وجود روان‏شناس فیلم است که نقش مرید را برای او بازی می ‏کند و او را سوق می‏ دهد به زندگی مادی و رهاشدن از سرگشتگیهای که او برای خود ایجاد کرده است که اشاره به این نکته دارد که معنویات، معنا ندارد. در لابه ‏لای فیلم به تناوب اعتقاد به تناسخ مطرح می ‏شود. در حالی که اگر به خدا و قرآن از همان اول متمسک می ‏شد، این همه سرگتشگی که مخاطب را گیج می ‏کرد برایش پیش نمی ‏آمد.منیژه بهارلو در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد : این تجربه سخت از نظر انباشت مفاهیم فلسفی یا مانند آن، نزد مخاطب عام و گرفتار در سادگی روزمره، مقبولیتی مطلوب نخواهد داشت.سینماپرساخبار مرتبط :فروش ۴۰ میلیوني«ساکن طبقه وسط» در 2روز! +عکستیپ جالب شهاب حسینی ساکن طبقه وسط+ عکسدومین پوستر «ساکن طبقه وسط» رونمایی شد+عکس

سه شنبه 29 مهر 1393 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن